Hop til indhold

Tosa Inu.

Gæst Venus222
 Share

Recommended Posts

Gæst Venus222

Har fuldt lidt med i en tråd om en løs Tosa/pitbull-blanding, og for ikke at spamme den tråd med mine spørgsmål har jeg oprettet denne tråd.

Er der nogen herinde der ligger inde med viden om Tosa inu´en?

Jeg har kun læst en smule og set et par videoer på youtube og det de videoer viste var ikke så meget hundekamp som det var hundebrydning, dvs. ingen blod og lemlæstelse. Men det er sikkert ikke den fulde sandhed.

Så oplys min, tak. :)

Venlig hilsen Anne

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er faktisk rigtigt set. I Japan ses det ikke som noget godt, hvis hundene udviser ren aggression i ringen. De skal vise stort mod og være gode til at slås mod hinanden. Hundene skal ikke kæmpe til døden, som man har set andre steder.. Hundene kæmper, og den der bl.a. viser mest mod, vinder.

Du kan læse lidt mere om det her: Birengo TOSA INU | ABOUT THE BREED

Mere kan jeg desværre ikke lige tilføje :-D

- Kan måsle lige tilføje, at jeg ikke synes det er fedt, at de skal kæmpe, og at de stadig gør i hundekmape i Japan!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har stillet samme spørgsmål herinde en gang uden at få svar. Jeg har nemlig også søgt og søgt på nettet, men kan kun finde, at det er en hund, der bryder. Den bider ikke. Den, der giver lyd fra sig eller vælter, har tabt. Men der må vel være mere til det siden den er forbudt...?

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter det jeg har læst og set om Tosa'en og den form for hundekamp den opdrættes til, så forstår jeg ikke rigtig hvorfor netop den race er forbudt i stedet for så mange andre :confused:

Det er mit indtryk at hundene godt nok er egetkønsaggressive, men at de kampe, de bruges i, foregår i et noget langsommere tempo og mere ublodigt end f.eks. en Pit Bull kamp. Jeg har svært ved at se hvorfor en Tosa, der IKKE er trænet til kamp, ikke kan holdes som familiehund på sikker vis.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fundet det her en hundeside: "Tosa blev forbudt i England da importør udtalte offentligt at nu var Pitbulls dage som kamphundens konge talte i 1991.Den røg så med i forbud,sammen med Pitbull, og Danmark adopterede loven fra England i 1991."

Ved ikke om det er den korrekte forklaring. Men kan åbenbart forstå, at racen var meget i medierne i 1991 fordi den blev udråbt til at være en ny og farlig hund.

Fra avisudklip fra 1991:

Fra i går er der i England indført en lov, som i yderste konsekvens er et forsøg på at udrydde en hel hunderace - den frygtede pitbull-terrier. Cirka 10.000 Pitbulls skal kastreres inden 1. december. Ellers vil hundene uden videre diskussion blive aflivet af myndighederne, meddelte den britiske regering i går. Vælger man at se stort på de nye lovbestemmelser om forsikring, kastraktion, tatovering o.s.v. straffes det med 20.000 kr. i bøde og op til et halvt års fængsel til ejeren og en dødssprøjte til hunden. Den ny hundelov - The 1991 Dangerous Dog Act (lov om farlige hunde, red.) appellerer kraftigt til pitbull-ejerne om at skille sig af med deres dyr.

Går man med til at få sin hund aflivet, betaler regeringen ejeren 600 kr. i kompensation. Med lovens ikrafttræden er det fra i dag ved lov forbudt at sælge, indføre eller avle pitbulls i England. Alle pitbulls og det ene eksemplar af Tosa , en japansk kamphund, der findes i England, skal altid føres i snor og bære mundkurv, hvis ejerne viser sig med dem offentligt.

BT 14.08.91

Fra 1. december forbydes de to farlige hunderacer, pitbull-terrier og tosa , i Danmark. Alle hundehvalpe af de to racer, som fødes efter den dag, skal aflives af en dyrlæge, og alle øvrige pitbull-terriere og tosa 'er skal steriliseres for at få racerne til at forsvinde i Danmark. Det bliver nok ikke nødvendigt for tosa 'ens vedkommende. Det eneste eksemplar i landet blev nemlig aflivet efter at have bidt en anden hund. Derudover forbydes krydsninger af hunde, hvor de to hunderacer indgår. Det besluttede justitsminister Hans Engell (kons.) i går. »De hunde, der nu forbydes, er efter min opfattelse særlig farlige,« siger Hans Engell.

Ejerne af de to hunderacer kan i en overgangsordning få lov til at beholde de hunde, de har i dag, hvis ejerforholdet registreres hos politiet senest 1. februar 1992. Men hundene må ikke overdrages til andre, de skal steriliseres, øretatoveres og må kun holdes på ejerens bopæl. Hvis hundene tages med uden for ejendommen, skal de føres i snor og være forsynet med mundkurv. Overtrædes reglerne, vil hundene blive aflivet ved politiets foranstaltning. Der findes formentlig mellem 150 og 200 pitbull-terriere i Danmark. Racen er udviklet til at kæmpe mod andre hunde, men den er frygtet blandt mange mennesker på grund af sit dræberinstinkt og sin utrolige styrke. En opgørelse viser, at pitbull-terrieren har forårsaget 850 ulykker i hele verden. Forbuddet mod tosa 'er får ikke de store praktiske konsekvenser. Der er for tiden ingen tosa -hunde i Danmark. Den ene der var, bed en mindre hund ihjel, hvorefter den blev aflivet.

Berlingske. 15.11.91

Så der var ingen tosa i DK, da den blev forbudt. Men den nævnes flere steder i andre artikler, at narkohandlerne i USA bruger den som skræmmehund. Nok derfor dens dårlige ry.

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter det jer nu har læst og set af videoer, så lader Tosaen ikke til at være mere aggrassiv en de fleste (lovlige) racer i DK.

Racen er jo lovlig i Sverige, så det kunne da være jeg skulle skrive til racerespæsentanten i den svenske kennelklub.

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter det jer nu har læst og set af videoer, så lader Tosaen ikke til at være mere aggrassiv en de fleste (lovlige) racer i DK.

Racen er jo lovlig i Sverige, så det kunne da være jeg skulle skrive til racerespæsentanten i den svenske kennelklub.

Hvis du gør, så post endelig svaret herinde! Jeg er ret nysgerrig. Det ser jo ellers ud til at være en flot og dejlig hund:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites