Hop til indhold

Er der hunde I ikke vil have?

Gæst Trine20
 Share

Recommended Posts

Læste et indlæg i et andet forum for et øjeblik siden omkring Basset hunden og hvor stor forskel nogle mener der er på racen nu og for bare 30 år siden.

Der er altså tale om at racen er avlet så meget(hvis det er korrekt sagt) at der er fysiske ulemper for hunde som fx for meget hud ved ansigtet der gør det nærmest umuligt for hunden at se ordentligt og andre træk som for stor hængende brystkasse så hunden går besværet.

Mit spørgsmål er så:

Er der nogle hunde racer I mener er avlet så meget at I ikke længere synes det er forsvarligt? Altså alv for avls skyld.

Nogle mennesker undgår ligefrem visse hunderacer fordi de ikke kan stå inde for det længere.

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 72
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Bassethound, Cavalier king charles (nuttet ja, men ville ikke kunne tage det hvis den fik hjerneproblemer :cry: ) schæfer (sys ik der er andet en bøvl med HD og skidt og møg)

Grand danois (fordi de ikke lever længe nok) :cry: og bulldogs (kan ikke klare den lyd de laver og det at de ikke kan gøre sig selv rene)

Jeg valgte min race (dansk/svensk gårdhund) netop fordi det er en ultra sund race. Der er ingen arvelige sygdomme der ligger til racen, ingen udseende avls problemer da det er en lille arbejds-/vagthund. Skidt med om hun er super nuttet, hun er sund og rask og jeg går ikke og er bekymret konstant :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Nååe ja... og Mastiff (Dosa) koreansk (tror jeg nok)

ghgh.jpg

Aner heller ikke hvad en race som den skal til for...:roll:

Men jep...Dosa-Koreansk mastiff...tror egentlig det er den designerrace...tosa/mastino-agtig...men er ikke sikker...hehe

Link til indlæg
Del på andre sites

Bassethound, Cavalier king charles (nuttet ja, men ville ikke kunne tage det hvis den fik hjerneproblemer :cry: ) schæfer (sys ik der er andet en bøvl med HD og skidt og møg)

Grand danois (fordi de ikke lever længe nok) :cry: og bulldogs (kan ikke klare den lyd de laver og det at de ikke kan gøre sig selv rene)

Jeg valgte min race (dansk/svensk gårdhund) netop fordi det er en ultra sund race. Der er ingen arvelige sygdomme der ligger til racen, ingen udseende avls problemer da det er en lille arbejds-/vagthund. Skidt med om hun er super nuttet, hun er sund og rask og jeg går ikke og er bekymret konstant :engel:

Er det ikke en lidelse når de har "Damp" ?? Hehe... for der er dælme da gang i den lille tingest du har ... :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er sådan en grå af mastifferne, men kan ikke huske hvad den hedder.

- Mastiffer generelt der får kortere og kortere snuder og mere og mere hud

- schæferen med alt for lav bagpart

- bulldoggen

- shar pei

- basset hound (syntes efterhånden huden hænger alt for meget og benene er aaalt for lave)

- de korthårede gravhunde der er blevet så lavbenede at brystkassen næsten rammer jorden og hvor brystet er skudt ekstremt meget frem

- rottweileren der er ved at blive til en bulldog

- sankt bernhardshunden der snart ikke har mere snude og får længere og længere læber

- GD med ekstremt lange læber (gud hvor er de ellers smukke når de har det gamle "kongelige"/rolige look)

- shih tzu der ingen snude har og ikke kan se en døjt for pels

- Boxeren der mister sin søde snude

- Golden retrieveren der ikke længere er golden (det er dog ikke et sundhedsmæssigt problem, jeg syntes bare det er ærgeligt. Ikke at de hvide ikke er pæne, men så er det altså en white retriever).

- Den amerikanske cocker spaniel der mister snuden og snart ikke kan gå for pels

Der er sikkert flere, men det var hvad jeg lige kunne komme i tanke om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Må indrømme at jeg ikke er fan af de små indavlede selskabshunde som der allerede er nævnt - Der følger simpelthen risikoen for alt for mange indavlssygdomme med.

Har altid synes at de er rigtig nuttede, men jeg får aldrig selv en, da jeg personligt ikke støtter den slags avl.

Desværre foregår det jo inden for rigtig, rigtig mange racer, uden hensyn til at hunde er et levende væsen, der skal fungere fysisk og ikke bare være en "pynte ting" - Gælder både store som små racer - Schæferen er jo allerede nævnt som et godt eksempel.

Jeg vil heller aldrig få en hund der kan kategoriseres som muskelhund.

Ikke fordi jeg har noget som helst imod dem - Tværtimod, så synes jeg de er super lækre.

Men bor i et villakvarter med mange små børn, og snævertsynede naboer, så tror desværre det ville ende i nabo stridigheder uanset hvor dejlig hunden så end var! :evil:

Jeg vil nok altid holde mig til de racer hvor der er mere fokus på brugs egenskaberne end på udseendet.

Men jeg har jo også den luksus at jeg har tiden, energien og omgivelserne til en krævende hund der skal bruges, for at fungere - Det er jo ikke alle der har den luksus, og så er det jo ikke smart at vælge sådan en type hund - Så er man jo lige vidt mht. hundevelfærden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er svært 100% at sige at der er racer jeg ikke vil have... Der er mange, for jeg skal sandsynligvis kun have beagler de næste mange år :mrgreen:

Men ja, der er flere racer der er avlet mere ekstremt. Dog har jeg i løbet af det sidste år bare, set flere bassets hvis mave ikke slæber henad jorden. Set schæfere der ikke er voldsomt stejle i krydset og en enkelt sharpei der ikke var overdrevet rynket.

Jeg står lidt af overfor racer der ikke kan føde naturligt... Noget i mig siger at det er der en mening med, og derfor kunne det ikke falde mig ind at anskaffe mig sådan en race...

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke en lidelse når de har "Damp" ?? Hehe... for der er dælme da gang i den lille tingest du har ... :blink:

:engel: Izzie har nu ikke damp...men altså der er gang i hende når vi laver noget sjovt og er ude og gå. Hun siger aldrig selv til når hun er træt, men når vi så kommer hjem så er hun heeelt bombet :lol: Men er der dage hvor turene er korte og vejret elendigt, så leger vi bare herhjemme og træner lidt, øver tricks og slapper af. Hun løber skam ikke på væggene :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg står lidt af overfor racer der ikke kan føde naturligt... Noget i mig siger at det er der en mening med, og derfor kunne det ikke falde mig ind at anskaffe mig sådan en race...

Her er noget jeg ikke ved noget om, er der virkelig hunde der ikke kan det!?? :shock::???:

Uden frygt for at lyde fuldstændig dum, hvilke hunde for eksempel?

Link til indlæg
Del på andre sites

:engel: Izzie har nu ikke damp...men altså der er gang i hende når vi laver noget sjovt og er ude og gå. Hun siger aldrig selv til når hun er træt, men når vi så kommer hjem så er hun heeelt bombet :lol: Men er der dage hvor turene er korte og vejret elendigt, så leger vi bare herhjemme og træner lidt, øver tricks og slapper af. Hun løber skam ikke på væggene :lun:

Det lyder fuldstændig som Sitto, også en DSG :hjerte:

Man kan gå nok så langt med hende og hun virker ikke spor træt - FØR man kommer hjem.. når hun så først er hjemme og har lagt sig, så er hun også fuldstændig bombet.. men ude på turen viser hun ikke den mindste smule træthed! :drille: Og er vejret dårligt så gider hun ikke rigtig ud, men hun løber overhovedet ikke på væggen - så slapper hun også bare af indenfor.

Så altså, hun er aktiv når hun skal være det - og hun er rolig og afslappet når hun skal være dét :klap::5up:

:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Alt hvad der er "modehunde", der er for det meste avlet på revl og krat.

Hunde med flade snuder, det er bare ikke etisk længere

Berner Sennen, alt for mange får desværre kræft. Rigtig synd da det er en dejlig race.

Westie, alt for mange døjer med allergi.

CKCS grundet hjerteproblemer, igen en skam, for det er en dejlig race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder fuldstændig som Sitto, også en DSG :hjerte:

Man kan gå nok så langt med hende og hun virker ikke spor træt - FØR man kommer hjem.. når hun så først er hjemme og har lagt sig, så er hun også fuldstændig bombet.. men ude på turen viser hun ikke den mindste smule træthed! :drille: Og er vejret dårligt så gider hun ikke rigtig ud, men hun løber overhovedet ikke på væggen - så slapper hun også bare af indenfor.

Så altså, hun er aktiv når hun skal være det - og hun er rolig og afslappet når hun skal være dét :klap::5up:

:vuf:

Hvor skønt :-D Jeg troede Izzie var one-of-a-kind :vedikke: men faktisk er hendes mor også sådan.

Og nu skal man jo tænke på at en dsg IKKE er en terrier, men en pinscher :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, mange bulldog tæver kan ikke føde selv og skal have kejsersnit...

Hvor er det forfærdeligt, hvordan kan man dog forsvarer at avle den slags hunde :cry: Og endda købe dem velvidende at der er noget galt!

Er det noget avlerne ved på forhånd eller er det noget man først finder ud af bagefter?

Link til indlæg
Del på andre sites

Som udgangspunkt kan jeg lide alle hundeindivider :mrgreen:

Skal dog aldrig selv have:

Hunde der ikke kan reproducere sig naturligt (parring, fødsel, hvalpepleje)

Hunde der ikke kan holde sig selv rene (overdrevne folder)

Hunde der som udgangspunkt er artsfælle-intolerante

Hunde der naturligt er skeptiske overfor verden

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal ALDRIG have en race med hudfolder! Synes det er grimt (selvom jeg synes Lexus er dejlig) og hvis der er mere end lidt, så synes jeg ganske ikke længere at det er etisk forsvarligt og faktisk at det er indirekte dyreplageri!

Højavlsschæfer - kan simpelthen ikke døje den ryg, der er fremavlet! :evil:

Hmmmm, har med garanti glemt nogle... *tænke tænke*

Racer, med mange arvelige sygdomme skræmmer mig, men er ikke absolut udelukkende grund - hvilket jo kan ses på mit eget racevalg, som både døjer med kræft, HD, AD og nogen OCD + nogle andre, heldigvis knap så udbredte sygdomme.

Link til indlæg
Del på andre sites

skal aldrig have terrier, lige bortset fra en Norfolk en dag, de er for dejlige :lun:

Skal aldrig have en hund af jagthundetype, hverken spaniel, retriever eller pointer.

Skal aldrig have store tunge hunde, som berner eller skt bernhard.

Heller ikke extremt-avlede hunde af nogle racer.

Har jo også forsvoret nogensinde at skulle have en rottweiler, men vores rotteblanding kunne ikke være mere dejlig, så husk alle sammen; man kan have nok så god en ide om hvad man vil have, men lige pludselig står hunden der, og så er det skisme ligemeget hvordan den ser ud! :hjerte:

Redigeret af PinPoynter
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal aldrig have en hund der kræver at man stripper den (altså ruhårede hunde der trimmes) fordi det gør ondt på hunden især når den bliver ældre.

Har jeg godt nok aldrig oplevet, mine forældres terrie bidder, hvis noget gør det mindste ondt, bærer nag som en elefant, men går glad ind til trimmeren (og sådan har det stort set været med alle deres trimme-terrier)

Hvad?. :confused: De har da ikke små hjerner. Tror du tænker på at i UK har de et problem med at hjernen er for stor til at være i kraniet (det hedder my- et eller andet) men mig bekendt har vi det ikke i DK.

Ups, for store hjerner så :oops: det var i Sverige jeg fik en mindre forelæsning om det, men jeg ved jo godt, at jeg bør have mere end en kilde til mine fordomme. Har til gengæld aldrig hørt om hjertesygdommene (de siger da, at de tjekker før avl)

Link til indlæg
Del på andre sites