Hop til indhold

Hunden ud af soveværelset?

Gæst k9lover
 Share

Recommended Posts

Gæst k9lover

Nu har jeg op til flere gange læst at flere af jer her inde har hunden i soveværelset om natten. Jeg har også læst at i syntes det var syndt at hunden skulle sove alene når den også skulle være alene om dagen.

Jeg har læst nogle bøger af en speciel forfatter som bla andet i en af sine bøger har et afsnit der handler om at "smide" hunden ud af soveværelset. At det gør hunden stærkere af at være alene om natten. Et citat fra bogen

" Hunde, der sover i soveværelset, er mere tilbøjelige til at udvikle problemer med at være alene, end de hunde, der sover alene i egen kurv"

Så er det jeg spørger er han dybt forældet og/eller galt på den. Jeg læser alt jeg kan komme i nærheden af om hunde adfærd men er nok ikke så kritisk da jeg endnu ikke arbejder med en hund (jeg har ikke hund endnu) og vil derfor gerne høre jeres mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Roger Abrantes "Alene hjemme"?

Smid bogen ud, den er forældet...

Alene tid er alene tid - dvs. sover hunden alene om natten skal dette lægges oveni den alene tid hunden har om dagen... så er det pludseligt måske 16 timer af døgnet hunden er alene... det er MEGET længe ud af 24 timer for et flokdyr at være alene...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst k9lover

:lol::lol::lol: lige netop. Er alle hans bøger så det?

Tak for svar - ja jeg kan da godt se at det kan løbe op i mange timer for hudne at være alene når man begynder at ligge det sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg op til flere gange læst at flere af jer her inde har hunden i soveværelset om natten. Jeg har også læst at i syntes det var syndt at hunden skulle sove alene når den også skulle være alene om dagen.

Jeg har læst nogle bøger af en speciel forfatter som bla andet i en af sine bøger har et afsnit der handler om at "smide" hunden ud af soveværelset. At det gør hunden stærkere af at være alene om natten. Et citat fra bogen

" Hunde, der sover i soveværelset, er mere tilbøjelige til at udvikle problemer med at være alene, end de hunde, der sover alene i egen kurv"

Så er det jeg spørger er han dybt forældet og/eller galt på den. Jeg læser alt jeg kan komme i nærheden af om hunde adfærd men er nok ikke så kritisk da jeg endnu ikke arbejder med en hund (jeg har ikke hund endnu) og vil derfor gerne høre jeres mening.

Han er dybt forældet, hvis du spørger mig.

Min hund har været i soveværelset fra jeg fik hende hjem. Hun har været i sengen fra hun var 1 år gammel (hun er nu 6½ år). Jeg har i al den tid haft fuldtids-arbejde. De første 5½ år var jeg væk fra kl 6-15.55 og det sidste års tid var det fra 7-15.35. Luna havde lidt problemer med alene-hjemme i sin teenage-periode, men det er meget normalt for hunde i den alder.

Ellers har vi ikke nogle problemer. Hun bed i væggene som teenager. Men det stoppede vi med citronsaft (på væggene) og fyldte kongs til Luna:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tessa&Molly

Altså vi har Tessa på 21 mdr og i de 19 mdr hun har været i familien, har hun sovet i vores seng og hun har ALDRIG haft problemer med at være alene hjemme..

Molly på 10 mdr har i de 8 mdr hun har været i familien også sovet i soveværelset og hun er ikke god til at være alene hjemme (hverken alene-alene eller alene med Tessa-alene), hvis der er ting der kan gnaves i stykker, så gør hun det..

Men det er jeg ikke i tvivl om at hun ville gøre uanset om hun sov for sig selv eller hos os..

Så jeg vil tro at det kommer an på den enkelte hund om den får alene-hjemme problemer.. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Alene tid er alene tid - dvs. sover hunden alene om natten skal dette lægges oveni den alene tid hunden har om dagen... så er det pludseligt måske 16 timer af døgnet hunden er alene... det er MEGET længe ud af 24 timer for et flokdyr at være alene...

Sjovt nok var det også den første bog der poppede op i mit hovede da jeg læste TS's første indlæg :-D

Og ja, bogen er (efter min mening) dybt forældet, så vidt jeg husker er der nogle enkelte ok ting i den, men jeg ville bestemt ikke bruge den som en slagplan for at behandle alene hjemme problemer

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jeg har været ude som adfærdsrådgiver til en del hunde med alene problemer, hvor hundenes ejere enten først havde fået rådgivning af RA selv eller hans elever eller havde læst bogen og derfor havde smidt hunden ud af soveværelset, ned af møblerne og ignorerede hundene når de tilbød kontakt

Efter disse tiltag var hundenes problemer faktisk blevet værre.

Jeg kan sagtens se hvad RA mener og i teorien virker det logisk. Men en hund som HAR et separationsproblem og pludselig får forandret sit liv på denne måde, mærker manglen på det vante og forstår ikke baggrunden for ændringen.

Hunden bliver mere selvstændig at kun at have sig selv, men den bliver ikke nødvendigvis mere tryg af at blve smidt ud af "flokkens" fællesskab.

Hvis problemet er stort og hunden måske klæber til ejeren konstant, foreslår jeg, at den stadig sover i sengen, men at man i dagtimerne mindsker den fysiske kontakt, så hunden lærer at det er fint nok at være i samme rum, men at den ikke altid behøver ligge op ad, ligge hen over eller på anden måde være i fysisk kontakt med sit menneske.

Er den i meget fysisk kontakt med sit menneske er adskillelsen når ejeren forlader hunden dobbelt betydningsfuld: Selskabet forsvinder men også den fysiske kontakt hunden er blevet vænnet til og forbinder med tryghed.

At sove sammen giver tryghed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

uha hos mig om natten er der 2 hunde en bebs og en voksen:blink:

ingen problemer overhovedet :mrgreen:

hundene er bestemt ikke glade for og være alene men de lever med det.:blink:

xaro har sovet inde hos mig fra han kom hjem ad

Link til indlæg
Del på andre sites

Noomi har fra dag 1 sovet i mit soveværelse. Ikke i sengen fordi jeg var bange for at hun faldt ned da hun var helt lille og da hun blev lidt større var hun lidt for glad for at lege i den :mrgreen: Senere, efter lidt træning :engel: er hun kommet op og sover nu gladeligt i sengen hele natten og hun har aldrig haft problemer med at være alene hjemme :5up:

Smid du trygt og roligt den bog i skraldespanden og gå ud og køb/lån nogle som er mere tidssvarende :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Noomi har fra dag 1 sovet i mit soveværelse. Ikke i sengen fordi jeg var bange for at hun faldt ned da hun var helt lille og da hun blev lidt større var hun lidt for glad for at lege i den :mrgreen: Senere, efter lidt træning :engel: er hun kommet op og sover nu gladeligt i sengen hele natten og hun har aldrig haft problemer med at være alene hjemme :5up:

Smid du trygt og roligt den bog i skraldespanden og gå ud og køb/lån nogle som er mere tidssvarende :blink:

Og hvad er det så for en bog? Som omhandler alene-hjemme-træning og er god og tidssvarende? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Og hvad er det så for en bog? Som omhandler alene-hjemme-træning og er god og tidssvarende? :-D

Nu har jeg altså lånt mine ud til en kollega som har hvalp, så det med præcist at finde den hvor der står mest i bliver nok svært :oops: Men jeg mener helt bestemt at f.eks. Lone Grevas Hvalpen indeholder tips til alene-hjemme-træning :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg altså lånt mine ud til en kollega som har hvalp, så det med præcist at finde den hvor der står mest i bliver nok svært :oops: Men jeg mener helt bestemt at f.eks. Lone Grevas Hvalpen indeholder tips til alene-hjemme-træning :-D

Tak skal du have :5up: Der findes jo rundt regnet 1 milliard hundebøger, er jeg nået frem til, så det er lidt af en jungle. Men den er heldigvis også på min liste over bøger, der skal læses.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Er det skidt for en hund at klæbe? Eller er det kun i forbindelse med alene hjemme? Petrine klistrer (og klatrer) altid, men vi synes det er hyggeligt (og har ingen alene-problemer)

For nogle hunde kan det være skidt af hunden føler behov for at sætte sig fast på ejeren med velcro :-D

Hvis der ikke er faste rutiner vil de fleste hunde forsøge at følge med i hvad der nu skal ske, når ejeren bevæger sig.

Det kan være skidt for den hund som lider af separationsproblemer/angst idet den så hele tiden er utryg overfor, hvornår ejeren forlader den.

Det kan være skidt for den hund der, fordi den har velcro på, ikke for slappet nok af ift. dens behov, det vil vise sig i form af stressadfærd.

Er der ingen problemer hos hunden og den følger med konstant, så er det i orden for den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
For nogle hunde kan det være skidt af hunden føler behov for at sætte sig fast på ejeren med velcro :-D

Hvis der ikke er faste rutiner vil de fleste hunde forsøge at følge med i hvad der nu skal ske, når ejeren bevæger sig.

Det kan være skidt for den hund som lider af separationsproblemer/angst idet den så hele tiden er utryg overfor, hvornår ejeren forlader den.

Det kan være skidt for den hund der, fordi den har velcro på, ikke for slappet nok af ift. dens behov, det vil vise sig i form af stressadfærd.

Er der ingen problemer hos hunden og den følger med konstant, så er det i orden for den.

... altså Ninjamor, det du beskriver er jo så tydeligt lederskabsproblemer. Hunde som lider af seperationsangst er bange fordi den ikke har styr på os når vi er væk og hunde som daffer os i r... gør det jo for at holde øje med os.

Nu må du altså snart få det lært :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites