Hop til indhold

Stå


Gæst Tanten
 Share

Recommended Posts

eller mangel på samme :genert:

 

Jeg har lidt problemer med stå-øvelsen (det er der vist også et par stykker herinde der ved selvsyn har set ;-)).

 

Generelt går det fremad, men jeg syntes også det i perioder "står stille" - forstå det ret.......

 

Derfor tænkte jeg der måske var nogle der havde nogle alternative løsningsforslag, ikke at jeg med det samme har tænkt mig at skifte metode®, men det ville være rart, at have været inde på en anden tankegang inden det (måske) går galt.

 

Min hund er meget glad for bold, men heldigvis også stadig en hund der meget gerne arbejder for en godbid. Hun har til tider en tendens til at "kører for højt" på bold - forstået på den måde at hun er lidt for meget klar på jagten og begynder at "krumme sig sammen" og "eksplodere". Hmmm håber det er forståeligt :oops:

 

Nå men er der nogle der ligger inde med "alternative" (for mig) løsninger så kast dem endelig herind.

 

Pft :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan gør i nu?

 

Det er jo lidt svært at komme med bud hvis man ikke har noget at forholde sig til :mrgreen:

 

Det er jo netop den jeg gerne vil undgå :blink:

 

Har du en metode der har virket for jer, eller set virke for andre, og som måske ikke lige ligner det man normalt ser rundt omkring - så smid endelig guldkornet :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger håndtegn på Sookie- svært at forklarer, men da vi startede på det, startede hun i "sit" - derefter kom "stå" på og jeg holdt håndfladen næsten helt hen til hende (med go-bid mellem tommel og pegefinger) og gav komandoen stå. (hånden var så tæt på, at hun kunne komme op og stå og ikke gå frem) - og derfra trænede vi så med afstand på "hånden" - ej altså det er da s.... svært at forklare på skrift :oops: Ved overhovedet ikke om det gav nogen mening ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil også mene det er lidt svært at give et bud når du partout skal være så hemmelighedsfuld. :lol: Men er det fordi hun går frem, så kan du jo forstærke et stå, ved at kaste bolden om bagved hunden. På sigt vil den så vide at den kun kommer længere væk fra bolden, ved at gå fremad.

 

Ellers, så ville jeg variere min forstærkning således at bold kun bliver brugt når hun ikke laver hvad-det-så-end-er du synes kan udvikle sig til et problem, og ellers give lidt kedelige godbidder hvis du synes hun laver noget der bør forstærkes, uden at der er til ug.

 

Et 3. alternativ er at starte helt forfra, for på den måde at bygge øvelsen op igen uden at hun kommer til at gøre, hvad-det-så-end-er-hun-gør..... ja, eller ikke gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger håndtegn på Sookie- svært at forklarer, men da vi startede på det, startede hun i "sit" - derefter kom "stå" på og jeg holdt håndfladen næsten helt hen til hende (med go-bid mellem tommel og pegefinger) og gav komandoen stå. (hånden var så tæt på, at hun kunne komme op og stå og ikke gå frem) - og derfra trænede vi så med afstand på "hånden" - ej altså det er da s.... svært at forklare på skrift :oops: Ved overhovedet ikke om det gav nogen mening ??

 

Det kan fint forståes :-D

 

Det var nok lidt nemmere at komme med nogle eventuelle bud, hvis vi viste hvor problemet lå??? :blink:

 

Problemet er jo som sådan stå-øvelsen, at få hunden til at stå, og være sikker på den forstår hvad det er jeg beder den om.

Først når det er på plads kommer problemet med stå under gang ;-)

 

Jeg vil også mene det er lidt svært at give et bud når du partout skal være så hemmelighedsfuld. :lol:

 

Der er intet hemmelighedsfuldt i det. jeg ønskede blot ikke at fastfryse jer i en bestemt del at øvelsen.

Som skrevet er denne tråd også mere ment som en "støtte" hvis jeg mener, at mine nuværende metoder ikke flytter hunden og mig derhen hvor vi skal være.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg laver en Milan-light, stiller pænt som jeg vil have det, siger stå, roser, og siger yyyynnndiiiiigt - har virket perfekt på alle :cool:

 

Takker :-D

 

Aslan sad, så tog vi en godbid, havde den foran hans næse og træk ham op og stå med godbiden, i starten fik han lige en hjælpene hånd på maven.

 

Det er nogenlunde det stadie vi stadig befinder os på :genert: Vi er vist på hvalpestadiet endnu :mrgreen:

 

Sidder lidt og tænker om der mon ikke er stor forskel på Aslan og min hund. Min hund har rimelig meget krudt i røven og der skal helst ske noget hele tiden. Aslan har jeg en fornemmelse af er sådan mere dumdidum-agtig - stille og rolig i sine bevægelser :oops::genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger håndtegn på Sookie- svært at forklarer, men da vi startede på det, startede hun i "sit" - derefter kom "stå" på og jeg holdt håndfladen næsten helt hen til hende (med go-bid mellem tommel og pegefinger) og gav komandoen stå. (hånden var så tæt på, at hun kunne komme op og stå og ikke gå frem) - og derfra trænede vi så med afstand på "hånden" - ej altså det er da s.... svært at forklare på skrift :oops: Ved overhovedet ikke om det gav nogen mening ??

 

Vi trænede "stå" til hvalpetræning i sidste uge, og det (det markerede) var også en af de måder, vi fik forklaret, at vi kunne gøre det på, og det hjalp med Elvis, som ellers har haft en tendens til at sætte sig ned lynhurtigt i stedet for at blive stående. Jeg lader ham ikke sitte først; jeg går bare stille frem med ham, indtil hånden går ned foran ham som "stopklods".

Link til indlæg
Del på andre sites

Takker :-D

 

 

 

Det er nogenlunde det stadie vi stadig befinder os på :genert: Vi er vist på hvalpestadiet endnu :mrgreen:

 

Sidder lidt og tænker om der mon ikke er stor forskel på Aslan og min hund. Min hund har rimelig meget krudt i røven og der skal helst ske noget hele tiden. Aslan har jeg en fornemmelse af er sådan mere dumdidum-agtig - stille og rolig i sine bevægelser :oops::genert:

 

 

Altså, aslan har ALDRIG travlt når man træner :mrgreen: Så er det vidst sagt på en sød måde :blink:

 

 

Men jeg tænker om - trods der skal ske noget - måske bare er langsom om at lærer? De siger jo at store og større racer, lærer lidt langsommere, men glemmer aldrig nogen sinde.

 

 

 

 

Hvordan når i går tur, kan du så ikke stoppe, og hvis hun bliver stående så rose hende?

(med mindre hun er en sitte hund - dvs hun sætter sig så snart du stopper)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, jeg synes bestemt, at det går fremad med stå øvelsen, især den hvor I laver stå under gang virker godt :5up:

 

Tøsen har altså bedre fat i "signalet", hvor du "fryser" i et skridt, end du tiltror hende ;-) - en skam at det er mørkt til træning nu, ellers kunne vi prøve at video filme det

Redigeret af a9
Link til indlæg
Del på andre sites

Lim under alle 4 poter:mrgreen:

 

 

 

Jeg står med front mod hunden og med en godbid får jeg ham til at stå, hvis han sætter sig så træder jeg en skridt tilbage og lokker ham op at stå igen. Når den er på plads så er det min hånd som fører ham og først når han forstår øvelsen helt, så kommer signalet stå på.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg bruger klikker denne gang, altså med Alfa :slem:

Her klikker jeg for frivillig stå, dvs når hun står tilfældig i starten, efter hånden er stå blevet en af de tig hun frivilligt tilbyder straks når jeg viser hende klikkeren og jeg er ved at være der hvor jeg kan sætte kommando på:-D

Den måde at træne på giver en meget gladere hund og en meget mere sikker udførrelse af øvelserne, når hunden frivilligt tilbyder øvelsen fra starten (ikke bliver loket til at udføre dem), så sidder det mere fast ser det ud til:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, Møffe er en sitte-hund og hvis jeg skulle lære ham at stå på the-clickker-training-way, så var vi aldrig nået nogen vejne (og det mener jeg helt seriøst!). Så snart han havde en anelse om, at der var godbidder i farvandet, så kom han hen og satte sig. Med det samme. Han nåede knap nok at stoppe op, hvis han overhovedet nåede det. Og ville sætte sig ned alligevel, selvom jeg belønnede ham for at stå. Jeg forsøgte på denne måde i starten (allerede fra 8-ugers) og vi kom bare ingen vejne. Da han var 9 uger viste Lonny mig en alternativ metode. Beløn hunden i stride strømme når den står! Og træk belønning væk, hvis hunden sætter sig, så den følger efter og fortsætte med at stå. Det gjorde fremskridt. Man fik Møffe op at stå og storbelønnede ham i en lind strøm. I starten blev den ene godbid proppet i munden efter den anden. Men efterhånden kunne man lade ham få lidt luft i mellem godbidderne :mrgreen:

 

Da jeg skulle på udstilling med ham i slutningen af August var jeg gået over til klikkeren og han kunne stå stabilt i 3 sekunder 90% ad gangene, uden forstyrrelse (i stuen). Jeg kørte skema, for hvis jeg var for hurtig til at gå frem, ja, så satte han sig altså. Kørte efter 80% reglen og talte lynhurtige sekunder i hovedet. Jeg kom op på 9 lynsekunder, hvilket svarer vel ca. til 3 - ikke meget, men alt er jo relativt og set i forhold til Møffes forhold til "ståååååå", så syntes jeg, at det var flot! :mrgreen:

 

Lige i starten gjorde det ikke noget, hvis han flyttede et ben. Men da jeg begyndte at gå over til klikkeren, så ville jeg have ham til at stå HELT stille med benene. Så slækkede kravet let, dvs. klikkede lidt før, for at minimere risikoen for fiasko til noget lig nul og hævede så stille og roligt kriterierne (som sagt efter 80% reglen, hvis kræet har succes med 8 forsøg ud af 10, så er det på tide at hæve kravet lidt).

Link til indlæg
Del på andre sites

Med hvalpe laver jeg altid skæg og ballade under gang - gerne lidt hurtigt. Pludselig "spring-stopper" jeg så, hvilket ofte får hunden til at stå. Dette belønner jeg med at kaste bolden eller selv lege videre. Efter et par gange sætter jeg stå kommando på og så begynder jeg at trække tiden lidt, så jeg er sikker på, at hunden har forstået, at det handler om at stå helt stille. Her forstærker jeg gerne med godbidder undervejs (givet nedefra og op, så hunden ikke lokkes i sit).

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...