guanomo Skrevet November 18, 2009 Rapporter Share Skrevet November 18, 2009 nu har vi besluttet at begynde at bruge vores klikker den er kun over 2 år gammel, men ser den hver dag man skal i skuffen :stupid: Men vi tror vi får nemmere ved at time et klik end ja... og cujo måske har nemmere ved et klik end vores stemme i der situationer hvor man klikker for ønsket adfærd, og ikke lydigheds "tricks" Nå, men da vi startede hundetræning way back lærte vi at sige ja før godbid, så det har vi hængt fast i fordi så skulle overgangen til klik være nem. Men hvordan? Skal vi bare rende rundt og klikke og give haps hvergang? lave almindelig lydighed og klik + godbid uden et ja? Og bruger i det på gå turerne? og hvordan? der skal jo koordineres snor, klikker, godbid og evt. handsker Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst n1nna Besvaret November 18, 2009 Rapporter Share Besvaret November 18, 2009 (rettet) Jeg har været rigtig glad for at gå over til klikkeren, men i nogle situationer bruger jeg den ikke. Det er stadigvæk for svært for mig at koncentere mig om både den og Mio Du starter simpelt ud med bare at klikke, og belønne med guf og klikke og belønne med guf... Cujo skal lære at forbinde "klik" med "yes!" Så kan man langsomt gå over til at klikke for de øvelser han kender.. "Cujo, sit" - "klik" - godbid! "Cujo, kontakt" - "klik" - godbid! Der er ikke behov for "dyyyygtiig", men det bruger jeg nu stadigvæk nogle gange Senere kan man bruge den i indlæring, og klikke for ønsket adfærd, men jeg er slet ikke ekspert nok til jeg kan fortælle hvordan det skal gøres, jeg gør det lidt på min egen måde tror jeg, for det gælder jo bare om at få det ud af klikket som man ønsker! :5up: Husk at et klik altid udløser belønning! :mums: Derudover kan jeg anbefale at træne et sted de bruger klikker, hvis i går til træning, for der er en masse hjælp at hente - vi bruger det fx til Rally-træningen, med stor fordel! :5up: "Happy clicking"! Edit: Fordelen ved "klik" fremfor "ja!" "dyyyygtiig" eller "juleklokkeko", er at det falder meget hurtigere og tydligere - "klik" idét milisekund numsen rammer jorden i "sit", så kan man sagtens fumle et sekund efter en godbid bagefter! Redigeret November 18, 2009 af n1nna Glemte en vigtig fordel ved "klik".. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret November 18, 2009 Rapporter Share Besvaret November 18, 2009 Jeg gjorde det, at jeg simpelthen i starten stod med nogle godbidder og klikkede. I starten klikkede jeg, mens Møffe smagte på godbidden og så hævede jeg stille og roligt (altså, så stille og roligt en utålmodig sjæl kan gøre det) tiden fra klik til godbid. Når du mener, at han har fattet pointen (det tager gennemsnitligt mellem 20-50 belønninger, har jeg læst - for Møffe var det nærmere 150, da han intet hørte, når der var mad) kan du prøve af ved at klikke, når han ikke er helt opmærksom på dig. Hvis han reagerer, kan du dermed tolke det som, at han har fattet det Så begynder næste del, at bringe initiativet frem i hunden. Nu ved jeg ikke, om I har trænet sådan før? Men ellers, så stil jer med klikker, godbidder og Cujo og klik, når han laver en handling, det kan være, at han rækker poten ud, sitter, vender hovedet eller andet. Jo mindre initiativrig, dets mindre krav sættes :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret November 18, 2009 Rapporter Share Besvaret November 18, 2009 jeg har brugt den meget på gåture. Klik for ønsket adfærd når vi har snor på (ikke trække). Klik for at hilse pænt og trække sig væk istedetfor at give sig til at knurre. klik for at forholde sig roligt mens børn leger på legepladsen osv. Et introduktionskursus er jo altid at foretrække, men ellers måske en god bog? "Klikkertræning for din hund" af Egtved og Køste er rigtig god og let at læse :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret November 18, 2009 Rapporter Share Besvaret November 18, 2009 PS. Jeg bruger også klikkeren på gåture i dag. Det gjorde jeg dog ikke i starten, for dengang var han for "konfus", så jeg ville bare aflære klikket. Men da han begyndte at blive mere opmærksom, begyndte jeg at tage klikkeren med. Men man kan også tage klikkeren med allerede når hunden har fattet pointen, jeg følte bare, at det ville være dumt i mit tilfælde - i jeres tilfælde kan det være det bedste, for at skabe en opmærksom hund :5up: Hvis Cujo reagerer på den ude, så er det jo genialt! Jeg har linen i den ene hånd, klikkeren sidder på mit håndled via en snor, der fungerer som et kvæler-halsbånd (mit håndled bliver simpelthen kvalt ). Når man har sådan en anordning, kan man uden problemer give godbidder med samme hånd, som holder klikkeren :5up: Du kan også købe sådan et klikker-armbånd ved siden af - eller købe klikker med ét Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst n1nna Besvaret November 18, 2009 Rapporter Share Besvaret November 18, 2009 PS. Jeg bruger også klikkeren på gåture i dag. Det gjorde jeg dog ikke i starten, for dengang var han for "konfus", så jeg ville bare aflære klikket. Men da han begyndte at blive mere opmærksom, begyndte jeg at tage klikkeren med. Men man kan også tage klikkeren med allerede når hunden har fattet pointen, jeg følte bare, at det ville være dumt i mit tilfælde - i jeres tilfælde kan det være det bedste, for at skabe en opmærksom hund :5up: Hvis Cujo reagerer på den ude, så er det jo genialt! Jeg har linen i den ene hånd, klikkeren sidder på mit håndled via en snor, der fungerer som et kvæler-halsbånd (mit håndled bliver simpelthen kvalt ). Når man har sådan en anordning, kan man uden problemer give godbidder med samme hånd, som holder klikkeren :5up: Du kan også købe sådan et klikker-armbånd ved siden af - eller købe klikker med ét Jeg er åbenbart bare lidt langsom, for jeg synes altid jeg kludre det hele, når jeg går tur med klikker! :stupid: Må se at komme i bedre klikker-form! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret November 18, 2009 Rapporter Share Besvaret November 18, 2009 Jeg er åbenbart bare lidt langsom, for jeg synes altid jeg kludre det hele, når jeg går tur med klikker! :stupid:Må se at komme i bedre klikker-form! Har du ikke sådan en anordning omkring armen, så du bare kan slippe klikkeren, når du har klikket? Den er simpelthen GULD værd! Sådan én her: Klikker med armbånd Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret November 18, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 18, 2009 Har du ikke sådan en anordning omkring armen, så du bare kan slippe klikkeren, når du har klikket? Den er simpelthen GULD værd! Sådan én her: Klikker med armbånd skal have rippet den gamle telefon for ledning :5up: Tak for alle input, vi vil læse og suge til os. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Besvaret November 18, 2009 Rapporter Share Besvaret November 18, 2009 Hihi nu havde jeg ellers lige lavet en fin tråd om hvordan man brugte klikker på gå ture, men nu fik jeg jo alle mine svar herover mange tak Men lige hurtigt, kan hunden ikke blive forvirret hvis et klik betyder det ene men også noget andet ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret November 18, 2009 Rapporter Share Besvaret November 18, 2009 Hihi nu havde jeg ellers lige lavet en fin tråd om hvordan man brugte klikker på gå ture, men nu fik jeg jo alle mine svar herover mange tak Men lige hurtigt, kan hunden ikke blive forvirret hvis et klik betyder det ene men også noget andet ? Jo, klik må kun betyde én ting: At hunden får en godbid nu :blink: Det har den samme betydning som dygtig, fordelen er bare, at klikket ikke mister sin betydning, fordi klikket ikke bliver brugt i andre sammenhænge end træning. Og der ALTID, ALTID vanker en godbid :mums: Senere sætter man så signaler på, så hunden lærer at skelne mellem øvelserne. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst n1nna Besvaret November 18, 2009 Rapporter Share Besvaret November 18, 2009 Har du ikke sådan en anordning omkring armen, så du bare kan slippe klikkeren, når du har klikket? Den er simpelthen GULD værd! Sådan én her: Klikker med armbånd Jeg har to klikkere, men bruger sjovt nok altid den uden "armbånd"?! :hmm: Tror det er et spørgsmål om bare at kaste sig ud i det med den på gåturene, man kan jo altid stoppe med at bruge den hvis det virker uoverkommeligt! :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aussiepower! Besvaret November 18, 2009 Rapporter Share Besvaret November 18, 2009 Hihi nu havde jeg ellers lige lavet en fin tråd om hvordan man brugte klikker på gå ture, men nu fik jeg jo alle mine svar herover mange tak Men lige hurtigt, kan hunden ikke blive forvirret hvis et klik betyder det ene men også noget andet ? Et klik betyder heller ikke flere forskellige ting, klikkeren er IKKE en kommandoafgiver, der kan betyde både dit og dat, klikkeren er KUN et belønningssignal, der ALTID betyder, at det du (hunden) gør lige præcis nu, er det helt rigtige og din (hundens) godbid/belønning, kommer nu. Så nej, det skulle hunden ikke ret gerne blive forvirret over :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst jeanett25 Besvaret November 18, 2009 Rapporter Share Besvaret November 18, 2009 Hihi nu havde jeg ellers lige lavet en fin tråd om hvordan man brugte klikker på gå ture, men nu fik jeg jo alle mine svar herover mange tak Men lige hurtigt, kan hunden ikke blive forvirret hvis et klik betyder det ene men også noget andet ? Nej, for klikket betyder = mad/legetøj whatever - altså BELØNNING Den præciserer hvornår det er hunden gør det rigtige. Sådan at man på sigt fremmer den "rigtige" adfærd. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret November 18, 2009 Rapporter Share Besvaret November 18, 2009 klikkeren skal først forbindes med godbidder, tager en god håndfuld godbidder gerne på en tallerken hvor du let kan få fat i dem, så klikker du bare og giver godbid samtidig masser af gange lige efter hinanden, hunden skal ikke lave noget bestemt du bruger ikke klikkeren til noget endnu du skal bare lære hunden at et klik betyder der kommer en godbid nu! Gør det hurtigt efter hinanden altså 1 klik og en godbid, klik godbid og så videre, måske 15-20 gange i træk, så venter du lidt, hunden skulle gerne kikke forventningsfuld op på dig, den er jo lige blevet stoppet med godbidder, så nu spekulerer den på hvorfor det stoppede, de fleste hunde vil gøre et eller andet, måske løfte en pote, måske gå et skridt baglæns eller noget andet, bare en lille ting, straks klikker du og godbid ind, lad være med at kommandere bare vent på en eller anden bevægelse fra hunden, i starten klikker du for hvad som helst, nys, et skridt baglæns, løftet pote hvad som helst som hunden gør mens den kikker på dig og venter på sin godbid. Du skal have hunden lært at det er den som får klikket til at komme, når hunden bliver ved med at finde på noget for at få dig til at klikke er tiden kommet til at øge kravene, nu er det ikke nok at gå et skridt baglæns fx nu venter du til den går 2 før du klikker, men husk kravene skal øges langsomt, der skal klikkes tit ellers mister hunden troen på at den kan få dig til at klikke. På den måde fortsætter man til hunden tilbyder den ene adfærd efter den anden, fx sit, her klikkes måske bare for en bøjning af bagbenene i startenJ Lad være med at sætte kommandoer på, lad hunden selv tilbyde adfærd, kommandoer kommer først når hunden har lært at tilbyde mange forskellige former for adfærd. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret November 18, 2009 Rapporter Share Besvaret November 18, 2009 Jeg har to klikkere, men bruger sjovt nok altid den uden "armbånd"?! :hmm: Tror det er et spørgsmål om bare at kaste sig ud i det med den på gåturene, man kan jo altid stoppe med at bruge den hvis det virker uoverkommeligt! :5up: Haha, det ville jeg slet ikke have tålmodighed til Hvordan belønner du så Mio? Én hånd optaget af at holde line og én optaget af at holde den absolut ikke særlig handy boks? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret November 18, 2009 Rapporter Share Besvaret November 18, 2009 Haha, det ville jeg slet ikke have tålmodighed til Hvordan belønner du så Mio? Én hånd optaget af at holde line og én optaget af at holde den absolut ikke særlig handy boks? Klikker og line i venste hånd godbidder i højre, ingen problem:rolleyes: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret November 18, 2009 Rapporter Share Besvaret November 18, 2009 Klikker og line i venste hånd godbidder i højre, ingen problem:rolleyes: Tjah, kunne måske lade sig gøre med træning, men lad mig sige det sådan: Jeg har opgivet den metode Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Besvaret November 18, 2009 Rapporter Share Besvaret November 18, 2009 Jeg ELSKER det her forum, nej hvor har jeg lært en masse gode ting som mig og Jack kan hygge os med at lære samme ! Hvor skønt !:klap: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret November 18, 2009 Rapporter Share Besvaret November 18, 2009 Alle har jo allerede forklaret det så godt, så vil ikke også begynde at rode mig ud i det. Men på canis kan du få et gratis klikker trænings "kursus" af Morten Egtved og Cecilie Køste: Canis Hundeskole - bedst til klikkertræning! Har selv fået meget glæde ud af det, og de skriver på forståeligt dansk, så det er nemt at komme i gang, og du har en vejledning til hvert skridt i startfasen. Så det kan jeg kun anbefale, inden du køber dig fattig i bøger. Og så er klikkeren jo fantastisk - Vi har helt sikkert sparet rigtig meget tid ifht. træningen bare ved at bruge klikkermetoden (altså shaping), selvom Bamse ikke altid er så fandens kreativ med at tilbyde ny adfærd Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret November 19, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 19, 2009 JEg/vi takker for alle jeres inputs :kys: Jeg har dog ikke fået svaret på hver enkelt indlæg Vi fik klikket derud af i går 3x 20/30 stk. om efter middagen. Kæresten 2x20 stk. om aften. De første klik blev han "overrasket" og gav et lille sæt. Han troede der faldt noget ud af den og kigget på gulvet :stupid: men efter de første 5-6 klik gav han automatisk øje kontakt og fik så klik + haps :5up: I det sidste sæt holdt vi øje kontakt i 2 sek. Jeg er lidt utålmodig så udvidet hurtig øvelsen. Men vi har IKKE brugt den med at vi giver en "kommando" endnu. Han gav frivillig kontakt. Endnu engang tak for alle inputs :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret November 19, 2009 Rapporter Share Besvaret November 19, 2009 JEg/vi takker for alle jeres inputs :kys:Jeg har dog ikke fået svaret på hver enkelt indlæg Vi fik klikket derud af i går 3x 20/30 stk. om efter middagen. Kæresten 2x20 stk. om aften. De første klik blev han "overrasket" og gav et lille sæt. Han troede der faldt noget ud af den og kigget på gulvet :stupid: men efter de første 5-6 klik gav han automatisk øje kontakt og fik så klik + haps :5up: I det sidste sæt holdt vi øje kontakt i 2 sek. Jeg er lidt utålmodig så udvidet hurtig øvelsen. Men vi har IKKE brugt den med at vi giver en "kommando" endnu. Han gav frivillig kontakt. Endnu engang tak for alle inputs :5up: Super, der skal jo også først signal på, når hunden kan adfærden temmelig godt :5up: Reglen er, at man hæver kravet til hunden, når den gør det rigtigt 80% af forsøgene. Signalet bliver først sat på, når hunden tilbyder øvelsen korrekt hver gang. Man sørger gerne for, at hunden tilbyder adfærden et par gange først, så man er sikker på, at den fortsætter En god ting er, at træne omkring tre forskellige adfærd/øvelser samtidig, så hunden ikke ender med at "sidde fast" i én Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts