Hop til indhold

Opdræt af hunde.


Gæst Venus222
 Share

Recommended Posts

Gæst Venus222

Det er vist ingen hemmelighed at hundeavl er en af mine store intaresser, primært fordi at jeg synes det er utrolig vigtigt at der bliver lavet sunde og mentalt velfungerede hunde. Men også fordi jeg synes der bliver produceret alt for mange hunde på et alt for tyndt grundlag.

 

Hvad mener i om avlen i DK?

 

PS: Dette er ikke en tavle vs. ingen tavle-tråd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vist ingen hemmelighed at hundeavl er en af mine store intaresser, primært fordi at jeg synes det er utrolig vigtigt at der bliver lavet sunde og mentalt velfungerede hunde. Men også fordi jeg synes der bliver produceret alt for mange hunde på et alt for tyndt grundlag.

 

Hvad mener i om avlen i DK?

 

PS: Dette er ikke en tavle vs. ingen tavle-tråd.

 

..du tog ordene ud af min mund. Det har også knaget i min hjerne de sidste par dage, lige præcis det du skriver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Avlen i Danmark...

 

 

Tjaaa.... Komemr an på hvilken gruppe af mennesker du kigger mod.

 

Generelt syntes jeg at jeg ser rigtig mange eksempler på skamavl. Avl på hunde der absolut intet særligt har at tilføre racen, eller avlen generelt.

 

Avl på hunde der er for unge, avl på hunde der ikke har bevist deres værd.

 

Avl fordi kræet så gerne vil være moooar osv...

 

 

Kigger man i en anden retning, så ser jeg masser af eksempler på folk, der mener at en hund har vist sit værd, når den er avlsgodkendt.

 

Samme gruppe af folk, er ofte også af den overbevisning, at en hund er avlsgodkendt, når den har været udstillet. (i mange tilfælde er det også delvist sandt)

 

....Og er den udstillet, så ved man at den er racetypisk, og sund....

 

Rigtig mange mennesker synes at glemme, at en hund også har et formål. Nogle egenskaber der ganske enkelt skal ligge til racen. Disse egenskaber ser man bl.a. IKKE på, på udstillinger. Disse egenskaber er man nødvendigvis nødt til at finde og vurdere/få vurderet "ude i marken", på eksempelvis markprøver.

 

 

 

Alt det ovenfor er imo meeeget dårlige grundlag at avle på.

 

 

Særligt når man glemmer, eller tilsidesætter en hunds/races egenskaber. SOm eksempelvis en labbes "eager to please", og dens enorme apporteringslyst, såvel som dens egentlige brugsområde, som apporterende jagthund.

 

En races grundlæggende egenskaber og brugsområde, bør, i sagens natur, diktere hvordan en race bør være. Eksempelvis agil nok til at kunne arbejde en fuld dag i svært terræn, i alt slags vejr, igennem mange år.

Dette vil naturligt nok sætte begrænsninger på hvor stor, bred, tung en hund er bygget. Det vil ligeledes tvinge folk til, kun at benytte hunde i avlen, der fra et sundhedsmæssigt synspunkt kan honorere disse krav.

 

Tilsidesætter man dette, så vil man ende med et produkt af avlen, der ikke kan anvendes til dét racen egentlig er skabt til. Og dét er ganske givet, ødelæggende for en race.

 

 

Alt i alt mener jeg at kunne se rigtig meget skodavl. Men jeg ser heldigvis også det modsatte. Man skal bare være villig til at sætte sig ned, og gøre dét hvad man ville gøre når man køber bil: Definere hvad man vil have, og selektere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo et spørgsmål, som er svært at svare på....

 

Nogle opdrættere gør et super stykke arbejde, for at skabe sunde, dejlige og smukke hunde med gode egenskaber. Men andre har det med at fokusere lidt for meget på det ene og tilsidesætte andre ting. Og det er sidstnævnte kategori, der kan være problemet. Og dem, der faktisk udgør problemet - sammen med dem, der kun tænker på, at tjene penge...

 

Og så kan man nok heller ikke komme uden om kennelblindhed, som de fleste opdrættere nok har i én eller anden grad.

 

Det var lidt opremsning...

 

Derudover mener jeg godt, at visse racer kunne træne til nogle skrappere krav, der kunne øge sundheden indenfor racen. Dog er der den biting ved avlsrestriktioner af forskellig slags, at hvalpekøbere (og opdrættere) har det med at fokusere ensidigt. Mange hvalpekøbere af berner sennen kender godt til HD-problematikken og undersøger derfor lidt omkring HD hos deres opdrætter.

 

Men de er ikke klar over, at gennemsnitslevealderen hos racen er så lav af en helt anden grund, nemlig kræft. Og denne sygdom begyndte faktisk først rigtig at terrorisere racen, da man fik avlsrestriktion på HD.

 

SÅ...!

 

Spørgsmålet er, om avlsrestriktioner egentlig er den rigtige vej frem?! Brugt på den måde, de er i dag, altså.

 

Om det måske ikke nærmere er en database, med flere oplysninger...

 

Som for eksempel dødsdato, dødsårsag, sygdomsforløb. Altså søge på helheden i stedet for kun at fokusere direkte på én ting.

 

Hundeweb er skam en fin database, men lettere utilstrækkelig til andet end en kort oversigt. Men der findes en database, i hvert fald for bernere, som er endnu bedre. Her kan man få udførlige lister over en hanhunds forskellige kuld, sundhedsresultater osv. Dødsårsager og forskellige helbredsresultater bliver noteret derinde. Alt brug af den er gratis og frivilligt og der er oplagret imponerende mange oplysninger derinde! Og det er lige så svært at fuske med den, som med hundeweb, for folkene bag den kræver dokumentation for sundhedsresultaterne :5up:

 

Det er et fantastisk værktøj! Men selvfølgelig ikke tilstrækkeligt, da det kræver frivilligt arbejde og visse opdrættere ikke gider bruge tid på det desværre (af den ene eller anden grund).

 

Og her kunne det måske være genialt, at man, når man meldte sig som opdrætter under DKK, i samarbejde med sin dyrlæge (skulle have det første kuld på sin tæve), lavede en livslang kontrakt angående sin hund, at alle dens sundhedsresultater skulle sendes ind. Alle, dem af betydning :blink: Måske det kunne gå direkte gennem dyrlægen PC, det ved jeg ikke, men det er nogle tanker, jeg har leget lidt med...

 

Men igen..

 

Ja, der er intet generelt svar på avlen i DK. Nogle opdrætter gør et godt arbejde, andre ikke helt så godt som de bedste - og nogle opdrættere laver faktisk, rent ud sagt, noget skidt :???: Og så er der nogle racer, hvor man kan diskutere, om deres standard egentlig er etisk forsvarlig og ikke er direkte dyremishandling!

 

Det blev vist lidt langt, men det er svært at svare på :oops:

 

PS. Som I måske har gættet, snakker jeg kun om avl i Dansk Kennel Klub og hverken andre klubber eller tavleløs avl :blink:

Redigeret af bernerazuro
Rettede og slettede rettelse
Link til indlæg
Del på andre sites

Min oplevelse er ihvertfald at der bliver lavet mange (!) hvalpe bare for hyggens skyld eller fordi folk tror at et kuld hvalpe forhindre tæven i at blive falsk drægtig, eller på grund af andre "sandheder".

 

Jeg læste engang en annonce for salg af Berne sennen hvalpe hvor ingen af forældredyrene var testet for HD og begrundelsen for det var at disse hvalpe jo ikke skulle udstilles, men bare være familiehunde. Familiehunde må åbenbart godt lide af arvelige sygdomme.... :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min oplevelse er ihvertfald at der bliver lavet mange (!) hvalpe bare for hyggens skyld eller fordi folk tror at et kuld hvalpe forhindre tæven i at blive falsk drægtig, eller på grund af andre "sandheder".

 

Jeg læste engang en annonce for salg af Berne sennen hvalpe hvor ingen af forældredyrene var testet for HD og begrundelsen for det var at disse hvalpe jo ikke skulle udstilles, men bare være familiehunde. Familiehunde må åbenbart godt lide af arvelige sygdomme.... :evil:

 

Det er simpelthen for sløvt, når man ikke tager sig bare den ulejlighed at tjekke for arvelige sygdomme! :evil: Udstillingsdelen er lidt mere ligemeget, omend jeg synes det stadig er vigtigt! For at vide, hvad man kan gør, for at give hvalpene en bedre og sundere bygning.

 

Derudover, den med falsk drægtighed... Tænker de tæveejere da ikke længere end til egen næse?! :shock: Hvis tæven lider af falsk drægtighed, mon så ikke også en del af tævehvalpene gør? Skal de så også have hvalpe? Og så have hvalpe igen, og igen? Hvorfor f*nden steriliserer man ikke bare sin tæve???

 

Man kan undres...

Link til indlæg
Del på andre sites

Min amerikansk cocker er også et produkt af ringe avl. Begge forældre har stamtavler (opdrætter har/havde måde far og mor), men Sigurt har ikke. Jeg tror det er fordi at tæven ikke var gammel nok og at der ikke var tjekket for det der nu skal tjekkes for hos en amerikaner.

Sigurts mors temprement er heller ikke noget der bør avles på efter min mening, og set i bagklogskabens klare lys er det nok derfor Sigurt er noget speciel.

Men jeg var naiv da jeg købte Sigurt og det har give mig en lærestreg af den dyre slags. Ud over Sigurts sære temprement er hans helbed ringe og har altid været det.Det er ikke sikkert at det er noget arveligt, men under alle omstændigheder er det sidste gang jeg køber hund udenlukkende med hjertet.

 

Men jeg elsker Sigurt højt og ville ikke bytte ham for noget! :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...