Hop til indhold

Hofter...

Stjernetosse
 Share

Recommended Posts

Dette indlæg har godt nok været længe undervejs, både fordi grunden dertil er tjekket igen og igen, men også fordi det har været noget af en kamel for mig at sluge.

Planen var jo at Svea skulle have hvalpe i løbet af i år eller næste år. Og jeg besluttede mig for at få tjekket hendes hofter. Egentlig primært fordi vi løb agility, og jeg vil jo ikke risikere noget.

Lang historie kort - Svea har svær Hd :megaked:

Hun er ikke påvirket af det, utrolig nok, men det skyldes nok mest at hun er lille og har en god muskulatur. Dyrlægen mener også det er meget muligt at hun slet ikke får nogle gener af det, men der er selvfølgelig en risiko.

Men hvis jeg tænker grundigt, så har der måske været nogle små tegn hist og her på at der kunne være noget galt...

Så derfor hedder det nu hverken hvalpe eller agility. Men derimod hygge og rally/lydighed eller hvad vi kan finde på.

Jeg er skrevet op til en tæve fra en rigtig god kennel her i Danmark, men skal naturligvis kun have en hvis der kommer en af god kvalitet. Ellers hedder det nok import, men det ser vi til når vi kommer dertil.

Så kennel beagelou har ikke just fået den bedste start, men vi håber på at det ændrer sig i løbet af dette år.

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Dette indlæg har godt nok været længe undervejs, både fordi grunden dertil er tjekket igen og igen, men også fordi det har været noget af en kamel for mig at sluge.

Planen var jo at Svea skulle have hvalpe i løbet af i år eller næste år. Og jeg besluttede mig for at få tjekket hendes hofter. Egentlig primært fordi vi løb agility, og jeg vil jo ikke risikere noget.

Lang historie kort - Svea har svær Hd :megaked:

Hun er ikke påvirket af det, utrolig nok, men det skyldes nok mest at hun er lille og har en god muskulatur. Dyrlægen mener også det er meget muligt at hun slet ikke får nogle gener af det, men der er selvfølgelig en risiko.

Men hvis jeg tænker grundigt, så har der måske været nogle små tegn hist og her på at der kunne være noget galt...

Så derfor hedder det nu hverken hvalpe eller agility. Men derimod hygge og rally/lydighed eller hvad vi kan finde på.

Jeg er skrevet op til en tæve fra en rigtig god kennel her i Danmark, men skal naturligvis kun have en hvis der kommer en af god kvalitet. Ellers hedder det nok import, men det ser vi til når vi kommer dertil.

Så kennel beagelou har ikke just fået den bedste start, men vi håber på at det ændrer sig i løbet af dette år.

Uh, det er da ganske forfærdeligt.

Hvad mener du de små tegn har været, bare så man evt. selv kunne være opmærksom på det hvis det skulle ske?

Og hvad sagde dyrlægen om fremtidsudsigterne til at leve med det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Uh, det er da ganske forfærdeligt.

Hvad mener du de små tegn har været, bare så man evt. selv kunne være opmærksom på det hvis det skulle ske?

Og hvad sagde dyrlægen om fremtidsudsigterne til at leve med det?

Jamen de små tegn er at hun sommetider ikke vil løbe op ad trappen, eller at hun sætter sig ned. Igen kan det også være fordi jeg leder efter nogle symptomer ved hende, for trappen eks er om aften når der er slukket lys og det kan jo også være derfor...

Dyrlægen sagde at det var ikke sikkert hun nogensinde blev "syg", hvis bare jeg sørgede for at hun får gode olier osv og ellers behandler hende som jeg altid har gjort. Så muskulaturen bibeholdes. Egentlig sagde hun også at jeg gerne måtte fortsætte med agility - enten soft agility eller bare med hende som størrelse lille. Og det kan også godt være vi gør det, for hun elsker virkelig agility, men jeg skal lige over hurdlen først...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ihh, det er jeg da virkelig ked af at høre.. Men pt super glad for at læse, at hun ikke virker som om hun er synderligt påvirket af det!

Man tjekker normalt ikke hofter på små hunde, eller hvordan? I forhold til avlsgodkendelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ihh, det er jeg da virkelig ked af at høre.. Men pt super glad for at læse, at hun ikke virker som om hun er synderligt påvirket af det!

Man tjekker normalt ikke hofter på små hunde, eller hvordan? I forhold til avlsgodkendelse.

Nej der er ikke nogle krav om hd fotografering for beagler. Ikke i Danmark i hvert fald. Og jeg vil da være ærlig og skrive at det primært var pga agility jeg tjekkede hende. Jeg troede virkelig ikke der ville være noget med hende...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej der er ikke nogle krav om hd fotografering for beagler. Ikke i Danmark i hvert fald. Og jeg vil da være ærlig og skrive at det primært var pga agility jeg tjekkede hende. Jeg troede virkelig ikke der ville være noget med hende...

Men er der så ret mange kenneler der tjekker - dvs. vil du nemt kunne finde en hvor forældre er tjekket?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men man bliver vel alligevel lidt nervøs for hofterne på sin næste hund når man lige får sådan en melding - især når det ikke er normalt med et tjek

Ja det gør man da bestemt. Men jeg forsøger ikke at lade mig farve af det... Den næste hund bliver af nogle sunde danske linier kombineret med nogle gode sunde engelske linier. Jeg er fortrøstningsfuld i hvert fald.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv, hvor ærgerligt.

Heldigvis tror jeg heller ikke, at det er noget hun vil blive synderligt besværet af. Ganske enkelt fordi hele beaglens konstruktion ikke lægger et voldsomt pres på hofteleddet. Og samtidig er en lille og let hund.

Til min gamle hund, der heldigvis ikke er plaget af noget og har haft et godt udgangspunkt, bruger jeg både glucosamin og MSM og det virker ganske godt. Det kunne måske være produkter, der er værd at overveje. Jeg køber mine i Sverige ved Hööks, men generelt kan du med god gevinst købe tingene i hestebutikker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er fandmegalme noget lårt! Det var jo ikke meningen!

Og lille Sveske som skulle være stjernemoar *ae ae*

Men jeg kan måske godt så tænke, i mit stille sind, sæt nu det faktisk ER et problem? Med HD i beagler?

Bare fordi man ikke tjekker for det, er det jo ikke sikkert det ikke er der? Og hvis folk ikke sender billeder ind til DKK så har man jo ingen ærlig chance for at holde øje med det..

Hvad med hvalpen du så er skrevet op til? Tjekket i hoved og r**? xD

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er fandmegalme noget lårt! Det var jo ikke meningen!

Og lille Sveske som skulle være stjernemoar *ae ae*

Men jeg kan måske godt så tænke, i mit stille sind, sæt nu det faktisk ER et problem? Med HD i beagler?

Bare fordi man ikke tjekker for det, er det jo ikke sikkert det ikke er der? Og hvis folk ikke sender billeder ind til DKK så har man jo ingen ærlig chance for at holde øje med det..

Hvad med hvalpen du så er skrevet op til? Tjekket i hoved og r**? xD

Selvfølgelig er der nogle der tjekker, og til sammenligning kan jeg fortælle at størstedelen af hundene bag Svea er tjekket, med flotte resultater (A og B)

Og jo der er selvfølgelig en risiko for at Hd er et større problem for racen fordi der ikke er krav om at tjekke for det, men jeg er ret sikker på at hvis det var tilfældet at hd var ved at blive et problem så ville beagle klubben hurtigt få indført den avlsrestriktion.

Link til indlæg
Del på andre sites