Hop til indhold

Klipning af negle


Lonny
 Share

Recommended Posts

Jeg havde sat mig for at Luna lige fra hvalp af skulle lære at få klippet negle, så hun ikke ville være bange for det som voksen, men jeg må indse at jeg har fejlet.

 

Som lille hvalp kunne jeg godt klippe hendes negle, men efterhånden som hun blev ældre, så blev hun bange for det. Jeg tror at det skyldes at Baldur var bange for det, så hver gang jeg hev neglesaksen frem, så flygtede Baldur, og så tænkte Luna selvfølgelig, uha den farlige ting skal jeg ikke i nærheden af :shock:

 

Jeg har forsøgt at træne det ved at sidde med hende, negleklipperen og en masse godbidder, så har jeg ellers kun flyttet negleklipperen tættere på når hun ikke trak sig væk fra den i dens nuværende situation.

 

Men på trods af at vi har trænet det on/off i over en måned, så er jeg ikke kommet tættere på mit mål, og nu er hun begyndt at flygte når hun ser negleklipperen, og det på trods af at jeg overhovedet ikke har klippet hendes negle i flere måneder, heller ikke under træningen.

 

Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvordan jeg kommer videre herfra. Jeg overvejer bare at tvangsklippe én negl og derefter skynde mig at begynde at lege med yndlingslegetøjet, men vil det virke tror I?

 

Hendes negle trænger efterhånden frygteligt til at blive klippet, og jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre for ikke at skabe fremtidige problemer for os.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 104
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst MariePylaia

Det var vel nok træls, især når du har forsøgt at tilvænne hende det som hvalp.

 

Er det kun negleklipperen hun er bange for eller også poterne hun ikke vil røres ved?

 

Min plejehund Cato (Amstaff, 7 mdr.), gik med halsbånd da jeg fik ham. Og han var hunderæd for selen. Ved synet af den fór han væk.

Jeg tog selen med ud at gå tur, havde den i den ene hånd, og ham i den anden. Han holdte selvfølgelig meget øje med den i starten, men efter nogle dage var den bare naturlig på vores gåture. Jeg har også lagt den ved siden af hans madskål, inden han får mad. Og nu tør han helt selv stikke hovedet igennem den - hvis jeg vel og mærke lokker med leverpostej el. andet godt. Måske kunne du tage negleklipperen med på nogle gåture - så hun han se du holder den. Du kunne også prøve det med at lægge den ved siden af madskålen. ( Dur kun hvis angsten for negleklipperen ikke overstiger lysten til mad. )

 

Prøv så langsomt at have negleklipperen tættere og tættere på hende. Når i putter i sofaen fx., læg med den og masser af godbidder selvfølgelig. Måske kan du komme så langt som til at 'nusse' hende med den, og til sidst kan du ende med nusningen på benene.

Dernæst kan det være smart at vende hende til lyden også. For mange hunde er det lyden der kommer når neglen afklippes, der skræmmer. Klip evt. en tynd pind eller andet der kunne minde om lyden af en negl der bliver klippet. Gør det væk fra Luna, og først når hun opsøger dig og lyden, kommer de lækreste godbidder.

 

Jeg tror det er vigtigt ikke at 'tvangsklippe' hende, for ikke at gøre angsten mere omstændig og tilliden brudt. På den anden side er jo nok en lang proces for Luna at se negleklipperen som en del af hendes hundeliv, og hvis neglene allerede trænger meget..

 

Jeg håber i finder en løsning, at i har tid til at træne negleklipper-tillid inden Luna's negle bliver alt for lange. :)

Held og lykke herfra, lad endelig vide hvordan det gik. :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Het "lytter" jeg lige med, for Hannibal nægter det også! :fornaermet:

 

 

Jg synes, det er møgsvært at holde ham, da han snoer sig og jeg er bange for at skade ham - desuden mener jeg jo ikke, at tvang er den rigtige fremgangsmåde.

 

Men jeg KAN dælme ikke overbevise ham om, at det er okay, så jeg håber, at der kommer en masse nrugnare råd i denne tråd. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er strid når det kommer til negleklipning. 2 af hundene er ikke glade for det, og trækker poterne væk.

 

Jeg må godt klippe hårene, men ikke neglene.

 

I den situation er jeg en kælling, og siger de SKAL finde sig i det!

 

Men nu vil jeg helst ikke være en kælling :blink:

 

Og belært af erfaring med Baldur, så kan sådan en voksen Amstaff være rigtig svær at holde når den ikke vil have klippet negle, de er jo glatte som ål :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nollike gav mig den super gode ide at lægge en rigtig lækker guf foran hunden, som den ikke må tage f¢r man har klippet en negl. Det gjorde at Akita lige pludselig synes negleklipning var noget mere interessant, og ikke krummede sig helt sammen og blev ked. Pr¢v at se om det virker for Luna... en guf af h¢jeste værdi, for hver negl. Det vigtige er at hunden skal stå og kigge på guffen og opleve at de ikke må tage den f¢r neglen er klippet, det kan blive en helt sjov leg!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MariePylaia
Hun er ikke bange for negleklipperen, jeg kan lægge godbidder oven på den og hun spiser dem. Jeg kan sidde med den i hånden og der er ingen problemer, men hvis jeg tager fat i hendes pote, så nægter hun at være med længere...

 

Så måske skal jeg træne det at tage fat i hendes pote først?

 

 

Okay, det er da godt! At hun vil spise af negleklipperen - super. :5up:

Så forsøg dig med at røre hende med den, når i ligger og putter.. Og langsomt, som hun vænner sig til det - på benene. Når i så er så langt, kan i forsøge det samme - bare hvor i står/sidder og ikke ligger. Så får i langsomt kombineret poten med negleklipperen.

 

Hvad med lyden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, det er da godt! At hun vil spise af negleklipperen - super. :5up:

Så forsøg dig med at røre hende med den, når i ligger og putter.. Og langsomt, som hun vænner sig til det - på benene. Når i så er så langt, kan i forsøge det samme - bare hvor i står/sidder og ikke ligger. Så får i langsomt kombineret poten med negleklipperen.

 

Hvad med lyden?

 

Lyden er vi slet ikke nået til endnu...

 

Men min plan er at starte med at hente en gren og så klippe i den, så hun vænner sig til lyden, før jeg begynder at klippe i hende.

 

Men det kan godt være at du har ret i at jeg skal forsøge at røre hende alle mulige andre steder end på poten med negleklipperen, og have den med i alle mulige rare situationer, og ikke kun når vi skal øve at klippe negle. Det vil jeg da prøve :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MariePylaia
Lyden er vi slet ikke nået til endnu...

 

Men min plan er at starte med at hente en gren og så klippe i den, så hun vænner sig til lyden, før jeg begynder at klippe i hende.

 

Men det kan godt være at du har ret i at jeg skal forsøge at røre hende alle mulige andre steder end på poten med negleklipperen, og have den med i alle mulige rare situationer, og ikke kun når vi skal øve at klippe negle. Det vil jeg da prøve :5up:

 

 

Jeg har i hvert fald haft held med det på nogle hunde der aldrig havde fået klippet negle før! Men alle hunde er jo forskellige - jeg krydser i hvert fald fingre.

 

Grenen lyder super! Updates forventes! ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

cujo kan hellere ikke lide at man "nusser" hans poter og hellere ikke lyden når saksen klipper. Så udnytter enhver mulighed hvor vi sidder i sofaen til at nusse hans poter og rose imens, trækker han poten til sig får han lige en lille pause.

Vi kan klippe 2-3 stk. af gangen så venter vi nogle dage.

Men da dumme far 2 gange har klippet så det blødte er han endnu mere skeptisk over for os. :stupid::cry:

Dog er det ikek så tit de skal klippes, han er jo asfalt hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nollike gav mig den super gode ide at lægge en rigtig lækker guf foran hunden, som den ikke må tage f¢r man har klippet en negl. Det gjorde at Akita lige pludselig synes negleklipning var noget mere interessant, og ikke krummede sig helt sammen og blev ked. Pr¢v at se om det virker for Luna... en guf af h¢jeste værdi, for hver negl. Det vigtige er at hunden skal stå og kigge på guffen og opleve at de ikke må tage den f¢r neglen er klippet, det kan blive en helt sjov leg!

 

Der var faktisk en artikel om det i et gammelt canis blad, holder du det Lonny ? Der blev vist brugt dåse katte mad, for det synes hunden var top lækkert. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der var faktisk en artikel om det i et gammelt canis blad, holder du det Lonny ? Der blev vist brugt dåse katte mad, for det synes hunden var top lækkert. :blink:

 

Uha, ja det holder jeg, men ikke i en særlig velsorteret orden :oops:

 

Men måske skulle jeg forsøge at bladre stakken af blade igennem og se om der dukker noget op

Link til indlæg
Del på andre sites

Nollike gav mig den super gode ide at lægge en rigtig lækker guf foran hunden, som den ikke må tage f¢r man har klippet en negl. Det gjorde at Akita lige pludselig synes negleklipning var noget mere interessant, og ikke krummede sig helt sammen og blev ked. Pr¢v at se om det virker for Luna... en guf af h¢jeste værdi, for hver negl. Det vigtige er at hunden skal stå og kigge på guffen og opleve at de ikke må tage den f¢r neglen er klippet, det kan blive en helt sjov leg!

 

Denne her overså jeg lige i farten.

 

Jeg har forsøgt på denne måde, men i Luna's øjne ligner det en fælde, og så skal hun ihvertfald ikke have godbidden på gulvet :fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha, ja det holder jeg, men ikke i en særlig velsorteret orden :oops:

 

Men måske skulle jeg forsøge at bladre stakken af blade igennem og se om der dukker noget op

 

Du kan jo starte med at "holde i fod" og derefter lade hende spise lækkerierne. Jeg skal se om jeg kan finde bladet, men måske jeg først får tid imorgen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er en også en kælling når det kommer til soignering.. Ikke på den måde at jeg tvinger eller er ond, men jeg udstråler fast-besluttethed..

Forøvrigt bruger jeg kun negleklipper til hvalpene.. Alle andre sliber jeg neglene på.. SÅ bløder de heller aldrig fordi man klipper for langt ned..

Jeg bruger en minisliber/multiværktøj.. Jeg har tidligere lovet at tage billeder af det.Og det er faktisk sket :mrgreen:

Eneste Löwchen kennel på toppen - af Danmark

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er en også en kælling når det kommer til soignering.. Ikke på den måde at jeg tvinger eller er ond, men jeg udstråler fast-besluttethed..

Forøvrigt bruger jeg kun negleklipper til hvalpene.. Alle andre sliber jeg neglene på.. SÅ bløder de heller aldrig fordi man klipper for langt ned..

Jeg bruger en minisliber/multiværktøj.. Jeg har tidligere lovet at tage billeder af det.Og det er faktisk sket :mrgreen:

Eneste Löwchen kennel på toppen - af Danmark

 

Jeg tør da ikke slæbe sådan en slibemaskine i nærheden af Luna :shock:

 

Så klumret som jeg er, så får jeg bare slebet alt muligt andet end lige hendes negle...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tør da ikke slæbe sådan en slibemaskine i nærheden af Luna :shock:

 

Så klumret som jeg er, så får jeg bare slebet alt muligt andet end lige hendes negle...

 

Jeg har lige i sidste uge købt sådan en slibemaskine, netop til hundenes negle/kløer jeg hader nemlig at klippe dem:oops:

 

Dog var jeg lidt spændt på om hundene ville reagere på lyden fra maskinen og selve de rystelser det måtte give, når man sleb på neglene....... men må sige, det er en stor succes, både hundene og jeg kan meget bedre li maskinen:-D

 

Maskinen er slet ikke svær at bruge:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige i sidste uge købt sådan en slibemaskine, netop til hundenes negle/kløer jeg hader nemlig at klippe dem:oops:

 

Dog var jeg lidt spændt på om hundene ville reagere på lyden fra maskinen og selve de rystelser det måtte give, når man sleb på neglene....... men må sige, det er en stor succes, både hundene og jeg kan meget bedre li maskinen:-D

 

Maskinen er slet ikke svær at bruge:-D

 

Hvor har du købt den henne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være jeg tør hvis hastigheden er variabel, men hvis den bare suser derud af, så tør jeg sgu ikke :shock:
Min er variabel.. Jeg har købt den i jem og fix.. For 120 kr, og så følger der 100 forskellige slibe-dimser med..

Når først du har prøvet den så bruger du aldrig en neglesaks igen.. O jeg tror seriøst ikke Luna vil være bange for den. Hun forbinder jo ikke motorlyden med negleklipning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...