Gæst Sms HUND 1 Skrevet Februar 13, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2010 (rettet) Hej med jer Som alle andre hundeejere har vi skullet klippe negle på vores vuffer. Vi var meget opmærksomme på at lære hende at blive håndteret især med henblik på negleklipningen ved at få lov til at tage fat i poterne, neglene o.s.v, men vi var for dårlige til at rent faktisk klippe neglene og bruge saksen. Dette resulterede i at vi sagtens måtte tage fat i poterne, neglene o.s.v, men da de ikke trængte til at blive klippet særligt tit blev selve klipningen ikke holdt ved lige. Vi måtte sagtens røre, men så snart saksen fik fat i neglen ville hun absolut ikke mere. Det resulterede i klipningen blev en forfærdelig omgang som blev foretaget ved dyrlægen (ved magt) når vi var til check el. lign. Vi prøvede på at gå stille frem, vi prøvede med mere magt (må i aldrig gøre, det er en dårlig oplevelse for alle og især hunden) men der var ikke noget der rigtigt fungerede, og da vi endeligt kom tæt på at få noget der virkede, trak hun i poten lige inden der blev klippet og det endte med at vi klippede for langt, og så var vi HELT på bar bund. Vi besluttede os derfor at starte HELT forfra, og da det virkede, syntes jeg jeg ville dele det: Første skridt: - Vi købte en ny neglesaks der så helt anderledes ud end den første. Formålet med en ny var at hunden ikke havde nogen dårlige oplevelser med den, og man kunne starte forfra. Vi købte neglesaksen lille og handy som mulig, da man nemt kan komme til at vride hundens klør uden at man opdager det med en stor saks, hvilket er rigtigt ubehageligt for vovsen. Det er også nemmere at se hvor meget man klipper af med en lille saks. - Efter HVER middagstur, blev det et fast ritual at hunden skulle op og stå på et bord og håndteres inden selen blev taget af, og gåturen var færdig. Da hun virkelig ikke kunne lide negleklipperen, startede vi meget blidt. De første uger gik med at have hunden på bordet, nusse lidt, og lige mærke forpoterne. Vi løftede dem, trykkede lidt på dem, klemte dem lidt og genøvede mest bare at arbejde med dem. Første gang kunne vi hurtigt mærke hvornår hunden fik nok af det, og de efterfølgende gange sørgede vi for at stoppe inden det kom så langt. Efter behandlingen, blev hun rost, selen blev taget af og hun fik en vuffi pind fra fakta (tynde oksehudspinde) som er hendes absolut ynglings spise. Fordelen ved dem er også at hun leger med dem, så de er gode til at få rystet "dårlige" oplevelser af. Efter noget tid gik vi videre og tog bagbenene med også. Hun kunne ikke rigtigt lide det, så det blev kun lige at løfte dem, give dem et kort tryk, og sætte dem igen. Efter lidt tid kunne vi begynde at tage fat om hendes negle med fingerne hvilket vi kunne fastere og fastere med tiden. Efter nogen ugers tid tog vi neglesaksen (den ny) frem og gik skridtet videre ved blot at røre hendes negle med den. Det virkede som om hun godt vidste hvor det bar hen af så dette tog lidt tid før hun blev nogenlunde tryk ved det. De første mange gange havde vi den kun fremme, og rørte kun ved en enkelt negl, og så færdig. Næste skridt (efter flere uger) var at tage fat med saksen omkring en negl, men uden at klippe. Man kunne tydelig mærke at det ikke var behaligt for hende, men som dagene gik accepterede hun det mere og mere. Næste skridt var derfor at klippe én negl og så slut. For vi under ingen omstændigheder skulle komme til at klippe for meget af eller at det skulle blive for hårdt, var det kun det yderste af spidsen vi klippede. Med det samme der var klippet, blev hun rost, selen blev taget af, og hun fik pinden. De næste dage gik vi tilbage med bare at holde hendes negle, røre dem med saksen o.s.v men uden at klippe. Vi er efterhånden nået til at vi kan klippe to negle af gangen, og hun accepterer det fint. Hun syntes ikke det er sjovt, men det er accepteret. Vi er begyndt at trappe ned igen sådan at hun kun kommer op på bordet hver 3-4 dag, og vi klipper kun en negl eller to en gang imellem. På den måde slipper man for den store, trælse, udmattende, ufrugtbare omgang, der højst sandsynligt bare gøre mere skade en gavn. Det har ligeledes en anden fordel, for man bliver selv mere og mere tryg ved at klippe negle når man tager det lidt af gangen. Husk foriøvrigt at klippe neglen således skæerne kommer ind fra hver side af neglen fremt for ovenfra og nedenfra. Tag tid til at hav saksen det rigtige sted, og klip hurtigt og bestemt. Det vigtigste er tålmodighed. Især skridtet fra at røre med negleklipperen til at holde om neglen tog lang tid. Husk masser af ros hele tiden. Nøgle "ordene" mener jeg er: - Hav en saks der er nem at styre - Hav en fast rutine. Når hunden ved at det er op på bordet og derefter ned og få ynglingsgodbiden virker det mere overkommeligt - Tag det ofte men lidt. Når det er efter gåturen er hunden også lidt trættere - Hvis hunden ikke er specielt interesseret i mad, prøv at leg bagefter Der er såmen ikke meget nyt i forhold til alle de gode råd der ellers ligger på siden, udover at huske at have saksen fremme et par gang om ugen og røre ved neglene. Jeg havde ikke tænkt på at én ting var at få lov til at røre ved poterne, men at det var noget helt andet at klippe neglen. Jeg håber det hjælper nogen. Redigeret Februar 13, 2010 af Sms HUND 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst BeagleDog Besvaret Februar 13, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 13, 2010 Godt indlæg. Når Sally skal ha' klippede klør, er det altid efter længere tids (5-10 min) forhandling. Jeg plejer at vise hende den godbid hun får, når vi er færdige (den skal være tilpas lækker, for ellers gidder hun slet ikke, så for det meste er det et stykke kallun som hun elsker) Saksen viser jeg hende samtidigt så hun ved det hænger sammen. Så kommer hun med jævne mellemrum hen til mig, men løber så snart jeg røre ved poterne (jeg prøver ikke at fange hende), indtil hun bare kommer hen og løfter poten - mens hun ligner en der tænker 'så lad os da få det overstået'. Bagefter har hun ikke noget i mod at jeg røre ved hendes poter og virker ikke på nogen måde fornærmet. Det er meget anderledes, end den måde det foregik på i starten, hvor det var en kamp og vel også et overgreb :damn: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Februar 13, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 13, 2010 Hej, undskyld det har ikke noget at gøre med indlægget, men hvad går dit brugernavn ud på? Hvad sker der hvis jeg sms'er HUND 1? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Februar 13, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 13, 2010 Rigtig godt indlæg, tak fordi du delte din erfaring med os :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Februar 13, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 13, 2010 Det er selvfølgelig den helt rigtige måde at træne negleklipning på. Men jeg synes bare ikke, at der er så vildt mange forskellige neglesakse til at klippe neglene på en større hund. Hvad er det for en hund, du har? Og kan du lægge et billede af din saks ind her? Også gerne af den gamle.. Der er rigtig mange, der har problemer med at klippe hundenegle. Og det skal bare gøre ondt én gang, så er både hund og ejer nervøse i meget lang tid. Jeg kan ikke helt se for mig, hvordan man kan klippe hundenegle ved at saksens skær kommer fra hver side? Selv klipper jeg en strimmel -først i den ene side af neglen og derefter i den anden side. Og til sidst spidsen, hvis det er nødvendigt. Men skæret på saksen er da over og under neglen. IKKE på hver side af neglen.. --Ligesom hvis jeg klipper mine egne negle.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Vivi Besvaret Februar 13, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 13, 2010 Dejligt med sådan en beskrivelse. Jeg er selv i gang med daglig tilvænning til negleklip. Min hund har som ganske lille været helt ligeglad med negleklip, men ting kan jo ændre sig. Jeg har allieret mig med råd fra Ninjamor, og er godt i gang, og der er fremskridt at spore allerede efter en lille måned. Jeg har nu nået at klippe ialt 5 negle uden reaktion fra vovse :klap: Jeg øver det ud fra samme princip som dig: Hundens grænser må ikke overskrides. En forskel er dog, så vidt jeg kan læse, på din og min fremgangsmåde at jeg giver maaaange godbidder ved hver træningssession: Røre med hånd, røre med saks, godbid, røre med hånd, røre med saks, godbid osv. Så der er jo mere end een fremgangsmåde, men jeg er totalt enig med dig i at det er arbejdet værd, fremfor at bruge magt hos hundeklipper eller dyrlæge. Jeg har nu en hund der logrende komme rendende forventningsfuldt når jeg siger: "Skal vi klippe negle?" Så sætter han sig klar på gulvmadrassen overfor mig, og hvis jeg ikke er hurtig nok til at komme i gang med "legen", laver han high five på saksen, som ligger mellem os. For en måned siden havde jeg forsvoret at det ville ske. Men kan du mærke forskel på bagben og forben? Jeg oplever nemlig at min hund hellere vil have klippet bagpoterne end forpotene. Jeg har en hjemmestrikket teori om at det kan have at gøre med det der urinstinkt i forb. med at træde på slanger, at det primært er forpoterne der skal være agtpågivende... Min dyrlæge siger at forpote-neglene vokser hurtigere end bagpoteneglene, så det havde jo været praktisk om hunden helst ville have klippet forpoteneglene:blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Februar 14, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 14, 2010 Dejligt med sådan en beskrivelse.Jeg er selv i gang med daglig tilvænning til negleklip. Min hund har som ganske lille været helt ligeglad med negleklip, men ting kan jo ændre sig. Jeg har allieret mig med råd fra Ninjamor, og er godt i gang, og der er fremskridt at spore allerede efter en lille måned. Jeg har nu nået at klippe ialt 5 negle uden reaktion fra vovse :klap: Jeg øver det ud fra samme princip som dig: Hundens grænser må ikke overskrides. En forskel er dog, så vidt jeg kan læse, på din og min fremgangsmåde at jeg giver maaaange godbidder ved hver træningssession: Røre med hånd, røre med saks, godbid, røre med hånd, røre med saks, godbid osv. Så der er jo mere end een fremgangsmåde, men jeg er totalt enig med dig i at det er arbejdet værd, fremfor at bruge magt hos hundeklipper eller dyrlæge. Jeg har nu en hund der logrende komme rendende forventningsfuldt når jeg siger: "Skal vi klippe negle?" Så sætter han sig klar på gulvmadrassen overfor mig, og hvis jeg ikke er hurtig nok til at komme i gang med "legen", laver han high five på saksen, som ligger mellem os. For en måned siden havde jeg forsvoret at det ville ske. Men kan du mærke forskel på bagben og forben? Jeg oplever nemlig at min hund hellere vil have klippet bagpoterne end forpotene. Jeg har en hjemmestrikket teori om at det kan have at gøre med det der urinstinkt i forb. med at træde på slanger, at det primært er forpoterne der skal være agtpågivende... Min dyrlæge siger at forpote-neglene vokser hurtigere end bagpoteneglene, så det havde jo været praktisk om hunden helst ville have klippet forpoteneglene:blink: Dejligt med fremskridt. Den blå tekst (kan huske jeg ikke fik svaret dig) det du skriver kan sagtens være korrekt, det kan også være fordi hunden bedre kan SE forpoterne end når man er i gang bagude - eller at forpoterne og dermed saksen og klippelyden er meget tættere på hundens hoved. Det er pludselig meget "tæt på" Mange hunde, de fleste vel egentlig, har ikke samme "forhold" til den del af kroppen de ikke selv ser, som de har til forkroppen, som de ser mere til. Også derfor har mange hunde brug for at træne kropskontrol så de "opdager" de har et bagstel der ikke kun behøver følge med forkroppen, men også kan arbejde uafhængigt af forbenene. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sms HUND 1 Besvaret Februar 15, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 15, 2010 Vivi > Med hensyn til bagpoterne, tror jeg bare det har været fordi vi har rørt en del mere ved forpoterne end bagpoterne mens vi trænede det... Buddha > Det kommer nok an på hvor du sender den til , men det er bare et navn, så chancerne for der skulle ske noget, er nok ret små Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sms HUND 1 Besvaret Februar 24, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 24, 2010 Birgitta > Den nuværende negleklipper er: GRO 5984 mens den gamle var noget i stil med: GRO 5986 small. Hunden er en lille westie, og med hensyn til klipningen, ved jeg faktisk ikke om der er en rigtig eller forkert måde at gøre det på, men det virker ihvertfald som om hun ikke rigtigt kan li det når der klippes ovenfra og nedenfra (saksen vandret hvis hundens poter står på bordet). Jeg forestiller mig lidt at man kan komme til at bøje neglen ud af (til hver side) når man gør det den vej, hvor den anden metode trykker neglen sammen (saksen lodret) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tonks Besvaret Februar 24, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 24, 2010 Det sjovt for jeg vender bare Izzie om på ryggen og ligger hende på min mave så klipper vi dem alle mens vi spiser frolic :mums: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Februar 24, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 24, 2010 Birgitta > Den nuværende negleklipper er:GRO 5984 mens den gamle var noget i stil med: GRO 5986 small. Hunden er en lille westie, og med hensyn til klipningen, ved jeg faktisk ikke om der er en rigtig eller forkert måde at gøre det på, men det virker ihvertfald som om hun ikke rigtigt kan li det når der klippes ovenfra og nedenfra (saksen vandret hvis hundens poter står på bordet). Jeg forestiller mig lidt at man kan komme til at bøje neglen ud af (til hver side) når man gør det den vej, hvor den anden metode trykker neglen sammen (saksen lodret) Den ser god ud, den saks, men nok ikke til store hunde, som min Silke. Men det er sikkert også noget med hvad man vænner hvalpen til. Og hvad man selv er vant til. Jeg kan godt lide fjedereffekten i den vi har. Når jeg har klippet sammen, så skal jeg ikke tænke på at lukke saksen/tangen op igen. Det gør den selv. --Men det er dejligt, at der er kommet et alternativ til de lidt "brutale" negletænger til hunde... --Da Silke var hvalp, kunne jeg klippe hendes negle med en almindelig (stor) menneske-negleklipper. Den kan man sikkert også bruge til små hunde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Februar 24, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 24, 2010 Det sjovt for jeg vender bare Izzie om på ryggen og ligger hende på min mave så klipper vi dem alle mens vi spiser frolic :mums: Kan du osse gøre det med katten??:lol: Hvordan er det liige, at I spiser frolic imens:lol:? Er det ved mund til mund-metoden? Selv med min superdygtige Silke er jeg nødt til at holde pote med den ene hånd og tang med den anden...:hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Trine199 Besvaret Juli 8, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 8, 2010 Har også lidt problemer med at få lov at klippe Chilli's negle. Kæresten har dog "opfundet" en ny leg - og nu går det lidt bedre : Først hentes en passende mængder godbidder i køkkenet og Chilli følger glædestrålende med både i køkkenet og tilbage i stuen. Saksen hentes frem og selvom man godt kan huske hvad den er til, så lokker godbidderne nu alligevel mere :blink: Hun bliver nu bedt om at sætte sig, og så frem med en pote og en negl...(eller tå som kæresten kalder det) For hver "tå" der klippes roses der i høje skyer og udløses automatisk en godbid. Når alle "tæer" på forpoterne er klippet, holdes der pause en dags tid eller to - hvorefter bagpoterne klippes på tilsvarende måde. Chilli har heldigvis KUN haft gode oplevelser med negleklipningen hidtil og kæresten får lov at fortsætte med den gode karma, da han er bedre til det end jeg Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts