Hop til indhold

Er katte farlige?


Petrine
 Share

Recommended Posts

Hvis en hundeskræk bliver inviteret her så er Petrine lukket inde / bliver passet ude, har babysittet katte (britiske blå) og de måtte så bare finde sig i en hund - accepterer og lytter til det i siger, men det svarer lidt til at forklare et ku klux klan medlem at de sorte godt må være i den hvide del af bussen :oops:, katten er trods alt udendørs det meste af tiden, så tænkte jeg kunne lokke den ud på forhånd.

 

Hvis jeg lokker katten udendørs og så tager Petrine ind, kan den så stadig blive skrækslagen og flygte? Vil trods alt ikke at den dør eller tager skade.

 

Mine katte er ude hele tiden om sommeren, men her til vinter når det er koldt, så er de næsten inde hele tiden.

 

Jeg forstår ikke helt hvorfor et er så stort et problem? Jeg mener, katten vil flygte når den ser Petrine, og så er det jo bare at holde Petrine væk fra kattens gemmested. Og hvis dens gemmested er i et andet rum, så er det jo bare at lukke døren, er det under sofaen, så må du bare holde Petrine væk fra sofaen.

 

Personligt er min holdning at hvis der kommer gæster her, så må de respekterer at mine katte er her, og tage de hensyn der kræves. Det vil sige, at hvis deres hund vil jagte min katte, så må de holde deres hund i snor. Jeg vil ikke finde mig i at mine katte skal jages fra hus og hjem fordi at en besøgende hund ikke kan opføre sig ordentlig.

Mine katte vil som regel søge op på førstesalen, og så er den besøgende hund bare forment adgang hertil, og indtil nu har dette ikke voldt problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 103
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hvis en hundeskræk bliver inviteret her så er Petrine lukket inde / bliver passet ude, har babysittet katte (britiske blå) og de måtte så bare finde sig i en hund - accepterer og lytter til det i siger, men det svarer lidt til at forklare et ku klux klan medlem at de sorte godt må være i den hvide del af bussen :oops:, katten er trods alt udendørs det meste af tiden, så tænkte jeg kunne lokke den ud på forhånd.

 

Hvis jeg lokker katten udendørs og så tager Petrine ind, kan den så stadig blive skrækslagen og flygte? Vil trods alt ikke at den dør eller tager skade.

 

Opfatter ikke katte som bange dyr, men som møgsure aggresive uden respekt for andet levende (og den holdning har selv den kæreste killing ikke ændret), klart min fejl, men jeg synes de er væmmelige og jeg tilstår det (giver det ikke en smule tilgivelse? Er glad for jeg ikke fandt et katteforum at spørge på)

 

Det er jo også mit forhold til katte, der gør at Petrine ikke er katte-trænet (eller børne-trænet).

 

Aslan din bølle - tror lidt jeg fornemmer at briller er den forkerte vej frem :cool:

 

Jeg tror sq heller ikke, at en legesyg hundehvalp kan ændre en person, som hader hunde og mener de er aggresives mening om hunde :lol:

 

Derudover. Langt fra alle katte befinder sig udenfor størstedelen af tiden. Og de vil ofte ind jævnligt, når de er ude (varierer selvfølgelig fra kat til kat).

 

Jeg synes ærlig talt, at Petrine skal i snor i starten du er der. Så falder hun vel stille og roligt til ro og katten vænner sig ligesom til hende.

 

Hvis katten har nogle steder, den kan flygte op, hvor Petrine ikke kommer, så hjælper det jo også på det :-D

 

Min søsters Buster synes også Møffe er noget fanden har skabt, men han har da nogle helle-steder, hvor Møffe ikke kommer. Og så befinder han sig bare der - liiiige indtil han ikke gør det længe og Møffe får en pote, når Buster er trængt op i en krog af en legesyg hvalp. Så er der respekt og Buster kan fint ligge på spisestuestolene. Men spørgsmålet er, om det går, når nu Petrine er så lille.. Og derfor jeg tænker snor i, i det mindste, det første stykke tid - indtil du skønner, at andet er muligt, fx. hvis katten er hoppet op et sted, hvor den er "i sikkerhed".

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil det sige, at det er ok hvis katten gemmer sig? så bliver den bare ovenpå skab / i vasketøjet og alt er ok? Den bliver ikke pludslig panikken og løber hjemmefra / angriber mig eller Petrine? Jeg skal ikke prøve at lokke katten hen for at se Petrine er sød?

 

Jeg er helt 100% blank på katte-området, derfor Petrine har fået lov at jagte dem vi har mødt indtil nu (og det er gået godt, for de kendte til hunde) - med en fremmed hund ville jeg jo synes det var synd, hvis den skulle sidde ovenpå et skab og være skrækslagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil det sige, at det er ok hvis katten gemmer sig? så bliver den bare ovenpå skab / i vasketøjet og alt er ok? Den bliver ikke pludslig panikken og løber hjemmefra / angriber mig eller Petrine? Jeg skal ikke prøve at lokke katten hen for at se Petrine er sød?

 

Jeg er helt 100% blank på katte-området, derfor Petrine har fået lov at jagte dem vi har mødt indtil nu (og det er gået godt, for de kendte til hunde) - med en fremmed hund ville jeg jo synes det var synd, hvis den skulle sidde ovenpå et skab og være skrækslagen.

 

Katten vil have det fint hvis I bare lader den være i fred der hvor den nu engang har gemt sig, og du skal ikke forsøge at præsentere dem for hinanden, det vil katten slet ikke syntes om. Så lad katten finde et sted den føler sig tryg, og så lad den være i fred.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv, men super! Pludslig ser det lyst ud, for katten går forhåbentligt langt væk når vi kommer :-D

 

95% af katte der ikke er vant til hunde, vil forlade rummet helt af sig selv. Men hvis katten gemmer sig under sofaen, så kan du evt. gå ud med Petrine så ejeren kan få fat i katten og tage den ind i et andet rum.

 

Og hvis ejeren går med til det, så kan du evt. foreslå at katten bliver anbragt i et andet rum inden I kommer, det vil også være mindre stressende for katten. Så skal I bare lade være med at gå ind i det rum, og så lade katten få ro og fred sammen med den skål dejlige kattemad den selvfølgelig får med :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan sagtens få Petrine til at sidde stille selvom katten er under sofaen ... men er katten i panik, hvis Petrine sidder ovenpå sofaen?

 

Forventer absolut ingen samarbejde fra kattedamen, hendes børn er flyttet hjemmefra og den er erstatning for børnene + hendes tilgang til hunde er mage til min tilgang til katte :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil det sige, at det er ok hvis katten gemmer sig? så bliver den bare ovenpå skab / i vasketøjet og alt er ok? Den bliver ikke pludslig panikken og løber hjemmefra / angriber mig eller Petrine? Jeg skal ikke prøve at lokke katten hen for at se Petrine er sød?

 

Jeg er helt 100% blank på katte-området, derfor Petrine har fået lov at jagte dem vi har mødt indtil nu (og det er gået godt, for de kendte til hunde) - med en fremmed hund ville jeg jo synes det var synd, hvis den skulle sidde ovenpå et skab og være skrækslagen.

 

For alt i verden, nej, de skal ikke præsenteres for hinanden :-D

 

Hvis det går galt, så er katten nok først reserveret (formodning: Hunde er farlige = bekræftet). Enten finder de ud af det eller også gør de ikke. Så længe katten har nogle fristeder den kan være. Så skal den nok finde ud af at flytte på sig på et eller andet tidspunkt (sådan har det i hvert fald været med Buster og indtil videre har han og Møffe kun mødtes til Middag og aftenkaffe).

 

Lonnys forslag med, at katten er anbragt i et andet rum, inden i kommer, synes jeg er rigtig god! :-D Så har katten nemmere ved at vælge Petrine enten helt fra eller være i stue med hende. Uden at skulle krydse et "farligt" gulv først.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Vil det sige, at det er ok hvis katten gemmer sig? så bliver den bare ovenpå skab / i vasketøjet og alt er ok? Den bliver ikke pludslig panikken og løber hjemmefra / angriber mig eller Petrine? Jeg skal ikke prøve at lokke katten hen for at se Petrine er sød?

 

Jeg er helt 100% blank på katte-området, derfor Petrine har fået lov at jagte dem vi har mødt indtil nu (og det er gået godt, for de kendte til hunde) - med en fremmed hund ville jeg jo synes det var synd, hvis den skulle sidde ovenpå et skab og være skrækslagen.

 

Hvad med at kattedamen og hundedamen snakkede sammen om det :blink: :lol:

 

Hun kender jo sin kat bedst og ved sikkert hvordan hun gerne vil have det skal foregå i og med at det er hendes hjem - det eneste hun mangler er vel bare info om Petrines uopdragenhed i forhold til katte og din manglende viden/skræk for dem :blink:

 

Var det mit hjem og mine katte der stod for skud, så ville jeg, hvis jeg ikke kendte dit syn på katte, være åben omkring hvordan alle kunne være sammen, uden at det gik ud over nogen - jeg ville dog ikke bryde mig om at vide, at du ville prøve på, at lokke min kat udenfor, for at din hund kunne slippe for, at skulle opføre sig ordentligt (læs: at du tager ansvar og viser Petrine, hvordan hun bør opføre sig)

 

Vi har 2 omplaceringshunde, der ikke har været vant til katte - de lærte begge at omgåes dem stille og roligt på et par timer - løsningen var en snor i hunden :blink:

 

En kat der i panik er sprunget op på et skab har det ikke OK - den er i højeste beredskab og ekstremt stresset.... :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan sagtens få Petrine til at sidde stille selvom katten er under sofaen ... men er katten i panik, hvis Petrine sidder ovenpå sofaen?

 

Forventer absolut ingen samarbejde fra kattedamen, hendes børn er flyttet hjemmefra og den er erstatning for børnene + hendes tilgang til hunde er mage til min tilgang til katte :cool:

 

Så længe du kan få Petrine til at lade katten være i fred, så vil katten selv finde det sted den føler sig mest tryg, og det vil ofte enten være oven på noget højt, eller neden under noget hvor den tror ingen kan nå den.

 

Når vi er hos svigerfar og Bo's søster har deres DSG med, så gemmer katten sig under sofaen, og hunden ignorerer katten, det plejer at virke fint.

 

Men måske kan du få kattedamen til at samarbejde ved at fortælle hende at det er for kattens skyld, fordi du syntes det ville være synd at den skulle bliver bange for Petrine, og så vil katten have det bedre med at være i et rum for sig selv med en skål dejlig kattemad?

 

ps. Husk at tage en lille gave med til katten, så kan det være hun bliver lidt mere samarbejdsvillig :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan sagtens få Petrine til at sidde stille selvom katten er under sofaen ... men er katten i panik, hvis Petrine sidder ovenpå sofaen?

 

Forventer absolut ingen samarbejde fra kattedamen, hendes børn er flyttet hjemmefra og den er erstatning for børnene + hendes tilgang til hunde er mage til min tilgang til katte :cool:

 

Genial kombination - eller nowet :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

En kat der i panik er sprunget op på et skab har det ikke OK - den er i højeste beredskab og ekstremt stresset.... :cry:

 

Nej, men den har det stadig bedre ved at få lov at blive hvor den føler sig tryg, end ved at man forsøger at tage den ned til det den er bange for, også selvom det er fordi at man vil flytte den til et andet rum.

 

Min første kat var ikke vant til hunde da vi fik Baldur, men så længe han vidste at der var steder Baldur ikke kunne nå ham, så havde han det fint med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, men den har det stadig bedre ved at få lov at blive hvor den føler sig tryg, end ved at man forsøger at tage den ned til det den er bange for, også selvom det er fordi at man vil flytte den til et andet rum.

 

Min første kat var ikke vant til hunde da vi fik Baldur, men så længe han vidste at der var steder Baldur ikke kunne nå ham, så havde han det fint med det.

 

Det jeg mener er, at så længe katten føler den kan komme væk, så plejer de ikke at gå i panik, men hvis du tager dem op i armene, så de føler de er afskåret fra at flygte, så går de fleste katte i panik.

Link til indlæg
Del på andre sites

HA gave til katten! Det er sagen!!! Hvad giver man en kat?

 

Det vil klart gøre kattedamen en anelse venligere - orker ikke træne kat med Petrine der (mange mennesker, næsten udelukkende kattefolk, dertil krydret med spandevis af hjemmerbrændt alkohol), skal forhåbentligt kun være der 3-4 timer, kan godt få Petrine til at være sød, troede bare katten så ville angribe på ukendt tidspunkt, derfor jeg helre ville have angrebet overstået (så Petrine ved at den er sur og hun skal holde sig væk).

 

Kattedame mener Petrine kan stå udenfor, lænken fra i sommer er der jo stadig og det vil jo næppe være under 20 graders frost når vi kommer ;-)

 

Det hjælper jo seriøst det her!

 

Vil det bare være dumt at nærme sig katten slut dut? Vil katten opdage farlige Petrine og bare holde sig væk? Hvad hvis den er seriøst sur og selv kommer hen til os? Hvad er første tegn på aggresion hos en kat?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Kan sagtens få Petrine til at sidde stille selvom katten er under sofaen ... men er katten i panik, hvis Petrine sidder ovenpå sofaen?

 

Forventer absolut ingen samarbejde fra kattedamen, hendes børn er flyttet hjemmefra og den er erstatning for børnene + hendes tilgang til hunde er mage til min tilgang til katte :cool:

 

Må Petrine overhovedet være ovenpå sofaen? :blink:

Nok en god ting at undersøge, inden hunden har taget afsæt :lol:

 

Man fristes til at tænke, om kattedamen kan forvente samarbejde fra hundedamen.... det er i hvert fald lidt min tanke, når jeg læser dine indlæg :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

HA gave til katten! Det er sagen!!! Hvad giver man en kat?

 

Det vil klart gøre kattedamen en anelse venligere - orker ikke træne kat med Petrine der (mange mennesker, næsten udelukkende kattefolk, dertil krydret med spandevis af hjemmerbrændt alkohol), skal forhåbentligt kun være der 3-4 timer, kan godt få Petrine til at være sød, troede bare katten så ville angribe på ukendt tidspunkt, derfor jeg helre ville have angrebet overstået (så Petrine ved at den er sur og hun skal holde sig væk).

 

Kattedame mener Petrine kan stå udenfor, lænken fra i sommer er der jo stadig og det vil jo næppe være under 20 graders frost når vi kommer ;-)

 

Det hjælper jo seriøst det her!

 

Vil det bare være dumt at nærme sig katten slut dut? Vil katten opdage farlige Petrine og bare holde sig væk? Hvad hvis den er seriøst sur og selv kommer hen til os? Hvad er første tegn på aggresion hos en kat?

 

Jeg kender ikke nogen katte der frivilligt ville nærme sig en fremmed hund, så jeg tror godt du kan glemme din angst for et umotiveret overfald. Og ja det vil være rigtig dumt at forsøge at nærme sig katten, den holder sig væk fra jer, og I holder jer væk fra den, og så skal det hele nok gå af sig selv.

 

Du kan få kattelegetøj i enhver dyrebutik, så bar gå ned og find en pind med en fjer eller et eller andet i enden af pinden, det plejer at vække lykke hos de fleste katte.

 

Katte der er sure og lægger op til angreb vil som regel have ørerne rettet bagud og logre med halen i sådan nogle langsomme fejende bevægelser. Men jeg tror altså som sagt ikke at du behøver at koncentrerer dig om umotiverede angreb, katten vil kun angribe hvis du insisterer på at Petrine skal hilse, og dermed anbringer katten i en situation hvor den ikke kan se anden udvej end angreb

Link til indlæg
Del på andre sites

Fuldstændigt ulogisk og modsat hunde, ikke underligt at jeg ikke fatter en dyt med katte.

 

Det er da ikke modsat hunde, der er da mange ejere der bliver bidt af en panikslagen hund fordi at de har forsøgt at tage fat i hunden. Og det er da også helt normalt for en hund at gå til angreb hvis den føler der ikke er andre udveje. Så de er altså ikke helt så forskellige som du forsøger at gøre dem til :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Må Petrine overhovedet være ovenpå sofaen? :blink:

Nok en god ting at undersøge, inden hunden har taget afsæt :lol:

 

Man fristes til at tænke, om kattedamen kan forvente samarbejde fra hundedamen.... det er i hvert fald lidt min tanke, når jeg læser dine indlæg :???:

 

Fnis, nej høflighed er ikke min stærke side. Steder hvor sofaen er proppet med kattehår og børnebørns savl, der spørger jeg ikke om Petrine må komme i sofaen...faktisk skal hun have sit lille tæppe med, da sofaen er for ulækker til min prinsesse. Tror dog slet ikke vi er på det niveau :-D tror mere jeg kommer til en flok stang-stive nordmænd, hvor vi er ude over samtaleniveau.

 

Jeg er helt præcis med Petrine som 'dem jeg afskyr mest' er med deres børn :oops: - "føl dig hjemme og udfold din kreativitet min skat"

 

Synes selv jeg er helt vildt samarbejdsvillig, bare med denne tråd, jeg prøver virkeligt at forstå katte, de er bare et mysterie for mig. Bare det de gør med neglene, når man nusser en kat, det skræmmer livet af mig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Fnis, nej høflighed er ikke min stærke side. Steder hvor sofaen er proppet med kattehår og børnebørns savl, der spørger jeg ikke om Petrine må komme i sofaen...faktisk skal hun have sit lille tæppe med, da sofaen er for ulækker til min prinsesse. Tror dog slet ikke vi er på det niveau :-D tror mere jeg kommer til en flok stang-stive nordmænd, hvor vi er ude over samtaleniveau.

 

Jeg er helt præcis med Petrine som 'dem jeg afskyr mest' er med deres børn :oops: - "føl dig hjemme og udfold din kreativitet min skat"

 

Synes selv jeg er helt vildt samarbejdsvillig, bare med denne tråd, jeg prøver virkeligt at forstå katte, de er bare et mysterie for mig. Bare det de gør med neglene, når man nusser en kat, det skræmmer livet af mig!

 

Det gør de fordi sådan gjorde de hos deres mor for at få mælk, så det er bare ren og skær velbehag :-D

 

Du må vist komme ned og besøge os en dag, så jeg kan fortælle dig lidt om katte og få dig kureret for den der fobi :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

du kan glemme din angst for et umotiveret overfald.

 

Det er da ikke modsat hunde, der er da mange ejere der bliver bidt af en panikslagen hund fordi at de har forsøgt at tage fat i hunden. Og det er da også helt normalt for en hund at gå til angreb hvis den føler der ikke er andre udveje. Så de er altså ikke helt så forskellige som du forsøger at gøre dem til :blink:

 

Skal prøve at stole på dig, men angsten forsvinder nok ikke - men er da nået et skridt fremad, holder mig fra katten og glemmer alt om lykkeligt samliv med den.

 

En panikken Petrine køler helt ned hvis hun kommer ind under jakken.

 

Logrende med ørerne bagud...tjek! og gaven, den lyder godt nok billig og overkommelig :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fnis, nej høflighed er ikke min stærke side. Steder hvor sofaen er proppet med kattehår og børnebørns savl, der spørger jeg ikke om Petrine må komme i sofaen...faktisk skal hun have sit lille tæppe med, da sofaen er for ulækker til min prinsesse. Tror dog slet ikke vi er på det niveau :-D tror mere jeg kommer til en flok stang-stive nordmænd, hvor vi er ude over samtaleniveau.

 

Jeg er helt præcis med Petrine som 'dem jeg afskyr mest' er med deres børn :oops: - "føl dig hjemme og udfold din kreativitet min skat"

 

Synes selv jeg er helt vildt samarbejdsvillig, bare med denne tråd, jeg prøver virkeligt at forstå katte, de er bare et mysterie for mig. Bare det de gør med neglene, når man nusser en kat, det skræmmer livet af mig!

 

Og her kommer dagens lektion i katsk!

 

Grunden til at katten ligesom "skubber" med poterne, når man nusser den, er en vane fra dengang der var killing. Når små katte ligger hos deres mor og får mælk, skubber de på hendes mave, for ligesom at få mere mælk ud.

Så når katten gør det når man nusser den, er det fordi den hygger sig rigtig meget. Kløerne kommer bare automatisk ud, når den laver den bevægelse med poterne :cool:

 

Øv, Lonny kom først!

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør de fordi sådan gjorde de hos deres mor for at få mælk, så det er bare ren og skær velbehag :-D

 

Du må vist komme ned og besøge os en dag, så jeg kan fortælle dig lidt om katte og få dig kureret for den der fobi :blink:

 

Har prøvet med en rag doll kat, den var en anelse kær lige indtil den gjorde det med neglene - men hvis vi nogensinde får en have, så skal manden og Petrine have kat, så måske til den tid så....

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal prøve at stole på dig, men angsten forsvinder nok ikke - men er da nået et skridt fremad, holder mig fra katten og glemmer alt om lykkeligt samliv med den.

 

En panikken Petrine køler helt ned hvis hun kommer ind under jakken.

 

Logrende med ørerne bagud...tjek! og gaven, den lyder godt nok billig og overkommelig :cool:

 

Gaven koster 30-40 kroner og så har du gjort kattedamen glad, så det er en god investering :5up:

 

Hvis jeg forsøgte at holde Baldur når han var bange, altså ved at omfavne ham, så ville han have nappet mig af bare panik over at blive låst fast, så der er hunde åbenbart forskellige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har prøvet med en rag doll kat, den var en anelse kær lige indtil den gjorde det med neglene - men hvis vi nogensinde får en have, så skal manden og Petrine have kat, så måske til den tid så....

 

Ja, så er det alligevel ikke sikkert at du skal hilse på vores katte, den mest kælne af dem bider nemlig når den er allermest glad, og den slikker også, i det hele taget gør den præcis det samme som både Baldur og Luna når de er overglade :-D

 

Den kan så desværre finde på at blive overglad selvom vi ikke kæler den, så man kan vågne midt om natten ved at en ru kattetunge glider hen over ens kind, og det er rent faktisk en lidt ubehagelig måde at blive vækket på :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...