Hop til indhold

Matadoravl


Gæst bibi
 Share

Recommended Posts

Findes det inden for andre racer , eller er det kun Newferfolk der bruger det

 

Da vi fik parret Henny anden gang havde vi problemer med at finde en egnet hanhund , da vi endelig fandt en kunne ejeren ikke da Henny kom i løb

 

Gode råd var dyre , og vi snakkede med en kendt opdrætter som tilbød at bruge en han havde hjemme , det var en Amerikaner og den skulle kun være her i landet nogle få md , og aftalen var at der kun måtte blive lavet 3 parringer med den , det passede os perfekt , da det snart er de samme fædre til alle de hvalpe der var

 

Så vi parrede og det blev der 3 skønne babyer ud af , men som tiden gik fandt vi ud af at den hanhund var så populær at ejeren nu havde solgt den til manden den var hos , desværre har den nu lavet så mange kuld hvalpe at , hvis , vi en dag vil parre Bibi så er det næsten umuligt at finde en han til hende uden hun er beslægtet med den

 

Det er bare så surt

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha, ja det er det samme problem der er i "min" race, der er et par hanhunde, der har været brugt, så det grænser til det uetiske, de er desværre også, blevet brugt meget i udlandet, så det bider sig selv i halen nu.

Så selvom vi tager udenlands, for at finde egnede partnere, hænger deres navn i stamtavlerne :(

Det behøver jo ikke altid at være dårligt, men den ene producerer desværre mange hd hunde, og nu bliver hans afkom brugt til avl.

Link til indlæg
Del på andre sites

tjaaa... Jeg må ærligt indrømme at i jo selv har været skyld i det. I kunne have undersøgt parringen inden den blev gennemført.

 

 

Alle racer... tjaaa... nej. og jo.

 

Men nogle racer er så antalsmæssigt små at det giver problemer med at finde "friske" avlslinjer.

 

Andre racer kan man sagtens finde noget der duer.

 

 

Åben øjnene, og find dém. Uanset hvilken race man har, og avler på, så kan det lade sig gøre. Nogengange må man bare længere ud at finde dem, end man regner med.

Link til indlæg
Del på andre sites

tjaaa... Jeg må ærligt indrømme at i jo selv har været skyld i det. I kunne have undersøgt parringen inden den blev gennemført.

 

 

Alle racer... tjaaa... nej. og jo.

 

Men nogle racer er så antalsmæssigt små at det giver problemer med at finde "friske" avlslinjer.

 

Andre racer kan man sagtens finde noget der duer.

 

 

Åben øjnene, og find dém. Uanset hvilken race man har, og avler på, så kan det lade sig gøre. Nogengange må man bare længere ud at finde dem, end man regner med.

 

Det var netop det vi gjorde , og der skulle kun være max 3 parringer med hanhunden

 

Vi har undersøgte flere lande , bla. Tyskland , norge og sverige men der var Henny for tæt på , ved godt at det kunne have ladet sig gøre med parring selv om hun var tæt beslægtet , men jeg syntes det var for tæt

 

Men hvis hun skal parres ender det med at vi skal finde en i Italien , der er vist flere lovende drenge , så er det bare om de holder standarten og kravene

Link til indlæg
Del på andre sites

Ejerne af han-hundene har også et kæmpe ansvar for, at deres hunde ikke bliver brugt for meget. Jeg kan da godt se, at det kan være svært at sige nej til mange dejlige penge, hvis folk står i kø for at parre med ens han-hund, men hvis man holder af sin race så siger man som han-hundejer pænt nej tak til mange parringer. Ellers ender det hurtigt med, at alle i racen er mere eller mindre i familie med hinanden - og indavl er og bliver noget skidt!

Link til indlæg
Del på andre sites

tjaaa... Jeg må ærligt indrømme at i jo selv har været skyld i det. I kunne have undersøgt parringen inden den blev gennemført.

 

 

Alle racer... tjaaa... nej. og jo.

 

Men nogle racer er så antalsmæssigt små at det giver problemer med at finde "friske" avlslinjer.

 

Andre racer kan man sagtens finde noget der duer.

 

 

Åben øjnene, og find dém. Uanset hvilken race man har, og avler på, så kan det lade sig gøre. Nogengange må man bare længere ud at finde dem, end man regner med.

 

Ej Wiechert, helt ærligt, prøv nu lige at læse indlægget ordentligt. Du er lidt for hurtig med bøssen med de kritiske hagl her :drille:

Redigeret af Nollike
  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Der er sat en matadoravlsgrænse på samojederne... maks 32 hvalpe på der laves pr. han/tæve, mener jeg at det er.... men det gælder jo så kun i DK... hvor mange hvalpe der derudover laves i udlandet er der ingen retriktioner på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var netop det vi gjorde , og der skulle kun være max 3 parringer med hanhunden

 

Vi har undersøgte flere lande , bla. Tyskland , norge og sverige men der var Henny for tæt på , ved godt at det kunne have ladet sig gøre med parring selv om hun var tæt beslægtet , men jeg syntes det var for tæt

 

Men hvis hun skal parres ender det med at vi skal finde en i Italien , der er vist flere lovende drenge , så er det bare om de holder standarten og kravene

 

Se på fordelene her:

 

I bliver nødt til at tage et smut eller to til Italien for at undersøge forholdende .... det er da ikke det værste man kan blive udsat for :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Findes det inden for andre racer , eller er det kun Newferfolk der bruger det

 

Da vi fik parret Henny anden gang havde vi problemer med at finde en egnet hanhund , da vi endelig fandt en kunne ejeren ikke da Henny kom i løb

 

Gode råd var dyre , og vi snakkede med en kendt opdrætter som tilbød at bruge en han havde hjemme , det var en Amerikaner og den skulle kun være her i landet nogle få md , og aftalen var at der kun måtte blive lavet 3 parringer med den , det passede os perfekt , da det snart er de samme fædre til alle de hvalpe der var

 

Så vi parrede og det blev der 3 skønne babyer ud af , men som tiden gik fandt vi ud af at den hanhund var så populær at ejeren nu havde solgt den til manden den var hos , desværre har den nu lavet så mange kuld hvalpe at , hvis , vi en dag vil parre Bibi så er det næsten umuligt at finde en han til hende uden hun er beslægtet med den

 

Det er bare så surt

 

Der er da mig bekendt en del forskellige linier hos newferne, men at det så ikke lige er den type man måske søger, det er så en anden historie :-D

 

Der er masser af gode udenlandske newfer, også der er værd at rejse efter. Der var engang hvor de danske newfer var blandt de bedste i verden. -den tid er forbi, så hvis man vil lave noget godt, så må man tage de udenlandske briller på.

 

(IMHO)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jep, det foregår vist inden for alle racer, desværre :???:

 

Jeg kan da uden videre nævne to hanner, som der er blevet avlet uhensigtmæssigt meget på i Danmarks bernerverden. Og to, som der også er blevet avlet meget på.

 

Møffe far er også en populær fætter, men han har indtil videre ikke stået for så mange parringer i DK - 4, tror jeg, hvor kun tre har båret frugt.

 

Men puha, der hvor han kommer fra! Der er godt nok mange parringer listet på nuværende ejers hjemmeside, hvor han er faderen! :shock: Han skulle originalt tilbage til sit ophavs kennel, men det er ikke længere sikkert - kan kun håbe, at bernerverdenen griber i egen barm og stopper mens legen er god. Han er en god han, ingen tvivl om det. Men ingen han er SÅ god, at den retfærdigvis kan blive far til det halve af et lands bernerpopulation (lidt overdrivelse fremmer forståelsen)!

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er en matadoravlsgrænse for alle racer under DKK. Det er x procent af det samlede antal registreringer på et år. Der har allerede på nuværende tidspunkt været flere hanner, der har fået en advarsel. Men det er så vidt jeg ved også den eneste sanktion DKK som sådan kan lave. Mener ikke man endnu har indskrevet i regelsættet, at hvis man ikke overholder den grænse der er sat for grænsen, har det konsekvenser for medlemsskabet. Men det kan være det kommer.

 

Derudover kom der en rettelse til matadoravlsgrænsen, sådan at antallet af en hanhunds afkom bliver "drejet lidt tilbage" for hver generation - altså hvert femte år. Sådan at han henover en livstid på 12 år med nye regler kan have flere afkom end sådan som regel oprindeligt var udformet.

 

Avl er tricky business og selvom man syntes man gør sit fodarbejde godt, kan der være noget der sætter en kæp i hjulet. Som når man som en af de første har fundet en god han, som alle efterfølgende kaster sig over.

 

I forhold til newferne har man så vidt jeg kan lure, en vis mulighed for at benytte sig af chancen når der kommer mange fine udenlandske hanhunde til klubbens Gold Cup, og så få tappet en eller et par stykker og have det liggende. Så sparer man da turen udenlands. Syntes jeg har set fine både fra Irland og England, men også nede fra det sydlige Europa.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Min race blev skabt på baggrund af matodor avl - går man 10 generationer tilbage så er alle show-aussier baseret på det samme avlsmateriale, alle hunde indeholder således en hanhund som hedder Harper's Old Smokey, jeg har f.eks en tæve som har ham flere dusin gange i sin stamtavle :shock:

 

Matador avl findes i alle race, mener dog at have hørt at Greyhound i dag er den værste race. Der skulle alle hunde indeholde en bestemt hanhund.

 

Mht. Matador grænsen i DKK:

Inden for min race kender jeg til en advarsel, men denne hund har lavet flere kuld siden da, så nej jeg tror heller ikke at der er nogen sanktioner i DKK regi.

 

Tilgengæld kender jeg flere eksemplar fra andre racer - og indikeret min egen - at opdrættere er hoppet over i DRU, fordi DKK aldeles ikke skal blande sig i om de må bruge deres hanhund eller ej, han er jo så aldeles vidunderlig og de fleste hvalpe bliver jo alligevel ikke brugt til avl, så hvad i alverden skulle der ske ved at han får mange flere hvalpe :damn:

 

Historien byrde ellers fortælle hvor farlig matador avl kan være, bare se på Quaterhorse, hvor det kunne være gået helt galt.

 

Desværre tænker alt for mange i penge og ikke ansvar for racen på sigt :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

i Belgiske hyrdehunde er der også rigtig grumme eksempler på hvad matador avl kan gøre, vi kæmper i avlen med epilepsi,

man har i belgier foreningen forsøgt at indsamle oplysninger omkring forekomsten af epilepsi hos belgiske hyrdehunde, en af de rigtig grimme ting man har fundet ud af er at specielt en hanhund figurerer i stort set alle de angrebne hundes stamtavle, lige præcis den linjer er blevet brugt endog rigtig meget, så når man nu skal ud og finde egnet avlsmateriale skal man tænke sig rigtig meget om, en af de rigtig dumme ting er jo at arvelige sygdomme som fx epilepsi først viser sig når hunden er oppe i årene, dvs man kan let have lavet rigtig mange kuld med hanhunden inden man bliver klar over at der er et problem.

Derfor er der efter min mening rigtig god grund til kun at bruge den enkelte hanhund nogle få gange.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er sat en matadoravlsgrænse på samojederne... maks 32 hvalpe på der laves pr. han/tæve, mener jeg at det er....

 

Der er en matadoravlsgrænse for alle racer under DKK. Det er x procent af det samlede antal registreringer på et år.

 

Er der ikke en der kan finde den præcise formel for matador-avl til mig? Så jeg kan slå folk i hovedet med den.

 

Synes godt nok det er svanset, at man får en advarsel og så ellers kan fortsætte i samme spor :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der ikke en der kan finde den præcise formel for matador-avl til mig? Så jeg kan slå folk i hovedet med den.

 

Synes godt nok det er svanset, at man får en advarsel og så ellers kan fortsætte i samme spor :evil:

 

der er ikke så meget at slå med. så vidt jeg husker, så er tallet 25% af et års registreringer.

 

Dvs. er der 100 registrerede blodpølsehunde i 2009, så er matadoravlsgrænsen 25 hvalpe

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er sat en matadoravlsgrænse på samojederne... maks 32 hvalpe på der laves pr. han/tæve, mener jeg at det er.... men det gælder jo så kun i DK... hvor mange hvalpe der derudover laves i udlandet er der ingen retriktioner på.

Det har vi også på Newfoundland , jeg er ikke sikker men mener at det for nogle år tilbage var ca 90

 

Se på fordelene her:

 

I bliver nødt til at tage et smut eller to til Italien for at undersøge forholdende .... det er da ikke det værste man kan blive udsat for :D

Det kunne jeg jo godt , men har ikke lyst da vi kun vil parre for at have en tæve efter den vi nu har :-)

 

Der er da mig bekendt en del forskellige linier hos newferne, men at det så ikke lige er den type man måske søger, det er så en anden historie :-D

Der er masser af gode udenlandske newfer, også der er værd at rejse efter. Der var engang hvor de danske newfer var blandt de bedste i verden. -den tid er forbi, så hvis man vil lave noget godt, så må man tage de udenlandske briller på.

Ja der er flere udenlandske linier , men det er meget få der efterhånden ligner det jeg betrakter som Newfoundland ,

 

De er smalhovedet og har tynde ben , en Newfer skal være en kraftigbygget bamse :-)

 

 

(IMHO)

 

Der er en matadoravlsgrænse for alle racer under DKK. Det er x procent af det samlede antal registreringer på et år. Der har allerede på nuværende tidspunkt været flere hanner, der har fået en advarsel. Men det er så vidt jeg ved også den eneste sanktion DKK som sådan kan lave. Mener ikke man endnu har indskrevet i regelsættet, at hvis man ikke overholder den grænse der er sat for grænsen, har det konsekvenser for medlemsskabet. Men det kan være det kommer.

 

Derudover kom der en rettelse til matadoravlsgrænsen, sådan at antallet af en hanhunds afkom bliver "drejet lidt tilbage" for hver generation - altså hvert femte år. Sådan at han henover en livstid på 12 år med nye regler kan have flere afkom end sådan som regel oprindeligt var udformet.

 

Avl er tricky business og selvom man syntes man gør sit fodarbejde godt, kan der være noget der sætter en kæp i hjulet. Som når man som en af de første har fundet en god han, som alle efterfølgende kaster sig over.

 

I forhold til newferne har man så vidt jeg kan lure, en vis mulighed for at benytte sig af chancen når der kommer mange fine udenlandske hanhunde til klubbens Gold Cup, og så få tappet en eller et par stykker og have det liggende. Så sparer man da turen udenlands. Syntes jeg har set fine både fra Irland og England, men også nede fra det sydlige Europa.

 

Jeg kender en opdrætter af Newfer som jeg ved har lavet 110 hvalpe med samme han , og det har DKK ikke reageret på , heller ikke en lille påtale

 

Nu har jeg ikke fulgt med Gold cup de sidste par år , men har snakket med flere der siger at de grove linier er ved at forsvinde , også hos de udenlandske opdrættere

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har vi også på Newfoundland , jeg er ikke sikker men mener at det for nogle år tilbage var ca 90

 

 

Det kunne jeg jo godt , men har ikke lyst da vi kun vil parre for at have en tæve efter den vi nu har :-)

 

 

 

 

 

Jeg kender en opdrætter af Newfer som jeg ved har lavet 110 hvalpe med samme han , og det har DKK ikke reageret på , heller ikke en lille påtale

 

Nu har jeg ikke fulgt med Gold cup de sidste par år , men har snakket med flere der siger at de grove linier er ved at forsvinde , også hos de udenlandske opdrættere

 

grove linier?

Link til indlæg
Del på andre sites

grove linier?

 

Det jeg mener er , bredt hoved , tykke benstammer og størrelsen på Newfoundland skal holde standarten

 

De sidste år er der flere som er tæt på at ligne Labber i bygningen , det vil jeg gerne prøve at undgå med vores hvalpe

 

Nu er jeg måske lidt hys ,og kan jo ikke få dem bamsede nok , men sådan syntes jeg racen skal se ud

Vi avler kun for at beholde en tæve , i de 2 kuld vi har lavet var der kun 1 tæve , og nu skal vi ikke have hvalpe før Henny ikke er mere , og håber så på en tæve fra Bibi , hvis vi altså stadig til den tid har lyst til flere , og tør hoppe ud i det igen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg mener er , bredt hoved , tykke benstammer og størrelsen på Newfoundland skal holde standarten

 

De sidste år er der flere som er tæt på at ligne Labber i bygningen , det vil jeg gerne prøve at undgå med vores hvalpe

 

Nu er jeg måske lidt hys ,og kan jo ikke få dem bamsede nok , men sådan syntes jeg racen skal se ud

Vi avler kun for at beholde en tæve , i de 2 kuld vi har lavet var der kun 1 tæve , og nu skal vi ikke have hvalpe før Henny ikke er mere , og håber så på en tæve fra Bibi , hvis vi altså stadig til den tid har lyst til flere , og tør hoppe ud i det igen :-)

 

 

Ja så bliver det svært, og det er ikke ligefrem den type jeg synes at have set i og fra Italien, men det er jo et spørgsmål om smag og beha

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja så bliver det svært, og det er ikke ligefrem den type jeg synes at have set i og fra Italien, men det er jo et spørgsmål om smag og beha

 

Ja det er sørme svært , vi har Amerikaner i vores linier , de fleste har lige det jeg går efter , men nu er de hanhunde snart brugt så mange gange at jeg , syntes jeg , kommer for tæt på dem jeg selv har

 

Vi har også fundet et par private/ ikke opdrætter , som lige så ud til at have det jeg søgte , men problemet er bare at de ikke har lyst til at invistere i de krav Dkk har til avl , og det kan jeg sådan set godt forstå når hunden er frisk og bare går som deres fam. hund , det løber hurtigt op i dyrlægeregninger

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er en matadoravlsgrænse for alle racer under DKK. Det er x procent af det samlede antal registreringer på et år. Der har allerede på nuværende tidspunkt været flere hanner, der har fået en advarsel. Men det er så vidt jeg ved også den eneste sanktion DKK som sådan kan lave. Mener ikke man endnu har indskrevet i regelsættet, at hvis man ikke overholder den grænse der er sat for grænsen, har det konsekvenser for medlemsskabet. Men det kan være det kommer.

 

Derudover kom der en rettelse til matadoravlsgrænsen, sådan at antallet af en hanhunds afkom bliver "drejet lidt tilbage" for hver generation - altså hvert femte år. Sådan at han henover en livstid på 12 år med nye regler kan have flere afkom end sådan som regel oprindeligt var udformet.

 

Da den nye regel med x procent af det samlede antal registreringer blev sat i stand var der flere gravhundhanner der med det samme fik udskrevet avlsforbud fordi de allerede havde lavet ALT for mange hvalpe. Om det var DKK eller DGK der gjorde det kan jeg så ikke lige huske.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...