Hop til indhold

Hvor meget motion får jeres unghunde?

Gæst jeanett25
 Share

Recommended Posts

Gæst jeanett25

Ja det siger jo nok sig selv, det kan være svært at "se hvalpen" i en 7 måneder Grand Danois. :lol:

Derfor er jeg nok kommet til at slække lidt på fysisk-aktivitet-grænserne :oops:

Det jeg egentlig ville høre jer om var hvor meget jeres unghunde - 6 mdr og op efter - får eller fik af motion. :confused: Bare for at sammenligne.

Jeg har slet ikke lyst til at skære ned for den fysiske aktivitet, da det er min opfattelse, at han har brug for at "at brænde noget krudt af" i den fase han er i nu. Men omvendt så kan han løbe lange distancer igennem en hel gåtur og igen om aftenen.

Kom med jeres input. Ved der er mange her i forummet der har hunde på ca. samme alder som Emil.

Lige et par billeder af knægten.....som ikke ville bryde sig om evt. indskrænkninger af den fysiske udfoldelse!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er han sød. :lun:

Vi går ½ time i snor morgen og aften og så har vi vores lange tur midt på dagen på 1-2 timer. (Inkl 10 min transport i cykelkurv hver vej). På den lange tur løber hun fri og der træner jeg også med hende, laver søgeøvelser, hilser på andre hunde, eller sidder måske også bare og kigger...

Hvis vi skal til træning (2 gange i ugen) er hun nok kun ude at gå 2 x 20 mintter.

Hun er 8½ måned, så hvad skal hun have af motion .. 8x4 = 32 minutter. Jeg er lidt forvirret mht det må jeg indrømme for det er jo ingenting.:confused:

Men kan forestille mig man skal være mere påpasselig med en grand danois.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer an på dagen, vejret og hunden :mrgreen: :blink:

Har dagen været lang og jeg er træt, og hvis det regner, hvis Izzie er syg eller ugidelig så går vi bare en lille hygge tur omkring søen et par gange og så øver vi tricks derhjemme og træner det vi kan indenfor.

Andre gange går vi en tur på markerne og går en tur og kaster lidt med bold. Ved egentlig ikke hvor længe vi går. Jeg går tur til jeg ikke gider mere :engel::mrgreen:

Izzie er nem at gøre tilfreds og kræver faktisk ikke ret meget :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg overholder rådet med antal minutter lig med antal uger, dog tager vi 1-2 gange om ugen i skoven og går 45-60 minutter.

Men vi har også en stor have hvor Luna render rundt og leger med Baldur eller mig, eller bare tuller rundt for sig selv.

Jeg glæder mig helt vildt til hun kan komme med ud og gå en rigtig lang gåtur, men indtil hun er voksen, så vælger jeg at passe på. Og hun virker ikke utilfreds, så det er kun mig der gerne vil mere :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Unghund og unghund.. :oops:

Men størrelsesmæssigt er han jo også i the-upper-end..

Morgen: 20-25 minutter i snor (snuse og besørge-tur)

Eftermiddag: 40-60 minutter, hvor ca. 3/4 del er uden snor. Der leger han som regel med andre hunde på stranden, så der er fart på. :banan:

Aften 30 minutter i snor (han er sku ikke til at få øje på når det er mørkt! :cry:)

Derudover små korte tisseture i haven.

Vi tager så en længere tur om søndagen, og lørdag er der træning med alle de andre sjove hunde ... :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores tæve Caddy får meget motion. Hun har krudt i bagdelen. :slem:

Vores hanhund Bertram får ikke så meget, da han har hofteledsdysplasi, og vi er igang med at smerte dække ham, så det er begrænset hvor meget han må få lige i øjeblikket.

De er begge 7 måneder her den 13 November.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bailey får 4 lufteture om dagen.

Morgentur: 20-25 min

Eftermiddagstur: 30-45 min

Aftentur: 30-45 min

Godnattur: 20-25 min

Et par gange om ugen er eftermiddags- og eller aftenturen i skoven.

(Hver dag om sommeren medmindre det er meget vådt)

Derudover kommer hun meget i haven (er blevet væsentlig mindre nu, grundet årstiden)

Og så træner vi tricks og leger (hun jagtes rundt og vi leger trækkelege) flere gange om dagen i kortere perioder.

Lørdag er der (stadig) hundetræning.

Søndag springer vi normalt morgenturen over og lader hende komme i haven i stedet.

Det er hvad vi magter - hun så gerne det var dobbelt op.

Hun er fra fars dag 2008.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis emil og hans knogler kan holde til det neveau som i har nu, og DU kan holde til det, så skal i da bare blive ved.

Jeg ville også gerne at vi kunne tage i skoven og have aslan løs, og vi ville nok også gører dette endnu mere, hvis han kom på sit indkald (når der er forhindringer som lyde og dyr og blade der bliver blæst en meter væk :stupid: )

Indtil Aslan blev 1 år, holdte vi os til 5 minuter per måned, men jeg har altså også været/er meget pyllert med hensyn til hans knogler, fordi han er en stor hund.

Da han så blev et år begyndte vi stille at putte lidt mere på, sådan at det kom op på hvad vi mener ville være optimalt, og umidelbart ser det ud til at vi ramte rigtigt.

I sommers var aslan ude i haven meget så der gik vi ca 20 min morgen og 30-60 min aften.

Nu hvor det er mørkt, henter vi gerne maritn på hans arbejde, og det tager ca 40 min og så tager martin lidt af aftens turen.

Det skal så siges, at på hans slemme snuse dage, er tiden den samme, men det bliver til en kort tur i længden :mrgreen:

Vi holder aslan på et lavt niveau, som han fungere på.

Link til indlæg
Del på andre sites

:hmm:

Ja det siger jo nok sig selv, det kan være svært at "se hvalpen" i en 7 måneder Grand Danois. :lol:

Derfor er jeg nok kommet til at slække lidt på fysisk-aktivitet-grænserne :oops:

Det jeg egentlig ville høre jer om var hvor meget jeres unghunde - 6 mdr og op efter - får eller fik af motion. :confused: Bare for at sammenligne.

Jeg har slet ikke lyst til at skære ned for den fysiske aktivitet, da det er min opfattelse, at han har brug for at "at brænde noget krudt af" i den fase han er i nu. Men omvendt så kan han løbe lange distancer igennem en hel gåtur og igen om aftenen.

Kom med jeres input. Ved der er mange her i forummet der har hunde på ca. samme alder som Emil.

Lige et par billeder af knægten.....som ikke ville bryde sig om evt. indskrænkninger af den fysiske udfoldelse!

:hmm:du er dejlig søde vovse:hjerte:, jeg er ude når jeg gå til døren , ellers fåer jeg 2 gåture ca af 1time om dagen, :banan: jeg vil også være så stor når jeg bliver voksen hilsen sisi

Redigeret af ulla
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg overholder rådet med antal minutter lig med antal uger, dog tager vi 1-2 gange om ugen i skoven og går 45-60 minutter.

Men vi har også en stor have hvor Luna render rundt og leger med Baldur eller mig, eller bare tuller rundt for sig selv.

Jeg glæder mig helt vildt til hun kan komme med ud og gå en rigtig lang gåtur, men indtil hun er voksen, så vælger jeg at passe på. Og hun virker ikke utilfreds, så det er kun mig der gerne vil mere :-D

Antal minutter = antal uger, men er det ialt? (Det formoder jeg).

Jeg synes det er svært at overholde.:oops: Og hvor længe er det så til? (til hunden er 1 år?). Og så er der forskel på, hvornår en hund er udvokset. Det kan jo godt være at en lille hund på 10 måneder er lige så 'færdig' som en stor hund på 1½ år eller? Er der nogle mere præcise regler mht små/ store hunde har du hørt noget om det? For ønsker jo heller ikke at skade den bette. Og får lidt dårlig samvittighed. Men 30 minutter på en hel dag, det får Smilla svært ved at trives på. Vi har så heller ikke indhegnet have endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bailey får 4 lufteture om dagen.

Morgentur: 20-25 min

Eftermiddagstur: 30-45 min

Aftentur: 30-45 min

Godnattur: 20-25 min

Et par gange om ugen er eftermiddags- og eller aftenturen i skoven.

(Hver dag om sommeren medmindre det er meget vådt)

Derudover kommer hun meget i haven (er blevet væsentlig mindre nu, grundet årstiden)

Og så træner vi tricks og leger (hun jagtes rundt og vi leger trækkelege) flere gange om dagen i kortere perioder.

Lørdag er der (stadig) hundetræning.

Søndag springer vi normalt morgenturen over og lader hende komme i haven i stedet.

Det er hvad vi magter - hun så gerne det var dobbelt op.

Hun er fra fars dag 2008.

nu er cujo 2 år, men motion? får han når han spurter rundt i haven og ikke mere, mener nemlig ikke gåture er motion :blink: er det jo hellere ikke for mennesker. Men skal have pulsen op, vidste i man skal gå over 1½ time for at forbrænde en mars bar?

Vil lige tilføje at jeg er helt enig med guanomo !

Gåture - særligt dem i snor - er ikke rigtig motion .....

Måske når man bliver gammel nok, men ikke til unghunde i den størrelse der bliver spurgt til her (eller menneske for den sags skyld)

Derfor er min stort set heller aldrig i snor, og får derfor løbet en hel del på "gå" turene.

Specielt dem i skoven / over marken (vi bor lige op til), og de andre ture er lagt så vi altid kommer forbi større grønne arealer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25

Okay tager lige et samlet svar!

TAK for jeres input. Men i skal jo skrive hvor gamle de er - altså! :stupid::hjerte:

Som smilla skriver er der jo nemmelig en forskel på hvor meget en 7 måneders Grand Danois må og hvor meget en CKC spaniel må :-) - Grunden er jo at en mindre race vil være udvokset langt tidligere end en gigant race og er derfor naturligt nok også mere udviklet i skelettet.

Men derfor kan jeg sagtens sammenligne mig med små hunde alligevel.

2 år vil jeg mene er en voksen hund. Men måske tager jeg fejl :confused::-D

Men jeg kan se at jeg alligevel ikke ligger så højt i motionsniveauet sammenlignet med jer, som jeg troede. Det er jo fint nok eftersom jeg ved jeg skal tage en hensyn til lemmerne.

Men som der også bliver sagt så er det altså ikke til at have en unghund i huset, som ikke får "strakt benene ud" een gang om dagen. Og her mener jeg virkelig strække benene ud. :5up:

Fx var vi i hundeskoven idag og han legede i ca 50 minutter med en blanding af samme alder. Det var tydeligt, at den havde samme energi niveau som Emil.

Jeg ved egentlig ikke helt hvor jeg vil hen.....Måske bør jeg lytte til min intuition og skære lidt ned. Måske bør jeg lade ham få afløb for sin energien....ARGH......

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
Vores tæve Caddy får meget motion. Hun har krudt i bagdelen. :slem:

Vores hanhund Bertram får ikke så meget, da han har hofteledsdysplasi, og vi er igang med at smerte dække ham, så det er begrænset hvor meget han må få lige i øjeblikket.

De er begge 7 måneder her den 13 November.

Men det er jo netop sådan noget som h.dysplasi jeg vil undgå! Og det er lige præcis derfor jeg er interesseret i, at høre om jeres unghundes motionsniveau - og netop derfor det er vigtigt at man svarer hvad ens unghund får eller fik da den var unghund! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
nu er cujo 2 år, men motion? får han når han spurter rundt i haven og ikke mere, mener nemlig ikke gåture er motion :blink: er det jo hellere ikke for mennesker. Men skal have pulsen op, vidste i man skal gå over 1½ time for at forbrænde en mars bar?

Men det er sådan set underordnet hvad man kalder det i denne sammenhæng. For lige præcis også monotome bevægelser i liner giver en belastning på hvalpen/unghundens led.

Ligeledes gør spurt og løb, derfor skal det hele jo tages i betragtning ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay tager lige et samlet svar!

TAK for jeres input. Men i skal jo skrive hvor gamle de er - altså! :stupid::hjerte:

Som smilla skriver er der jo nemmelig en forskel på hvor meget en 7 måneders Grand Danois må og hvor meget en CKC spaniel må :-) - Grunden er jo at en mindre race vil være udvokset langt tidligere end en gigant race og er derfor naturligt nok også mere udviklet i skelettet.

Men derfor kan jeg sagtens sammenligne mig med små hunde alligevel.

2 år vil jeg mene er en voksen hund. Men måske tager jeg fejl :confused::-D

Men jeg kan se at jeg alligevel ikke ligger så højt i motionsniveauet sammenlignet med jer, som jeg troede. Det er jo fint nok eftersom jeg ved jeg skal tage en hensyn til lemmerne.

Men som der også bliver sagt så er det altså ikke til at have en unghund i huset, som ikke får "strakt benene ud" een gang om dagen. Og her mener jeg virkelig strække benene ud. :5up:

Fx var vi i hundeskoven idag og han legede i ca 50 minutter med en blanding af samme alder. Det var tydeligt, at den havde samme energi niveau som Emil.

Jeg ved egentlig ikke helt hvor jeg vil hen.....Måske bør jeg lytte til min intuition og skære lidt ned. Måske bør jeg lade ham få afløb for sin energien....ARGH......

ja 2 går er fysisk voksen, men mentalt er han unghund :lol:

ville bare lige nævne det med mit syn på motion :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik det råd i en anden tråd for laaang tid siden, at gange antal uger m/2 = dagens motion. Jeg kan ikke huske, hvem der skrev det, men vedkommende var fået rådet af sin dyrlæge, så efter jeg har fået det råd, er jeg ikke så nervøs mere som hvis det blot er antal uger = antal minutter.

Den længste (målbare) tur, jeg har gået m/Elvis er på 3 km. (ture v/skov og strand har jeg ikke målt). Men en normal tur er omkring 1½-2 km. De tager ca. 30-45 min. afhængig af hvor meget han skal snuse. Sådan en tur går vi een gang om dagen, hvor det meste af turen er uden snor, så han kan løbe ligeså tosset han vil. Derudover går vi en kort tur (15 min.) om morgenen, hvor han er i snor.

Mht. til hvad motion er, er det vel - for en hund - også bare dét at gå at snuse til hvor andre hunde har været og snuse efter mus osv.? Måske ikke fysisk motion, men den får brugt sin næse, og det er vel ligeså vigtigt og trættende? Ret mig gerne, hvis jeg tager fejl, for det er meget muligt, jeg gør det :engel:

Hvis emil og hans knogler kan holde til det neveau som i har nu, og DU kan holde til det, så skal i da bare blive ved.

Men er spørgsmålet ikke, OM hans knogler kan holde til det - det ved man vel ikke, før det er for sent?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik det råd i en anden tråd for laaang tid siden, at gange antal uger m/2 = dagens motion. Jeg kan ikke huske, hvem der skrev det, men vedkommende var fået rådet af sin dyrlæge, så efter jeg har fået det råd, er jeg ikke så nervøs mere som hvis det blot er antal uger = antal minutter.

Det kan godt være at jeg er lidt smådum, men jeg fatter simpelthen ikke hvad det er du skriver :oops:

Hvad betyder "at gange antal uger m/2 = dagens motion"

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være at jeg er lidt smådum, men jeg fatter simpelthen ikke hvad det er du skriver :oops:

Hvad betyder "at gange antal uger m/2 = dagens motion"

Jeg har ikke sovet så meget i nat, så jeg er lidt træt, så det er nok mig, der skriver lidt kringlet :???: Men altså i stedet for at sige, at du må gå det antal minutter pr. dag som hvalpen er i uger, så ganger du det med 2. Så ifølge dét råd, må du gå dobbelt så langt, som mange andre siger.

Er det mere forståeligt, eller burde jeg tage en middagslur :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke sovet så meget i nat, så jeg er lidt træt, så det er nok mig, der skriver lidt kringlet :???: Men altså i stedet for at sige, at du må gå det antal minutter pr. dag som hvalpen er i uger, så ganger du det med 2. Så ifølge dét råd, må du gå dobbelt så langt, som mange andre siger.

Er det mere forståeligt, eller burde jeg tage en middagslur :mrgreen:

Nej, nu forstod jeg det :5up:

Det var bare dit "m/2" der forvirrede mig lidt, jeg læste det som "m divideret med 2" og begyndte at tænke fysik :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25

Okay tak alle sammen :-D

Vi går som regel kun 2 ture om dagen. Emil er jo sammen med mig eller Esben hele dagen, så vi går jo også og småhygger lidt med noget træning herhjemme.

Jeg undgår det også lidt fordi uanset hvornår han kommer ud så skal der knald på. Og hvis jeg skal minimere det lidt så helst skippe gåtur om eftermiddagen. Nu skal det lige siges at Emil jo også først står op mellem ni og ti :mrgreen:

Men om formiddagen går vi ca en lille time. Det er somregel i skov, ved strand eller ved havnen. Der render han løs det meste af tiden. Og får derfor løbet en masse krudt af.

Aften går vi så en tur igen. somregel er vi ude i 30-40 minutter i parken, ved hestene eller i sandbakkerne. Her render han også løs det meste af tiden. Og her får den også gaz :banan:

Derfor kommer vi jo op på lad os sige halvanden time om dagen.....Og jeg ved ærligt talt ikke om der skal skæres ned eller ej.

Han virker ikke træt i benene om morgenen eller mellem hans vilde aktiviteter. Han har aldrig haft noget vokseværk af synderlig art. Han vokser selvfølgelig hurtigt men ganske langsomt for racens standard. .........Ja ved jo egentlig heller ikke om det har en dyt at sige.....igen ja jeg ved det virkelig ikke!

Link til indlæg
Del på andre sites