Hop til indhold

Renlighed hjææælp


Gæst baileysmor
 Share

Recommended Posts

Gæst baileysmor

Hejsa

 

Kæresten har en foxterrier fra juli 08 som skider indenfor mindst en gang hver dag.....Vi kan have gået en lang tur og komme hjem og 2 minutter efter vi er kommet ind af døren så sætter den sig ned og skider.

 

Synes efterhånden det er ved at være rigtig træls.

 

Hver gang den gør det tager vi fat i den, skælder ud og sætter hovedet ned til dens afføring og det bryder den sig jo forståeligt ikke om, men alligevel forsætter den.

 

Når vi går ture med den og med vores anden hund har den meget mere tralvt med at snuse, gø osv end at koncentrere sig om at komme af med det den skal.

 

Den anden hund er en labrador, der ingen problemer med, hun gør hvad hun skal og har ikke haft uheld eller noget siden hun var hvalp.

 

Den lille fik kæresten fra et internat da den var 8 mdr, og den var fra starten meget utryg, men nu er den meget dominerende og til tider kan den være bidsk, men ellers er det en hund der elsker at putte og nusse.

Dog er den meget jaloux anlagt, og det går tit ud over den anden hund, selvom vi ikke gør forskel på dem,og den kan dog ikke altid forstå forskellen på leg og alvor. Men vi kæmper stadig med at lære den at man sagtens kan lege uden man skal bide osv, og den anden hund er god til at sige fra når den lille bliver for vild.

 

Vi kender intet til dens fortid men har en formodning om den ikke har haft den bedste start på livet, da den kryber meget sammen når man skælder den ud.

 

Håber virkelig der sidder en derude med et godt råd :0)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lad være med at skælde den ud. Den kan åbenlyst ikke lide det, ligeså vel som vi andre ikke kan lide det.

 

Tag den ud og gå alene, uden den anden hund. Måske bliver den stresset af at der er en anden hund at holde øje med. Giv den fred og ro til at snuse og så må i vente ude til den har skidt udenfor og så rose den rigtig meget!

 

Hvis den har oplevet noget slemt i sin fortid hjælper det ikke at skælde den ud når den gør noget forkert. For det virker jo ikke vel? :)

 

Held og lykke :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha ja - stop al den skælden ud, omend det er pisse trælst så nytter det ikke en disse! Den fatter slet ikke sammenhænget som I gør, og det eneste I på sigt kan opnå er en hund som skider i huset.. men hvor I ikke kan se det..

 

Jeg ville parkere mig udenfor med hund i snor på et meget roligt og for hunden kedeligt sted.. og så ellers stå og være passive..

Før eller siden (det kan tage laaaang tid, men sådan er det med vovser) vil hunden sætte sig ned og lave hvad den skal, og SÅ holder I en fest! Vær varsom med jeres bevægelser, men lyse stemmer og de allerbedste godbidder I kan finde..

 

Og sørg så for at komme tit ud den første tid - ligesom at have hvalp igen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Drop at skælde hvalpen ud, når den gør det indenfor - ignorér den i stedet og tør op :-) Som Tweesa skriver, så risikerer I at opnå, at hvalpen gemmer sig, når den skal besørge - og så er det først forsent.

 

Udfra jeres metode, vil jeg gerne lige sikre mig, at I ved, at hunden skal tages i akten - altså, hvis den skal forstå ros (såvel som skæld ud, som jeg inderligt håber I dropper), så skal det ske i netop det sekund, hunden gør det - ellers forstår den det ikke. Man kan altså ikke finde en tissetår og føre hunden hen til den og skælde ud - det forstå den ikke. Ligesom den heller ikke forstår det, hvis man fører den hen for at rose den. Beklager hvis I allerede ved det, men desværre falder jeres metode MEGET ofte sammen med den mangel på viden om indlæringspsykologi hos hunde.

 

Tag den istedet ud på nogle rolige gåture og gå ikke indenfor før den har tisset/lavet stort. Om nødvendig, så må I stå udenfor jeres dør og vente (og evt. også kede jer og fryse i det hver vi har nu :???: ) til den letter blæren og så skal den roses - evt. giv den en god godbid, så forstærkes den rigtige adfærd endnu mere. Og som Tweesa siger, så pas på med de hurtige/voldsomme bevægelser, da de er truende. Vær rolig og glad :-D

 

Når hunden/hvalpen ikke tisser udenfor, skyldes det som oftest at den er hamrende usikker - eller forkert indlæring, så den ikke har forstået konceptet.

 

Ang. skæld ud, så vil jeg råde jer til at droppe det og i stedet indlære et godt og grundigt, positivt "nej". Hav en godbid i hånden og sig nej. Lad hunden få den eller en anden godbid, når den mister interesseren for godbidden og tager kontakt til dig i stedet. Stille og roligt øges sværhedsgraden efter hundens niveau, så du til sidst kan kaste om dig med godbidder uden hunden tager dem, før den få værsgo' - ja, det tager tid, at komme så langt :lol:

 

Forsøg at aflede hvalpen, inden den gør noget, den ikke må - lykkes det ikke, så sig nej. Ikke højt og skældende, men bare roligt. Ros og beløn gerne også med godbid ofte, når den reagerer på "nej".

 

Jeg tror din hvalp trænge til nogle faste, kærlige (og misforstå det nu ikke som, at jeg ikke tror I knuselsker hunden og omvendt) rammer, hvor den føler sig 100% tryg. Og det gør den ikke, hvis den bliver skældt ud og få proppet snuden i afføringen.

 

Jeg håber det giver mening :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Den stopper i hvert fald ikke med at skide indenfor, før i stopper med at gøre dens toilette til noget usandsynligt ubehageligt.

 

Du skriver den er bidsk til tider? Jeg tror den er top stresset, nervøs, bange, ydmyget, misforstået, forvirret.

 

Prøv at køb eller lån bogen "Hvalpen" af Lona Greva, kan godt ske at hunden ikke er en lille hvalp i alder, men den måde i skal indlære toiletbesøg og tillid, er på samme måde, som hvis det var en lille purk på nogle måneder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hver gang den gør det tager vi fat i den, skælder ud og sætter hovedet ned til dens afføring og det bryder den sig jo forståeligt ikke om, men alligevel forsætter den.

 

Og hvad havde I så forstillet jer at det skulle hjælpe at sætte hundens snude ned til dens afførring???

 

Ved at gøre det lære I den intet andet end at det har dybt ubehagelige konsekvenser at lave i nærheden er jer, hvilket kun gør det meget sværre at gøre hunden ordenlig renlig, da den jo selvfølgelig ikke har lyst til at lave når I går tur med den, hvor I er lige i nærheden af hunden.....Hunden ved jo altså ikke at den får skæld ud for at lave indedøre, den ved kun at den får skæld ud for at lave i det hele taget!

 

Vi kender intet til dens fortid men har en formodning om den ikke har haft den bedste start på livet, da den kryber meget sammen når man skælder den ud.

 

Håber virkelig der sidder en derude med et godt råd :0)

 

Jamen så lyder det da også meget logisk at skælde den ud og hive den hen til dens egen afføring når den har haft uheld indefor, det skal da nok gøre hunden tryg ved jer og gøre det nemmere at få den renlig :roll:

 

Start forfra på renlighedstræningen, ud med hunden (alene) minimum hver 3-4 time, bliv ude sammen med den ind til dan har gjort hvad den skal -uanset hvor lang tid det tager, og ROOOOS den stille og roligt og giv gerne en godbid når den gør hvad den skal udenfor og IGNORE når der sker uheld indefor! Og øv jer så ellers i at læse hundens signaler, så der ikke sker uheld indefor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Drop at skælde hvalpen ud, når den gør det indenfor - ignorér den i stedet og tør op :-) Som Tweesa skriver, så risikerer I at opnå, at hvalpen gemmer sig, når den skal besørge - og så er det først forsent.

 

Udfra jeres metode, vil jeg gerne lige sikre mig, at I ved, at hunden skal tages i akten - altså, hvis den skal forstå ros (såvel som skæld ud, som jeg inderligt håber I dropper), så skal det ske i netop det sekund, hunden gør det - ellers forstår den det ikke. Man kan altså ikke finde en tissetår og føre hunden hen til den og skælde ud - det forstå den ikke. Ligesom den heller ikke forstår det, hvis man fører den hen for at rose den. Beklager hvis I allerede ved det, men desværre falder jeres metode MEGET ofte sammen med den mangel på viden om indlæringspsykologi hos hunde.

 

Tag den istedet ud på nogle rolige gåture og gå ikke indenfor før den har tisset/lavet stort. Om nødvendig, så må I stå udenfor jeres dør og vente (og evt. også kede jer og fryse i det hver vi har nu :???: ) til den letter blæren og så skal den roses - evt. giv den en god godbid, så forstærkes den rigtige adfærd endnu mere. Og som Tweesa siger, så pas på med de hurtige/voldsomme bevægelser, da de er truende. Vær rolig og glad :-D

 

Når hunden/hvalpen ikke tisser udenfor, skyldes det som oftest at den er hamrende usikker - eller forkert indlæring, så den ikke har forstået konceptet.

 

Ang. skæld ud, så vil jeg råde jer til at droppe det og i stedet indlære et godt og grundigt, positivt "nej". Hav en godbid i hånden og sig nej. Lad hunden få den eller en anden godbid, når den mister interesseren for godbidden og tager kontakt til dig i stedet. Stille og roligt øges sværhedsgraden efter hundens niveau, så du til sidst kan kaste om dig med godbidder uden hunden tager dem, før den få værsgo' - ja, det tager tid, at komme så langt :lol:

 

Forsøg at aflede hvalpen, inden den gør noget, den ikke må - lykkes det ikke, så sig nej. Ikke højt og skældende, men bare roligt. Ros og beløn gerne også med godbid ofte, når den reagerer på "nej".

 

Jeg tror din hvalp trænge til nogle faste, kærlige (og misforstå det nu ikke som, at jeg ikke tror I knuselsker hunden og omvendt) rammer, hvor den føler sig 100% tryg. Og det gør den ikke, hvis den bliver skældt ud og få proppet snuden i afføringen.

 

Jeg håber det giver mening :-D

 

Bare lige for at få det på det rene "hvalpen" er 15-16 mdr gammel :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa

 

Hver gang den gør det tager vi fat i den, skælder ud og sætter hovedet ned til dens afføring og det bryder den sig jo forståeligt ikke om, men alligevel forsætter den.

 

Vi kender intet til dens fortid men har en formodning om den ikke har haft den bedste start på livet, da den kryber meget sammen når man skælder den ud.

 

Håber virkelig der sidder en derude med et godt råd :0)

Man kunne fristes til at sige at den fortsat ikke er kommet videre fra den bedste start på livet :-)

 

I har tydeligvis en utryg og forvirret hund.

 

Når vi går ture med den og med vores anden hund har den meget mere tralvt med at snuse, gø osv end at koncentrere sig om at komme af med det den skal.

Det en hund skal på sine daglige gåture er netop at "læse avisen" snuse til andre hundes spor, opleve verden, få indtryk ect.

At besørge er kun en lille del af det hunden skal.

 

Og velkommen til forummet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når man adopterer en internathund med ukendt baggrund, så mener jeg da også, at hunden har et vist krav på endelig at få en ejer med lidt hundeviden og impati.

Hvilket svineri at stoppe en hundenæse i afføring.Denne nok lidt stressede vovse burde have fået en vejledning i renlighed. Hvordan skal den kunne finde ud af noget positivt, hvis den har en ejer med så lidt indfølelse.

Jeg tror ikke på ,nogle raske hunde (/fysisk som pzykisk)med vilje forurener indendørs. Måske lige på nær visse tævers urinafmærkning i forbindels med løbetid.

Så start forfra med den kærlighed og tryghed, hunden har brug for , gør rent uden et ord, og vis hende jeres glæde ved hende og ros hende for god opførsel og hun vil sikkert blive en ønskehund , som I forventede da I adopterede hende.

Ellers må i kontakte en adfærdsbehandler for hundens skyld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke, hvor I har lært alt dette mærkelige gammeldags renlighedstræning. I har nok efterhånden fundet ud af, at det ikke dur.

Tag skeen i den anden hånd og forstil jer, at denne snart voksne hund i månedvis hver dag har været urolig og bange, hver gang den mærkede, at afføring var på vej. Hvordan klarer jeg det denne gang uden overgreb.

Det er bare så synd for den, og jeg håber at I alligevel elsker den og vil have en helstøbt hund ud af hende.

Ellers er hun bedst tjent med en ny ejer, for I har et arbejde foran jer med at opbygge tillid til jer, der rusker, skælder og sviner hende til.

Læs disse tråde igennem og læs noget seriøst om hundeopdragelse , hvor det gælder om at få en glad tryg hund, der elsker sit liv.

Ingen hund kan være tjent med en sådan behandling , det er totalt nedbrydende for den.

Jeg håber, der er hul igennem til jer begge .

En glad hund er en elsket, uundværlig hund, og der skal sadles helt om nu med det samme.Bange hunde er ikke glade.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når man adopterer en internathund med ukendt baggrund, så mener jeg da også, at hunden har et vist krav på endelig at få en ejer med lidt hundeviden og impati.

Hvilket svineri at stoppe en hundenæse i afføring.Denne nok lidt stressede vovse burde have fået en vejledning i renlighed. Hvordan skal den kunne finde ud af noget positivt, hvis den har en ejer med så lidt indfølelse.

Jeg tror ikke på ,nogle raske hunde (/fysisk som pzykisk)med vilje forurener indendørs. Måske lige på nær visse tævers urinafmærkning i forbindels med løbetid.

Så start forfra med den kærlighed og tryghed, hunden har brug for , gør rent uden et ord, og vis hende jeres glæde ved hende og ros hende for god opførsel og hun vil sikkert blive en ønskehund , som I forventede da I adopterede hende.

Ellers må i kontakte en adfærdsbehandler for hundens skyld.

 

Rolig nu, de spørger jo netop om råd fordi de gerne vil gøre det godt for hunden, der er jo ingen grund til at beskylde dem for ikke at eje empati.

 

Jeg synes også i skal begynde med den positive træning der er foreslået her i tråden, at tage hunden med ud alene, vente indtil hun besørger udenfor (selvom det kan tage lang tid), rose hende meget når hun besørger udenfor og ignorere hvis hun gør det indenfor (og se om i kan nå at få hunden ud inden hun gør det ved at holde øje med hendes signaler).

 

Velkommen til forum, vi håber i kommer med en update:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa

 

Kæresten har en foxterrier fra juli 08 som skider indenfor mindst en gang hver dag.....Vi kan have gået en lang tur og komme hjem og 2 minutter efter vi er kommet ind af døren så sætter den sig ned og skider.

 

Synes efterhånden det er ved at være rigtig træls.

 

Hver gang den gør det tager vi fat i den, skælder ud og sætter hovedet ned til dens afføring og det bryder den sig jo forståeligt ikke om, men alligevel forsætter den.

 

Når vi går ture med den og med vores anden hund har den meget mere tralvt med at snuse, gø osv end at koncentrere sig om at komme af med det den skal.

 

Den anden hund er en labrador, der ingen problemer med, hun gør hvad hun skal og har ikke haft uheld eller noget siden hun var hvalp.

 

Den lille fik kæresten fra et internat da den var 8 mdr, og den var fra starten meget utryg, men nu er den meget dominerende og til tider kan den være bidsk, men ellers er det en hund der elsker at putte og nusse.

Dog er den meget jaloux anlagt, og det går tit ud over den anden hund, selvom vi ikke gør forskel på dem,og den kan dog ikke altid forstå forskellen på leg og alvor. Men vi kæmper stadig med at lære den at man sagtens kan lege uden man skal bide osv, og den anden hund er god til at sige fra når den lille bliver for vild.

 

Vi kender intet til dens fortid men har en formodning om den ikke har haft den bedste start på livet, da den kryber meget sammen når man skælder den ud.

 

Håber virkelig der sidder en derude med et godt råd :0)

 

Hm... Jeg hænger mig først i, at du konsekvent kalder din kærestes hund for "den", mens du kalder den anden hund for "hun"....

Jeg ved ikke engang om foxterrieren er en han eller en tæve?

Mens den gamle hund sandsynligvis hedder Bailey og er en tæve...

 

Hvis det også er sådan du føler, så kan det være en del af årsagen til at det går galt med den nye hund.. Altså hvis du føler at den er til ulejlighed og du egentlig hellere ville nøjes med din egen hund?

 

Men det kan godt være, at jeg tager fejl og du bare kalder den nye for "den" fordi den måske også er en tæve og det så ville give mulighed for at skelne mellem de to hunde uden at bruge deres navne. :hmm:

 

Snak med kæresten OM I ønsker at have to hunde. Og beslut én gang for alle, om hunden skal være en del af familien.

 

Hvis I vælger at hjælpe hunden, så skal I starte helt forfra med renlighedstræningen som flere andre også har nævnt.

 

Da det er din kæreste, der har startet renlighedstræningen, så skal han altså være 100% indstillet på at lægge stilen om. Den form for "renlighedstræning" han har budt sin hund indtil nu, den er ikke særlig effektiv. Og det er næppe på den måde, DU har trænet din hund, da HUN var hvalp?

 

I har en usikker internats-hund, som skal lære renlighed. Hvis jeg har ret i, at det er en tæve, så har hun ikke særlig meget trang til at sprede sine dufte i hele omegnen, --og da slet ikke, hvis dit og kærestens forhold er ret nyt og omgivelserne derfor er helt nye for hende.

 

Så I starter med at renlighedstræne i haven. Tag snor på, og gå en tur med hende i haven på faste tidspunkter. F.eks. hver 2. time, PLUS efter spisetid og inden I går i seng.

Vær forberedt på uheld i den første tid. Ignorer og gør grundigt rent uden at skælde ud. Hun gør det ikke for at genere jer.

Hvis ikke det virker, så kan I kikke på spisetiderne. DE skal også ligge temmelig fast så længe der er problemer.

 

På usikkerhed vil det også hjælpe KOLLOSSALT! hvis I går til træning. I kunne jo melde jer til et hold alle fire?

 

Men allerførst skal I vælge om I VIL hunden.......:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...