Hop til indhold

Første hund- hvilken skal vi vælge?


søster lagkage
 Share

Recommended Posts

Kære alle,

Jeg er ny på forummet, men har dog jævnligt læst med herinde. Min kæreste og jeg er i midten af tyverne, og rimeligt langt i beslutningen om at få en hund, og derfor søger jeg nu jeres kyndige og erfarne vejledning ;-)

 

Jeg har haft dyr hele mit liv, både hunde og katte. Jeg har deltaget meget i deres pasning og altid været "skudt i dyr". De år jeg har boet alene har jeg ikke haft dyr, pg.a. den lidt omskiftelige tilværelse man jo lever som ung. Men jeg savner "mine" hunde og min kat hver dag. Min kæreste har aldrig haft hund, men han ved hvor vigtigt det er for mig. Han nyder meget at passe og hygge med mine forældres hunde, og han er indstillet på, og har lyst til, et liv med en hund.

 

Vi bor i en lejlighed på 70kvm, som er vores egen, og hvor hunde er tilladt, midt i Kbh. Min kæreste er allergiker, men tolererer mine forældres hunde næsten problemfrit (border terrier og lille langhåret mix), så vi har en forhåbning og formodning om at han vil kunne tåle de allergivenlige racer. Det skal selvfølgelig testes grundigt inden vi får vores egen!

 

Vi kan tilbyde vores hund

 

  • et liv med masser af kærlighed og opmærksomhed!
  • 3 lange gåture om dagen (mange flere og kortere mens den er hvalp selvfølgelig) - vi går oftest aftentur på 1-2 timer.
  • Lydighedstræning, både på hold og herhjemme. Som dyretosse har jeg selvfølgelig læst en mia. hundebøger, og glæder mig til at "komme i gang" med min egen hund. Jeg har dog ingen ambitioner om at gå til konkurrencer o.lign.
  • Alene-hjemme-tid på 5-6 timer, 5 dage om ugen.

Vi ønsker os en hund

 

  • der kan have glæde af vores lyst til lange gåture, men ikke en hund der er meget "elektrisk" og energisk herhjemme. Vi er også sofadyr ;-) Gerne en hund der har lyst til at komme med, når vi er ude at løbe, men det er ikke et krav.
  • En hund der er venlig og imødekommende over for vores jævnlige gæster (primært voksne), og kan tages med på besøg. Ikke alt for meget en én-mands hund.
  • En hund der ikke har meget gø-tendens, da vi bor i lejlighed.
  • Meget gerne en hund med en vis selvtillid, selvstændighed og psykisk robusthed (lidt som mine forældres skønne border terrier)

Meget af det er selvfølgelig også et spørgsmål om prægning og opdragelse, det ved jeg godt. Vi overvejer især:

 

  • Pudlen - men jeg er bange for om den trods alt er for energisk til os, om vi kan honorere dens aktivitetsbehov. Og om de er meget gøende. Og hvilken størrelse skal man vælge?
  • Irish soft-coated wheaten terrier - lyder SÅ skøn! Men mon det er for meget en brugshund til os? Og hvad med trapperne- hvor længe skal jeg bære den op og ned?
  • Cotón de Tulear eller Bichon Havanais. Har primært kigget på dem pg.a. allergien, men det virker jo som sjove små hunde med masser af personlighed. Men kan de overhovedet gå 5-10 km med os? Og er de enormt selskabssyge, og måske svære at lære at være alene? Som sagt kan jeg godt lide en hund med et lidt stort ego ;-)

Undskyld det lange indlæg! Jeg håber nogen af jer har lyst til at komme med nogle indspark og inspiration. Og spørg meget gerne ind. Jeg glæder mig allerede til at høre, hvad I har at sige :-)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil selvfølgelig slå et slag for Löwchen :mrgreen:

Ligesom Cotonen og Havaneseren er den allergivenlig (fælder ikke).. Den er lidt højere end C og H (26-33 cm).. Ved at den er bygget lidt anderledes (mere kvadratisk) kan den nemt løbe sammen med jer.

Den er utrolig lærenem og glad for børn. Kan lide alle mennesker, og dyr.. Den spiller aldrig op til andre hunde.

Den lærer nemt at være alene hjemme, og renligheden synes jeg heller ikke virker som et problem der lader vente på sig.

De strejfer ikke eller stikker af når de er løse. Og gøer ikke meget. Kan sagtens lære slet ikke at gø indenfor.

De er rigtig dygtige til agility(en af USAs bedste agility hunde er en løve), dogdancing osv.. De elsker at vise sig frem og elsker når man synes de er dygtige og sjove.

De gnaver ikke i ting når de er hvalpe (jo toiletruller, gerne med papir på :mrgreen:) men ledninger, sko osv rør de ikke..

De er madglade, så man får ikke problemer med at finde et foder som den kan lide. Mange af de små racer er meget kræsne.

Mht klipningen BEHØVER man ikke løveklippe den medmindre man udstiller.. Mange får klippet deres løve i hvalpeklip fx..

Løverne har ingen sygdomme som de slås med..Men vælg alligevel en opdrætter som fx øjenlyser hundene.

 

Her er et link hvor der er en masse løver i forskellige farver www.lions-of-denmark.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

Først og fremmest synes jeg det lyder til at en hund får det super dejligt hos jer:)

 

En pudel synes jeg er en oplagt mulighed. Ville nok vælge mellempudel. Jeg oplever dem som utroligt tilpasningsdygtige mht til aktivering og i mine øjne lyder i rimeligt aktive, så der kan jeg ikke se nogen hindring.

 

En lowchen er også lækker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Marianne7100

Hvad med en boomer?? en sjov blanding af shih tzu og malteser?.

Vi har Otto der nu er 6 mdr. Han er en rigtig glad lille hund, han går også ind under begrebet allergi venlig, han fælder jo så ikke, men får lang pels. Otto er netop blevet trimmet, så han er helt korthåret= meget mindre pelspleje.

Vi bor i lejlighed, kæreste med mild allergi, tendens til sofahygning, men også gerne en god gåtur, med andre ord har vi mange ligheder med jer. Vi har valgt rigtig mht "race", han er frisk på en god gåtur i skoven, men nå vi er indenfor så tilpasser han sig vores "tempo".

Du kan læse mere om boomeren på Forside, og så kan du se otto på min profil :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan se at der er 20 mennesker der har fulgt linket til mine hjemmeside fra den her tråd :mrgreen: Tak for det! Hjemmesiden er lige nu blevet opdateret med nye billeder af alle hvalpene.. Og det er jo nok hvalpene der er det store trækplaster :engel:

 

Jeg har ikke set hvalpene endnu - men jeg har set videoen af sneløverne! Der er MANGE hunde i den video, altså virkelig mange hunde :mrgreen: De ligner nogen der har det ret sjovt :lun:

Er det allesammen dine??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Verawang

Jeg synes også pudel, soft coated terrier eller løwchen lyder gode, men vil da lige komme med et par andre forslag for at forvirre jer lidt :-)

 

Har i overvejet en whippet? Rolig indendørs og livlig nok til at kunne være med på løbeture. Den gør meget lidt og er naturligt velopdragen, tilgengæld er den nok ikke det oplagte valg hvis man er ude efter en lydighedschampinon.

 

Hvad med en tibetansk terrier? En sjov, fræk og intelligent hund der nemt kan lære at være stille i en lejlighed.

 

Der er også flere "rigtige" terriers der kunne være værd at overveje: irish gleen of imaal terrier, parson terrier, border terrier eller foxterrier måske?

 

 

Der er også den italienske race lagotto romagnolo, en charmerende krøltop, som jeg ikke kender ret meget til, men er lidt forelsket i :lun:

 

Hvis "uelektrisk" indendørs er et vigtigt krav vil jeg overveje en whippet og vælge selskabshundene fra.

 

Mange hilsner Vera

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FrøkenWhipsy
Jeg synes også pudel, soft coated terrier eller løwchen lyder gode, men vil da lige komme med et par andre forslag for at forvirre jer lidt :-)

 

Har i overvejet en whippet? Rolig indendørs og livlig nok til at kunne være med på løbeture. Den gør meget lidt og er naturligt velopdragen, tilgengæld er den nok ikke det oplagte valg hvis man er ude efter en lydighedschampinon.

 

Hvad med en tibetansk terrier? En sjov, fræk og intelligent hund der nemt kan lære at være stille i en lejlighed.

 

Der er også flere "rigtige" terriers der kunne være værd at overveje: irish gleen of imaal terrier, parson terrier, border terrier eller foxterrier måske?

 

 

Der er også den italienske race lagotto romagnolo, en charmerende krøltop, som jeg ikke kender ret meget til, men er lidt forelsket i :lun:

 

Hvis "uelektrisk" indendørs er et vigtigt krav vil jeg overveje en whippet og vælge selskabshundene fra.

 

Mange hilsner Vera

 

Terrier gør reeeet meget.. I hvert fald dem jeg har mødt.

 

Whippet lyder også perfekt for dem i mine ører.

Gør ikke, dovnedyr indenfor, legesyg udenfor, sundt & stabil psyke :5up:

 

Man skal dog lige være opmærksom på at de ikke længere er på den officielle allergi-venlige liste. Dog er der rigtig mange der har allergi og tåler dem. Det er i hvert fald vigtigt lige at være opmærksom på, så man ikke skal af med hvalpen igen. Men prøv at få ham eksponeret for den race i vil vælge. Evt. om i kan passe en i en uges tid? Eller besøge nogle i en kennel?

Link til indlæg
Del på andre sites

tak for alle jeres besvarelser, jeg havde slet ikke set dem før idag, så undskyld at jeg ikke har meldt tilbage :-) jeg vidste ikke at en whippet var allergivenlig, jeg synes det er en smuk og skøn hund.

 

det er virkelig svært, også at vide hvad man overhovedet helst vil have rent temperamentmæssigt, når man ikke har haft hund før. det eneste jeg ved er at jeg har en forkærlighed for robuste, velafbalancerede, "stolte" hunde, som de fleste af de terriere jeg har kendt. puh.

 

men i hvert fald er det helt sikkert, at vi ikke investerer i en hvalp, før vi har testet så godt som overhovedet muligt, at min kæreste ikke reagerer. og vi skal i øvrigt først gøre alvor af det til forår/sommer, når vi nemmere kan hive en måned eller halvanden ud af kalenderen til hvalp.

 

tak igen, det er så inspirerende og og hyggeligt at høre jeres bud!

Link til indlæg
Del på andre sites

nåja, og for at gøre det endnu mere besværligt. jeg ville egentlig gerne have en hund der ikke er alt for lille. men vi er de heldige ejere af en lækker lejlighed på 5. sal! jeg kan vel ikke bære en whippet op og ned i et år, kan jeg? hvem der bare boede på landet og ikke behøvede nøjes med én :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FrøkenWhipsy
nåja, og for at gøre det endnu mere besværligt. jeg ville egentlig gerne have en hund der ikke er alt for lille. men vi er de heldige ejere af en lækker lejlighed på 5. sal! jeg kan vel ikke bære en whippet op og ned i et år, kan jeg? hvem der bare boede på landet og ikke behøvede nøjes med én :hmm:

 

En whippet vejer jo ikke specielt meget ?

MEN - hvis det er størrelsen det kommer an på...så kig den italienske greyhound ;) Den er lige nummeret mindre end whippet'en - men ikke mindre nuttet af den grund !

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville da også lige slå et slag for løwchen. Vi har selv en, og det er en rigtig rigtig dejlig hund! Han er livlig, sjov, sød klog og lærenem. Han er god til at være alene hjemme (dog med et grundigt stykke forarbejde men sådan skal det jo altid være imo ;-) ). Han elsker at træne, og klikkertræning er et hit. Han tilbyder adfærd som vi har trænet på når han har lyst til træningshygge, og kan huske ting han har lært for længe side. Han er nsten for klog til os- vi skal holde hovederne i blød for at kunne udfordre han med en øvelse. Af samme grund elsker han hjernearbejde- at lede efter guffer, få mad ud af kong/vippepyraide/toiletruller osv. Han er både en kærlig hyggehund, og en rigtig energibombe. Han er dygtig til at tilpasse sig- hvis der sker en masse er han klar på det hele, og hvis det er en sløv dag (f.eks. hvis man er syg) så er han også klar på at ligge og putte og slappe af. Han elsker at sove i sengen hos os, og være sammen. Det at være sammen med dem man elsker allermest ligger nok allerhøjest på listen for denne race. - og at opleve spændende nye ting. Han kom fra en rigtig god opdrætter, og det var den modigste mest livslagde lille hvalp vi fik hjem, som bare var klar på livet. Han har også været ude at rejse med mig hvor jeg var på rejse med et cirkus som lektiehjælp, og en oplevelse at komme og bo i en campingvogn og flytte til en ny by hver dag tog han også super flot. Han elskede de nye steder, alle de mennesker der kom på pladsen og alle de nye indtryk. Ja jeg kunne blive ved med at skrive gode ting om racen. Vi er bare så glade for vores øjesten :hjerte: - og det skal lige siges at han er købt hos lions of denmark, hvis nogen var i tvivl.

 

Kan godt se, at I ønsker en lidt større hund, men kan forsikre jer at løwchens er store hunde i små kroppe- og de formår at begå sig som var de mindst 3 gange så store- sådan går de til verden :-D

 

Håber I finder den helt rette hund.

 

Mvh. Imba

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville da også lige slå et slag for løwchen. Vi har selv en, og det er en rigtig rigtig dejlig hund! Han er livlig, sjov, sød klog og lærenem. Han er god til at være alene hjemme (dog med et grundigt stykke forarbejde men sådan skal det jo altid være imo ;-) ). Han elsker at træne, og klikkertræning er et hit. Han tilbyder adfærd som vi har trænet på når han har lyst til træningshygge, og kan huske ting han har lært for længe side. Han er nsten for klog til os- vi skal holde hovederne i blød for at kunne udfordre han med en øvelse. Af samme grund elsker han hjernearbejde- at lede efter guffer, få mad ud af kong/vippepyraide/toiletruller osv. Han er både en kærlig hyggehund, og en rigtig energibombe. Han er dygtig til at tilpasse sig- hvis der sker en masse er han klar på det hele, og hvis det er en sløv dag (f.eks. hvis man er syg) så er han også klar på at ligge og putte og slappe af. Han elsker at sove i sengen hos os, og være sammen. Det at være sammen med dem man elsker allermest ligger nok allerhøjest på listen for denne race. - og at opleve spændende nye ting. Han kom fra en rigtig god opdrætter, og det var den modigste mest livslagde lille hvalp vi fik hjem, som bare var klar på livet. Han har også været ude at rejse med mig hvor jeg var på rejse med et cirkus som lektiehjælp, og en oplevelse at komme og bo i en campingvogn og flytte til en ny by hver dag tog han også super flot. Han elskede de nye steder, alle de mennesker der kom på pladsen og alle de nye indtryk. Ja jeg kunne blive ved med at skrive gode ting om racen. Vi er bare så glade for vores øjesten :hjerte: - og det skal lige siges at han er købt hos lions of denmark, hvis nogen var i tvivl.

 

Kan godt se, at I ønsker en lidt større hund, men kan forsikre jer at løwchens er store hunde i små kroppe- og de formår at begå sig som var de mindst 3 gange så store- sådan går de til verden :-D

 

Håber I finder den helt rette hund.

 

Mvh. Imba

Skal I ikke snart have nr 2 :slem: :pift: Milo er snart gaaaaaammmmmelllll...Og hans søsters familie er alledrede ved at blive udvidet med endnu en løve :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal I ikke snart have nr 2 :slem: :pift: Milo er snart gaaaaaammmmmelllll...Og hans søsters familie er alledrede ved at blive udvidet med endnu en løve :slem:

 

Hihi du frister. Der var godt nok også nogle dejlige hvalpe til hvalpetræffet. Hvad blev der egentlig af Jack? Han var über cute! Men nej, det går slet ikke hvor meget jeg end gerne ville :lol: Vi har for meget om ørerne lige nu til at have hvalp igen, og økonomien er vist heller ikke til det. Omend lysten er til stede :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hihi du frister. Der var godt nok også nogle dejlige hvalpe til hvalpetræffet. Hvad blev der egentlig af Jack? Han var über cute! Men nej, det går slet ikke hvor meget jeg end gerne ville :lol: Vi har for meget om ørerne lige nu til at have hvalp igen, og økonomien er vist heller ikke til det. Omend lysten er til stede :lol:
I behøver jo ikke få en hvalp :slem:

 

JAck bor sammen med Farfar..Stargirls svigerfar...Og han ææææællllllskker Jack overalt... De to passer bare så godt sammen :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

I behøver jo ikke få en hvalp :slem:

 

JAck bor sammen med Farfar..Stargirls svigerfar...Og han ææææællllllskker Jack overalt... De to passer bare så godt sammen :mrgreen:

 

Nå kan se, at du har svaret på det- fik ellers lige spurgt i privat beskeden :stupid:

 

Hvor dejligt at han har fået sådan et godt hjem :hjerte: Der er godt nok mange af dine hvalpekøbere der på en eller anden måde har tilknytning til dette forum.

 

/og out med spam. Undskyld vi småsnakkede i din tråd :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...