Amocca Skrevet April 25, 2009 Rapporter Share Skrevet April 25, 2009 Jeg tror efterhånden, at det er bevist, at hunde kan se i farver, selvom der vist stadig er lidt debat om hvorvidt de kan skelne rød og grøn... men tror I de kan have præferencer for bestemte farver, ligesom mennesker? Karla synes at holde mest af gul. Hendes plysterning kom med 4 bolde, 2 blå, en rød og en gul. De blå og den rød mødte en hurtig og destruktiv død, mens den gule stadig er hel og bruges praktisk talt hver dag... (den er også pænt ulækker efterhånden, eftersom den har været med ude i regnvejr, er blevet begravet og gravet op igen osv.)... Idag fik hun 3 nye bolde. En pink, en rød og en gul. Den pink og den røde har fået et enkelt dask hver, den gule derimod blev slæbt med i haven, og med rundt i huset hele dagen... Synes jeres hunde, at have præferencer for bestemte farver? 1. Karla og hendes gamle gule plysbold - som her er med på tur i parken 2-5 Karla og hendes nye gule bold i haven idag Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
potil Besvaret April 25, 2009 Rapporter Share Besvaret April 25, 2009 Jeg tror efterhånden, at det er bevist, at hunde kan se i farver, selvom der vist stadig er lidt debat om hvorvidt de kan skelne rød og grøn... men tror I de kan have præferencer for bestemte farver, ligesom mennesker? Karla synes at holde mest af gul. Hendes plysterning kom med 4 bolde, 2 blå, en rød og en gul. De blå og den rød mødte en hurtig og destruktiv død, mens den gule stadig er hel og bruges praktisk talt hver dag... (den er også pænt ulækker efterhånden, eftersom den har været med ude i regnvejr, er blevet begravet og gravet op igen osv.)... Idag fik hun 3 nye bolde. En pink, en rød og en gul. Den pink og den røde har fået et enkelt dask hver, den gule derimod blev slæbt med i haven, og med rundt i huset hele dagen... 1. Karla og hendes gamle gule plysbold - som her er med på tur i parken 2-5 Karla og hendes nye gule bold i haven idag jeg har ikke overvejet om herr flick har en ynglingsfarve, men jeg vil da prøve at lægge mærke til det :blink: herr flicks plysbolde fra terningen er bortgået i dårlig julestemning, de er gangske enkelt forsvundet måske har han spist dem rub og stub hvor er karla en skøn lille frøken Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret April 25, 2009 Rapporter Share Besvaret April 25, 2009 farverne kan også dufte forskelligt, måske derfor nogle er "bedre" end andre? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret April 25, 2009 Rapporter Share Besvaret April 25, 2009 Jeg er tilbøjelig til at give dig ret Amocca. Jeg var i genbrugen forleden og fandt en pose med 10 bolde i 5 forskellige farver - rød, lilla, grøn, gul og orange. Der er masser af bidemærker fra leg i de gule og orange - de er efterhånden ret hærgede, mens de 3 andre farver bolde stadig er mere eller mindre urørte. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret April 25, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 25, 2009 Jeg er tilbøjelig til at give dig ret Amocca. Jeg var i genbrugen forleden og fandt en pose med 10 bolde i 5 forskellige farver - rød, lilla, grøn, gul og orange. Der er masser af bidemærker fra leg i de gule og orange - de er efterhånden ret hærgede, mens de 3 andre farver bolde stadig er mere eller mindre urørte. interessant så måske er det ikke kun Karla der bedst kan lide de gule nuancer... måske er det en generel hundeting? I så fald må goldens og gule labs, jo være "the cool kids" og hænge ud med :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret April 25, 2009 Rapporter Share Besvaret April 25, 2009 Der er da ikke tvivl om at hunde er rød/grøn farveblinde. Hunde mangler stavcellerne (elelr var det den anden type celler?) i øjnene, og er som følge heraf rød/grøn farveblinde. Og der hersker heller ingen tvivl om at hunde, med undtagelse af rød/grøn farveblindheden, ser i farver. Om hunde har "præferencer" vil jeg tvivle på. Men jeg vil tro at farver der adskiller sig kraftigt fra de farver der er i miljøet hunden befinder sig i, vil blive foretrukket. Men jeg aner det ikke. :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret April 25, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 25, 2009 Takker for forklaringen, var for doven til at slå det op så jeg skrev med vilje nogle meget forbeholdne sætninger om det Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret April 26, 2009 Rapporter Share Besvaret April 26, 2009 Der er da ikke tvivl om at hunde er rød/grøn farveblinde.Hunde mangler stavcellerne (elelr var det den anden type celler?) i øjnene, og er som følge heraf rød/grøn farveblinde. Og der hersker heller ingen tvivl om at hunde, med undtagelse af rød/grøn farveblindheden, ser i farver. Om hunde har "præferencer" vil jeg tvivle på. Men jeg vil tro at farver der adskiller sig kraftigt fra de farver der er i miljøet hunden befinder sig i, vil blive foretrukket. Men jeg aner det ikke. :blink: Det er vist stavcellerne der opfanger lys. Tapceller har hunden ikke så mange af som mennesket men stadig nok til at kunne se alle farver i dæmpede nuancer. Det er ihvertfald hvad jeg har lært. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret April 26, 2009 Rapporter Share Besvaret April 26, 2009 Aslans spiser den grønne krokodille men ikke den røde 5 gange nu, de har samme slags tær, og det er tæerne han spiser Måske han har en fod fetich Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret April 26, 2009 Rapporter Share Besvaret April 26, 2009 Det er vist stavcellerne der opfanger lys. Tapceller har hunden ikke så mange af som mennesket men stadig nok til at kunne se alle farver i dæmpede nuancer. Det er ihvertfald hvad jeg har lært. Farver er ikke andet end lysets brydning gennem et medie. :blink: Uanset slog jeg det lige selv op, og det var tapceller hunden manglede én af. http://www.oejendyrlaegen.dk/hvad_kan_kat_hund_se.shtml Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst TigerBella Besvaret April 26, 2009 Rapporter Share Besvaret April 26, 2009 interessant så måske er det ikke kun Karla der bedst kan lide de gule nuancer... måske er det en generel hundeting? I så fald må goldens og gule labs, jo være "the cool kids" og hænge ud med :blink: Bella er i hvertfald mægtig interessant når vi er i hundeskov så der skal nok være noget om snakken Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Trine Besvaret April 26, 2009 Rapporter Share Besvaret April 26, 2009 Hunde er delvis farveblinde, det er fordi de ikke har så mange stave i synsfeldet. De kan meget tydligt se gul, hvid og orange. Blå, rød og grøn forsvinder for dem. Men alle hunde kan finde tingene uanset farve med næsen Et eks. Du tager et rødt æble og ligger det i grønt græs. For os er det tydligt hvor æblet er, men for hunden er det gråt i gråt. Nu er det næsen der finder æblet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts