Hop til indhold

Søger råd om husdyrregler.

Ascha
 Share

Recommended Posts

Jeg bor jo i lejebolig og har lige fået forslagene til næste beboerrådsmøde, der skal afholdes tordag i næste uge. :???:

Udover at det ændres til at man kun må have et husdyr pr. husstand (der ER vitterlig ikke problemer med de dyr der bor hernede og kun en enkelt beboer har to hunde) :vedikke::confused: inføres der krav til at hunden skal vaccineres mod hundesyge og leptospirose 1 x årligt. :stupid: :evil: Har lige talt med min dyrlæge der siger at vaccinen mod hundesyge dækker dyret mindst 3 år, og at vaccinen mod leptospirose primært er noget man anvender til apporterende jagthunde der bruges i vådområder og at man er i tvivl om, om den virkelig holder et helt år.

Der er ikke krav til vaccination mod rabies, parvo, leverbetændelse eller kennelhoste/ influenza. :confused:

Muskelhunde vil ikke længere være tilladt, ej heller blandinger af disse og teksten lyder: Bl.a. rottweiler, amerikansk bulldog, bla bla bla.... :damn:

Jeg er bange for at disse ændringer i husordenen vil blive vedtaget fordi folk, der ikke selv har hund, generelt ikke forstår hvor sindsyge disse ændringer er, og vil måske æde den, pga. at antallet sænkes fra ingen begrænsning, til et stk. (der er jo folk der generelt ikke bryder sig om kæledyr alle vegne).

Så var det jeg tænkte at der måske sidder nogle herinde (Lejernes Landsorganisation har nemlig lukket idag) der ved om:

1. Man kan forlange at folk skal møde op personligt, for at afgive deres stemme. Tidligere har man kunnet give en fuldmagt.

2. Om det er lovligt at varsle at man skal stemme om så omfattende ændringer af husreglerne, kun 10 dage inden.

3. Skal der ikke sendes stemmesedler ud (når det nu er husordenen der er til afstemning), som folk kan aflevere.

4. Om man virkelig kan stille krav til at folk overvaccinerer deres dyr (for kattene indføres ovenikøbet krav om neutralisering inden dyret fylder et år, selvom de ikke må færdes løse i området).

5. Det er så længe siden at jeg har været med til et beboermøde, fordi jeg skal bruge en feriedag på det, at jeg har glemt om man tager en debat om forslageme, eller om man bare kaster sig ud i en afstemning.

Ved godt det blev lidt langt, men håber der er nogen der har gidet læse det hele, som kan hjælpe mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke svare på det hele, men...

1. Man kan forlange at folk skal møde op personligt, for at afgive deres stemme. Tidligere har man kunnet give en fuldmagt.

Nej.

2. Om det er lovligt at varsle at man skal stemme om så omfattende ændringer af husreglerne, kun 10 dage inden.

Ja

3. Skal der ikke sendes stemmesedler ud (når det nu er husordenen der er til afstemning), som folk kan aflevere.

Det tror jeg ikke

4. Om man virkelig kan stille krav til at folk overvaccinerer deres dyr (for kattene indføres ovenikøbet krav om neutralisering inden dyret fylder et år, selvom de ikke må færdes løse i området).

:vedikke:

5. Det er så længe siden at jeg har været med til et beboermøde, fordi jeg skal bruge en feriedag på det, at jeg har glemt om man tager en debat om forslageme, eller om man bare kaster sig ud i en afstemning.

Der er debat om forslagene, før man stemmer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan heller ikke svare på det hele, men vi var selv turen igennem sidste efterår :roll:

- Mener jeg ikke man kan, med mindre det står i reglerne.

- Jow, det er lovligt vil jeg mene.

- Det tror jeg ikke der skal, blev ikke gjort hos os.

- Pas! Men jeg kan ikke forstille mig det, men i fald er det noget i der ved bedre skal fremlægge på mødet inden afstemning. Få gerne nogle fakta med til at støtte dine agumenter.

- Der er debat hvis nogen har noget at sige og gør opmærksom på det til mødet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke svare på dine spørgsmål, men jeg undres lige lidt............. overvaccinering, hvad så hvis dyrelægen siger nej?

Nogle mener det er direkte usundt at blive vaccineret en gang årligt :hmm:

Du har ikke en advokat/jurist i familien/vennekredsen som kan skrive et brev til formanden? :engel::engel::engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bor jo i lejebolig og har lige fået forslagene til næste beboerrådsmøde, der skal afholdes tordag i næste uge. :???:

Udover at det ændres til at man kun må have et husdyr pr. husstand (der ER vitterlig ikke problemer med de dyr der bor hernede og kun en enkelt beboer har to hunde) :vedikke::confused: inføres der krav til at hunden skal vaccineres mod hundesyge og leptospirose 1 x årligt. :stupid: :evil: Har lige talt med min dyrlæge der siger at vaccinen mod hundesyge dækker dyret mindst 3 år, og at vaccinen mod leptospirose primært er noget man anvender til apporterende jagthunde der bruges i vådområder og at man er i tvivl om, om den virkelig holder et helt år.

Der er ikke krav til vaccination mod rabies, parvo, leverbetændelse eller kennelhoste/ influenza. :confused:

Muskelhunde vil ikke længere være tilladt, ej heller blandinger af disse og teksten lyder: Bl.a. rottweiler, amerikansk bulldog, bla bla bla.... :damn:

Jeg er bange for at disse ændringer i husordenen vil blive vedtaget fordi folk, der ikke selv har hund, generelt ikke forstår hvor sindsyge disse ændringer er, og vil måske æde den, pga. at antallet sænkes fra ingen begrænsning, til et stk. (der er jo folk der generelt ikke bryder sig om kæledyr alle vegne).

Så var det jeg tænkte at der måske sidder nogle herinde (Lejernes Landsorganisation har nemlig lukket idag) der ved om:

Ved godt det blev lidt langt, men håber der er nogen der har gidet læse det hele, som kan hjælpe mig.

Står der ikke i vedtægterne hvornår indkaldelsen senest skal finde sted? Hos os mener jeg det er 14 dage eller 3 uger, så i vores tilfælde ville man kunne fælde forslaget fordi der ikke var indkaldt rettidigt (hvis indkaldelsen kom samtidig).

De andre punkter ved jeg ikke rigtig noget om.

Det lyder godt nok ikke specielt fedt - jeg tror dog desværre også at det ville kunne blive vedtaget i vores forening, hvis det da ikke lige var for det faktum, at de allerede har vedtaget at hund/kat er forbudt

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke svare på dine spørgsmål, men jeg undres lige lidt............. overvaccinering, hvad så hvis dyrelægen siger nej?

Nogle mener det er direkte usundt at blive vaccineret en gang årligt :hmm:

Det forslag der er kommet er jo nemt gennemhullet (men jeg skal da huske dit argument) :5up: så jeg tror det vil lykkes mig at få ændret på en del af det. Og ellers må jeg jo bare bryde vedtægterne, for jeg tror næppe at der kommer nogen forbi for at se vaccinationspapirer *MANGLER EN HOVEDRYSTENDE SMILEY*.

Bliver der tid til det, tror jeg også jeg vil spørge om det ikke var mere relevant at forbyde gøende hunde end muskelhunde. :lol: Tror faktisk at folk i lejligheder er mere irriteret over larmen fra gøende hunde end muskelhunde, nu vi er i gang med forbudene som ingen kan administrere alligevel. :stupid: Må indrømme at jeg glæder mig til at høre svaret fra en ikke hundekyndig. :klap:

Du har ikke en advokat/jurist i familien/vennekredsen som kan skrive et brev til formanden? :engel::engel::engel:

Nej desværre, men har checket med Lejernes Landsorganisation og Boligkontoret Danmark og der er åbenbart ingen grænser for hvad der kan besluttes. :shock:

Jeg vil dog være "bevæbnet" med DKK`s anbefalinger og vil forsøge om jeg kan få min dyrlæge til at skrive et eller andet brugbart.

Link til indlæg
Del på andre sites

Står der ikke i vedtægterne hvornår indkaldelsen senest skal finde sted? Hos os mener jeg det er 14 dage eller 3 uger, så i vores tilfælde ville man kunne fælde forslaget fordi der ikke var indkaldt rettidigt (hvis indkaldelsen kom samtidig).

Indkaldelsen kom for lang tid siden, det er bare forslagene der først kom i mandags.

Det lyder godt nok ikke specielt fedt - jeg tror dog desværre også at det ville kunne blive vedtaget i vores forening, hvis det da ikke lige var for det faktum, at de allerede har vedtaget at hund/kat er forbudt

Men I har da hund?. Har I fået dispensation?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan desvære ikke være til stor hjælp. Men jeg kan ikke forestille mig, at man kan lave regler med tilbagevirkende kraft.

Jeg vil tro, at reglerne kommer til, at gælde for husdyr, som anskaffes efter, at de nye regler træder i kraft, hvis de vedtages.

Man kan vel altid stille spørgsmål inden en afstemning hvis der er noget man er uenig i eller ikke forstår. Få en dokumentation fra din dyrlæge om det tossede i, at vaccinere mod leptospirose. Jo bedre du kan agumenter og dokumenter for dine synspunkter, det bedre står du og i andre huisdyrejere og har større chance for, at folk lytter til jer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Indkaldelsen kom for lang tid siden, det er bare forslagene der først kom i mandags.

Men I har da hund?. Har I fået dispensation?.

Næh, men det var fordi vi fik hund at de fik det indført. Selvom formanden havde hund i forvejen (han sagde så at han bare passede den for sin mor, men det havde han gjort i to år) og et par stykker har kat.

De sagde det allerede stod i vedtægterne, men vi var forbi retshjælpen og høre to forskellige advokaters syn på sagen og de sagde begge, at det gjorde det ikke (standardbestemmelser). Så vi købte hunden, nogen af dem blev helt vildt sure og så indførte de forbud.

Selv formanden, der jo selv havde hund, stemte for et forbud:damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan desværre ikke hjælpe... men hvor lyder det dog tåbeligt!! :stupid:

Jeg var i Letland i 1993 og boede privat hos en familie i en boligblok og det var sådan indrettet at folk skulle stemme om de ville have varmt vand, den ene gang om ugen de kunne få det, og hvis der bare var en person der sagde nej var der ingen i opgangen der fik det :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan desvære ikke være til stor hjælp. Men jeg kan ikke forestille mig, at man kan lave regler med tilbagevirkende kraft.

Jeg vil tro, at reglerne kommer til, at gælde for husdyr, som anskaffes efter, at de nye regler træder i kraft, hvis de vedtages.

Man kan vel altid stille spørgsmål inden en afstemning hvis der er noget man er uenig i eller ikke forstår. Få en dokumentation fra din dyrlæge om det tossede i, at vaccinere mod leptospirose. Jo bedre du kan agumenter og dokumenter for dine synspunkter, det bedre står du og i andre huisdyrejere og har større chance for, at folk lytter til jer.

Det bliver heller ikke med tilbagevirkende kraft.

Og du kan tro at jeg er igang. ;-)

Næh, men det var fordi vi fik hund at de fik det indført. Selvom formanden havde hund i forvejen (han sagde så at han bare passede den for sin mor, men det havde han gjort i to år) og et par stykker har kat.

De sagde det allerede stod i vedtægterne, men vi var forbi retshjælpen og høre to forskellige advokaters syn på sagen og de sagde begge, at det gjorde det ikke (standardbestemmelser). Så vi købte hunden, nogen af dem blev helt vildt sure og så indførte de forbud.

Selv formanden, der jo selv havde hund, stemte for et forbud:damn:

Ja, er det ikke utroligt at folk stemmer imod noget som de slet ikke ved om bliver et problem for dem. :stupid:

Jeg har slet ikke lyst til at bo et sted hvor folk går i så små sko og har altid glædet mig over at der er ret få regler generelt,.... men det er så måske slut nu. :megaked: Strammer man op omkring dyrene tror jeg at deres ejere bliver mere obs på hvad andre har lov til, og så frygter jeg at der går børnehave i den.

Jeg kan desværre ikke hjælpe... men hvor lyder det dog tåbeligt!! :stupid:

Jeg var i Letland i 1993 og boede privat hos en familie i en boligblok og det var sådan indrettet at folk skulle stemme om de ville have varmt vand, den ene gang om ugen de kunne få det, og hvis der bare var en person der sagde nej var der ingen i opgangen der fik det :roll:

:lol: Godt man ikke bor i Letland.

det med vaccination ect. kan du ikke få dyrlægen til at skrive et kort brev om det der er i forslaget og evt. hvad han ville foreslå i stedet :vedikke:

Jeg har en tid hos hende imorgen, så det tror jeg at jeg vil spørge om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke så meget at bidrage med andet end held og lykke!! Kender alt for godt til den slags beboelser, hvor det bare gælder om at lave forbud mod alt. Heldigvis har bestyrelserne en tendens til ikke at have meget forstand, så orker man kampen, kan den sagtens være til at vinde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke særligt meget at sige til det, men synes da det er underligt at gå op i vaccination :hmm: og ja held og lykke med det, og så tænker jeg at du skal være beredt meget beredt for ikke hunde folk kan være skræmmende :shock: når det drejer sig om sådan noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Underligt - især det med vaccinationerne og tvungen neutralisering af katte på trods af at de ikke må færdes løse. :confused:

Sidste efterår blev der også vedtaget her i vores boligforening, at tilflyttere kun må have ét husdyr, og at vi der bor her i forvejen ikke må anskaffe nye. Og sådan er det så mange steder - det har været umuligt for mig at finde en lejlighed hvor jeg kunne have både Sascha og mine katte med mig.

Men idag - om 1 time og 10 minutter - skal jeg med ind og skrive under på købet af et lille hus; så kan alle de boligforeningsregler rende mig noget så grusomt... :mrgreen: ej, undskyld sproget, jeg omformulerer lige: så behøver jeg ikke længere rette mig efter boligforeningernes regler... :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Underligt - især det med vaccinationerne og tvungen neutralisering af katte på trods af at de ikke må færdes løse. :confused:

Sidste efterår blev der også vedtaget her i vores boligforening, at tilflyttere kun må have ét husdyr, og at vi der bor her i forvejen ikke må anskaffe nye. Og sådan er det så mange steder - det har været umuligt for mig at finde en lejlighed hvor jeg kunne have både Sascha og mine katte med mig.

Men idag - om 1 time og 10 minutter - skal jeg med ind og skrive under på købet af et lille hus; så kan alle de boligforeningsregler rende mig noget så grusomt... :mrgreen: ej, undskyld sproget, jeg omformulerer lige: så behøver jeg ikke længere rette mig efter boligforeningernes regler... :engel:

Tillykke med det, ja det er meget nemmere at eje end at leje, og mon ikke det kun bliver værre og værre med regler mod dyr i lejeboliger :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, det tror jeg bestemt. Desværre. Det ender jo med at det kun er folk med penge til at købe hus der kan holde hund... stakkels studerende mv. :cry:

Ja det ser ud til at det er den vej det går desværre, men folk bliver bare mere og mere hysteriske med dyr :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har vi afholdt mødet og desværre blev husordenen vedtaget med et lille flertal. :cry: :cry: Demokrati,.... my ass (sådan har jeg det altså lige nu). :???:

Det lykkedes mig kun at rokke ved vaccinationskravene, for folk var overhovedet ikke indstillet på at forholde sig til virkeligheden. Vi var 4 der forsøgte at forklare hvorfor raceforbudet var idioti, men folk var lykkelige over at de "farlige" hunde nu kunne forbydes. At reglerne så ikke kan håndhæves og at der kan blive problemer med forbud hvor man anvender ord som "blandt andet" er de åbenbart ligeglade med. :damn: Det er vist: "lykkelig er den enfoldige" der råder, her hvor jeg bor. :stupid:

Der skulle vel ikke være nogen der har et hus på landet, billigt til salg?. :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ærgeligt at der hersker så megen uvidenhed og fordomme i boligselskaberne, jeg forstår godt behovet for at berolige og komme evt. problemer i forkøbet. Men så er det vigtigt at basere evt. regler og forbud på viden og ikke på tro!

Hos os kom der et mundkurvs påbud til alle med kamphunde men ingen til at håndhæve det, ligesom ikke ret mange overholder reglen om at samle op efter sin hund og ikke at lufte med løs hund inde i bebyggelsen.

Der er ingen som sørger for at disse regler bliver håndhævet og derfor er her meget få, som åbenbart gider at tænke længere end til egen næse mht. at samle op og lufte i snor inde i bebyggelsen (mundkurvs reglen er helt hen i vejret, for vi har ikke nogen problemer med "kamphunde" længere. De hunde der er tilbage, ejes og føres af almindelige og ansvarlige voksne mennesker som os her på HF) - vi hundeejere skyder os selv i foden med den ligegyldige holdning :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

vi hundeejere skyder os selv i foden med den ligegyldige holdning :damn:

Ja, det undrer også mig, at der er så mange, der ikke samler op. Nogle gange overvejer jeg at samle op efter andre, når jeg går tur i kvarteret, men det ville jo være et værre sisyfosarbejde. :???: Der er så få lejlighedskomplekser, hvor man må holde hund, så jeg fatter simpelthen ikke, at hundeejerene ikke tænker sig lidt mere om og samler op efter deres hund, så der ikke er flere, der bliver irriterede på hundene og forbyder dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos os kom der et mundkurvs påbud til alle med kamphunde men ingen til at håndhæve det, ligesom ikke ret mange overholder reglen om at samle op efter sin hund og ikke at lufte med løs hund inde i bebyggelsen.

Det spurgte jeg nemlig til. Bestyrelsen fik åbenbart klager over at den gamle lov ikke blev overholdt, men de kunne ikke svare på hvad der gjorde at de så troede at den nye ville blive det. :stupid:

Hos os ligger der meget sjældent lorte, der er kun en enkelt hund der er løs, når ejeren spiller frisbee med den på boldbanen (når der ikke er andre) og kun en enkelt hund der er gøende (faktisk en af bestyrelsesmedlemmernes hund). Der er en enkelt kat der går løs,.... og det er hvad folk så klager over. :confused::hmm::shock: Det kan jeg sgu ikke forstå at man tager alvorligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Så har vi afholdt mødet og desværre blev husordenen vedtaget med et lille flertal. :cry: :cry: Demokrati,.... my ass (sådan har jeg det altså lige nu). :???:

Det lykkedes mig kun at rokke ved vaccinationskravene, for folk var overhovedet ikke indstillet på at forholde sig til virkeligheden. Vi var 4 der forsøgte at forklare hvorfor raceforbudet var idioti, men folk var lykkelige over at de "farlige" hunde nu kunne forbydes. At reglerne så ikke kan håndhæves og at der kan blive problemer med forbud hvor man anvender ord som "blandt andet" er de åbenbart ligeglade med. :damn: Det er vist: "lykkelig er den enfoldige" der råder, her hvor jeg bor. :stupid:

Nu kender jeg ikke jeres specifikke regler eller hvem jeres udlejer er.

Men.

Det er normalt at en ordensreglement skal vedtages med minumum 2/3 flertal af de fremmødte.

Dette for at have det størst mulige flertal for den slags.

Var jeres afstemning med simpelt flertal eller med 2/3 dels flertal. Og hvad står der i jeres reglement omkring dette?

Link til indlæg
Del på andre sites