Hop til indhold

Mistet lysten til at spise!!

Gæst Beso
 Share

Recommended Posts

igår morges da Beso skulle have morgenmad, duftede han først til maden og derefter tog en lille mundfuld af det og så stoppede han.

Vi prøvede at opmuntre ham med det...det hjalp ikke. Så prøvede vi at blande det med vand...det hjalp heller ikke. Så var han alene hjemme med maden i skålen i ca. 4 timer uden at røre det. Vi havde samme problem igår aftes hvor vi spredte hans mad rundt i lejligheden og nu til morgen vil han heller ikke spise sin mad.

Normalt så kører halen på ham og maden er væk på 2 sek. Og vi snakker også om en snart 8 måneder gammel labrador "old school".

Vi har for omkring 1 måned siden skiftet hundefoder og der har ingen problemer været ved det.

Han har ellers været normal, opsøgende, drukket vand, leget, kælet hele dagen.

Vi tog hans temp som var på 38,4, igår aftes, da vi havde læst at manglende spiselyst kunne være symptom på sygdom.

Men så har vi også læst at det kunne være tegn på at han er ved at være kønsmoden.

Iforregårs mødte han en tæve på 14 måneder der var i løbetid og han legede/snusede/"hoppede" lidt på siden af hende i et godt stykke tid.

Kunne dette være grunden til at han ikke vil spise? Er han blevet skruk? og hvis dette er tilfælde hvor lang tid varer det og hvad kan vi gøre?

Link til indlæg
Del på andre sites

hans temperatur er helt normal, så feber har han ikke... En del hanhunde kan gå af maden i perioder hvor der er løbske tæver i området - men jeg har selv en tæve, så jeg skal ikke gøre mig alt for klog på det :genert:

Hvis han ellers virker glad og frisk ville jeg ikke bekymre mig alt for meget om, at han fastede en dag eller to - men virker han sløv generelt ville jeg nok lige runde dyrlægen

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil sige som Amocca, hvis det kun er i nogle dage og han ellers virker ok, behøver i ikke bekymre jer.

Min mor's gamle hund gik altid fra kosten i ca 3-4 dage når der var en tæve i løbetid. :stupid: :-D

Vores Zulo gik også lidt fra kosten en kort overgang der omkring 8-9 mdr's alderen har egentlig aldrig tænkt over om det havde noget med kønsmodningen at gøre, men det er da muligt :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

I en alder af 8 måneder er det også ved at være begrænset hvor meget energi der fortsat skal bruges til at vokse, og det kan i den alder være nødvendigt at skære ned på mængden af mad.

Personligt ville jeg syntes at det er vigtigt som ejer ikke at blive "stresset" over madsituationen, og begynde at lave alle mulige krumspring for at få hunden til at spise. Resultatet bliver ofte en hund der forventer noget ekstraordinært omkring spisetid.

Min yngste havde lidt varrierende interesse for mad da hun var yngre. Dels havde hun svært ved at koncentrere sig om sit eget, når nu den gamle stod i køkkenet og larmede med sin skål og hvis vi bevægede os for meget rundt samtidig.

Her har stilen været, at hvis hun gik fra sin mad, blev den fjernet. Hun fik som regel tre chancer for at få maden ned. Tredje gang hun gik fra den (hvis hun begyndte at rode med noget andet, ikke bare hvis hun snusede rundt om skålen for at være sikker på alt nåede vej til maven), blev den fjernet, og kom ikke frem før ved næste måltid. Maden er blevet serveret på samme måde hver gang. Der er ikke kommet ekstra fyld eller smag i.

Det er næsten et religionsspørgsmål det med maden, men det er min overbevisning, at man gør sig selv en bjørnetjeneste hvis man begynder at gøre alt muligt ved maden. Blande leverpostej eller andet i eksempelvis. Af alle de hunde jeg kender hvor det sker, går de fra det når der er gået et par uger alligevel. Og at lade maden stå fremme har jeg endnu heller ikke hørt fører øget spiseri med sig. Tværtimod.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis ikke han har feber eller på anden måde virker syg/påvirket, så tror jeg at du skal tage det helt roligt og give den løbske tæve skylden :blink:

Da jeg fik Futte i en alder af 14 mdr. gik der ikke ret længe før han pludselig ikke ville spise og stort set heller ikke drak. Han virkede sløv/trist og slet ikke som han plejede :shock: Jeg ringede til dyrlægen som ikke syntes at det lød særlig godt ud fra min beskrivelse, så jeg fik en tid med det samme og styrtede afsted til dyrlægen. Futte blev undersøgt fra ende til anden og til sidst siger Doktor Dyr: "Er der løbske tæver i nærheden"? Tja... ved nærmere eftertanke, så havde han godt nok gået tur med snuden i jorden konstant de sidste par dage så... :hmm: :genert:

Det kostede mig 350,- (det er mange år siden) at finde ud af at hunden var forelsket :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men så har vi også læst at det kunne være tegn på at han er ved at være kønsmoden.

Iforregårs mødte han en tæve på 14 måneder der var i løbetid og han legede/snusede/"hoppede" lidt på siden af hende i et godt stykke tid.

Kunne dette være grunden til at han ikke vil spise? Er han blevet skruk? og hvis dette er tilfælde hvor lang tid varer det og hvad kan vi gøre?

Mit gæt ville være at lillemanden har fået næsen op for damerne :mrgreen:

Når tæven Bamse er i løb (hende den lækre lidt nede af stien) går Aslan fra maden i 3-5 dage.

Vi har oplevet aslan 2 gange gøre dette - begge gange var bamse løbsk.

Jeg gik over og hentede maritn på hans arbejde, tog hunden med og så fik aslan fodersøg over i industri kvarteret hvor der ikke var løbske tæver :mrgreen:

Hvis i har tiden til det, kan i jo prøve at kører et relativ øde sted hen, gå en tur og se om han vil have mad efter 30 minuters tid.

Link til indlæg
Del på andre sites