Hop til indhold

Dummier

Gæst Jette
 Share

Recommended Posts

Vi træner jo jagt relateret træning med Eddie, selvfølgelig lydighed også.

Vi træner med dummier, ikke med vildt, da ingen af os går på jagt, men vi synes begge træningen er super spændende og Eddie er vild med det, altså lige bortset fra det med vand og vandapportering, men det kommer jo nok :rolleyes:

Vi har fået det råd at have så mange forskellige dummier som muligt for at hunden ikke pludselig kun vil tage en slags.

Ved godt nogle selv laver dem, men så kreative er vi ikke endnu. Så hvor køber i jeres dummier henne? også gerne uden de koster den bondegård, det kan jo hurtigt blive til 1000+ kr. bare i dummier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg køber mine canvas dummyer hos Gemina.dk. Har både nogen med skind på (kan købes med skind, havde dog noget ekstra liggende selv), nogen uden noget og nogen med vinger på.

Herudover har jeg nogle rundstokke med sisal på. Dem købte jeg hos Satchmos.se i Sverige. De bruges som regel til noget brugsarbejde for brugsracerne.

Slutteligt har jeg også en orange gummiting, som kan købes hos aktivthundeliv.dk (tror jeg det var). Men som jeg selv købte på en DKK udstilling.

Alle typer af apporteringsgenstande kan købes hvis du kommer forbi en DKK udstilling. Men de koster som du siger. Geminas koster ca. 100 kr. pr. stk. De andre ligger på ca. 40-50 per styk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bruger ikke selv "dummys", men Mio elsker at have alt muligt i munden - Er der nogle specielle krav til en brugbar dummy, eller er det kun fantasien der sætter grænser?! :hmm:

Man kan jo i princippe tage hvilket som helst materiale/stoftyper (der ikke er giftigt), sy det sammen på 3 kanter, stoppe noget fyld i og sy sidste kant sammen?

Tænkte også man kunne lave en cylinder/pølse og så binde den sammen i enderne med kraftig snor - evt. sno snorren rundt om hele vejen, så den er "anderledes" at tygge om.

Men som sagt har jeg ingen erfaring med det! :mrgreen:

Her er nogle links til færdige løsninger (ved ikke om de er billige?):

http://apporten.dk/group.asp?group=62

http://www.aktivthundeliv.dk/dummies.6

http://www.avifauna.dk/aktivitettr%C3%A6ning-hunden-c-356_369_916.html

God "jagt"! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle typer af apporteringsgenstande kan købes hvis du kommer forbi en DKK udstilling. Men de koster som du siger. Geminas koster ca. 100 kr. pr. stk. De andre ligger på ca. 40-50 per styk.

Vi regner med at skulle forbi DKK udstillingen i Herning her i november, så mon ikke vi ender med at købe os fatige der he he :mrgreen:

Ved faktisk om der er nogle specifikke krav ift. konkurrencer og ligende, så meget er jeg ikke inde i det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi regner med at skulle forbi DKK udstillingen i Herning her i november, så mon ikke vi ender med at købe os fatige der he he :mrgreen:

Ved faktisk om der er nogle specifikke krav ift. konkurrencer og ligende, så meget er jeg ikke inde i det.

God undskyldning for hyggeshopping!

Der er visse krav til dummyer til konkurrencebrug. Alt efter hvilken type konkurrence du skal til, er der forskellige krav. For retrieverne er det - så vidt jeg ved - kun på brugsprøven, at der ikke skal apporteres fuglevildt, men bruges apporteringsgenstand. Tror dog ikke det er specifikke krav til udformningen.

Som sagt er jeg selv ganske glad for Geminas dummyer, som jeg har stor glæde af når der trænes apportering. Og i princippet er det nok ikke så vigtigt, at man har en masse forskellige, som hunden skal lære at tage. Ikke hvis man træner mod prøver, hvor det er fuglevildt der skal apporteres.

Det kan godt lade sig gøre at lave sine egne dummyer, men jeg må sige at som med så meget andet, er det kun noget der kan betale sig, hvis man alligevel har diverse rester liggende hjemme. Såsom rundstokke, gamle stykker gulvtæppe etc. Hvis man skal ud og købe alt det fra bunden, er det både lettere og billigere at købe dem færdige.

Mine gemina dummyer er enten købt direkte hos dem på nettet, eller på Østrands stand på DKK udstillingerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Et lille tip. :-)

Alle de venstre ( eller højre sokker ) der altid er tilbage når der er vasket, dem har jeg puttet ned i en tennissok, stoppet den hårdt, den er 4 år gammel og holder endnu, så kan den vaskes.

Ellers har jeg f.eks brugt en stump gulvtæppe, købt noget kaninskind, sat elastikker stramt om, de holder nemlig fast i hårene, på skindet så det sidder fast.

Men ja man kan hurtigt bruge formuer på dummier, jeg har i alle afskygninger, alle vægtklasser op til 7 kg.`s tre-delt, med eller uden skind og fjer på.

Men de hjemmelavede er stadig favoritterne, og de kan snildt, komme ned i lommen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Et lille tip. :-)

Alle de venstre ( eller højre sokker ) der altid er tilbage når der er vasket, dem har jeg puttet ned i en tennissok, stoppet den hårdt, den er 4 år gammel og holder endnu, så kan den vaskes.

Ellers har jeg f.eks brugt en stump gulvtæppe, købt noget kaninskind, sat elastikker stramt om, de holder nemlig fast i hårene, på skindet så det sidder fast.

Men ja man kan hurtigt bruge formuer på dummier, jeg har i alle afskygninger, alle vægtklasser op til 7 kg.`s tre-delt, med eller uden skind og fjer på.

Men de hjemmelavede er stadig favoritterne, og de kan snildt, komme ned i lommen.

Tak for rigtig gode ideer! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

God undskyldning for hyggeshopping!

Der er visse krav til dummyer til konkurrencebrug. Alt efter hvilken type konkurrence du skal til, er der forskellige krav. For retrieverne er det - så vidt jeg ved - kun på brugsprøven, at der ikke skal apporteres fuglevildt, men bruges apporteringsgenstand. Tror dog ikke det er specifikke krav til udformningen.

Brugsprøve indeholder én apportering af valgfri genstand. Det kan være dummy, men såmænd også en tennisbold, elelr en badeand, hvis det er dét du vil bruge.

Working tests er dummyprøver.

Markprøver er på vildt.

Jeg bruger ikke kanvasdummyer, andet end hvis det er vandapporter.

Resten er skinddummyer. Retrieverklubberne sælger dem. Mener det er 400 for 10 stk.

Og elelrs hedder det træning på vildt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Brugsprøve indeholder én apportering af valgfri genstand. Det kan være dummy, men såmænd også en tennisbold, elelr en badeand, hvis det er dét du vil bruge.

:klap: he he kunne lige se Eddie spurte af sted for at apportere en gul badeand :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

:klap: he he kunne lige se Eddie spurte af sted for at apportere en gul badeand :mrgreen:

Det med gule gummiænder skal man passe på med. Jeg havde fundet ud af at bittesmå med piv i, havde en fantastisk virkning ved indkaldstræning og havde købt nogle der var på størrelse med en femkrone.

Jeg kaster anden, og vil så bytte med en godbid. Thailo står lige og tænker et øjeblik,... and..... godbid.... :confused: Hvorpå han sluger anden og snupper godbidden. :slem:

Den kom så hel ud igen. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites