Hop til indhold

Hanhun letter ben op ad ejer.

Gæst Tinka
 Share

Recommended Posts

Altså..

Jeg synes ikke at jeg har følt at anne-marie har gjort hverken Irene eller Gudrun til noget som skulle påduttes alle - det er jo altså ikke Scientology det her..

Jeg har derimod set hende sige at BARF, tørkost og hjemmelavet mad alt sammen er godt, det hele afhænger af hvilket foder hunden vil fungere bedst på..

Jeg føler mig langfra påduttet af Gudrun, og jeg føler heller ikke at jeg på noget som helst tidspunkt har fået trukket en ninjamor-træning ned over hovedet..

Jeg er ked af at nogle her føler sig mobbet/chikaneret - men jeg må være ærlig og sige at ligenu er det sgu anne-marie og ninjamor som må tage de grimmeste ord og hårdeste vendinger jeg har set på hunde-forum..

Det er der ingen som har fortjent.

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 94
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ninjamor "velkommen tilbage"????????

Fra HVAD??????

Jeg har altså INGEN ide om at Ninjamor skulle have været væk. :shock:

Som sagt, så har jeg oplevet MIN og Ninjamors direkte kontakt som meget sporadisk!

Og jeg mener som sagt IKKE at der på noget tidspunkt har været nogen direkte negativ tale imellem os!

Det kan vel ikke være meningen, at jeg skal kunne sidde herovre i København og følge med i hvem der er hvor hvornår??

Jeg omgås jo IKKE Ninjamor privat!

Ninjamor har ikke været på nettet i en periode og jeg tænkte at det kunne være det du hentydede til, men det var det så ikke og så behøver vi jo ikke træde mere rundt i hvem der bor hvor og omgås med hvem, det er fløjtende ligegyldigt i denne sammenhæng.

Nollike, det er IKKE mig, der "tager Ninjamor som gidsel". Det er anne-marie, der gang på gang har nævnt over for mig hvor vidunderlig jeg bør synes at hun er.

Og det er det, jeg reagerer på.

Ninjamors mening om, hvordan eller hvor meget jeg bør respektere hende, det kan jeg jo ikke så godt have reageret på. For DEN mening er hun først kommet frem med NU:

Det er da dig der trækker Ninjamor ind i debatten på den nedladende måde og med baggrund i at "dunke" Anne-Marie i stedet for bare at svare pænt og ordentligt på det indlæg hun havde skrevet. Uanset hvad AM så har sagt om Ninjamor, så berettiger det da ikke dig til at svare som du gjorde.

Jeg tror egentlig at det eneste Ninjamor beder om er ganske almindelig høflighed og respekt og det er vel heller ikke for meget at forlange? Jeg opfatter hende i hvert fald ikke som en der ønsker at blive behandlet som en halvgud.

Men, da jeg ER professionel adfærdsbehandler og instruktør med mange års erfaring, er det vel kun i orden, at mine ord har nogen vægt?

Anne-Marie og andre har gennem tiden oplevet, at jeg har hjulpet hvor ingen andre har kunnet og det giver da forhåbentligt en god respekt for min viden og erfaring.

Ligesom vi vel også har en god respekt for en vvs mands kunnen og erfaring?

Heller ikke vvs-mænd er ufejlbarlige. Og jeg har så sandelig haft både gode og dårlige erfaringer med mennesker med lige netop DE to uddannelser.

Min mening om andre mennesker dannes ikke af deres uddannelser, men af deres ord og handlinger.

Jeg mindes ikke, at jeg har nedgjort noget af det, Ninjamor har sagt her på Hundeforum!

Jeg tror ikke at du vil finde nogen her som vil anfægte din ret til at have dine egne meninger, tværtimod, men når du bliver nedladende og personlig, så er der nok en del, mig selv inklusive, som står af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Nollike, det er IKKE mig, der "tager Ninjamor som gidsel". Det er anne-marie, der gang på gang har nævnt over for mig hvor vidunderlig jeg bør synes at hun er.

Kan du ikke vise et par eksempler på dette?

Og det er det, jeg reagerer på.

Ninjamors mening om, hvordan eller hvor meget jeg bør respektere hende, det kan jeg jo ikke så godt have reageret på. For DEN mening er hun først kommet frem med NU:

Nu tolker du igen Hvor meget eller hvor lidt du vil respektere mig eller andre er da fuldstændigt op til dig selv.

Jeg skrev sådan som en mulig forklaring på det, du kalder for at du skal påduttes at bøje ryggen for mig.

At nogen muligvis refererer til mig som ekspertisen.

Jeg kan stadig ikke forstå at det får dig til at reagere sådan. Men pyt,jeg behøver heller ikke forstå alt...

Heller ikke vvs-mænd er ufejlbarlige. Og jeg har så sandelig haft både gode og dårlige erfaringer med mennesker med lige netop DE to uddannelser.

Suk. Og hvilken relevans har det i denne sammenhæng at vvsmænd ikke er ufejlbarlige? Det er der vel INGEN som er? Hverken du eller jeg.

Jeg stopper her inden vi kommer så langt ud, at ingen af os kan huske hvad vi diskuterer!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg blir skide muggen hvis en hund pisser op af mig.

Jeg KAN ikke have det!

Jeg har en gang fået betalt mine støvler af en hanhunds ejer.

Jeg skulle i byen og var lige nede med Lua inden jeg gik, og vupti tis på mine støvler til over 1000 kr :shock:

Jeg kunne ikke finde på at sparke ud efter en hund, heller ikke selvom jeg ikke rammer, men med store hunde har jeg haft held med at skubbe til dem. Når de letter benet skubber jeg på det ben de letter, så hjælper det :wink: Men jeg er også meget opmærksom på det :wink:

Når andre hunde har haft tisset på Lua er det bare direkte hjem i bad :lol::lol: -og hun hader det :cry:

Ved ikke hvorfor de gør det, synes bare det er ski irriterende.

Må indrømme at det også kan pisse mig af.

Sidste sommer da vi var på ferie fik Groa en ven som også var på ferie i området. Første dag pissede han op af vores bil, næste dag var han tæt på at løfte ben op ad mig, hvorefter han gik ind i vores lejede hus og lettede ben op ad en stol.

Ved heller ikke hvorfo hundene gør det, men kan absolut ikke forstå at det skal være i orden

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg blir skide muggen hvis en hund pisser op af mig.

Jeg KAN ikke have det!

Jeg har en gang fået betalt mine støvler af en hanhunds ejer.

Jeg skulle i byen og var lige nede med Lua inden jeg gik, og vupti tis på mine støvler til over 1000 kr :shock:

Jeg kunne ikke finde på at sparke ud efter en hund, heller ikke selvom jeg ikke rammer, men med store hunde har jeg haft held med at skubbe til dem. Når de letter benet skubber jeg på det ben de letter, så hjælper det :wink: Men jeg er også meget opmærksom på det :wink:

Når andre hunde har haft tisset på Lua er det bare direkte hjem i bad :lol::lol: -og hun hader det :cry:

Ved ikke hvorfor de gør det, synes bare det er ski irriterende.

Må indrømme at det også kan pisse mig af.

Sidste sommer da vi var på ferie fik Groa en ven som også var på ferie i området. Første dag pissede han op af vores bil, næste dag var han tæt på at løfte ben op ad mig, hvorefter han gik ind i vores lejede hus og lettede ben op ad en stol.

Ved heller ikke hvorfo hundene gør det, men kan absolut ikke forstå at det skal være i orden

Uanset hvor meget jeg ikke kan fordrage det, så opfatter jeg det nærmest som en slags "kærlighedserklæring". Det er i hvert fald ikke negativt ment fra hanhundens side.

Jeg har et vældig godt forhold til hundene her omkring. Og jeg oplever nærmest, at de ligesom vil lave en slags tilhørsforhold.

Det sker typisk, hvis vi står nogle stykker sammen og snakker og hundene render rundt omkring os. Så kan en ung han finde på at kredse rundt omkring os og snuse lidt hist og pist... Og så...

Men selv om det er "kærligt" ment, så vil jeg ikke have det. Og det viser jeg så ved at stoppe ham.

Der er aldrig nogen, der er blevet bange for mig af DEN grund. :lol:

Og ejeren er vældig tilfreds. For det er jo altid noget der sker udenfor ejerens rækkevidde. Og de fleste ejere her omkring bliver altså SÅ flove, når deres hunde letter ben op af et eller andet uhensigtsmæssigt. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Der er ingen som endnu har skrevet, at det er i orden at blive pisset på.Og naturligvis skal hunde ikke markere indendørs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den er egentligt lidt speciel, denne debat.

For os mennesker er det virkelig noget negativt, det ligger i disse udtryk

-at blive pisset på

-du tager pis på mig

-du pisser mig af

-PIS!! (som en ed)

I grunden er det jo "bare" at man bliver pludselig våd et bestemt sted, og det lugter sikkert også.

Det er ikke hundens hensigt at pisse på os i overført betydning. Men vi (?) reagerer sådan.

Jeg har aldrig prøvet at en hund tissede på mig, så hvordan min reaktion vil være, bliver et gæt.

Min refleks kunne være at jeg skubbede hunden væk.

Eller min refleks kunne være at jeg flyttede mig i en vis fart.

Jeg tror det ville blive det sidste. Lidt ligesom introen til Sex & the City, hvor Carrie kommer gående i hvid sommerkjole på fortovet, og en stor bus kommer for tæt på og sprøjter muddervand på hende.

Hun rykker reflektorisk væk fra "faren", og på mig ville det virke grinagtig hvis hun sekundært sparkede bussen på dækket, fordi DET ville hun ikke finde sig i en anden gang!!!!! :lol:

Nu er det selvfølgelig en bus, og ikke et dyr, men da jeg grundlæggende ikke tror på at det nytter at være fysisk overfor hverken dyr eller mennesker, ville det ligge fjernt for mig at blive det overfor en hund jeg mødte.

Men det er muligt jeg tager fejl, min datter har fortalt mig at til horsemanship, hvor hun har lært om hestens kropssprog, bruger man også at skubbe med sin krop, da det er indbefattet i hestens sprog.

Men efter min mening er det ikke sådan man bedst tackler hunde, de bruger vist ikke at gå og puffe fysisk til hinanden, og da slet ikke lederen af en ulveflok, han er ganske venlig og overfor sine undersåtter, og det er vel lederne/ulveforældrene, som vi hundeejere helst vil efterligne?

Men jeg ville sætte pris på at ejeren af en hund, som måske havde et gentagent problem med at hans hund lettede ben op ad alting, incl. mennesker, på en blid måde lærte sin hund at det ikke var ok.

Og spurgte sig selv hvorfor mon hunden havde det problem.

Men jeg ville ikke anse det for at være mit job at rette på hunden.

Men jeg kunne da godt finde på med et smil at give ham min renseriregning :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Den er egentligt lidt speciel, denne debat.

For os mennesker er det virkelig noget negativt, det ligger i disse udtryk

-at blive pisset på

-du tager pis på mig

-du pisser mig af

-PIS!! (som en ed)

I grunden er det jo "bare" at man bliver pludselig våd et bestemt sted, og det lugter sikkert også.

Det er ikke hundens hensigt at pisse på os i overført betydning. Men vi (?) reagerer sådan.

Det er jo det!

Som en skrev, så virker hunden, som om den er "langt væk" under handlingen og dette alene er vel en indikation for, at tisseriet IKKE er henvendt til den person, der bliver våd?

Altså intet i overført betydning.

Hunde som bliver noget usikre/frustrerede i situationen vil ofte tisse meget. En teori går på, at det er for at skabe tryghed gennem egen lugt, og dette synes jeg lyder plausibelt.

Ofte sker disse tisserier jo netop, når hunde er i flok og der er meget (for meget?) at forholde sig til.

Som hanhundejer er jeg selv meget obs i sådanne situationer og jeg vil ike lade min hund pisse opad andre personer eller deres ting. Skulle dette imidlertid ske ville jeg blive flintrende arrig hvis nogen forsøgte at gøre ham noget.

Og jeg ville naturligvis forsøge at råde bod på miseren

Så sent som sidste søndag havde vi en episode på træningspladsen med en lille hanhund, som var lidt oppe at køre og han lettede faktisk ben op ad sin ejer. Hun flyttede sig og grinte lidt.

Jeg vil fremover observere denne hund i lignende situationer for at forsøge at genneskue, hvad der trigger ham.

Men det er muligt jeg tager fejl, min datter har fortalt mig at til horsemanship, hvor hun har lært om hestens kropssprog, bruger man også at skubbe med sin krop, da det er indbefattet i hestens sprog.

På "hundsk" er et gedigent puf ensbetydende med en udfordring eller hvis det er med hoften - en del af legeadfærden, så som signal til "stop" kan det ikke bruges overfor hunde.

Men jeg ville sætte pris på at ejeren af en hund, som måske havde et gentagent problem med at hans hund lettede ben op ad alting, incl. mennesker, på en blid måde lærte sin hund at det ikke var ok.

Og spurgte sig selv hvorfor mon hunden havde det problem.

Men jeg ville ikke anse det for at være mit job at rette på hunden.

Netop!

Og her er problemet så, for når hunden ikke er sig bevidst om, hvad den gør, er træning, ikke umulig, men tidskrævende og kræver mange figuranter.

Klikkeren kunne være en god træningshjælp her.

Men jeg kunne da godt finde på med et smil at give ham min renseriregning :wink:

Åh ja...

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ingen som endnu har skrevet, at det er i orden at blive pisset på.Og naturligvis skal hunde ikke markere indendørs.

Jeg har heller ikke skrevet at nogen her inde fra mener det er i orden :wink:

Det var nu mere ejeren af den hanhund jeg nævnte. Han mente at det måtte være fordi en af mine tæver var løbsk, men det er jo svært når begge mangler underlivet :)

Nu har jeg ikke så meget forstand på hanhunde har aldrig haft en, og er vokset op med tæver. Men man må da kunne lære hunden den ikke skal lette ben op ad biler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Tak til Vivi og Ninjamor for at uddybe på ganske genial måde hvad jeg mener :)

Lige præcist det faktum at hanhunden ikke er sig handlingen bevidst mener jeg er ret væsentlig :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Næ.. Jeg tror ikke, at det er et varigt problem hos enkelte hanner. Med lidt hjælp fra omgivelserne er det mere en slags fase, de fleste gennemgår.

Ligesom med regler om at man ikke tisser inde, så er der også regler om, at man ikke tisser op af menneskeben. De fleste hanner forstår det instinktivt. Nogle få skal have lidt vejledning.

Måske vil det gå over af sig selv..... Måske ikke.. Det kan jo også blive en dårlig vane, som gør det endnu sværere at kurere på et senere tidspunkt.

Det er egentlig heller ikke min sag, men ejerens. Jeg vil bare ikke tisses på. Så jeg stopper handlingen. Også fordi handlingen jo "smitter" :lol: . Hvis først én han har lettet ben op af mig, så kommer de andre også og prøver på det.

Og ligesom Silke (6 år) stadig tisser oveni sin venindes efterladenskaber, så er jeg ikke så sikker på at hanhunden holder op med at tisse op af menneskeben helt af sig selv hvis ikke man fortæller ham, at det er uacceptabelt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jeg har heller ikke skrevet at nogen her inde fra mener det er i orden :wink:

Det var nu mere ejeren af den hanhund jeg nævnte. Han mente at det måtte være fordi en af mine tæver var løbsk, men det er jo svært når begge mangler underlivet :)

Nåe på den måde. Jeg troede lige jeg havde overset noget :shock:

Nu har jeg ikke så meget forstand på hanhunde har aldrig haft en, og er vokset op med tæver. Men man må da kunne lære hunden den ikke skal lette ben op ad biler.

Joe. Jeg lærte Rasmus at han ikke skulle lette ben op ad husmure og lignende i byen. Jeg ville altså ike have det pisseri. SElv om det er naturligt for hanhunden.

Så man kan også lære dem at biler skal holdes fri for dette. Problemet er så bare, at når hundene bliver presset og/elller render løse, så er deres fokus ikke på bilen eller personen, og noget markering KAN ske pga. utryghed. Og det er jo svært at lære hunden at reagere på sine følelser på anden måde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Puha det er vidst rendt lidt (meget) af sporet, og jeg synes stemningen er noget tung herinde, så jeg vil da lige komme med en glædelig nyhed... for mig i hvert fald :wink:

Buddy er ved at være en stor dreng nu, og her til morgen lettede han sørme ben, og for at det ikke skal være løgn, så gjorde han det hele 3 GANGE :D

Mor her er stolt. tatschel.gif

De to første var lidt vage, men den sidste var der ingen tvivl om, det var direkte op ad en busk. :twisted:

Nu håber jeg bare ikke, at han tisser op ad mig også hide8rp.gif(så fik jeg også lige trådens emne med) :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha det er vidst rendt lidt (meget) af sporet, og jeg synes stemningen er noget tung herinde, så jeg vil da lige komme med en glædelig nyhed... for mig i hvert fald :wink:

Buddy er ved at være en stor dreng nu, og her til morgen lettede han sørme ben, og for at det ikke skal være løgn, så gjorde han det hele 3 GANGE :D

De to første var lidt vage, men den sidste var der ingen tvivl om, det var direkte op ad en busk. :twisted:

Nu håber jeg bare ikke, at han tisser op ad mig også hide8rp.gif(så fik jeg også lige trådens emne med) :wink:

TILLYKKE! Så er han ved at være en voxen ung mand :lol: med de glæder --og sorger-- det fører med sig-- :lol:

Husk at forevige han nye færdighed.. :lol:

Hvor gammel er det liige han er nu?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

TILLYKKE! Så er han ved at være en voxen ung mand :lol: med de glæder --og sorger-- det fører med sig-- :lol:

Husk at forevige han nye færdighed.. :lol:

Hvor gammel er det liige han er nu?

Tak tak :D

Hi hi ja det er jo ikke lutter lagkage i denne tid jo. Vi er sørme nået til den alder, hvor selektiv hørelse er trådt i kraft :?

Han blev 9 mdr. i tirsdags, som tiden dog går :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Hihi, så er han i fuld gang med sin første løbetid.. Så MÅ man da bare lette ben... d015.gif

Ha ha, ja og inden for den seneste tid, så er det ikke EN gang, men MANGE gange, man liiige skal af med vandet, så det var selvfølgelig kun et spørgsmålom tid 8)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hihi, så er han i fuld gang med sin første løbetid.. Så MÅ man da bare lette ben... d015.gif

Ha ha, ja og inden for den seneste tid, så er det ikke EN gang, men MANGE gange, man liiige skal af med vandet, så det var selvfølgelig kun et spørgsmålom tid 8)

Hmm... er det bare mig eller er Buddy bare blevet stor på ingen tid :oops:

Jeg kan ikke følge med - jeg tror stadig han er en lille pelsklump men nu er han jo en stor dreng :wink:

Back to topic: Jeg har ikke(endnu) oplevet at en hanhund(eller hunhund :lol: ) har tisset på mig - jeg mener jeg har oplevet det en gang til træning hvor en hanhund lettede ben op af en meget overrasket person. Ejeren fik ret travlt med at undskylde så vidt jeg husker.

Til træning kan jeg især godt forstå hvis hanhunde kan blive lidt usikre(eller hvad det nu er et udtryk for når de letter ben op af en person).

Det myldrer med andre hanhunde og hunhunde. Hundene skal til træning koncentrere sig i et mylder af andre mennesker og hunde. Alle hunde skal lige mødes igen og hilse - en længere affære - især hvis det er lidt tid siden sidst.

Link til indlæg
Del på andre sites

• 2 weeks later...

Jeg har også oplevet, at hanhunde tissede på mig og på min hund. Det er ikke lækkert, men hundene opfatter det anderledes. Hvis man har en hanhund, er det vigtigt at træne den, så den ikke gør det, men skulle det alligevel ske, er det helt uacceptabelt at reagere fysisk over for det.

Jeg ser det som positivt, at de fleste debattører tager afstand fra det, og jeg kan slet ikke se, at det har noget med mobning at gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites