Lonny Skrevet Februar 10, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2010 Luna har altid været glad for sin dyrlæge, og er gået ind i undersøgelsesrummet fuld af spilopper og glæde, men sådan er det desværre ikke længere, nu vil hun slet ikke ind i undersøgelsesrummet Jeg har heldigvis en rigtig god dyrlæge, som godt vil hjælpe :5up: Så vi har aftalt at jeg kommer derop et par gange om ugen, får lov at gå ind i undersøgelsesrummet, og får lov at sætte Luna op på undersøgelsesbordet, og dyrlægen har insisteret på at hun også vil deltage nogle af gangene, så hun kan være der og stoppe Luna med godbidder. I dag var første træningsforsøg, og Luna gik glad ind i venteværelset, men så snart jeg satte kurs imod undersøgelsesrummet, så ville hun ikke med. Så jeg lod hende være, men gik selv ind i rummet, her sad jeg så med en lun frikadelle og ventede på hende. Sygeplejesken var gået med ind og sad på undersøgelsesbordet. Efter et par minutter, blev duften af frikadelle for fristende, så Luna sneg sig 20 cm ind over dørtærsklen, men det var tydeligt at se at hun var klar til at flygte hvis nogen af os gjorde en pludselig bevægelse, og som sygeplejesken sagde, "jeg tror såmænd det ville være nok, hvis jeg bare rejste mig, også hvis jeg gjorde det langtsomt" Sygeplejesken fik så frikadellen, og alt i mens hun sad på undersøgelsesbordet og Luna stod på gulvet, så sad hun og fodrede Luna med frikadelle. Luna blev stående, men på intet tidspunkt begyndte hun at slappe af. Vi gik så ud af rummet igen, og Luna og jeg fik lov at gå rundt på egen hånd, og jeg forsøgte at gå sammen med Luna ind i undersøgelsesrummet igen, hun var ikke meget for det, men det var tydeligt at hun ikke var nær så skræmt, nu da der kun var mig og hende. Så jeg fik lokket hende helt derind, og vi gik en tur rundt om undersøgelsesbordet, alt imens hun nu blev fordret med stegt flæst. Og herefter afsluttede vi træningen, hun var ikke så usikker som da vi kom, men hun var stadig meget usikker. Vores plan er at gentage dette et par gange om ugen, og forhåbentlig ende med at få hende op på undersøgelsesbordet, og blive tryg ved det hele igen. Har I nogle gode råd eller fif til hvad vi ellers kan gøre for at mindske Luna's angst for at komme til dyrlæge, så vi igen kan få hende til at gå derind i tillid til at det nok skal gå? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BassilBerner Besvaret Februar 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2010 Vil bare sige: Gid jeg havde sådan en dyrlæge.. Bassil har det lidt la-la med høje ukendte lyde (smækkene bildøre og mange mennesker osv.) Og dyrlægen gør sådan her: Armene højt i vejret, og råber med 200 db: HEEEEJ BASSIL!! - og prøver så at 'slås-skubbe-lege' med ham :evil: Så han er helt ude i kulden - har besluttet ikke at bruge ham mere.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Februar 10, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2010 Vil bare sige: Gid jeg havde sådan en dyrlæge.. Bassil har det lidt la-la med høje ukendte lyde (smækkene bildøre og mange mennesker osv.) Og dyrlægen gør sådan her: Armene højt i vejret, og råber med 200 db: HEEEEJ BASSIL!! - og prøver så at 'slås-skubbe-lege' med ham :evil: Så han er helt ude i kulden - har besluttet ikke at bruge ham mere.. Det kan jeg søreme da godt forstå Men ja, jeg har (ifølge mig) verdens bedste dyrlæge, de er bare så hjælpsomme :5up: Luna er jo også blevet bange for lyden af plastikken der bliver pillet af engangssprøjten, så når hun hører den lyd, så forsøger hun at flygte. Så jeg nævnte for dyrlægen, at jeg gerne ville betale for nogle af disse sprøjter, hvis de så ville åbne dem mens vi var der, men selvfølgelig ikke stikke Luna. Og selvfølgelig ville de hjælpe med det, og jeg skulle da absolut ikke betale for engangsprøjterne :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Februar 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2010 Jeg ønsker dig alt muligt held og lykke - da jeg havde rotter gik jeg til dyrlægen 1-3 gange om ugen og havde Petrine med hver gang ... det har intet hjulpet, selvom det var med guffer, ingen pilning af dyrlæge og nogle gange med en hundeven Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Februar 10, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2010 Jeg ønsker dig alt muligt held og lykke - da jeg havde rotter gik jeg til dyrlægen 1-3 gange om ugen og havde Petrine med hver gang ... det har intet hjulpet, selvom det var med guffer, ingen pilning af dyrlæge og nogle gange med en hundeven Sådan håber jeg ikke at det går her Jeg håber at sygeplejesken har ret i at det forhåbentlig går, fordi hun jo har været glad for at være der på et tidspunkt, hun har ikke altid været bange Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Februar 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2010 Der er ret stor forskel på Luna og Petrines psyke, så jeg følger spændt med for at se, hvordan du gør, måske jeg kan stjæle ideer. Men selvfølgelig lykkes det for dig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Februar 10, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2010 Der er ret stor forskel på Luna og Petrines psyke, så jeg følger spændt med for at se, hvordan du gør, måske jeg kan stjæle ideer. Men selvfølgelig lykkes det for dig Tak, det havde jeg brug for at høre Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret Februar 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2010 Ved desværre ikke hvad du ellers kan gøre, men syntes det lyder godt det i gør. Det lyder til at være en super dyrelæge :5up: Dumle eeelskede også dyrelægen i starten. Nu stivner han så snart han ser undersøgelsesbordet. Det hjalp lidt på det sidste gang at dyrelægen ikke gjorde noget der gjorde ondt og så lod han Dumle stå med hovedet i maven på ham og stod bare og nussede ham roligt på brystet og gav godbidder inden han gik igang med undersøgelsen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Februar 10, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2010 Ved desværre ikke hvad du ellers kan gøre, men syntes det lyder godt det i gør. Det lyder til at være en super dyrelæge :5up: Dumle eeelskede også dyrelægen i starten. Nu stivner han så snart han ser undersøgelsesbordet. Det hjalp lidt på det sidste gang at dyrelægen ikke gjorde noget der gjorde ondt og så lod han Dumle stå med hovedet i maven på ham og stod bare og nussede ham roligt på brystet og gav godbidder inden han gik igang med undersøgelsen. Det er jo det der er problemet, hundene får kun dårlige oplevelser deroppe, og aldrig gode... Jeg læste på et tidspunkt at en enhver fejl i træning med angst, skulle efterfølges af 100 gode oplevelser, men det er jo fuldstændigt umuligt med hensyn til besøg hos dyrlægen, så jeg håber at lidt mindre kan gøre det... Og fremover vil jeg så holde træningen vedlige, fordi før i tiden tog vi jo derop et par gange om måneden og fik gode oplevelser, men da hun så var blevet glad for at være der, så holdt jeg op med det, for det gik jo fint :damn: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Buju Besvaret Februar 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2010 Efter Samson blev kastreret har han heller ikke været glad for dyrlægen. Da vi var hos Gudrun for et par uger siden, så ville han til at starte med heller ikke ind i rummet da han så 'det onde bord'. Hun tog det heldigvis roligt og gjorde ikke noget ved ham der gjorde ondt, men jeg tror stadig, at når vi kommer derop i morgen, så vil han have samme reaktion over for det at komme ind til dyrlægen - også selvom han kun har haft en positiv oplevelse hos hende. Håber i får det kureret, skøn dyrlæge du har der sådan giver sig tid til at træne med dig, jeg tror nu nok det skal lykkes. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret Februar 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2010 Det er jo det der er problemet, hundene får kun dårlige oplevelser deroppe, og aldrig gode... Jeg læste på et tidspunkt at en enhver fejl i træning med angst, skulle efterfølges af 100 gode oplevelser, men det er jo fuldstændigt umuligt med hensyn til besøg hos dyrlægen, så jeg håber at lidt mindre kan gøre det... Og fremover vil jeg så holde træningen vedlige, fordi før i tiden tog vi jo derop et par gange om måneden og fik gode oplevelser, men da hun så var blevet glad for at være der, så holdt jeg op med det, for det gik jo fint :damn: Nemlig, men når så der er bare en dårlig oplevelse igen så kan man starte forfra og så bliver det jo sværre for hver gang Jeg tror såmænd også godt vi kunne få lov til det samme hvis vi spurgte vores dyrelæge, men vi har bare så langt at køre så det ikke er en mulighed, men så er jeg bare glad for at det er en dyrelæge der giver sig god tid og giver godter. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Februar 10, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2010 Efter Samson blev kastreret har han heller ikke været glad for dyrlægen. Da vi var hos Gudrun for et par uger siden, så ville han til at starte med heller ikke ind i rummet da han så 'det onde bord'. Hun tog det heldigvis roligt og gjorde ikke noget ved ham der gjorde ondt, men jeg tror stadig, at når vi kommer derop i morgen, så vil han have samme reaktion over for det at komme ind til dyrlægen - også selvom han kun har haft en positiv oplevelse hos hende. Håber i får det kureret, skøn dyrlæge du har der sådan giver sig tid til at træne med dig, jeg tror nu nok det skal lykkes. Nemlig, men når så der er bare en dårlig oplevelse igen så kan man starte forfra og så bliver det jo sværre for hver gang Jeg tror såmænd også godt vi kunne få lov til det samme hvis vi spurgte vores dyrelæge, men vi har bare så langt at køre så det ikke er en mulighed, men så er jeg bare glad for at det er en dyrelæge der giver sig god tid og giver godter. Det er jo netop det, at man når at skabe et par gode oplevelser, og så er hunden pludselig nødt til at skulle stikkes med en nål, og så er man tilbage til start :damn: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret Februar 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2010 Det er jo netop det, at man når at skabe et par gode oplevelser, og så er hunden pludselig nødt til at skulle stikkes med en nål, og så er man tilbage til start :damn: Nemlig Gør det ondt på hende når de stikker? Vi har gjort det at dyrelægebesøg bare er noget der skal overståes. Der er to dyrelæger og vi vælger altid ham der giver sig mest tid og kan finde ud af at stikke så det ikke gør ondt (den anden er også god jeg tror bare han er blevet bidt en gang eller to for meget), jeg ved ikke lige hvad det er han gør, men han står og nulrer i nakken først og så får Dumle mundkurv på derind nu så dyrelægen ikke har noget at frygte (det finder den rolige dyrelæge sig dog som regel ikke i og piller den af ham mens de nusser ), men det begynder faktisk at virke, måske fordi der ikke er sket noget slemt de sidste 3gange og dyrelægen har taget det så roligt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bailey_f1 Besvaret Februar 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2010 Bare man dog selv havde sådan et overskud Super godt gået :5up: Luna har brug for gode oplevelser hos dyrlægen Jeg har endnu ikke haft en hund der var glad for dyrlægen. Det går fint de første par gange, men de lærer jo hurtigt hvad der sker sådan et sted :damn: Trykken alle vegne, stikkeri, slæbes op på den åndsvage vægt, for slet ikke og tale om alle de andre ting sådan en kan finde på at gøre Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Februar 10, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2010 Nemlig Gør det ondt på hende når de stikker?. Det gjorde ondt sidste gang da hun fik antibioka, og så er det jo klart at hun ikke kan lide det Og hvordan i alverden træner man en hund til at kunne lide noget der gør ondt, går og stikker den med nåle og skynder sig at give den en godbid... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret Februar 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2010 Det gjorde ondt sidste gang da hun fik antibioka, og så er det jo klart at hun ikke kan lide det Og hvordan i alverden træner man en hund til at kunne lide noget der gør ondt, går og stikker den med nåle og skynder sig at give den en godbid... Nej, men kan de ikke gøre det så det ikke gør ondt næste gang? Hvis nu de kan så kan det at de stikker også blive en sucess oplevelse hvor der ikke sker noget ondt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Februar 10, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2010 Nej, men kan de ikke gøre det så det ikke gør ondt næste gang? Hvis nu de kan så kan det at de stikker også blive en sucess oplevelse hvor der ikke sker noget ondt. Jeg tror at det afhænger af hvad det er de skal give af medicin, noget af det svier desværre, og det kan de jo ikke rigtig forhindre. Som dyrlægen sagde da hun skulle gøre det, "hun hadede det, og hun havde altid bare sådan en lyst til at skynde sig at sprøjte det ind og få det overstået, men med hendes logik vidste hun jo godt, at så ville det gøre mere ondt" Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret Februar 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2010 Jeg tror at det afhænger af hvad det er de skal give af medicin, noget af det svier desværre, og det kan de jo ikke rigtig forhindre. Som dyrlægen sagde da hun skulle gøre det, "hun hadede det, og hun havde altid bare sådan en lyst til at skynde sig at sprøjte det ind og få det overstået, men med hendes logik vidste hun jo godt, at så ville det gøre mere ondt" Ja det er nok sådan nogen Med Dumle var det hans vaccine der gjorde ondt og antibiotika der ikke gjorde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret Februar 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2010 Hvor er det godt, det du gør for Luna. Vores dyrlæge har også altid sagt, at vi er velkomne til at komme forbi og blive vejet/ få en godbid til hver en tid. Ville have gjort noget mere i det, men Smilla elsker i forvejen at komme derind. Har desværre ikke så mange fif til hvad du mere kan gøre. Synes det lyder meget rigtigt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Februar 10, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2010 Hvor er det godt, det du gør for Luna. Vores dyrlæge har også altid sagt, at vi er velkomne til at komme forbi og blive vejet/ få en godbid til hver en tid. Ville have gjort noget mere i det, men Smilla elsker i forvejen at komme derind. Har desværre ikke så mange fif til hvad du mere kan gøre. Synes det lyder meget rigtigt. Det gjorde Luna jo også, så jeg tror nok at jeg stadig vil råde dig til at komme på disse småbesøg hos dyrlægen... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret Februar 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2010 Det gjorde Luna jo også, så jeg tror nok at jeg stadig vil råde dig til at komme på disse småbesøg hos dyrlægen... Det kan godt være man sku'...:5up: (Lige nu kommer vi der engang om ugen ... har vi nærmest gjort det sidste halve år). Vi kommer der nu grundet hendes analkirtler, som er temmelig ømme (byld), så dyrlægen kan nok hurtigt blivre upopulær.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Februar 10, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2010 Det kan godt være man sku'...:5up: (Lige nu kommer vi der engang om ugen ... har vi nærmest gjort det sidste halve år). Vi kommer der nu grundet hendes analkirtler, som er temmelig ømme (byld), så dyrlægen kan nok hurtigt blivre upopulær.. Ja, så ville jeg da helt sikkert sørge for også at komme derop til hyggebesøg, så hun også får nogle gode oplevelser deroppe. Det kræver jo desværre kun ét besøg hvor hunden syntes at det er rigtig ubehageligt, og så har den fuldstændigt mistet tilliden til dyrlægen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret Februar 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2010 Ja, så ville jeg da helt sikkert sørge for også at komme derop til hyggebesøg, så hun også får nogle gode oplevelser deroppe. Det kræver jo desværre kun ét besøg hvor hunden syntes at det er rigtig ubehageligt, og så har den fuldstændigt mistet tilliden til dyrlægen. Jeg har nemlig været meget i tivivl om, hvor ''følsomme'' hunde var i forhold til disse oplevelser. Og det er måske også forskelligt.. Nu f.eks mht medicingivning. Da vores ene kat var lille havde hun øjenbetændelse og skulle have dryppet øjne i en lang periode. Hun hadede mig for det og begyndte at favorisere min kæreste kraftigt over mig (ville ikke sove hos mig, nusses af mig osv. Jeg var virkelig skurken). Nu er det så også mig, der giver Smilla piller (er nødt til at putte dem i halsen på hende, hvilket er mig så meget imod, men nødvendigt) og desuden giver jeg hende noget øjenmedicin 2 gange dgl, der smager meget besk (altid efterfulgt af godbid). Hun ser dog ikke ud til at trække sig fra mig. (Det er hurtig glemt igen). Så det er derfor jeg har tænkt, at hun nok også ville være hurtig til at tilgive dyrlægen... Men det tør jeg selvfølgelig ikke længere gå automatisk ud far efter din oplevelse med Luna. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Februar 11, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2010 Jeg har nemlig været meget i tivivl om, hvor ''følsomme'' hunde var i forhold til disse oplevelser. Og det er måske også forskelligt.. Nu f.eks mht medicingivning. Da vores ene kat var lille havde hun øjenbetændelse og skulle have dryppet øjne i en lang periode. Hun hadede mig for det og begyndte at favorisere min kæreste kraftigt over mig (ville ikke sove hos mig, nusses af mig osv. Jeg var virkelig skurken). Nu er det så også mig, der giver Smilla piller (er nødt til at putte dem i halsen på hende, hvilket er mig så meget imod, men nødvendigt) og desuden giver jeg hende noget øjenmedicin 2 gange dgl, der smager meget besk (altid efterfulgt af godbid). Hun ser dog ikke ud til at trække sig fra mig. (Det er hurtig glemt igen). Så det er derfor jeg har tænkt, at hun nok også ville være hurtig til at tilgive dyrlægen... Men det tør jeg selvfølgelig ikke længere gå automatisk ud far efter din oplevelse med Luna. Efter Luna har ændret holdning overfor dyrlægen, så tror jeg at mit nye motto vedrørende dyrlæger må være "better safe than sorry"... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Februar 12, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 12, 2010 Så har vi været oppe hos dyrlægen til endnu en "træningssession", og det gik over al forventning Vi var der i 15 minutter, og først ville Luna ikke gå ind i undersøgelsesrummet, men det tog kun 5 sekunder at overbevise hende. Så gik vi lidt rundt inde i rummet, hvorefter jeg lagde nogle godbidder på kanten af undersøgelsesbordet, og Luna hoppede op med forbenene så hun kunne nå at tage godbidderne. Da de 15 minutter var gået, der var Luna nået til at hoppe op på bordet, tage godbidden og hoppe ned igen, og havde gjort det en 5-6 gange :klap: Og hun forlod undersøgelsesrummet med logrende hale, hun havde nemlig fået så meget og overstrømmende ros af mig, jeg var jo lige ved at tude over at det gik så godt :klap: Vi skal dog ikke bevæge os når hun er oppe på bordet, så er hun nede igen som en lyn, hun skal bestemt ikke "fanges" deroppe... Jeg ved godt at der er lang vej endnu, men at hun allerede er oppe på bordet, det havde jeg godt nok ikke forventet :5up: 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts