Hop til indhold

Hvalpepels

Gæst Krainer
 Share

Recommended Posts

Gæst Krainer

Hej...

Jeg er den lykkelige ejer af cockerhvalp på 11 uger, så nu er mit spørgsmål hvor meget man kan begynde på med pelsplejen så tidligt? Reder ham jævnligt, men hvad med hårene ved øregangen, kan man begynde at klippe det nu? Vil jo gerne have han vænner sig til trimmearbejdet så det bliver lettere i hans voksne liv, men vil om endt heller ikke ødelægge hans pels;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej...

Jeg er den lykkelige ejer af cockerhvalp på 11 uger, så nu er mit spørgsmål hvor meget man kan begynde på med pelsplejen så tidligt? Reder ham jævnligt, men hvad med hårene ved øregangen, kan man begynde at klippe det nu? Vil jo gerne have han vænner sig til trimmearbejdet så det bliver lettere i hans voksne liv, men vil om endt heller ikke ødelægge hans pels;)

Hej, for det første tillykke med din lille hvalp, jeg eeeeeeeeeelsker viiiiiiiiiirkelig cockere :lun: :hjerte:

Jeg tror sagtens du kan begynde, det kan der jo ikke ske noget ved :-) Bare du bruger en god børste som ikke er for "hård" ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville som cockerejer starte med at købe et trimmebord eller lave et selv. Hvor du står i den rigtige højde med hunden , der ¨så lærer at stå på et skridsikkert underlag og føler sig tryg. Og så børste og udrede den der.

Så ville jeg, hvis du er nybegynder melde mig til trimmekursus i Spanielklubben s nærmeste sted. Det er Regionopdelt.Man skal være skrap på saksen med f.eks en frisørsaks,for at undgå at klippe i en urolig hvalp. De fleste bruger ved ørene en efilersaks eller el maskine.

Du vil på kursus finde de ting, der skal benyttes og indvesteres i.Under kyndig vejledning.

Hvis du af uvidenhed kommer til at tilfører hvalpen angst ved f.eks at klippe i den , bliver fremtiden for dette hyggearbejde ikke godt.

Men hvis det starter Ok ,så får du også en hund, der ikke stresser på dyrlægebordet.

Nogle får hurtigt lidt angst for trimning, andre , som min nu mistede hancocker kunne blive så afslappet at han faldt i søvn på bordet.

Og det er nemmere at vække en, der er afslappet end holde en, der er i panik.

Bare mit råd.

Iøvrigt giver mange opdrætterer gode råd og vejleder i starten.

Eller henviser til en med forstand på hvalpepelse.

Tillykke med din cocker.

Hej fra Ulla

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for råd, må få anskaffet et bord, og du har sikkert ret i ar det også er en hjælp til dyrlægebesøgene. Og så vil jeg de om jeg kan komme på et kursus, han har bare ikke stamtavle, er det et krav?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Klip indersiden af ørerne lige så forsigtigt så der kommer luft.. Og øv så ellers hele processen, med en blød børste, et trimmebord og en neglesaks..

Nura var 11 måneder da hvalpepelsen var fældet nok til at hun kunne trimmes som voksen hund.. Og det SKAL man altså have hjælp til første gang..

Link til indlæg
Del på andre sites