FrkSmilla Skrevet December 7, 2009 Rapporter Share Skrevet December 7, 2009 Jeg er en af dem, der stort set altid bruger flexline/ pensionisthåndtag. Jeg synes det er rart med lidt ekstra snor, så hunden kan få så meget ud af gåturen som muligt. Og så filtrer den jo ikke ind. Jeg har så heller ikke store problemer med at hun trækker - kun en gang imellem. Kæresten går altid med alm læderline, så måske er det hans fortjeneste. 1) Men hvorfor kan flexlinen få hunden til at trække? (Er det fordi hunden skal trække for at få linen ud, eller er det fordi den aldrig ved, hvor lang snoren bliver)? 2) Hvordan bruger man bedst en flexline? Jeg ved godt det ikke er godt at 'trække hende tilbage' - kalder også så vidt muligt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst freya3010 Besvaret December 7, 2009 Rapporter Share Besvaret December 7, 2009 Når jeg går en tur hvor der er masser af marker, men ikke føler at Freya liiiiige er "in the mood" til at høre efter, ja så bruger jeg flexi!!!... jeg har en på 8 meter og synes at det er fantastisk at hun på den måde kan få noget ekstra motion, da hun ikke behøves at nøjes med at lunte sammen med mig... Jeg bruger en fast line når vi går ture tæt på vej eller cykler. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret December 7, 2009 Rapporter Share Besvaret December 7, 2009 1) prøv at trække linen ud selv, der skal faktisk et ok træk til at man kommer fremad... så hvad lærer hun ved at gå i flexlinen? "for at komme fremad må man trække igennem den modstand der er i starten"... 2) En flexline bruges korrekt - i min verden - i skoven eller på stranden (udenfor hundetiden 1. oktober - 1. april) altså steder man gerne vil have, at hunden har lidt frihed, men den kan ikke være løs af den ene eller den anden årsag. En flexline hører ikke til i bybilledet. Det er altså ikke kun 5 meter frem og tilbage - det er også 5 meter ud til siderne hvor bilerne er Derudover bruger rigtig mange mennesker flexlinen som en "han er jo i snor - så alt er godt" selvom han jo overhovdet ikke er, for han kan jo spæne over til mi hund alliegvel Jeg har som sådan intet imod flexliner og ejer også selv en, de er bare ikke optimale i alle tilfælde - og så er det der håndtag da til at få pip af i mit hoved... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret December 7, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 7, 2009 Er helt enig i at det er nemt og praktisk. :5up: Grunden til jeg spørger er, at pinpointer og amocca lige har skrevet i en anden tråd at det er bedre at bruge en lang line for at undgå at lære hunden at trække. Og jeg har hørt/ læst det før. (Men ville ikke ødelægge tråden med at spørge hvorfor). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret December 7, 2009 Rapporter Share Besvaret December 7, 2009 Jeg er en af dem, der stort set altid bruger flexline/ pensionisthåndtag. Jeg synes det er rart med lidt ekstra snor, så hunden kan få så meget ud af gåturen som muligt. Og så filtrer den jo ikke ind. Jeg har så heller ikke store problemer med at hun trækker - kun en gang imellem. Kæresten går altid med alm læderline, så måske er det hans fortjeneste. 1) Men hvorfor kan flexlinen få hunden til at trække? (Er det fordi hunden skal trække for at få linen ud, eller er det fordi den aldrig ved, hvor lang snoren bliver)? 2) Hvordan bruger man bedst en flexline? Jeg ved godt det ikke er godt at 'trække hende tilbage' - kalder også så vidt muligt. 1) En flexline kan ikke få hunden til at trække. Enten trækker hunden, når den er i snor eller også trækker den ikke. Og jo, en hund - i hvert fald vores - ved godt hvor langt han kan gå ud i flexlinen før det er slut med friheden. Det handler vist ikke om meget andet end, hvilken stil man lægger for dagen fra dag 1. Hvis stilen er; Man trækker ikke i snoren...ligegyldigt hvilken snor...så får vaps også lært hen ad vejen, at sådan er det. 2) Man kan overhovedet ikke bruge en flexline ordenligt efter min mening. Den er om muligt endnu mere pesky end en almindelig line, men god at have i baghånden, når man færdes, hvor hunde ikke må løbe løs. Og i store træk funker den vel bare ved, at man lære hunden kommandoer, der gør det udholdeligt at bruge flexen som f.eks. højre om, venstre om, kom bla-bla-bla, der nu kan gøre det lettest muligt for en selv at flagrer rundt med 8-10 meter line. Og husk at kalde hunden ind, hvis I møder andre hunde i snor og husk for at i verden, at cyklister IKKE kan se snoren i mørke (ja endnu en af de ting vi lærte the hard way da vi havde hund nr 1...cyklisten var rimelig sur, da han lå der og rodede på jorden viklet ind i vores fleks og hund). 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst freya3010 Besvaret December 7, 2009 Rapporter Share Besvaret December 7, 2009 Er helt enig i at det er nemt og praktisk. :5up: Grunden til jeg spørger er, at pinpointer og amocca lige har skrevet i en anden tråd at det er bedre at bruge en lang line for at undgå at lære hunden at trække. Og jeg har hørt/ læst det før. (Men ville ikke ødelægge tråden med at spørge hvorfor). Jeg har nu aldrig haft det problem... Freya ved at når hun får flexien på, ja så er der adgang til fri løb i lang line... når hun har den faste på, ja så trækker hun ikke... og så igen når hun har den 2mm tynde udstillingskæde med dertilhørende 5mm line... ja såtrækker hun SLET ikke, men VED at nu skal der trænes eller udstilles.. Jeg tror at mange hunde kan lære hvad de forskellige liner skal bruges til.:5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret December 7, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 7, 2009 1) prøv at trække linen ud selv, der skal faktisk et ok træk til at man kommer fremad... så hvad lærer hun ved at gå i flexlinen? "for at komme fremad må man trække igennem den modstand der er i starten"... 2) En flexline bruges korrekt - i min verden - i skoven eller på stranden (udenfor hundetiden 1. oktober - 1. april) altså steder man gerne vil have, at hunden har lidt frihed, men den kan ikke være løs af den ene eller den anden årsag. En flexline hører ikke til i bybilledet. Det er altså ikke kun 5 meter frem og tilbage - det er også 5 meter ud til siderne hvor bilerne er Derudover bruger rigtig mange mennesker flexlinen som en "han er jo i snor - så alt er godt" selvom han jo overhovdet ikke er, for han kan jo spæne over til mi hund alliegvel Jeg har som sådan intet imod flexliner og ejer også selv en, de er bare ikke optimale i alle tilfælde - og så er det der håndtag da til at få pip af i mit hoved... Tak. Jeg synes den er rimelig nem at bruge, når man først har vænnet sig til den. :blink: (har ikke oplevet noget farligt og anvender den også kun 'låst' i byen). Det med at trække linen ud. Det kan jeg godt se ikke er så heldigt... Men render hunden med en 10 meter eller 20 meter line efter sig skal der godt nok et endnu større træk til sku jeg hilse og sige. :stupid:vJeg forsøgte i parken (hvor hun har tendens til at jagte fugle) og hun kunne jo nærmest ikke andet end gå med den tunge snor efter sig. :stupid: Findes der en letvægtsline? (Har hørt at Clintons kat havde sådan én på, når den gik tur i parken ved det hvide hus). Nå, det var lige et spørgsmål mere. :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret December 7, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 7, 2009 Jeg har nu aldrig haft det problem... Freya ved at når hun får flexien på, ja så er der adgang til fri løb i lang line... når hun har den faste på, ja så trækker hun ikke... og så igen når hun har den 2mm tynde udstillingskæde med dertilhørende 5mm line... ja såtrækker hun SLET ikke, men VED at nu skal der trænes eller udstilles.. Jeg tror at mange hunde kan lære hvad de forskellige liner skal bruges til.:5up: Hov. Det kan du egentlig have ret i. Smilla trækker heller ikke i den faste line. Når hun gør (en gang imellem) er det i flexlinen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret December 7, 2009 Rapporter Share Besvaret December 7, 2009 Hov. Det kan du egentlig have ret i. Smilla trækker heller ikke i den faste line. Når hun gør (en gang imellem) er det i flexlinen. Er det så ikke bare et spørgsmål om tid, før hun finder ud af, hvor lang flexen er. Hun kan jo gå i snor åbenbart, men derfor kan man jo godt lige skulle vænne sig til en anden type og hvordan den virker, hvor lang den er, hvor tung den er osv ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret December 7, 2009 Rapporter Share Besvaret December 7, 2009 jeg har en 15 meter sporline til Karla der ikke vejer ret meget - men ellers kan man jo købe sig en billig tørresnor eller flagline... Jeg er helt enig i, at hunde lærer hvad deres forskellige "tøj" betyder, men til en hvalp synes jeg ikke flexiliner er en god ide -netop grundet indlæringen af "jeg skal trække for at komme fremad"... Karla går skrækkeligt når hun er i sin flexline, men det er fordi hun ved der ingen krav er tli noget som helst når hun har den på. Jeg har sat signalet "flex" på når hun nærmer sig linens afslutning, så hun ikke få et pludseligt ryk... men hun havde nok lært det uden signalet under alle omstændigheder Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret December 7, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 7, 2009 Er det så ikke bare et spørgsmål om tid, før hun finder ud af, hvor lang flexen er. Hun kan jo gå i snor åbenbart, men derfor kan man jo godt lige skulle vænne sig til en anden type og hvordan den virker, hvor lang den er, hvor tung den er osv ? Jo, men det er måske fordi jeg ikke altid giver hende alle 7 meter. Hvis der nu f.eks er ting hun kan vikle sig ind i eller andet. Så hun ved jo aldrig helt hvor lang den er...:hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret December 7, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 7, 2009 jeg har en 15 meter sporline til Karla der ikke vejer ret meget - men ellers kan man jo købe sig en billig tørresnor eller flagline... Jeg er helt enig i, at hunde lærer hvad deres forskellige "tøj" betyder, men til en hvalp synes jeg ikke flexiliner er en god ide -netop grundet indlæringen af "jeg skal trække for at komme fremad"... Karla går skrækkeligt når hun er i sin flexline, men det er fordi hun ved der ingen krav er tli noget som helst når hun har den på. Jeg har sat signalet "flex" på når hun nærmer sig linens afslutning, så hun ikke få et pludseligt ryk... men hun havde nok lært det uden signalet under alle omstændigheder Jeg har også valgt den tyndeste sporline jeg kunne finde. (Den er en anelse tyndere end en flagline, for sådan én har jeg også). Men den er altså ret tung, når den slæber hen af jorden. God idé med at lære 'stop' det må jeg da også få gjort. :5up: Kan heller ikke lide, når Smilla får det ryk. (Sker gerne de sidste 20 -30 meter på vej hjem for der spurter hun bare). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret December 7, 2009 Rapporter Share Besvaret December 7, 2009 Petrine trækker ikke i flex, men en del i almindelig snor og selvom hun er byhund, så har hun tit alle 10 meter ude jeg synes den er rigtigt god, giver mig en sikkerhed for at kunne flå hende til mig, i tilfælde af krise. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret December 8, 2009 Rapporter Share Besvaret December 8, 2009 1) prøv at trække linen ud selv, der skal faktisk et ok træk til at man kommer fremad... så hvad lærer hun ved at gå i flexlinen? "for at komme fremad må man trække igennem den modstand der er i starten"... 2) En flexline bruges korrekt - i min verden - i skoven eller på stranden (udenfor hundetiden 1. oktober - 1. april) altså steder man gerne vil have, at hunden har lidt frihed, men den kan ikke være løs af den ene eller den anden årsag. En flexline hører ikke til i bybilledet. Det er altså ikke kun 5 meter frem og tilbage - det er også 5 meter ud til siderne hvor bilerne er Derudover bruger rigtig mange mennesker flexlinen som en "han er jo i snor - så alt er godt" selvom han jo overhovdet ikke er, for han kan jo spæne over til mi hund alliegvel Jeg har som sådan intet imod flexliner og ejer også selv en, de er bare ikke optimale i alle tilfælde - og så er det der håndtag da til at få pip af i mit hoved... Hvad hun skriver :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret December 8, 2009 Rapporter Share Besvaret December 8, 2009 1) En flexline kan ikke få hunden til at trække. Enten trækker hunden, når den er i snor eller også trækker den ikke. Jo den kan. Adskillige af de hunde jeg får til træning, som trækker som ind i helvede, har gået i flexline fra hvalp af og har erfaret netop det Amocca beskriver: Der skal et træk tll for at komme fremad og hvor langt kan jeg komme ud i dag. Og jo, en hund - i hvert fald vores - ved godt hvor langt han kan gå ud i flexlinen før det er slut med friheden. Det handler vist ikke om meget andet end, hvilken stil man lægger for dagen fra dag 1. Hvis stilen er; Man trækker ikke i snoren...ligegyldigt hvilken snor...så får vaps også lært hen ad vejen, at sådan er det. Hvis hunden altid, eller i en indlæringsperiode, har enten eller: Fuld 8 meter eller bliver holdt samme sted ved ejers ben, vil den hurtigt lære fidusen. Men når hunden aldrig ved hvor meget line den har til rådighed på denne tur - og forresten ved at der kan være 8 meter til rådighed, så får man trækket frem i hunden. Og husk at kalde hunden ind, hvis I møder andre hunde i snor og husk for at i verden, at cyklister IKKE kan se snoren i mørke (ja endnu en af de ting vi lærte the hard way da vi havde hund nr 1...cyklisten var rimelig sur, da han lå der og rodede på jorden viklet ind i vores fleks og hund). De har da heller ingen humor de cyklister Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret December 8, 2009 Rapporter Share Besvaret December 8, 2009 Jeg har nu aldrig haft det problem... Freya ved at når hun får flexien på, ja så er der adgang til fri løb i lang line... når hun har den faste på, ja så trækker hun ikke... og så igen når hun har den 2mm tynde udstillingskæde med dertilhørende 5mm line... ja såtrækker hun SLET ikke, men VED at nu skal der trænes eller udstilles.. Jeg tror at mange hunde kan lære hvad de forskellige liner skal bruges til.:5up: Bestemt, det kræver bare af hundeejeren er konsekvent og det er desværre ikke meget udbredt blandt hundefolket Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret December 8, 2009 Rapporter Share Besvaret December 8, 2009 Faktisk købte jeg i et øjebliks vanvid en flexline til Pelle sidste år. Til at have i bilen så vi kunne gå "frit" når vi kom til et sted hvor han ikke må være rigtig fri. Det var da den sørgeligste fissko! Straks han mærkede at han skulle trække for at få line skulle han ingen steder. Så hvis han skulle bruge den havde jeg skulle rulle al linen ud og låse linen. Så vil jeg hellere bruge min 20 meters flagline der er ikke det åndssvage håndtag på som altid er i vejen og dumt at holde på. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret December 8, 2009 Rapporter Share Besvaret December 8, 2009 jeg har en 15 meter sporline til Karla der ikke vejer ret meget - men ellers kan man jo købe sig en billig tørresnor eller flagline... Jeg er helt enig i, at hunde lærer hvad deres forskellige "tøj" betyder, men til en hvalp synes jeg ikke flexiliner er en god ide -netop grundet indlæringen af "jeg skal trække for at komme fremad"... Karla går skrækkeligt når hun er i sin flexline, men det er fordi hun ved der ingen krav er tli noget som helst når hun har den på. Jeg har sat signalet "flex" på når hun nærmer sig linens afslutning, så hun ikke få et pludseligt ryk... men hun havde nok lært det uden signalet under alle omstændigheder Da Thailo var ung og stak af for et godt ord satte jeg en flagline på ham men den var så tung at han ikke gik hurtigere end pasgang. Så købte jeg en plastiktørresnor og den virkede bedre, for den vejede næsten ingenting. Mine erfaringer er lige modsat med hvalpe og flexliner. Thailo trak ikke nær så meget som når han var i fast line og jeg synes den var god til at træne indkald med og "nu bliver du lige hos mig". Jeg har flere flexliner og bruger dem jævnligt, især efter at Thailo ikke hører så godt mere. Han er godt klar over hvor lang rækkevidde han har til rådighed (noget der var tydeligt at se, da jeg fik min 8 meter). Har han en sjælden gang glemt det, har jeg har markeret at nu er enden ved at være nået ved at tykke let på stopknappen, så den skraldrer. Det kan jeg så ikke mere men trækker armen langt tilbage, når jeg kan se at han har fart på, så jeg kan stoppe ham uden ryk. Jeg synes selv at jeg har helt styr på min flexline men bryder mig ikke om at skulle forbi andre der bruger dem. Bedst som man tror at hunden er i kort line, besvimer folks tommelfingre af overbelastning.... og vupti,... så er ens hund viklet ind i en tynd tråd. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret December 8, 2009 Rapporter Share Besvaret December 8, 2009 Jeg synes selv at jeg har helt styr på min flexline men bryder mig ikke om at skulle forbi andre der bruger dem. Bedst som man tror at hunden er i kort line, besvimer folks tommelfingre af overbelastning.... og vupti,... så er ens hund viklet ind i en tynd tråd. jeg har jo oplevet 2 meget gøende hunde på vej over vejen imod os .... :stupid: de kunne møde en bil eller en hund der ikke accepterede 2 larmende små kræ .... de var heldig og undgik begge dele ... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret December 8, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 8, 2009 Faktisk købte jeg i et øjebliks vanvid en flexline til Pelle sidste år. Til at have i bilen så vi kunne gå "frit" når vi kom til et sted hvor han ikke må være rigtig fri.Det var da den sørgeligste fissko! Straks han mærkede at han skulle trække for at få line skulle han ingen steder. Så hvis han skulle bruge den havde jeg skulle rulle al linen ud og låse linen. Så vil jeg hellere bruge min 20 meters flagline der er ikke det åndssvage håndtag på som altid er i vejen og dumt at holde på. Er det så fordi du ikke lader den slæbe hen af jorden, for jeg synes godt nok en flagline er MEGET tungere end en flexline at trække afsted med for hunden. :5up: Dejligt med jeres input. Jeg bliver nok ved med at bruge flexline/ lang line, men det er rart at vide, hvordan man så gør det bedst så. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret December 8, 2009 Rapporter Share Besvaret December 8, 2009 Jeg er altså også en af dem, der er glad for min flexline. Jeg bruger den på vores morgentur, som foregår så tidligt, at det er sjældent, vi møder mere end 1-2 mennesker på vores tur. Jeg bruger den også, hvis vi går steder, hvor der ikke er meget traffik, og jeg synes, at hun skal have lidt ekstra frihed. Vi bruger den dog aldrig, hvis eftermiddagsturen går op igennem byen eller lignende. Da hun var yngre, trænede jeg en del indkald og lineføring på morgenturene i flexen. Hun er helt klar på, at der gælder samme regler i flexen som i den faste line = man trækker ikke og hvis man gør, går mor i stykker og kan ikke gå længere. Jeg har helt ubevidst fået sagt "hov hov", idet jeg har stoppet op p.g.a. træk. Nu sidder "hov hov" (nogenlunde) fast som en slags signal til lige at vente lidt på hende den gamle. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret December 8, 2009 Rapporter Share Besvaret December 8, 2009 Er det så fordi du ikke lader den slæbe hen af jorden, for jeg synes godt nok en flagline er MEGET tungere end en flexline at trække afsted med for hunden. :5up: Dejligt med jeres input. Jeg bliver nok ved med at bruge flexline/ lang line, men det er rart at vide, hvordan man så gør det bedst så. Nej den slæber. Er af nylon og suger ikke så møj vand når det er vådt. Jeg har også en nylon tørresnor og den er lettere end falglinen. Men nu er Pelle jo også nogle kg større end Smilla, så han kunne slæbe mere hvis det var. Du kan købe noget murersnor eller lignende, så skal du bare være ekstra obs på at hun ikke får syltet sig ind i snoren for den skærer når den er så tynd. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
vinhou Besvaret December 12, 2009 Rapporter Share Besvaret December 12, 2009 Jeg bruger altid flexline. Her hvor vi bor skal vi kun lige gå et par 100 m., så er vi ved en sti hvor der er græs på begge sider - og der synes jeg, Sascha skal have lov at snuse. Det er også blandt andet her hun får sin morgenmad via fodersøg. Sascha ved, hvornår hun skal gå pænt (når vi går ved vej), og det gør hun. Jeg har hundeguffer i lommen og roser hende, og det fungerede allerede efter dag 1. Når hun så får lov at løbe 'frit' i linen siger jeg alé (det ord bruger min franske familie som 'fri' men Sascha forstår jo ikke fransk ) og så er hun opmærksom på at hun ikke er helt fri, men stadig i snor. Når jeg kan se at hun er ved at komme derud hvor linen stopper slår jeg nogle klik med tungen eller siger 'vente', og for det meste hører hun så efter. :blink: Men der hvor vi boede før, der var der ingen grund til flexline - de fleste af stierne var alligevel så små, at jeg lige så godt kunne have en alm. snor på hende. Men her hvor der er så mange snusemuligheder synes jeg hun skal have lov. Og jeg tager ikke snoren af hende, for jeg kan ikke kalde hende til mig hvis der kommer andre hunde. Kommer der mennesker eller hunde får jeg hende til at sitte, og jeg vil vove at påstå at vi ikke generer nogen som helst på vores gåture. MEN - jeg kan godt se pointen i at der jo SKAL lidt trækken til for at trække snoren ud, og at det ville være bedre med en alm. snor - jeg har bare prioriteret Saschas snudearbejde højere end hendes gå-pænt-altid-hed. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret December 13, 2009 Rapporter Share Besvaret December 13, 2009 Flexliner er et helvede, hvis de ikke bruges konsekvens. Og netop det, er nok årsagen til, at nogle hunde lærer at trække voldssomt i snoren. Klassisk eksempel jeg husker var min ældste hunds kuldbror, hvor ejerne ikke var særlig konsekvente med brugen. Snoren blev låst lemfældigt - altså når de havde set noget de syntes hunden ikke skulle hen til. Hunden fik øje på tingen, begyndte i sin iver at trække mod det spændende. Resultatet var en hund i en udspændt line, der måske endda skulle trækkes ind til ejer (i den stil som producenten anbefaler: lås linen, træk armen til dig, lås op så snoren løber ind, lås linen og gentag efter behov). Mens linen stadig var stram blev der igen låst op for snoren, sådan at hunden lærte, at det er et spørgsmål om at lægge kræfter nok i og blive ved længe nok, så bliver linen længere igen. Selv har jeg været glad for den til det brug jeg har haft. Den bruges primært som et sikkerhedsnet nu lillehunden lærer at gå uden snor i det københavnske i Nørrevoldkvarteret. Og der er to indstillinger i min flexi: helt fri (hvor hunden har fået et "fri" forinden) og en hvor den er så kort som det tillades (efter hunden er blevet kaldt ind og er blevet bedt om at gå "fod" - en slatten fri ved fod). Kun hvis hunden ikke respekterer et nej/stop, når den eksempelvis er på vej i uføre, bliver linen låst i utide. Brugte samme fremgangsmetode med gamletøsen, og her fungerede det også fremragende. Begge lærte hurtigt hvor meget 8 meter er, og det er meget få gange man har en hund ude i fuld line. De har hurtigt lært hvor langt væk fra mig de kan gå. Og så er en flex bare lettere når man skal de steder hen hvor man gerne vil give hunden frirum til at snuse rundt, men den selvfølgelig skal være i snor. Eksempelvis som en god efterårstur i Dyrehaven. Men altså: konsekvens er kodeordet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts