Gæst k9lover Skrevet Januar 2, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2010 (rettet) Hej er der nogen der kan forklare hvad balance øvelser er og hvordan man træner dem. Og hvorfor træner man balance? Nu har jeg flere gange hørt og læst om at man skal træne balance øvelser med sin hund, men jeg er bare slet ikke klar over hvad der menes med balance øvelser må jeg med skam blankt indrømme . Redigeret Januar 2, 2010 af k9lover Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Renésj Besvaret Januar 2, 2010 Rapporter Share Besvaret Januar 2, 2010 Jeg har tidligere brugt træstammer i skoven, borde bænke i parken. Nogen bruger halmballer osv... Men husk altid at støtte hunden Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst k9lover Besvaret Januar 2, 2010 Rapporter Share Besvaret Januar 2, 2010 Tak for svar René. Kan du forklare mig hvorfor man gør det. Jeg tænker noget i stil med at træne dens koordination, men måske også noget der gør den mere selvsikker. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Januar 2, 2010 Rapporter Share Besvaret Januar 2, 2010 Der er for at træne koordinationen som du skriver, og for at udfordre hundens balancesans. Hunden har bedst af at bruge hele sin krop og det kommer den til ved at gå på væltede smalle træstammer, kravle under andre og hoppe over andre igen. Altså ikke udelukkende balance. Balancegang kan være flere ting, f.eks. at hunden skal sidde "smukt" på måsen og rejse sig op med forparten. Det kan også være at skulle finde godbidder/legetøj som er placeret på træers grene, hvor hunden skal rejse sig op uden at kunne holde i noget med forpoterne. Balance kan være at sidde på en gynge i lidt bevægelse, at gå over en vipppe, gå på en flydebro, stå i en robåd på vandet og en af mine yndlings: gå på frosne vandpytter. Gå på en stige eller lignende som først er lagt vandret over nogle lave bukke. Sidde og vinke eller gribe godbidder stående på en sten/træstub, det er det Pelle gør på fotoet. Derfor han ser lidt fjollet ud Balance kan også være at sende hunden op i stendynger ved stranden og søge foder eller bare gå med den derop uden at skynde på den. Der er utallige muligheder. Indendøre kan det være at sidde på en kontorstol/gyngestol og gribe godbidder eller vinke mm. Balancetræning giver hunden god selvtillid, men om det er selve balancemomentet eller bare det at du træner noget der belønnes skal jeg lade være usagt. Hunde som har problemer med nakke, ryg, hofter eller ben bør ikke tilbydes sådanne aktiviteter før kiropraktoren har sagt god for det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Januar 2, 2010 Rapporter Share Besvaret Januar 2, 2010 Som de andre skriver, så øger det hundens koordinationsevner - de fleste hvalpe ved fx ikke at de har 4 ben Så det kan være en stor udfordring for dem at skulle op at stå på en sten eller stamme.... Balance og koordinationsevne er super vigtigt fx i agility-sammenhænge, men også i lydighed kan det være yderst brugbart, at hunden er klar over, at den har to sæt ben og at de kan bevæges separat af hinanden Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst k9lover Besvaret Januar 2, 2010 Rapporter Share Besvaret Januar 2, 2010 Mange gange tak for svar Ninjamor og Amocca, meget spænende læsning. Helt klart noget jeg skal ha med i træning når den tid kommer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Renésj Besvaret Januar 2, 2010 Rapporter Share Besvaret Januar 2, 2010 Har gjort det en del med Fie i skoven, men gør det ikke så meget mere Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Januar 2, 2010 Rapporter Share Besvaret Januar 2, 2010 Det bruges også mod angst (hos mennesker) og synes det har virket på Petrine at få lidt mere balance Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Aussies for ever Besvaret Januar 3, 2010 Rapporter Share Besvaret Januar 3, 2010 Kropskontrol øvelser kan også være at hunden skal gå over cavaletti, dvs. bomme som ligger på jorden i et fast interval reguleret efter dyrets skridtlængde. Med træning kan intervallet øges/sænkes en ganske lille smule i forhold til den naturlig skridtlængde, ligesom højden af bomme kan øges, enten skiftevis i den ene side eller hele vejen ned i begge sider. Det bruges meget i heste-verden for at give hesten bedre begreb om hvor den sætter sine hove, samtidig med at det styrke rygmuskulaturen. Bomme på jorden kan også bruges som en slags laborant, hvor hunden skal gå igennem. Dette arbejde stimulere at hunden bruger sin bagpart, således at den ikke svinger ud over bommende i hjørnerne. Man kan lave små vipper, hvor hunden gøres bevidst om sin egen krop og dennes indflydelse på bevægelse (underlagets). Er man rigtig avanceret, så kan man lave små "gynger" (en plade ophænges i 4 reb/kæder) som stimulere balance. Det handler om at være kreativ :blink: Når jeg har hvalpe, så laver jeg en mindre "hvalpebane" til de små for at stimulere selvbevidsthed, kropskontrol og nysgerrighed. Den består af små bitte forhindringer, som balancebom, vippe, tunnel, "gynge", bolderum (lille balje med bolde), ting som larmer når man trækker i dem mv. Hvis ma scroller ned, så er der et lille billede af noget af "banen" på nedenstående side: Kennel info - mine hvalpe Vi ser det ikke sådanne baner så meget i DK, men i Tyskland f.eks. er det meget udbredt med dem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts