Gæst RSB Skrevet December 30, 2009 Rapporter Share Skrevet December 30, 2009 Jeg har lagt mærke til, at Sophus reagerer promte :klap:, hvis nogen fløjter når han skal komme. Jeg kan ikke selv hverken fløjte eller pifte (lyder dumt at stå og råbe fit fiuw :stupid:) og har nogle gange problemer med, at min lyse stemme ligesom ikke når frem til ham, hvis han er langt væk, så jeg har overvejet at købe en fløjte. Er det mon en god idé? Nogen af I andre, der bruger det? Vi skal ikke gå på jagt eller noget, så det er kun til indkald. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret December 30, 2009 Rapporter Share Besvaret December 30, 2009 Jeg har lagt mærke til, at Sophus reagerer promte :klap:, hvis nogen fløjter når han skal komme. Jeg kan ikke selv hverken fløjte eller pifte (lyder dumt at stå og råbe fit fiuw :stupid:) og har nogle gange problemer med, at min lyse stemme ligesom ikke når frem til ham, hvis han er langt væk, så jeg har overvejet at købe en fløjte. Er det mon en god idé? Nogen af I andre, der bruger det? Vi skal ikke gå på jagt eller noget, så det er kun til indkald. En fløjte er et lige så velegnet indkalds'instrument' som så meget andet - det være sig stemme, andre mekaniske lyde osv. Det hele handler i bund og grund om at hunden har lært eller lærer, at kode de to ting sammen. Vi bruger ikke fløjte i hverdagen - det er dog planen, at Bravo skal lære hyrdekommandoerne med en fløjte, så håber jeg at nedsætte en evt signal forvirring, da Zacho har lært hyrdekommandoer på engelsk - jeg syntes også det lyder bedre med en fløjte, især på lang afstand, når man skal dirigere hunden. Vi bruger selv et pift som indkald og der er lagt masser af værdi på det pift, så det virker altid, uanset situation Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst RSB Besvaret December 30, 2009 Rapporter Share Besvaret December 30, 2009 En fløjte er et lige så velegnet indkalds'instrument' som så meget andet - det være sig stemme, andre mekaniske lyde osv. Det hele handler i bund og grund om at hunden har lært eller lærer, at kode de to ting sammen. Vi bruger ikke fløjte i hverdagen - det er dog planen, at Bravo skal lære hyrdekommandoerne med en fløjte, så håber jeg at nedsætte en evt signal forvirring, da Zacho har lært hyrdekommandoer på engelsk - jeg syntes også det lyder bedre med en fløjte, især på lang afstand, når man skal dirigere hunden. Vi bruger selv et pift som indkald og der er lagt masser af værdi på det pift, så det virker altid, uanset situation Ja, jeg synes også det lyder bedre og mere neutralt end at stå der og råbe (med spæd kvindestemme:blink:). Og pifte, desværre gav al min træning som teenager ikke pote. Det er kan jeg simpelthen ikke finde ud af Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bailey_f1 Besvaret December 30, 2009 Rapporter Share Besvaret December 30, 2009 Det kender jeg godt - mit pift reageres der promte på, mens det ikke for tiden altid går lige godt med alm. indkald. Jeg kunne forestille mig hunden hurtigt lærer at der er noget mere vægt bag et pift. Vel lidt ligesom der kan være forskel på tonefaldet i en kommando. Min kan i hvert fald godt høre når "jeg begynder at mene det alvorligt" :slem: Derfor kunne jeg forstille mig at du godt kunne have gavn af en fløjte. Vi har (havde, for kan ikke lige finde den) sådan en fløjte der kan justeres i lyden. Det har virket fint den smule vi har trænet/brugt det. Egentlig er det vel mest til at dirigere hunden på afstand Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret December 30, 2009 Rapporter Share Besvaret December 30, 2009 Ja, jeg synes også det lyder bedre og mere neutralt end at stå der og råbe (med spæd kvindestemme:blink:). Og pifte, desværre gav al min træning som teenager ikke pote. Det er kan jeg simpelthen ikke finde ud af Hvis du tror man ikke kan lyde sur i en fløjte, så tager du fejl. Det kan man. I dén grad. Uanset. Hunden kan også sagtens høre en spæd lys kvindestemme. En fløjte er ikke andet end en anden kommandoform, og skal indlæres ganske som al anden træning (i det her tilfælde indkald) Jo en fløjte virker, hvis det er indlært ordentligt. Hvis ikke det er dét, kan det være lidt ligemeget. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst PMM Besvaret December 30, 2009 Rapporter Share Besvaret December 30, 2009 Jeg bruger også en fløjte til min hund - specielt når vi er i skoven og det virker rigtig godt. Vi er stadig ved at indlære den og bruger at ligge rigtig meget værdi i det at komme første gang fløjten lyder. Det går rigtig fint - er dog ikke sikker på at vi kan fløjte hende tilbage til os hvis først hun har fået øje på en hare , men så må man jo lade være med at indlære det i lige præcis den situation! Jeg kan heller ikke pifte :pift:. Lidt tæls når ens bedre halvdel godt kan :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret December 30, 2009 Rapporter Share Besvaret December 30, 2009 Jeg bruger også en fløjte til min hund - specielt når vi er i skoven og det virker rigtig godt. Vi er stadig ved at indlære den og bruger at ligge rigtig meget værdi i det at komme første gang fløjten lyder. Det går rigtig fint - er dog ikke sikker på at vi kan fløjte hende tilbage til os hvis først hun har fået øje på en hare , men så må man jo lade være med at indlære det i lige præcis den situation! Jeg kan heller ikke pifte :pift:. Lidt tæls når ens bedre halvdel godt kan :hmm: Håber det er Jeres egen skov - og uanset hvad - ØV for haren og andet vildt ... mht dit valg af smiley () Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst RSB Besvaret December 31, 2009 Rapporter Share Besvaret December 31, 2009 Hvis du tror man ikke kan lyde sur i en fløjte, så tager du fejl. Det kan man. I dén grad. Uanset. Hunden kan også sagtens høre en spæd lys kvindestemme. En fløjte er ikke andet end en anden kommandoform, og skal indlæres ganske som al anden træning (i det her tilfælde indkald) Jo en fløjte virker, hvis det er indlært ordentligt. Hvis ikke det er dét, kan det være lidt ligemeget. Ja, god pointe med at han burde kunne høre mig lige meget hvad. Mit problem er nok nærmest det modsatte af at lyde sur. Jeg står der med glad og lys stemme og kan bare ikke lyde bestemt eller ligefrem sur (hvilket jeg nu heller ikke mener gavner noget) så jeg tænkte at en fløjte kunne hjælpe mig til lidt mere autoritet i indkaldet. At vi så sideløbende skal arbejde med indkald, er der ingen tvivl om. Men heldigvis kommer han altid i sidste ende, han skal bare liiiiiige nogle gange være færdig med det han er i gang med:stupid: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret December 31, 2009 Rapporter Share Besvaret December 31, 2009 Jeg har lagt mærke til, at Sophus reagerer promte :klap:, hvis nogen fløjter når han skal komme. Jeg kan ikke selv hverken fløjte eller pifte (lyder dumt at stå og råbe fit fiuw :stupid:) og har nogle gange problemer med, at min lyse stemme ligesom ikke når frem til ham, hvis han er langt væk, så jeg har overvejet at købe en fløjte. Er det mon en god idé? Nogen af I andre, der bruger det? Vi skal ikke gå på jagt eller noget, så det er kun til indkald. Jeg har samme problem og ja, man lyder ski så dum Jeg købte en alm. benfløjte for et par år siden og jeg tror det kan betegnes som det bedste køb jeg har gjort, Misja var ca. 5 år og jeg indlærte den hos hende på et par timer ved, at træne som et alm. indkald. Jeg har så valgt en bestemt fløjte lyd, langtrukken og tydelig genkendelig. Fløjten virker langt bedre end mit alm. indkald, selv når hun er højst i hendes byttedrifter, kommer hun promte! :banan: ......og så kan det høres på en enorm lang afstand, uanset om jeg står i stiv modvind midt i et astma anfald og Misja med en mus i munden! :5up: Jeg kan på det varmeste anbefale det! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Drentsche Besvaret December 31, 2009 Rapporter Share Besvaret December 31, 2009 En fløjte er en god idé, fylder ikke meget. Jeg bruger også fløjte til indkald, nej det vil egentlig sige, at fløjten bruges som : kontakt mig lige, så jeg kan fortælle dig, hvad du skal nu. Når hundene er hvalpe, har jeg jo lavet det, med at gemme mig og fløjte. Det jeg så har oplevet, er at de lige stopper op, kigger rundt og orienterer sig , hvor jeg så fløjter igen. Så jeg tror ikke altid, at de liiige skal lave noget færdigt, men at de skal orientere sig om, hvor lyder kom fra. Men som DKWiechert skriver, kan man sagtens lyde sur i en fløjte Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bettemus83 Besvaret Februar 4, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 4, 2010 Hej! Jeg leder lidt efter nogle gode tips til indkaldsøvelser og har også tænkt meget på det med en fløjte. Jeg har også sådan en lys stemme og tit er jeg hæs osv, så ville være rart med et "pålideligt" værktøj til indkald. Men mit spørgsmål går på om hvordan man så lærer sin hund, at når man fløjter, så skal hunden komme?? Mvh Mette Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst RSB Besvaret Februar 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 5, 2010 Hej! Jeg leder lidt efter nogle gode tips til indkaldsøvelser og har også tænkt meget på det med en fløjte. Jeg har også sådan en lys stemme og tit er jeg hæs osv, så ville være rart med et "pålideligt" værktøj til indkald. Men mit spørgsmål går på om hvordan man så lærer sin hund, at når man fløjter, så skal hunden komme?? Mvh Mette Mit svar til dig bliver lidt anderledes, end det kunne have været, men synes da, jeg vil svare alligevel. Det er nemlig sådan, at jeg faktisk købte en fløjte i forbindelse med, at jeg startede denne tråd, men må indrømme, at jeg kun har brugt den én gang Dels er Sophus blevet meget bedre til at lytte til min stemme eller jeg er blevet bedre til at kalde ham ind :blink: dels syntes jeg, det var lidt voldsomt (læs:pinligt) med en høj fløjte her inde midt i byen Måske kommer den frem igen, hvis vi skal gå til marktræning på et tidspunkt eller noget, men indtil videre har jeg erfaret, at min hund kommer, hvis bare man er interessant/entusiastisk nok :blink: Om man så fløjter, råber med tøse-stemme, eller klapper, så gælder det om, at det kan betale sig for ham at komme. Men jeg forstår stadig dine overvejelser omkring fløjten - især, hvis du tit er hæs, som du skriver. Jeg tror, at træningen foregår på samme måde som uden fløjte. Du fløjter, hunden kommer (fordi, den bliver nysgerrig), den får en megalækker godbid. Måske start med at den er tæt på dig, og beløn den for at kigge op på dig, når du fløjter, så finder den ud af, at fløjten er lig med godbid og til sidst kan du trappe ud af godbidder. Jeg ved ikke om det er den gængse måde, men sådan har jeg i hvert fald lært Sophus, at det er fedt at komme, når jeg kalder :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret Februar 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 5, 2010 Hej! Jeg leder lidt efter nogle gode tips til indkaldsøvelser og har også tænkt meget på det med en fløjte. Jeg har også sådan en lys stemme og tit er jeg hæs osv, så ville være rart med et "pålideligt" værktøj til indkald. Men mit spørgsmål går på om hvordan man så lærer sin hund, at når man fløjter, så skal hunden komme?? Mvh Mette Præcis på samme måde som med alm. indkald Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret Februar 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 5, 2010 Hej! Jeg leder lidt efter nogle gode tips til indkaldsøvelser og har også tænkt meget på det med en fløjte. Jeg har også sådan en lys stemme og tit er jeg hæs osv, så ville være rart med et "pålideligt" værktøj til indkald. Men mit spørgsmål går på om hvordan man så lærer sin hund, at når man fløjter, så skal hunden komme?? Mvh Mette Det gør du ved at få hunden til at forstå at et pift i fløjten betyder "frikadeller falder nu ud af min lomme" Dvs på samme måde som indkald med navn. Start med hunden i snor helt inde ved dig, pift og fyld frikadelle på, bliv ved 3-4 gange, prøv så med lidt afstand, pift og frikadelle! Sørg for at hunden ikke kan undgå at komme i starten dvs træn med line, sørg for at der altid er frikadelle i starten! OBS erstat frikadelle med anden form for godbid! men lad være med at tro at alm foder er nok med mindre du har en meget madglad hund. Belønning for at komme skal altid være rigtig god. Lad være med at pifte i tide og utide! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts