Hop til indhold

I 7sind om sterillisation


Dinah
 Share

Recommended Posts

Å - ÅHHHHHHH

 

Jeg har hele tiden sagt, at når vores barnevogn bliver solgt, så skal det dække noget af beløbet til en sterillisation af Cleo:genert:

 

Idag fik jeg mig endelig taget sammen til at sætte den til salg på DBA - 2 timer senere blev den solgt til 4000 kr:shock: De henter den imorgen!!!! Hårdt slag, at den er solgt, og at jeg ikke skal have flere børn:oops:

 

Nå men . . . . . er det så alligevel det, jeg skal bruge pengene på?

 

I løbetiderne er hun MEGET træt og sover sig igennem 3 uger medmindre hun er hys ved hegnet:evil:

2 mdr efter bliver hun falsk drægtig: Spiser ingenting, sur (snapper og knurrer), laver reder og aggresiv overfor andre hunde:evil:

 

DVS 14 uger om året er hun vældig underlig.

 

Ville I gøre det i denne situation?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja

 

Jeg er imod at sterilliserer, bare for at gøre det. Så Luna bliver ikke sterilliseret, medmindre hun får det ligesom du beskriver. Fordi selvom jeg mener der er en risiko ved at sterillisere, både mentalt og fysisk for tæven. Så mener jeg godt at disse evt. ulemper kan vejes op imod at have det skidt 14 uger om året.

 

Så hvis Cleo var min, så ville jeg sterilliserer hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

JA!

 

Jeg ville bestemt gøre det ved hen tæve, det er så påvirket som du beskriver din er.

 

Misja fik fjernet hele hendes motor for et par år siden, det er bare det bedste jeg har gjort for hende EVER :-D

 

Nu er hun glad og fri hele året og hendes vægt holder sig også ok, på trods af et retriver gen der gør hende meeeget madglad og let til rundbue stil hvis jeg ikke passer på :roll:

 

PS - der er også den ekstra gevinst, at ved motoren bliver fjernet helt, bliver risikoen for livmoderbetændelse og div. hormon betinget cancerformer reduceret væsentligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tulle blev jo steriliseret udelukkende pga. psykiske - eller hormonelle problemer ... ud af et år havde hun 6-7 gode måneder ... resten var enten PMS-hunden fra helvede, løbetidshunden der bare peb og peb og peb ... eller falsk-drægtigheds-hunden der virkelig led under det rent humørmæssigt ...

 

Jeg er også mod at neutralisere bare for at gøre det ... men det er jo netop ikke tilfældet med Cleo ... hun er jo ret plaget kan man sige ... for Tulle har det helt sikkert været en god løsning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tidligere var jeg også noget skeptisk overfor sterilisation, og mente jo bestemt, at hvis man havde anskaffet sig en tæve (og jeg har to), så har man valgt dem med hvad der følger med af løbetid, blod og alt det der.

 

Se, det var holdningen indtil jeg selv begyndte at overveje ganske seriøst at sterilisere min gamle, hvilket blev gjort sidste forår da hun var ca. ni år gammel.Her begyndte min søgning på holdninger for og imod for alvor, og hvad bed sig fast hos mig, var bevidstheden om, at havde hunden stadig levet i "frie flokke" var min hund måske slet ikke gået i løb. Og hvis hun var, havde det haft et formål med den falske drægtighed etc.

 

Så nu er jeg næsten gået modsat og tænker, at hvis man er ganske sikker på, at ens hund ikke skal have hvalpe, kan neutralisering være en ganske udmærket løsning. Hvis det er for at lade hunden slippe for de gener, der er i forbindelse med dens løbetid.

 

Min var også ganske påvirket af sine, og især de falske drægtigheder, hvor hun drev hele husstanden til vanvid. Efter hun er blevet steriliseret er hun en jævn og stabil tæve, der ikke har de store udsving i sit humør. Hun er gammel og ugidelig til tider, men sit otium får hun lov at nyde fuldt ud, og ikke få den forstyrret af hormonelle svingninger. Plus hun skal ikke holdes hjemme fra en jagt, på grund af noget ingen af os kan bruge til noget...

 

Som du fortæller om Cleo og de gener hun har under sin løbetid og falske drægtighed, så ville jeg ikke betænke mig, og straks bestille tid hos dyrlægen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bella blev steriliseret af netop samme grund som du skriver og jeg har ikke fortrudt det !

 

Jeg fik det lavet mellem 2 løbetider så hun var helt i (hormon) ro, der var 14 dage lige efter operationen hvor jeg havde det betydeligt værre end hunden.

Men efter 1 måned var der intet at mærke på Bella :banan:

 

Nu er der gået 3½ år siden og jeg har en tæve der ikke lider af humør svingninger, ikke tiltrækker han hunde mere end normalt :-D.

Jeg går ikke rundt og er nervøs for ups parring og underlivs betændelse.

 

Så nej jeg har ikke fortrudt, hvis du har en dyrlæge du stoler på og har tillid til er det bare at tage den endelige beslutning.

 

Et godt tip er at lave en body til hende så hun ikke behøver at gå med krave inden døre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her begyndte min søgning på holdninger for og imod for alvor, og hvad bed sig fast hos mig, var bevidstheden om, at havde hunden stadig levet i "frie flokke" var min hund måske slet ikke gået i løb. Og hvis hun var, havde det haft et formål med den falske drægtighed etc.

 

Lidt OT, og måske skal du svare i en ny tråd...

 

Men hvor har du læst ovenstående, jeg mener de undersøgelser jeg har læst om vilde hundeflokke (f.eks. i Grækenland) så lever de i ikke stabile flokke på 2-3 stks., og her vil de jo alle være i løbetid.

 

Og hvad angår falsk drægtighed, så har jeg spurgt min dyrlæge, og hun siger at det skyldes en hormonfejl (altså en signalfejl i hjernen), som måske og måske ikke kan være noget vi mennesker har fremavlet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke fortaler for at steriliserer, men hvis man har ansvaret for en tæve, der er frygtelig uligevægtig, måske også ligger på grænsen af en mælkekirtelbetændelse i forbindelse med løb og falsk drægtighed, så gør man den og hele familien en stor tjeneste.

Det er da hæsligt at de sin hund lide uden grund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt OT, og måske skal du svare i en ny tråd...

 

Men hvor har du læst ovenstående, jeg mener de undersøgelser jeg har læst om vilde hundeflokke (f.eks. i Grækenland) så lever de i ikke stabile flokke på 2-3 stks., og her vil de jo alle være i løbetid.

 

Og hvad angår falsk drægtighed, så har jeg spurgt min dyrlæge, og hun siger at det skyldes en hormonfejl (altså en signalfejl i hjernen), som måske og måske ikke kan være noget vi mennesker har fremavlet.

 

Syntes ikke det var så OT, så tager den her. Det kan jo være forgreninger af tråden, der giver TS nye sider af sagen.

 

Husker ærligt talt ikke hvor jeg læste det, og har helt sikkert fundet det et sted på nettet, hvor jeg foretager langt den meste af min informationssøgning. Desværre googler jeg til tider som en ged, da jeg ikke altid husker rækkefølge af ord jeg har søgt på, og derfor får forskellige informationer frem for hver gang jeg forsøger at lave samme søgning. Skal prøve at se om jeg kan finde det igen.

 

I forhold til falsk drægtighed syntes jeg at huske, at det skulle forklares i at hunden i flok praktiserer "børnehavepasning", hvor lavere rangerende tæver passer hvalpekuld for de fødende tæver, og som følge deraf bliver nødt til selv at producere mælk for at kunne fungere som ammer. Heller ikke her har jeg en kilde på, men skal se om jeg kan finde det frem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er en rigtig god idé at sterilisere hende.

I 2007 blev Sitto steriliseret, jeg er også meget imod unødvendige indgreb - altså også sterilisation uden grund - men i Sittos tilfælde (og Cleo's, lyder det til) så fandt jeg det nødvendigt. Sitto var egentlig okay under løbetiden, men hun var falsk drægtig op til løbetiden, under løbetiden, efter løbetiden og hver gang hun fik nyt legetøj eller bare fandt noget gammelt legetøj frem.. :stupid: I starten klarede hun den falske drægtighed rigtig flot, det var på et helt acceptabel niveau, men det blev kun værre og værre. Til sidst kunne hun ikke gå nogen som helst steder uden sin "hvalp", den skulle hele tiden passe og hun ville ikke gå ture eller træne. Indimellem om dagen, hvis jeg sad i sofaen, så kom hun og lagde hvalpen hos mig, så skulle jeg passe den, mens hun tog sig en lur. Straks hun vågnede, hentede hun den igen. Og hun ville kun sove, hvis enten hvalpen var hos hende, eller jeg ville passe den - det samme gjorde sig gældende om natten, hvor jeg oftest var hvalpepasser, for at hun kunne få søvn. Hun kom selv og afleverede sin hvalp, inden hun lagde sig til at sove. Det var nu lidt sødt alligevel :lun: men en plage for hende at hun havde det sådan, så i samråd med dyrlægen besluttede vi at det var det rette at gøre - og jeg fik en helt anden, rolig og selvsikker hund tilbage efter operationen! :5up::banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Syntes ikke det var så OT, så tager den her. Det kan jo være forgreninger af tråden, der giver TS nye sider af sagen.

 

Husker ærligt talt ikke hvor jeg læste det, og har helt sikkert fundet det et sted på nettet, hvor jeg foretager langt den meste af min informationssøgning. Desværre googler jeg til tider som en ged, da jeg ikke altid husker rækkefølge af ord jeg har søgt på, og derfor får forskellige informationer frem for hver gang jeg forsøger at lave samme søgning. Skal prøve at se om jeg kan finde det igen.

 

I forhold til falsk drægtighed syntes jeg at huske, at det skulle forklares i at hunden i flok praktiserer "børnehavepasning", hvor lavere rangerende tæver passer hvalpekuld for de fødende tæver, og som følge deraf bliver nødt til selv at producere mælk for at kunne fungere som ammer. Heller ikke her har jeg en kilde på, men skal se om jeg kan finde det frem.

 

Men er dette ikke en gammel skrøne fra den gang man troede at ulve levede i store flokke, og ikke som nu, hvor man ved at de lever i små famillier, hvor ungerne flytter hjemmefra når de bliver kønsmodne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men er dette ikke en gammel skrøne fra den gang man troede at ulve levede i store flokke, og ikke som nu, hvor man ved at de lever i små famillier, hvor ungerne flytter hjemmefra når de bliver kønsmodne?

 

I så fald hænger den godt fast, for det er hvad alle sider der benævner falsk drægtighed nævner...

 

Har ikke læst senere forskning, der skulle pege på noget andet. Det du henviser til, er det udelukkende lavet på græske hunde, eller hvad er den baseret på?

Link til indlæg
Del på andre sites

I så fald hænger den godt fast, for det er hvad alle sider der benævner falsk drægtighed nævner...

 

Har ikke læst senere forskning, der skulle pege på noget andet. Det du henviser til, er det udelukkende lavet på græske hunde, eller hvad er den baseret på?

 

Hvad er det jeg henviser til, jeg er ikke helt sikker på hvad det er du vil have mig til at svare på :oops:

 

Er det angående om de lever i store flokke eller små flokke, eller er det vedrørende om det skyldes en hormonel fejl?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har læst det i bogen "Dogs" af Coppinger og jeg har læst det i en online undersøgelse af græske hunde. "Dogs" var mere generelt og gav en dybdegående forklaring, hvor undersøgelsen af græske hunde vist bare beskrev det.

 

Vil se om jeg kan finde den og læse ved lejlighed. Tak for det.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

de sidste købere til barnevognen hoppede fra:evil:

 

men nu . . . . . . på torsdag skal vi levere den på Fyn og jeg får 4000 kr for den, med med mit held, så er det en HAT igen:damn: Tror ikke på det, før jeg står med de 4000:5up:

 

ERGO . . . . . nu står vi tættere på Cleos sterillisation:banan::banan::banan: hep hep hep:banan::banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

de sidste købere til barnevognen hoppede fra:evil:

 

men nu . . . . . . på torsdag skal vi levere den på Fyn og jeg får 4000 kr for den, med med mit held, så er det en HAT igen:damn: Tror ikke på det, før jeg står med de 4000:5up:

 

ERGO . . . . . nu står vi tættere på Cleos sterillisation:banan::banan::banan: hep hep hep:banan::banan:

 

Skide godt. Det skal nok lykkes denne gang!

 

Må jeg se sådan en specialdesignet Odder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...