Hop til indhold

Løbetid, allerede igen efter 2 mdr. ?

Gæst mariannaa
 Share

Recommended Posts

Gæst mariannaa

Ja, det er kun 2 mdr. siden Mimi sidst var i løbetid, hvilket hun normalt er hver 7. mdr. men her i går opdager jeg så at hendes skede er kæmpestor (bavianrøv) dog kan jeg ikke se noget blod (men det kan jeg som regel heller ikke når hun normalt er i løb - da hun er meget renlig)

hun vil ud og føjte hele tiden, og her i dag har hun så humpet sit tøjdyr (hvilket hun også gør når hun normalt er i løb)

Spørgsmålet er, kan hun virkelig allerede være i løb igen ? Er det usund, er det noget man skal kontakte dyrlægen med ? (self. ikke i dag, men når de åbner igen)

Mariannaa *pyldremor*

Link til indlæg
Del på andre sites

Pudsigt du skriver det, jeg læste i går andetsteds om en chihuahua, der angiveligt måtte være blevet bedækket 2 mdr efter løbetid. Faktisk en sørgelig historie, kejsersnit, 2 hvalpe døde, 2 overlevede. Hundemor var under et år gammel :cry: De havde ikke opdaget at hun var gravid før det var for sent til at få abort.

Link til indlæg
Del på andre sites

...Og hun er selvfølgelig ikke gravid, vel? For så ville det være omkring nu hun skulle nedkomme..:-D

Nå, men det er nok snarere noget hormonforstyrrelse, som også tit er årsagen til livmoderbetændelse.

Så du skal holde øje med hende. Hvis maven begynder at hæve, så ER det altså babu til dyrlæge. Uanset hvad dag det er i ugen. En lukket livmoderbetændelse kan slå en tæve ihjel på få timer.

Tag hendes temperatur så du ved om den stiger.

Hvis det "bare" er en ny løbetid, så kan du nøjes med at vente til på mandag med at snakke med dyrlægen.

Men hold øje med hende!

Bliver hun på nogen måde syg, så SKAL hun til dyrlæge... Nytårsaften eller ej!

Åja. Læg mærke til hendes slimhinder inde i øjnene og i munden. De skal være lyserøde. Hvis de bliver meget lyse, hvide, -så skal hun også hurtigt til dyrlæge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa
...Og hun er selvfølgelig ikke gravid, vel? For så ville det være omkring nu hun skulle nedkomme..:-D

Nå, men det er nok snarere noget hormonforstyrrelse, som også tit er årsagen til livmoderbetændelse.

Så du skal holde øje med hende. Hvis maven begynder at hæve, så ER det altså babu til dyrlæge. Uanset hvad dag det er i ugen. En lukket livmoderbetændelse kan slå en tæve ihjel på få timer.

Tag hendes temperatur så du ved om den stiger.

Hvis det "bare" er en ny løbetid, så kan du nøjes med at vente til på mandag med at snakke med dyrlægen.

Men hold øje med hende!

Bliver hun på nogen måde syg, så SKAL hun til dyrlæge... Nytårsaften eller ej!

Åja. Læg mærke til hendes slimhinder inde i øjnene og i munden. De skal være lyserøde. Hvis de bliver meget lyse, hvide, -så skal hun også hurtigt til dyrlæge.

Shit, hold da op :scared: Hun har lyserøde slimhinder og hendes mave er ikke hævet - desværre har jeg ikke et termometer (men hendens snude er lidt varm) men hun virker ikke syg, hun er glad og lejesyg og tigger guffer hele tiden.

Jeg har lige ringet til vagtdyrlægen og han siger det samme som dig, men at så længe hun spiser og drikker har hun det fint (og det gør hun jo heldigvis) og så skal jeg holde øje med hende og komme hvis hun virker dårlig (det er heldigvis dyrlægen her i området som har vagten) og så ellers tage til dyrlæge med hende på mandag.

Hun er 100 % ikke gravid (hun har ikke haft nogen chance for det)

Tak for jeres hjælp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Shit, hold da op :scared: Hun har lyserøde slimhinder og hendes mave er ikke hævet - desværre har jeg ikke et termometer (men hendens snude er lidt varm) men hun virker ikke syg, hun er glad og lejesyg og tigger guffer hele tiden.

Jeg har lige ringet til vagtdyrlægen og han siger det samme som dig, men at så længe hun spiser og drikker har hun det fint (og det gør hun jo heldigvis) og så skal jeg holde øje med hende og komme hvis hun virker dårlig (det er heldigvis dyrlægen her i området som har vagten) og så ellers tage til dyrlæge med hende på mandag.

Hun er 100 % ikke gravid (hun har ikke haft nogen chance for det)

Tak for jeres hjælp.

Snuden må gerne være varm. Den er kun kold når den er våd.

Og det LYDER ikke som om hun er syg.

Masser af tæver får løbetidsforstyrrelser efterhånden som de bliver ældre. Hvor gammel er hun forresten?

Forstyrrelserne ender næsten altid med en livmoderbetændelse. Så ud over at det er dødgenerende at tæven kommer i løbetid hele tiden, så kan det altså også pludselig gå hen og blive farligt.

Derfor vil dyrlægen sandsynligvis råde jer til sterilisation.

Jeg havde en berner sennen tæve, Ronja, der begyndte at få de der "uregelmæssige blødninger" da hun var 7-8 år. Der blev kortere og kortere mellem hendes løbetider. Og selv når hun ikke var i løbetid, så kunne hanhundene ikke lade hende være.

Så hun blev steriliseret da hun var 8 år. Og hun livede helt op og fik fem gode år efter den operation. 13 år er en meget høj alder for en berner sennen. Og hun var rask og livlig lige til det sidste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa
Snuden må gerne være varm. Den er kun kold når den er våd.

Og det LYDER ikke som om hun er syg.

Masser af tæver får løbetidsforstyrrelser efterhånden som de bliver ældre. Hvor gammel er hun forresten?

Forstyrrelserne ender næsten altid med en livmoderbetændelse. Så ud over at det er dødgenerende at tæven kommer i løbetid hele tiden, så kan det altså også pludselig gå hen og blive farligt.

Derfor vil dyrlægen sandsynligvis råde jer til sterilisation.

Jeg havde en berner sennen tæve, Ronja, der begyndte at få de der "uregelmæssige blødninger" da hun var 7-8 år. Der blev kortere og kortere mellem hendes løbetider. Og selv når hun ikke var i løbetid, så kunne hanhundene ikke lade hende være.

Så hun blev steriliseret da hun var 8 år. Og hun livede helt op og fik fem gode år efter den operation. 13 år er en meget høj alder for en berner sennen. Og hun var rask og livlig lige til det sidste.

Hun er 2 1/2 år gammel. Det lyder godt at din Ronja fik det godt efter at hun blev steriliseret, det tror jeg også Mimi skal så hun ikke skal have den risiko hængende på sig, og hun skal alligevel ikke have hvalpe (da mor her ikke ville nænne at skille mig af med dem igen :mrgreen:)

Hun har det heldigvis stadigvæk godt, lige nu står hun og spiser sin livret, kogt kalvelever og gør lidt af bravene uden for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa
Hun er meget ung. Men der ER unge hunde, der får livmoderbetændelse. Det er ingen garanti, at det for det meste rammer ældre tæver..

Jeg håber hun klarer nytåret og weekenden uden at blive syg.

I må have et godt nytår.

Tusind tak og i lige måde :-) Hun har det heldigvis stadigvæk godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Det der med en ureglmæssig blødning har Freya også haft en enkelt gang... Hun blødte to måneder i træk...

Hun faldt derefter ind i rytmen - engang hvet halve år.

Bare hold øje med hende, og ellers følg de råd som du allerede har fået.:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites