Hop til indhold

Og hvad så nu...


BlackGSD
 Share

Recommended Posts

Som I jo ved, så har vi måttet sige farvel til Ninja :cry:

 

Det var uden tvivl hårdt, og det gør stadig ondt :cry: Dog kan vi mærke lettelsen og befrielsen ved, at vi ikke hele tiden skal vurdere hvor ondt hun havde, og grue for hver gåtur - bare det at tage hende ud i haven kunne være en kæmpe belastning, så det har da helt sikkert gjort mange ting lettere - men derfor savner vi hende jo stadig ufatteligt meget, og vi havde bestemt ikke regnet med at det skulle ende så hurtigt :cry:

 

Men der er måske nogle af jer der tænker, "og hvad så nu???"

 

Ninja var vores schæfer nr. 5 ud af 6 vi har måttet sige farvel til aaalt for tidligt, grundet sygdom. Og vi har valgt at sige slut nu, ikke flere schæfere til os...

Vi har gjort alt hvad der står i vores magt hver gang vi har skullet have en ny, og de har fejlet noget forskelligt hver gang... Vi kan ikke mere, det gør for ondt at sige farvel så mange gange på så kort tid :cry:

 

Jeg har nu brugt 3½ år på syge og unge hunde/hvalpe - og har mistet modet til at få en schæfer igen, og lysten til at træne bhp/ipo er forsvundet samtidigt... Jeg havde ellers snakket om at få en Malinois, men nej - er slet ikke gearet til at starte forfra i bhp/ipo igen igen igen... Og de maller jeg har set og kender, er en tand for stressede og opkørte til at jeg har lyst til at kaste mig ud i dette... Så min tid med bhp/ipo og schæfere er ovre, og det er vildt underligt at tænke på... men jeg har det faktisk okay med det :-)

 

Men hvad så... Skal jeg have ny hund igen, og hvilken, og hvad er mine/vores planer... ;-)

 

VI HAR BESLUTTET AT DEN NÆSTE HUND BLIVER EN RUHÅRET HØNSEHUND :-D

 

What... Ja du læste rigtigt...

 

Thomas går jo på jagt, og jeg har været med nogle gange, som klapper og hundefører med Ling (han er vildt god til at lette fasaner). Og jeg har længe været fascineret af denne "livsstil", og vil gerne selv gå på jagt ;-)

 

Så d. 5. Januar går jeg igang med at tage jagttegn, og jeg glæder mig :-D

Og dette gør Thomas også, da vi jo så også har noget sammen, og kan kombinere to interesser.

 

Vi har valgt at få en ruhåret, pga. dens alsidighed og temperament. Og jeg var i Herning (DKK udstilling) for at høre mere om racen, se og klappe en masse osv. og jeg er totalt solgt :ivrig:

 

Men vi skal stadig bruge noget tid på at bearbejde vores mange tab, og finde troen på at vi godt kan få en sund og rask hund... Men dette bliver helt sikkert lettere med en ny race. Selvfølgelig kan der være noget inde for alle racer, meeen synes jeg har været liiige uheldig nok...

 

 

Så det bliver først engang til sommer at vi får en lille ruhåret hundehvalp ind ad dørene... Vi har fundet en rigtig god kennel, som jeg kontakter i det nye år. Og så kommer det jo også an på hvornår de har hvalpe, men håber først det bliver omkring sommer (gider heller ikke, én gang til, at skulle ud og nattetisse med en hvalp i minusgrader :genert:)

 

Men vi glæder os til at prøve noget nyt, og noget helt helt anderledes end hvad vi har været vant til. Både træningsmæssigt og racemæssigt.

 

:vuf:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med valg af jeres nye hund, jagtens verden er dejlig, fik også selv jagttegn, da jeg fik min første jagt hund.

Jeg kan godt forstå, at I er kede af at konstant at have syge hunde. Jeg har også haft, mine tab de sidste 4 år, og jeg orkede næsten ikke at starte forfra igen igen..

Men nu ligger der en lille kleiner münsterländer han, ( 5 mdr. ) og vifter med sin hale, bare parat til en ny dejlig dag.

Jeg elsker arbejdet med mine jagthunde, så jeg håber at han bliver hos os, i rigtig rigtig mange år endnu.

Hvorfor faldt valget på en ruhår, har I kigget på de andre jagthunderacer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi ville gerne have en stående hund, samt en som kunne apportere og gå scweiss.

 

Thomas har kendt en del Münster Laendere, og er ikke helt vild med dem - men som han siger "selvfølgelig er det altid noget andet med sin egen."

Men ingen af os er gearet pt. til en langhåret/semilanghåret hund - er bare ikke til den helt store pelspleje :genert:

 

Setterne var vi ikke helt hooked på, selvom vi begge synes at den irske er gudesmuk.

 

Jeg har så altid været vild med den ruhårede, og har faktisk altid sagt til Thomas, at skulle det en dag være, så skulle det være sådan en. Thomas ville dog hellere have en korthåret, men efter at have set nogle ruhårede arbejde og stiftet bekendtskab med dem, er han også fuldstændig solgt.

 

Og så er vi jo til hunde med gang i, og som også gerne bare vil med ud på en dejlig gåtur, og også nyde når den har fri, og være en dejlig familiehund :-D

 

Vi glæder os :-D

 

(og jeg har også fået alt tøjet, så er bare klar klar klar - man må ikke gå ned på udstyr :blink: :genert: :blink: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke en overraskelse :klap:

 

Men jeg tror, i vælger helt rigtigt ved at fravælge schæferne. I skal ikke igennem mere nu :cry: (jeg kender flere med schæfere, der også har syge hunde)

 

Og det lyder vildt spændende med den ruhårede :-D Jeg har altid syntes, at både den ruhårede og gl. dansk hønsehund var noget af det smukkeste. Der er noget yndefuldt over racen og så er det en energisk sjov hund :lun:

 

Vil glæde mig til at høre mere, når i har besluttet jer for kennel osv :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Som I jo ved, så har vi måttet sige farvel til Ninja :cry:

 

Det var uden tvivl hårdt, og det gør stadig ondt :cry: Dog kan vi mærke lettelsen og befrielsen ved, at vi ikke hele tiden skal vurdere hvor ondt hun havde, og grue for hver gåtur - bare det at tage hende ud i haven kunne være en kæmpe belastning, så det har da helt sikkert gjort mange ting lettere - men derfor savner vi hende jo stadig ufatteligt meget, og vi havde bestemt ikke regnet med at det skulle ende så hurtigt :cry:

 

Men der er måske nogle af jer der tænker, "og hvad så nu???"

 

Ninja var vores schæfer nr. 5 ud af 6 vi har måttet sige farvel til aaalt for tidligt, grundet sygdom. Og vi har valgt at sige slut nu, ikke flere schæfere til os...

Vi har gjort alt hvad der står i vores magt hver gang vi har skullet have en ny, og de har fejlet noget forskelligt hver gang... Vi kan ikke mere, det gør for ondt at sige farvel så mange gange på så kort tid :cry:

 

Jeg har nu brugt 3½ år på syge og unge hunde/hvalpe - og har mistet modet til at få en schæfer igen, og lysten til at træne bhp/ipo er forsvundet samtidigt... Jeg havde ellers snakket om at få en Malinois, men nej - er slet ikke gearet til at starte forfra i bhp/ipo igen igen igen... Og de maller jeg har set og kender, er en tand for stressede og opkørte til at jeg har lyst til at kaste mig ud i dette... Så min tid med bhp/ipo og schæfere er ovre, og det er vildt underligt at tænke på... men jeg har det faktisk okay med det :-)

 

Men hvad så... Skal jeg have ny hund igen, og hvilken, og hvad er mine/vores planer... ;-)

 

VI HAR BESLUTTET AT DEN NÆSTE HUND BLIVER EN RUHÅRET HØNSEHUND :-D

 

What... Ja du læste rigtigt...

 

Thomas går jo på jagt, og jeg har været med nogle gange, som klapper og hundefører med Ling (han er vildt god til at lette fasaner). Og jeg har længe været fascineret af denne "livsstil", og vil gerne selv gå på jagt ;-)

 

Så d. 5. Januar går jeg igang med at tage jagttegn, og jeg glæder mig :-D

Og dette gør Thomas også, da vi jo så også har noget sammen, og kan kombinere to interesser.

 

Vi har valgt at få en ruhåret, pga. dens alsidighed og temperament. Og jeg var i Herning (DKK udstilling) for at høre mere om racen, se og klappe en masse osv. og jeg er totalt solgt :ivrig:

 

Men vi skal stadig bruge noget tid på at bearbejde vores mange tab, og finde troen på at vi godt kan få en sund og rask hund... Men dette bliver helt sikkert lettere med en ny race. Selvfølgelig kan der være noget inde for alle racer, meeen synes jeg har været liiige uheldig nok...

 

 

Så det bliver først engang til sommer at vi får en lille ruhåret hundehvalp ind ad dørene... Vi har fundet en rigtig god kennel, som jeg kontakter i det nye år. Og så kommer det jo også an på hvornår de har hvalpe, men håber først det bliver omkring sommer (gider heller ikke, én gang til, at skulle ud og nattetisse med en hvalp i minusgrader :genert:)

 

Men vi glæder os til at prøve noget nyt, og noget helt helt anderledes end hvad vi har været vant til. Både træningsmæssigt og racemæssigt.

 

:vuf:

 

mange tanker herfra forstår udmærket jeres beslutning ;-)

 

har dog selv været meget heldig dog måske ikke her på det sidste men det er nok mere fejlbehandling end det er racen som sådan

 

jeg er dog stadig schæfermenneske og bruger selv enormt meget tid på og finde de rigtige det har givet pote ifølge sind og helbred hvis jeg dog køber fra en opdrætter bliver det nok i sverige da de er væsenlig sundere iog ikke så linjeavlet

 

men held og lykke med den nye vapper:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

:5up:Det syntes jeg er en rigtig god beslutning. Der går nok et par år før du overhoved tror at der findes raske schæfere :blink:

 

Hvis du får abstinenser kommer du bare og låner Alto :mrgreen: Så skal han nok hjælpe dig med til at fastholde valget med ikke at skulle have schæfere igen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO

Jeg vil også godt starte med at sige, at jeg virkelig forstår, I vælger at stoppe med schæfere. Der kan være nok så mange gode, sunde eksemplarer, men når man selv har oplevet at trække sundhedsmæssige 'nitter' gang på gang, så må det altså uundgåeligt sætte en dæmper på lysten til at blive ved. Jeg forstår også godt, at man ikke 'bare lige' vælger Malinois istedet, for jo, de har da mange af schæferens kvaliteter og arbejdsegenskaber og er tilmed generelt sundere, men som du også selv nævner, så er det altså også en hund med 'turbo' på... hele tiden, og hvor en schæfers drive og energi kan være inspirerende og positivt, så kan det altså også nogle gange være rart når den går ned i gear - de stunder tror jeg I ville komme til at savne med en malle.

 

Mht. ruhåret hønsehund, så... :lun: Ja, jeg ved altså ikke hvad det er, men for pokker, hvor har jeg dog bare oplevet mange dejlige eksemplarer af lige netop den race. Det er som om den ofte bliver misforstået, for generelt har vi på internatet meget svært ved at finde nye hjem til netop hønsehundene - som om folk tænker det bare er jagt og intet andet, og så duer det jo ikke hvis de også ønsker en h.u.n.d. - forstået som ven, kammerat, hyggedyr osv. - men jeg skal altså lige love for, at de sider har jeg så sandelig også oplevet hos hønsehundene, ikke mindst de ruhårede. Når jeg tænker 'ruhåret', fremkalder mit indre blik dette billede: hund ligger på gulvet, ser op på dig bagud, over skulderen, med et kæmpe hundesmil. Tungen hænger ud af mundvigen. Hele kropssproget, udstrålingen, udtrykket fortæller om glæde, hengivenhed og parathed. Ønsket om at lave noget sammen. Sætter du dig ned til hunden, kan du være sikker på at få tværet mulen ud over hele ansigtet :vuf::banan:De har ofte været helt enestående til at give dig det indtryk, at lige præcis det at du dukkede op, det har bare været dagens ubestridte højdepunkt - med andre ord: man kommer til at føle sig ekstremt værdsat :hjerte:

 

Nu hvor jeg har skrevet ovenstående, kommer jeg lige til at tænke på, at det faktisk lyder temmelig 'schæfer-agtigt', den ruhårede udtrykker sig så ofte bare mere tydeligt end schæferen (mht. kropssprog/mimik), men der er den samme hengivenhed og, ikke mindst, samme ønske om samarbejde, at opleve noget sammen.

 

Det bliver naturligvis en omvæltning, fra ipo/bhp til jagt, men i bund og grund er det egentlig den samme oplevelse: et nært samvær/samarbejde med en hund der elsker opgaverne, og ikke forsømmer at fortælle dig, hvor skønt det er, at være lige netop her, lige netop nu, sammen med lige netop dig.

 

Jeg ønsker jer på forhånd al muligt held og lykke... og mange skønne år sammen, når den tid kommer :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Jeg forstår dit fravalg. En af mine bekendte , der har været schæfermand , meget trænings/klubaktiv i nok 40 år, er nu på 3de hund inden mindre end 10 år. Og denne har en HD status på D eller E.

Og han har søgt og søgt efter en sund hund.

n

 

 

jeg har også hørt flere om dem som hele tiden får hunde men HD eller AD men i disse tilfælde hælder jeg meget til at der må vitterlig være noget galt med ders fodring af hunde eller miljøet siden deres hunde hele tiden udvikler dysplasi for ja racen lider af sundhedsmæssige problemer mere end den burde gøre meeen dysplasi er en multifaktorel lidelse og dem som oftere hele tiden får problemer med deres hundes led gør formentlig noget forkert så lidelsen udvikler hvis den er disponeret

 

fordi både mig selv og kender mange andre deres får oftere gode hofter og fodringen har stor betydning

Link til indlæg
Del på andre sites

n

 

 

jeg har også hørt flere om dem som hele tiden får hunde men HD eller AD men i disse tilfælde hælder jeg meget til at der må vitterlig være noget galt med ders fodring af hunde eller miljøet siden deres hunde hele tiden udvikler dysplasi for ja racen lider af sundhedsmæssige problemer mere end den burde gøre meeen dysplasi er en multifaktorel lidelse og dem som oftere hele tiden får problemer med deres hundes led gør formentlig noget forkert så lidelsen udvikler hvis den er disponeret

 

fordi både mig selv og kender mange andre deres får oftere gode hofter og fodringen har stor betydning

 

Undskyld, men er det ikke et malplaceret indlæg i en tråd, hvor trådstarter har mistet sin schæferhund ? Jeg ved godt at vi alle læser det skrevne forskelligt, men jeg blev altså harm over det. Jeg syntes ikke BlackGSD fortjener det indlæg.

 

Kunne du ikke starte en selvstændig tråd om det, hvis det er noget du virkelig mener og vil diskuterer om.

  • Like 3
Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld, men er det ikke et malplaceret indlæg i en tråd, hvor trådstarter har mistet sin schæferhund ? Jeg ved godt at vi alle læser det skrevne forskelligt, men jeg blev altså harm over det. Jeg syntes ikke BlackGSD fortjener det indlæg.

 

Kunne du ikke starte en selvstændig tråd om det, hvis det er noget du virkelig mener og vil diskuterer om.

Jeg er enig i alt det ovenstående!

 

Hvis dette emne skal debatteres yderligere bedes I starte en ny tråd op, det er mere end malplaceret i denne!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MariePylaia

Tillykke med jeres valg af ny hund! :lun:

 

Det er altid dejligt at finde ud af hvilken race der passer allerbedst, så er det hele ligesom også lidt tættere på.

 

Lad mig høre, skal det være en tæve eller en bette hanhund? Og har i tænkt navne endnu? :oops::klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Undskyld, men er det ikke et malplaceret indlæg i en tråd, hvor trådstarter har mistet sin schæferhund ? Jeg ved godt at vi alle læser det skrevne forskelligt, men jeg blev altså harm over det. Jeg syntes ikke BlackGSD fortjener det indlæg.

 

Kunne du ikke starte en selvstændig tråd om det, hvis det er noget du virkelig mener og vil diskuterer om.

 

 

det var bestemt ikke minded på black GSD overhovedet så det beklager jeg hvis man har misforstået mit indlæg :oops:

 

men det jeg skrev passer ikke på black GSD uheldige sygdoms perioder jeg beskrev dem som jævnligt får hunde med HD/AD problemer som en skrev længere oppe så det var ikke ment til trådstarter så det er beklageligt hvis det er opfattet sådan

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...