Hop til indhold

Lov mig at det går over...


Lonny
 Share

Recommended Posts

Der er også noget med at nogle hudne spiser andres lorte fordi de er usikre.

 

Kan luna have en skjult usikkerhed?

 

Eller er det deres egne lorte de spiser?

 

Det er ikke hundelort hun spiser, det er alle mulige smådyrs lorte, men aldrig hundelort.

 

Min gamle fox-terrier lærte det på den lidt "hårde" måde.

 

Da han var hvalp og syntes alt skulle i munden, var det hedebølge og alt muligt fra gæret tyggegummie til lorte skulle smages på.

Jeg sagde nej, og fik fat i hans kæber og "gravede" det ud af munden på ham. (skal lige siges, at han altså led af dårlig mave af alt det han fik indenbords - så jeg var rimelig konsekvens). Men han lærte ret hurtigt, at hvis jeg sagde "ad" så skulle han ikke spise det :mrgreen: (måske fordi han ikke kunne li at jeg gravede det ud af munden på ham :blink:)

 

Lige pt. er det også sådan Luna lærer det på, men det kunne da være rart hvis der var en hurtigere, og mindre hårdhændet metode.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 53
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg er ved at indlære Møffe det på denne måde (ja, det går trægt for sig):

 

Sidder han med et stykke tyggeben, kommer jeg med noget foder og viser dem, mens jeg siger spyt ud.

 

Derudover så kan man også tage det med legetøj. Vift hunden om næsen med maden og sig spyt ud.

 

Selvfølgelig kun, hvis du er rimelig sikker på, at hunden spytter ud - ellers siger du det først, når den gør det :mrgreen:

 

Lækkerheden og tygbarheden af tingen, som skala spyttes ud, må selvfølgelig ikke være for stor, men skal stille og roligt hæves.

 

Det virkede faktisk temmelig godt for os, men Møffe syntes altså at vi overbrugte det (da han havde for vane at spise sten), så det er lidt glemt igen.. Men træner det stille og roligt, gør desværre ikke det store nummer ud af det, glemmer altid at træne det :mrgreen:

 

Du har nok ret i at det er bedre at starte med at træne det med legetøj eller tyggeben, da hun højst sandsynlig bare vil skynde sig at sluge den kedelig godbid, så hun kan få den gode godbid :blink:

 

Det må jeg i gang med at øve, tak :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

Lige pt. er det også sådan Luna lærer det på, men det kunne da være rart hvis der var en hurtigere, og mindre hårdhændet metode.

 

Du kunne kombinerer alm. træning med "grave ud af munden"-metode :blink: Det ville jeg ihvertfald gøre også med hensyn til Luna´s mave :ae:(for at det ikke lyder for hårdt - så skældte jeg ham altså aldrig ud når jeg åbnede gabet på ham - kan se, at når det står på skrift så lyder det lidt for hårdt :oops:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kunne kombinerer alm. træning med "grave ud af munden"-metode :blink: Det ville jeg ihvertfald gøre også med hensyn til Luna´s mave :ae:(for at det ikke lyder for hårdt - så skældte jeg ham altså aldrig ud når jeg åbnede gabet på ham - kan se, at når det står på skrift så lyder det lidt for hårdt :oops:)

 

Jeg graver det bestemt også ud hver gang, og det vil jeg forsætte med, for som du selv siger, så kan det gå frygtelig galt med hendes mave, så det tør jeg slet ikke risikerer.

 

Men man kunne jo indøve "spyt ud" give hende 1/10 sekund til at reagerer i, og hvis hun ikke har spyttet inden da, så bliver det som sædvanligt gravet ud. Det kan jo så også være at denne lidt hårdhændede behandlig i længden får hende til at spytte hurtigere ud?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan huske at have set "Det er mig eller hunden", hvor der var et par med samme problem.

De lærte hunden at nogle bestemte flag var fyfy, og man måtte ikke nærme sig dem.

Derefter satte de flagene ned hvor deres hunde besørgede og så vidste hunden at det var forbudt at nærme sig. Til sidst associerede hundene ekskrementerne med flagene og så blev de heller ikke rørt.

 

Ved godt det måske ikke er verdens letteste opgave at skulle finde dem alle, men det virkede.

Måske er det mest aktuelt hvis det er andre hundes eller dens egne ekskrementer, men altså, jeg synes lige jeg ville fortælle det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan huske at have set "Det er mig eller hunden", hvor der var et par med samme problem.

De lærte hunden at nogle bestemte flag var fyfy, og man måtte ikke nærme sig dem.

Derefter satte de flagene ned hvor deres hunde besørgede og så vidste hunden at det var forbudt at nærme sig. Til sidst associerede hundene ekskrementerne med flagene og så blev de heller ikke rørt.

 

Ved godt det måske ikke er verdens letteste opgave at skulle finde dem alle, men det virkede.

Måske er det mest aktuelt hvis det er andre hundes eller dens egne ekskrementer, men altså, jeg synes lige jeg ville fortælle det :-)

 

Idéen er god, men som du selv nævner, så er den nok lettere at udfører med et par enkelte lorte, end med de 50-100 stykker vi finder på vores gåtur :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil hold hende på kort snor når i går tur.. når hun viser interesser i det hun ik skal, så ryk (ikke voldsomt :engel:) i snoren mens du siger nej..

husk godt med guf bidder og ros når hun gøre som du vil.

 

Det er uforståelig hvorfor hundene gøre det, og der er mange teorier.

Lad os håbe hun snart vokser sig fra det .. husk orm kuren hver tredje måned da afføring fra andre hunde/katte kan være smittekilden.

 

Vi har gudskelov aldrig haft det problem :genert:

 

Men hvorfor spise lort når man kan spise frisk kød og ben hverdag :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil hold hende på kort snor når i går tur.. når hun viser interesser i det hun ik skal, så ryk (ikke voldsomt :engel:) i snoren mens du siger nej..

husk godt med guf bidder og ros når hun gøre som du vil.

 

Det er uforståelig hvorfor hundene gøre det, og der er mange teorier.

Lad os håbe hun snart vokser sig fra det .. husk orm kuren hver tredje måned da afføring fra andre hunde/katte kan være smittekilden.

 

Vi har gudskelov aldrig haft det problem :genert:

 

Men hvorfor spise lort når man kan spise frisk kød og ben hverdag :mrgreen:

 

Jeg kan forstå hvorfor jeg skal sige "nej", men hvorfor skal jeg rykke i snoren :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Når du skriver, at du hele tiden har håbet på at lorteæderiet gik over, antyder du at det har stået på altid.

 

Hvis det er sådan så har Luna fået 6 måneders øvelse i af opspore lortene samt erfaring i at sådan gør hun på turene.

Der er med andre ord sket en læring.

 

Det vil sige at hendes dagsorden for disse ture blandt andet kan være at æde lort!

 

Hvis billedet og hendes holdning skal ændres kræver det målbevidst træning frem mod en anden dagsorden for turene.

 

Dette igen kræver at du går med hende alene, så du kan aktivere med noget du bedre kan lide end lortegnaskeriet samt at du decideret øver forbud på lortene til fordel for en anden aktivitet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg kan huske at have set "Det er mig eller hunden", hvor der var et par med samme problem.

De lærte hunden at nogle bestemte flag var fyfy, og man måtte ikke nærme sig dem.

Derefter satte de flagene ned hvor deres hunde besørgede og så vidste hunden at det var forbudt at nærme sig. Til sidst associerede hundene ekskrementerne med flagene og så blev de heller ikke rørt.

 

Ved godt det måske ikke er verdens letteste opgave at skulle finde dem alle, men det virkede.

Måske er det mest aktuelt hvis det er andre hundes eller dens egne ekskrementer, men altså, jeg synes lige jeg ville fortælle det :-)

 

Stillwell påpegede to ting i det program. Det første at træningen skulle foregå med positiv straf (udskæld, ah ah) det andet at familien skulle regne med at fortsætte træningen reste af hundenes liv.

 

Det sidste fordi den motivation hundene havde for at æde lortene ikke blev skiftet ud med en anden motivation.

Hundene ville fortsat gerne til lortene, men turde ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når du skriver, at du hele tiden har håbet på at lorteæderiet gik over, antyder du at det har stået på altid.

 

Hvis det er sådan så har Luna fået 6 måneders øvelse i af opspore lortene samt erfaring i at sådan gør hun på turene.

Der er med andre ord sket en læring.

 

Det vil sige at hendes dagsorden for disse ture blandt andet kan være at æde lort!

 

Hvis billedet og hendes holdning skal ændres kræver det målbevidst træning frem mod en anden dagsorden for turene.

 

Dette igen kræver at du går med hende alene, så du kan aktivere med noget du bedre kan lide end lortegnaskeriet samt at du decideret øver forbud på lortene til fordel for en anden aktivitet.

 

Ja, det er jo nok en stor fejl at jeg troede at det bare var en hvalpeting der ville gå over af sig selv :(

 

Og jeg kan godt se fornuften i at skifte denne aktivitet ud med en anden, og mit første valg ville nok have været noget der involverer leg, idet at godbidder overhovedet ikke interesserer hende når vi er ude og gå, men lige nu må hun jo overhovedet ikke lege, så jeg må jo bare lægge hovedet i blød, og finde ud af hvordan jeg får gjort de godbidder spændende :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ja, det er jo nok en stor fejl at jeg troede at det bare var en hvalpeting der ville gå over af sig selv :(

 

Og jeg kan godt se fornuften i at skifte denne aktivitet ud med en anden, og mit første valg ville nok have været noget der involverer leg, idet at godbidder overhovedet ikke interesserer hende når vi er ude og gå, men lige nu må hun jo overhovedet ikke lege, så jeg må jo bare lægge hovedet i blød, og finde ud af hvordan jeg får gjort de godbidder spændende :blink:

 

 

Ved du hvorfor hun ikke vil have godbider på turene?

Link til indlæg
Del på andre sites

Anders har læst et sted på nettet at kallun hjælper rigtig godt for nogle, men vi har ikke selv prøvet det. Er det værre i denne periode? For så kunne det måske godt have noget at gøre med at hun ikke har fået nær så meget mad som ellers, og så går der sport i lortene. Buddha fik virkelig næse for kattebakken mens han var på skånekost.. ad ;-) Det har ellers ikke været et problem.

 

Vi øvede også slip med legetøj og godbidder, og brugte det på gåture, men var kun nået til at han smed papir - ikke den dejlige lort han også fandt en dag :badr: Den måtte jeg tage ud af munden på ham. Bare så du ved at slip øvelsen også kommer til at tage sin tid, før den virker optimalt.

 

Vi har også prøvet afledning, hvilket har virket med gammelt mad og sådan, men en lort er godt gemt, så der har vi ikke rigtigt haft nogen chance..

Link til indlæg
Del på andre sites

Anders har læst et sted på nettet at kallun hjælper rigtig godt for nogle, men vi har ikke selv prøvet det. ..

 

Efter Petrine er blevet barfer er hun stoppet med at æde lort (hun har altid fået lov at æde hestepærer, fordi jeg er lidt småtumpet, så det er ikke fordi hun magisk er blevet velopdragen), har ikke tænkt over det før Buddha lige nævner det...kallun er jo næsten lort. Til gengæld ruller Petrine stadig i høm, af enhver art.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gerne anbefale Kaprotabs, de tager Herr Flicks trang til at slupre en lort i sig.. Men man skal have et godt lager af dem, for en behandling er sjældent nok :blink:

Kaprotabs er lavet af den samme slags salt(?) som Aromat, jeg har dog ikke turdet at købe Aromat til ham for det kan man jo nok ikke få doseret rigtigt...

 

Det har også hjulpet at give Herr Flick revet gulerod sammen hans mad hver dag...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg vil gerne anbefale Kaprotabs, de tager Herr Flicks trang til at slupre en lort i sig.. Men man skal have et godt lager af dem, for en behandling er sjældent nok :blink:

Kaprotabs er lavet af den samme slags salt(?) som Aromat, jeg har dog ikke turdet at købe Aromat til ham for det kan man jo nok ikke få doseret rigtigt...

 

Det har også hjulpet at give Herr Flick revet gulerod sammen hans mad hver dag...

 

Det er det 3. krydderi som gør sig gældende:

 

Beskrivelse

 

L-Glutaminsyre er en aminosyre, der forekommer i næsten alle grøntsager, hvede og soja. Den indgår i planternes protein (æggehvidestof). Blev oprindelig udvundet af tang. Fremstilles nu ud fra hvede, soja eller særlige bakterier.

Saltene hedder glutaminater og fremstilles ud fra syren. Mononatriumglutaminat er det mest anvendte (også kaldet det 3. krydderi eller MSG fra det engelske navn mono sodium glutamate).

 

Funktion

 

Alle stofferne er i sig selv uden særlig smag, men forstærker smagen af kød. Det 3. krydderi har traditionelt været anvendt i Østen, hvorfra vi har taget traditionen op. Indgår i de fleste færdigt fremstillede kød- og fiskeretter og i diverse kryddersaucer.

Glutaminsyre anvendes også i natriumfattige salterstatninger, hvor de maskerer kaliumchlorids (E 508) bitre smag.

 

Sundhedsmæssige forhold

 

Selv om de fleste mennesker tåler glutaminat godt, er der enkelte, der, hvis de får for meget, får rødmen og følelse af varme i ansigtet og eventuelt hovedpine. Enkelte kan tillige få astmaanfald. Da det 3. krydderi, som nævnt, især har været brugt i det orientalske køkken, har sygdommen fået navnet kinesisk restaurantsygdom (Chinese restaurant syndrome). Selv om det er yderst ubehageligt for dem, det går ud over, er det i øvrigt ufarligt og går hurtigt over.

Glutaminsyre indgår naturligt som en del af kostens protein. Stoffet har desuden sammen med saltene været underkastet omfattende undersøgelser, og ADI er ikke begrænset. Dette tager dog ikke højde for dem der er overfølsomme for stoffet og man kunne frygte, at hvis de mere liberale regler også medfører øget forbrug, vil flere vise sig ikke at kunne tåle produkter med glutaminat.

 

Der er enkelte forsøg, der har antydet, at helt nyfødte unger af forsøgsdyr (indtil 12 uger) kan få hjerneskader ved at indtage større mængder glutaminat. Selv om det er tvivlsomt, om det har noget på sig, har man dog for en sikkerheds skyld forbudt glutaminat i spædbørnsmad.

 

Må bruges i

 

Glutaminaterne må bruges i alle levnedsmidler, der må indeholde tilsætningsstoffer, op til 10 g/kg. Dette er en væsentlig udvidelse i forhold til tidligere tilladte anvendelser, både hvad angår antallet af levnedsmidler og mængden.

 

Enummerbogen - © Orla Zinck og Torben Hallas-Møller

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved du hvorfor hun ikke vil have godbider på turene?

 

Hun har alt for travlt med at hoppe rundt og undersøge det hele, så hun har slet ikke tid. Hun hopper rundt som en hoppebold hele tiden, hun trækker dog ikke...

 

Så hendes iver stresser hende for meget til at hun er i stand til at indtage godbidder.

 

Anders har læst et sted på nettet at kallun hjælper rigtig godt for nogle, men vi har ikke selv prøvet det. Er det værre i denne periode? For så kunne det måske godt have noget at gøre med at hun ikke har fået nær så meget mad som ellers, og så går der sport i lortene. Buddha fik virkelig næse for kattebakken mens han var på skånekost.. ad ;-) Det har ellers ikke været et problem.

 

Vi øvede også slip med legetøj og godbidder, og brugte det på gåture, men var kun nået til at han smed papir - ikke den dejlige lort han også fandt en dag :badr: Den måtte jeg tage ud af munden på ham. Bare så du ved at slip øvelsen også kommer til at tage sin tid, før den virker optimalt.

 

Vi har også prøvet afledning, hvilket har virket med gammelt mad og sådan, men en lort er godt gemt, så der har vi ikke rigtigt haft nogen chance..

 

Det er værre i øjeblikket, og det skyldes selvfølgelig at hun i stedet for mad har fået drop i en periode, så hun går rundt med en konstant sultfølelse i øjeblikket. Jeg håber det går over igen, men det er vel en naturlig følge af at have sultet i 1,5 uge pga. af sygdom.

 

Efter Petrine er blevet barfer er hun stoppet med at æde lort (hun har altid fået lov at æde hestepærer, fordi jeg er lidt småtumpet, så det er ikke fordi hun magisk er blevet velopdragen), har ikke tænkt over det før Buddha lige nævner det...kallun er jo næsten lort. Til gengæld ruller Petrine stadig i høm, af enhver art.

 

Jeg vil gerne anbefale Kaprotabs, de tager Herr Flicks trang til at slupre en lort i sig.. Men man skal have et godt lager af dem, for en behandling er sjældent nok :blink:

Kaprotabs er lavet af den samme slags salt(?) som Aromat, jeg har dog ikke turdet at købe Aromat til ham for det kan man jo nok ikke få doseret rigtigt...

 

Det har også hjulpet at give Herr Flick revet gulerod sammen hans mad hver dag...

 

Så dybest set mener I, at hvis hun får noget mere kødsmag i hendes kost, så burde det tage trangen til at spise lort?

 

Lige nu kan jeg ikke ændre hendes kost pga. af maveproblemerne, men det var måske noget jeg skulle have i baghovedet til hun er rask igen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Hun har alt for travlt med at hoppe rundt og undersøge det hele, så hun har slet ikke tid. Hun hopper rundt som en hoppebold hele tiden, hun trækker dog ikke...

 

Så hendes iver stresser hende for meget til at hun er i stand til at indtage godbidder.

 

Det er jo noget du kan arbejde på ved stædigt at blive stående til hun falder ned. Den følelse hun kommer ud af lågen med er den hun tager med sig hele vejen rundt, medmindre hun før hjælp til at falde ned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo noget du kan arbejde på ved stædigt at blive stående til hun falder ned. Den følelse hun kommer ud af lågen med er den hun tager med sig hele vejen rundt, medmindre hun før hjælp til at falde ned.

 

Du har fuldstændig ret, og jeg føler mig som en idiot over at jeg ikke har tænkt over det før nu :oops:

 

Jeg skulle jo for langt tid siden have sat mig ned og tænkt over at hun ikke ville tage imod godbidder, og hvad årsagen var til det, for derefter at ændre stemningen, således at hun vil tage imod godbidder.

 

Tak fordi du påpegede det :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Du har fuldstændig ret, og jeg føler mig som en idiot over at jeg ikke har tænkt over det før nu :oops:

 

Jeg skulle jo for langt tid siden have sat mig ned og tænkt over at hun ikke ville tage imod godbidder, og hvad årsagen var til det, for derefter at ændre stemningen, således at hun vil tage imod godbidder.

 

Tak fordi du påpegede det :5up:

 

Selv tak og lad være med at føle dig som en idiot, det er der igen grund til. Nogle gange kan man ikke se skoven for bar' træer og så er et par øjne udefra godt :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Selv tak og lad være med at føle dig som en idiot, det er der igen grund til. Nogle gange kan man ikke se skoven for bar' træer og så er et par øjne udefra godt :vinken:

 

Tak :-D

 

Vi trænede så ro i dag, og jeg vil gerne tro at jeg er en formidabel træner, for det lykkedes med det samme, og hun tog også gerne imod godbidder :5up:

 

Men jeg tror nu mere at forklaringen skal findes i at hun for første gang i sit liv havde et dækken på, så hun var lidt mere afdæmpet end hun plejer (den effekt har det også på Baldur). Så vi havde en god og afslappet tur med masser af godbidder, men hun nægtede at besørge... Men det kommer forhåbentlig når hun har vænnet sig til dæknet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...