Hop til indhold

En hund mere?


Gæst Tullesen
 Share

Recommended Posts

Gæst Tullesen

Hej:)

 

Jeg har en blandingshund på ca 5 år, og overvejer at få en hund mere. Basse som min hund hedder, er rigtig glad for andre hunde, og elsker at lege.

 

Men jeg er lidt i tvivl om hvilken race jeg skal gå efter? Basse vejer ca 20 kg så jeg vil måske gerne have en på nogen lunde samme str. Jeg vil gerne have en hvalp for jeg har aldrig haft hvalp før (Basse kommer fra et internat). Og så er hvalpe jo bare rigtig søde:)

 

Jeg er alene og arbejder 25 timer om ugen. Jeg bor i et lille hus med en lille have og har en bil. Jeg går tur med Basse en halv time to gange om dagen og så leget vi i haven.

 

Hunden skal være nem at gå med og må gerne være ret aktiv (vi går jo ret meget) og så skal den være nem at træne.

 

Spørg hvis der er mere i vil vide:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tullesen

Jeg har forresten overvejet samojed. Den ser så sød ud! Er sådan en god til agility? Det kunne jeg nemlig godt tænke mig. Men sådan noget almindelig træning har jeg ikke lyst til:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LuiseN

Med fare for at lyde negativ, så vil jeg ikke mene at 2 gåture a' 30 minutter er meget. Om morgenen går stella og jeg cirka 45 min, om eftermiddagen bruger vi cirka 1,5 time i hundeskoven og om aftenen går vi cirka 30 min. Stella er en jagthund og hun skal motioneres og stimuleres derefter. Sæt dig godt ind i racens behov og hvis du vælger en aktiv race, så er 2x 30 min ikke nok, efter min mening. Held og lykke med jagten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Jeg har forresten overvejet samojed. Den ser så sød ud! Er sådan en god til agility? Det kunne jeg nemlig godt tænke mig. Men sådan noget almindelig træning har jeg ikke lyst til:)

 

En samojede kan nok godt lide agillity (kan man selvf ikke bare sådan sige, kommer jo an på hunden), men der nok en god del lydighedstræning til før man går i gang med det, og det er altså ikke en samojedes fortrukne beskæftigelse. Mine 2 gider godt noget tricks træning og andet hygge. Du skal tænke på at de jo skal løbe løs til AG, min yngste kan godt, min ældste kan ikke - og det er en anden ting, du kan ikke forvente at en samojede kan gå løs, men du kan dog godt være heldig at få en som kan. En del af dem har en del jagt i sig og vil fare efter en hjort, en hare, en fugl osv.

 

En samojede er en slædehund, og det skal man have i baghovedet. Den stiller sig måske tilfreds med 2*30 min gåtur om sommeren fordi der er irriterende varmt, men om vinteren vil den gerne ud på lange ture, især cykleture. Det er ret vigtigt at de får lov at løbe, på den ene eller den anden måde, det er ligesom det de er skabt til.

 

Der er også en hel del pelspleje.

 

Samojeder er super søde og tillidsfulde, men de er også spidshunde med alt hvad der dertil følger, såsom stædighed, gøen, aktive osv.

 

Min den yngste er en total hyggetrold, den ældste ligger aldrig og hygger i sofa med mig, han ligger for sig selv det køligste sted.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil også mene at 2 gange 30 minutter ikke er "meget".. Det er fint nok, men ikke nok til en "aktiv hund".

 

Samojeder er skønne, og alle hunde kan jo som sådan bruges til agility, men jeg vil personligt ikke mene de egner sig til det, da de kan være lidt "stride" at træne med (ligesom e fleste slædehunde, f.eks. husky som jeg har).

Desuden har polar hundene en eller anden form for "brain shutdown", hvor mange af dem når de først er begyndt at løbe slet ikke er til at få specielt god kontakt med.. De er jo lavet til at "løbe lige ud", og ikke at skulle have øjnkontakt imens de løber...

 

Det er i hvertfald min erfaring efter at have forsøgt agility med vores husky.. Deres hjerner slår kolbøtter :lol:

 

Hvis du har bil og to hunde ville jeg foreslå nogle strandture eller tur til skoven osv.. Desuden hvis du vil have en aktiv race ville jeg helt klart anbefale en god træning f.eks. agility...

 

Hvilke racer udover samojeden har du i tankerne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tullesen

Hej igen.

 

Nu har jeg læst nogle af de racebeskrivelser, og jeg synes godt nok det er svært.

 

Jeg overvejer stadig samojed, men overvejer også labrador, duck tolling retriever, kliener münsterlænder og dansk spids. Jeg kan nok bedst lide samojed og dansk spids, men duck tolling retriever er også smuk.

 

 

Altså jeg går jo også nogle gange længere ture med Basse. Nogen gange i weekenden tager vi i hundeskoven eller kører ud til vandet, og så kan det jo tage flere timer. Og så spiller vil bold og alt muligt hjemme i haven:vedikke: Jeg synes han får nok motion. Dem jeg kender der har hund, går ihvertfald slet ikke så meget med deres hunde. Måske 2*10 minutter om dagen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Hej igen.

 

Nu har jeg læst nogle af de racebeskrivelser, og jeg synes godt nok det er svært.

 

Jeg overvejer stadig samojed, men overvejer også labrador, duck tolling retriever, kliener münsterlænder og dansk spids. Jeg kan nok bedst lide samojed og dansk spids, men duck tolling retriever er også smuk.

 

Hmm, sådan udover udseende - hvad er det præcist ved de racer du er interesseret i? De er ret forskellige. Jagthunde og slædehund er i hvert fald noget langt fra hinanden. Ved faktisk ikke rigtigt hvad man kategoriserer dansk spids som, der er en bruger herinde med en.

 

 

Altså jeg går jo også nogle gange længere ture med Basse. Nogen gange i weekenden tager vi i hundeskoven eller kører ud til vandet, og så kan det jo tage flere timer. Og så spiller vil bold og alt muligt hjemme i haven:vedikke: Jeg synes han får nok motion. Dem jeg kender der har hund, går ihvertfald slet ikke så meget med deres hunde. Måske 2*10 minutter om dagen!

 

Det er jo alt, alt for lidt (altså de 2*10 min) - men jeg ved godt at mange tror det er fint, det synes jeg bare ikke. Og dejligt at høre i tager på længere ture i weekender. Men der er jo også forskel på hunde, mine elsker i hvert fald gåture.

 

Hvilken blanding har du?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen.

 

Nu har jeg læst nogle af de racebeskrivelser, og jeg synes godt nok det er svært.

 

Jeg overvejer stadig samojed, men overvejer også labrador, duck tolling retriever, kliener münsterlænder og dansk spids. Jeg kan nok bedst lide samojed og dansk spids, men duck tolling retriever er også smuk.

 

 

Altså jeg går jo også nogle gange længere ture med Basse. Nogen gange i weekenden tager vi i hundeskoven eller kører ud til vandet, og så kan det jo tage flere timer. Og så spiller vil bold og alt muligt hjemme i haven:vedikke: Jeg synes han får nok motion. Dem jeg kender der har hund, går ihvertfald slet ikke så meget med deres hunde. Måske 2*10 minutter om dagen!

 

Det er nogle aktive hunde med ret forskellige egenskaber, du kigger på. Jeg ville ikke synes, at 2x30 minutters tur om dagen og lidt leg i haven er nok til så aktive hunde. Jeg mener, at de skal stimuleres en del mere både fysisk og mentalt. :-)

 

2x10 minutter synes jeg ikke, at nogen hund kan være tjent med (med mindre vi f.eks. taler om en hund, der bor på en gård med mange tønder land at boltre sig på, og som er med i en masse aktiviteter i løbet af dagen).

 

Hvilke racer er din nuværende hund blandet af?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tullesen
Hmm, sådan udover udseende - hvad er det præcist ved de racer du er interesseret i? De er ret forskellige. Jagthunde og slædehund er i hvert fald noget langt fra hinanden. Ved faktisk ikke rigtigt hvad man kategoriserer dansk spids som, der er en bruger herinde med en.

 

 

 

 

Det er jo alt, alt for lidt (altså de 2*10 min) - men jeg ved godt at mange tror det er fint, det synes jeg bare ikke. Og dejligt at høre i tager på længere ture i weekender. Men der er jo også forskel på hunde, mine elsker i hvert fald gåture.

 

Hvilken blanding har du?

 

 

Jeg ved ikke hvad det er for en blanding. Jeg fik ham fra et internat, og han er vist nok hentet fra thialand i sin tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville umiddelbart foreslå dig at kigge i retning af selskabshundene, da mange af de racer kan klare sig med mindre aktivitet (omend de selvfølgelig også skal have både motion og nye indtryk), og mange af dem er ret trænbare, sådan som du ønsker. Til gengæld er mange af dem så også noget mindre end din nuværende hund, så det kræver selvfølgelig, at din nuværende hund kan finde ud af at lege mere forsigtigt med små hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Ligesom de andre både i denne tråd og i den anden tråd pointere, så bør du nok kigge på tingene lidt omvendt ifht hvad du gør nu.

 

Stil dig selv spørgsmål om, hvor mange tur og hvor lange du vil gå dagligt.

Er turene i line eller løs og hvad foretrækker du?

 

Hvad vil du bruge hunden til og hvor vigtigt er det?

 

Hvor stort er din nuværende hund og hvordan er dens legestil - Altså, løbelege, tumle lege, snuse sammen med andre hunde osv.?

 

Hvordan bor du... Er der trapper, naboer, hvor stor er haven osv?

 

Hvilke egenskaber ønsker du i en hund? Det kan f.eks være kærlig, nem at træne, ikke gøende, nem at lære at gå uden line, hvordan ønsker du den reagere på fremmede, skal den kunne med børn osv.

 

Hvad med pelspleje? Hvor mange timer om ugen gider du bruge på det?

 

Og så er der de praktiske ting... Er du alene med hunden?

I så fald, så kan det være en god ide at tænke grundigt over, hvordan det er at gå tur med to hunde på en gang og have det med i overvejelserne af race.

Pasning... Hvem vil passe dine hunde og hvilke typer hunde vil de IKKE passe?

 

Og først når du har svaret på disse og andre spørgsmål der må være relevante, så kan du begynde at finde racer der mentalt passer til det du ønsker - Når du så har fundet nogle kandidater, så kan du jo vurdere ud fra bla. udseende hvilken race der er det bedst match.

 

Og herefter går arbejdet med at finde en kennel, som kan matche dine ønsker til sundhed, mentale egenskaber og udseende i gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen.

 

Nu har jeg læst nogle af de racebeskrivelser, og jeg synes godt nok det er svært.

 

Jeg overvejer stadig samojed, men overvejer også labrador, duck tolling retriever, kliener münsterlænder og dansk spids. Jeg kan nok bedst lide samojed og dansk spids, men duck tolling retriever er også smuk.

 

 

Altså jeg går jo også nogle gange længere ture med Basse. Nogen gange i weekenden tager vi i hundeskoven eller kører ud til vandet, og så kan det jo tage flere timer. Og så spiller vil bold og alt muligt hjemme i haven:vedikke: Jeg synes han får nok motion. Dem jeg kender der har hund, går ihvertfald slet ikke så meget med deres hunde. Måske 2*10 minutter om dagen!

 

For en labrador er 2x30 minutter om dagen alt alt alt for lidt.

Der skal noget træning til, hvor de kan få lov til at bruge hovedet.

 

Jeg går en 40 minutters tid hver morgen og om eftermiddagen 1 times tid medmindre der er træning på programmet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...