Hop til indhold

Er der nogen, som kan give os et godt råd ...


Gæst HIH
 Share

Recommended Posts

:vinken:

 

Først og fremmest sådan een her :5up: for at tage problemet op istedetfor at ignorere det eller skælde hunden ud.

 

Dernæst sådan een her :ae:for det må absolut ikke være sjovt at stå i.

 

Jeg er meget enig med de andre vedr. separationsangst.

 

Det er desværre ofte, som med andet uønsket adfærd at der skal skæres HELT ind til benet, for at få selve problemet løst - og ikke bare symptom-behandle, som fx ville være og lukke hende inde i et lille rum hvor hun man hverken kunne høre hende eller få noget ødelagt.

 

Hvis det udelukkende drejer sig om separationsangst, så skal i se på hende som en hvalp på 8 uger, som er usikker på om i kommer tilbage når i efterlader hende.

 

Det er uanset om i skal på toilettet eller een af jer sidder ovenpå - hun forstår desværre ikke at det "bare" er et andet rum i huset. Hun vil øjeblikkeligt blive frustreret over at blive ladt alene og frustrationerne munder ud i ødelæggelse, besørgelse, gøen osv.

 

Derfor skal i altså have bearbejdet de hersens frustrationer. Den eneste måde at gøre det på er at gå "back to basic", hvor hun skal lære at kunne ligge afslappet på sin pude mens i går rundt i husets åbne rum.

 

Langsomt øger i til andre rum i huset uden lukket dør

 

Derefter med lukket dør

 

Derefter udenfor hoveddøren

 

Derefter i sekunder, så minutter

 

Derefter væk fra hoveddøren, så halve timer og sidst timer

 

Det tager desværre ofte rigtig lang tid når hunden i forvejen har separationsproblemer.

 

Så jeg håber håber håber, i vil fatte mod og hjælpe hende med at få det bedre med at være alene!

 

Min ide vil helt klart også at få fat i en adfærdsbehandler.

 

Rigtig meget held og lykke med det hele! :ae:

 

Tak for dit svar - der er rigtig mange gode råd og vi håber meget at det kan komme til at fungere bedre, end det har gjort hidtil.

 

For det er frustrerende at man aldrig ved, hvilket syn der venter en, når man kommer hjem ....

Og det er frustrerende, at man hele tiden skal være tre skridt foran og fjerne ALT fra gulvet og faktisk også fra borde og lave skabe ... intet er fredet, når hun først går i gang - og hun er lynhurtig ... så få minutter er nok.

Vi har tre små børn - og det er meget svært at sørge for, at der ikke ligger en eneste sko eller et eneste stykke legetøj nogen steder ... men det må der ikke, for er hun alene et par minutter, så er det raseret ....

 

Og jeg har indset at en adfærdsbehandler er vejen frem ... Nu vil vi bruge de næste par dage på at læse nogle tråde og kigge på de forskellige links til adfærdsbehandlere - og så må vi tage kontakt til dem i næste uge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
Tak for dit svar - der er rigtig mange gode råd og vi håber meget at det kan komme til at fungere bedre, end det har gjort hidtil.

 

For det er frustrerende at man aldrig ved, hvilket syn der venter en, når man kommer hjem ....

Og det er frustrerende, at man hele tiden skal være tre skridt foran og fjerne ALT fra gulvet og faktisk også fra borde og lave skabe ... intet er fredet, når hun først går i gang - og hun er lynhurtig ... så få minutter er nok.

Vi har tre små børn - og det er meget svært at sørge for, at der ikke ligger en eneste sko eller et eneste stykke legetøj nogen steder ... men det må der ikke, for er hun alene et par minutter, så er det raseret ....

 

Og jeg har indset at en adfærdsbehandler er vejen frem ... Nu vil vi bruge de næste par dage på at læse nogle tråde og kigge på de forskellige links til adfærdsbehandlere - og så må vi tage kontakt til dem i næste uge.

 

Til det markerede: Det synes jeg lyder som en fantastisk idé - ikke kun for hunden men også for jer!

 

Igen held og lykke med det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit svar.

Vi har skam fjernet ALT fra bryggerset - tøj og sko er i lukkede skabe med sikring på, så den ikke kan lukke dem op ... så det eneste der er fremme er hundens egne ting, som den også tygger i - bortset fra skålene, som er af metal.

Derudover bider den i alt nagelfast "inventar" - skabshjørner, fodlister, gerigter, paneler, tapet, dør osv. ... dette gør den både om natten - og hvis den er alene i f.eks. en time eller to.

 

Da den tog vores datters jakke forleden var den lusket ud i forgangen, hvor jakken hang på en knage. Døren var lukket, men den er en stor hund, så det er ikke noget problem at åbne en dør.

Jeg var lige gået ovenpå for at ordne noget ved den stationære pc - og hunden sov ved sofaen ... men så snart jeg gik ovenpå er den åbenbart gået ud i gangen og har taget jakken og tygget den i stykker ...

Jeg var ovenpå i 10-15 minutter - så på den tid havde den tygget jakken i stykker, efterladt den ødelagte jakke i gangen, og havde lagt sig hen til sofaen igen, hvor den lå og logrede da jeg kom ned igen.

Og jeg fandt så jakken, da jeg ville lukke døren til gangen igen.

 

Og det der med at tage den med ovenpå for at sove er bare ikke så nemt, som det lyder. Den er ret tung og stor - og den skal bæres begge veje, fordi den er bange for at gå på trappen.

Og de gange, hvor vi har forsøgt at tage den med ovenpå - og båret den - så stritter den voldsomt imod og kæmper for at slippe fri ... så min mand kan til nød tumle den - men jeg kan ikke bære en kæmpende hund hele vejen op af trappen.

 

Og det kan da godt være, at den skal aktiveres mere ... men jeg synes jo bare, at den bliver aktiveret meget i forvejen ... ihvertfald mindst lige så meget, som mange andre hunde vi kender ... men der er selvfølgelig stor forskel på hunde - så måske vores bare hund kræver ekstremt meget aktivering?

 

Første skridt vil jeg mene er at lære vovse at gå på trappen, det kan sagtens lade sig gøre. Dermed undgår du de daglige situationer med ødelagt tøj og du undgår at fastholde hende i mønstret.

 

Prøv at undlade at gå en lang god tur med hende, undlad at give hende et måltid mad og drys så kogt kylling i bittesmå stumper på trinnene.

Lad være med at lokke eler kalde/presse hende.

Lad hende tage kylling fra de trin hun kan nå og lad hende så selv finde ud af resten.

Sæt dig evt i nærheden af trappen og læs så hun mærker du ikke fokuserer på situationen.

Ved at lade hende selv om det undgår du at hun føler sig presset. tager hun nogle trin gør hun det af eget valg og den erfaring bliver siddende som noget positivt.

 

Det kan tage nogle dage med trappetræning, men det kan absolut betale sig.

 

Hvis trappen er glat vil jeg anbefale at der lægges fast tæppe på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Angående DAP, så er det ikke et vidundermiddel i sig selv.

 

Det kan hjælpe - sammen med problemløsning.

 

Det er jeg med på ... er heller ikke vild med at skulle ty til den slags - men vi er snart desperate nok til at prøve alle kneb.

Link til indlæg
Del på andre sites

Første skridt vil jeg mene er at lære vovse at gå på trappen, det kan sagtens lade sig gøre. Dermed undgår du de daglige situationer med ødelagt tøj og du undgår at fastholde hende i mønstret.

 

Prøv at undlade at gå en lang god tur med hende, undlad at give hende et måltid mad og drys så kogt kylling i bittesmå stumper på trinnene.

Lad være med at lokke eler kalde/presse hende.

Lad hende tage kylling fra de trin hun kan nå og lad hende så selv finde ud af resten.

Sæt dig evt i nærheden af trappen og læs så hun mærker du ikke fokuserer på situationen.

Ved at lade hende selv om det undgår du at hun føler sig presset. tager hun nogle trin gør hun det af eget valg og den erfaring bliver siddende som noget positivt.

 

Det kan tage nogle dage med trappetræning, men det kan absolut betale sig.

 

Hvis trappen er glat vil jeg anbefale at der lægges fast tæppe på.

 

Det har vi prøvet - men godt nok ikke med kylling - men med hendes yndlingsgodbidder ... men måske var vi ikke tålmodige nok - så vi må hellere prøve igen ...

Tak for tippet :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...