Hop til indhold

Endnu et spørgsmål om Aussien

Gæst Bam Bam
 Share

Recommended Posts

Gæst Bam Bam

Jeg har lige et spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med.:blink:

Jeg har flere steder læst, at aussien ikke arbejder ubetinget for en.

Hvad menes der præcist med det?

Betyder det, at hvis man ikke selv er 100 % fokuseret under træningen, så gider den ikke arbejde med en?

Eller menes der, at hvis man måske virker lidt usikker på en øvelse, så mister den troen på en.

Jeg har også læst nogle steder, at hvis man ikke er "hurtig nok", så løber den om hjørner med en. Er det rigtigt? Og menes der i hverdagen eller under træning?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har ikke Aussie, men jeg kan slet ikke bruge sådanne udsagn til noget, ingen hund arbejder ubetinget for nogen, den arbejder for sig selv, dvs den arbejder for at få noget ud af det, det kunne være godbidder, leg eller ros og anderkendelse.

Uden at få noget er der ingen som arbejder!

Ingen hunde render om hjørner med nogen! hunde gør det som bedst kan betale sig for dem, er din belønning ikke god nok for hunden så vil den vælge at gøre noget andet som den få højere belønning for, dvs står du og vifter med en tør kiks samtidig med at naboen's tæve er i løbetid og står og gør sig til, så vil hunden højst sandsynlig vælge naboen's hund med mindre den er ekstrem mandglad.

Derfor det du tilbyder skal bare være bedre, det gælder alle hunde ikke bare Aussier;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige et spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med.:blink:

Jeg har flere steder læst, at aussien ikke arbejder ubetinget for en.

Hvad menes der præcist med det?

Betyder det, at hvis man ikke selv er 100 % fokuseret under træningen, så gider den ikke arbejde med en?

Eller menes der, at hvis man måske virker lidt usikker på en øvelse, så mister den troen på en.

ingen af delene hvis det betyder noget er det nok snarere at racen for det meste er forholdsvis selvsikker, dvs at belønningen skal være rigtig god hvis ikke hunden skal finde på noget selv hvor den få højere belønning, er der fx rådyr at løbe efter så kræver det en meget høj belønning fra dig hvis hunden skal vælge rådyrene fra.

Jeg har også læst nogle steder, at hvis man ikke er "hurtig nok", så løber den om hjørner med en. Er det rigtigt? Og menes der i hverdagen eller under træning?

se mit svar ovenfor, det hænger højst sandsynlig sammen med selvsikkerhed, er hunden lidt usikker er det oftest lettest at fastholde den, selvsikre hunde kan oftest finde på noget at belønne sig selv med, dvs de kan virke mere "løbe om hjørne" agtige :vinken:

De Aussier jeg har set på træningspladsen er gode, de er hurtige og har masser af gå på mod men de kræver meget belønning og slår fra hvis det bliver kedelig, dvs de kræver en god hundefører som kan og vil arbejde.

Det vil sige du skal som hundefører være glad for at træne, du skal være omstillingsklar og iderig og du skal have masser af tålmodighed.;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bam Bam
De Aussier jeg har set på træningspladsen er gode, de er hurtige og har masser af gå på mod men de kræver meget belønning og slår fra hvis det bliver kedelig, dvs de kræver en god hundefører som kan og vil arbejde.

Det vil sige du skal som hundefører være glad for at træne, du skal være omstillingsklar og iderig og du skal have masser af tålmodighed.;-)

Tak for det gode svar. :-D Jeg er jo som sagt meget vild med aussien og BC`en og prøver, at få så meget information så muligt.

Jeg ved min næste hund skal være meget mere trænings villig end min Golden. Han opfylder ikke rigtig det behov jeg har for træning. Han er dygtig, men han gider ikke træne særlig lang tid af gangen og så gider han slet ikke træne detaljer. Han skal belønnes utroligt meget for at holde fokus og hvis jeg ikke er 100 % fokuseret på ham hele tiden, så mister jeg ham. Jeg synes stadig det er sjovt, at træne med ham og jeg lære også meget, bla. er jeg blevet meget mere tålmodig og har lært, at træne i hans tempo, men det kan nogle gang godt være lidt sejt, hvis du forstå hvad jeg mener.

Så jeg passer måske slet ikke særlig godt til en aussie:cry::cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bam Bam
jeg har ikke Aussie, men jeg kan slet ikke bruge sådanne udsagn til noget, ingen hund arbejder ubetinget for nogen, den arbejder for sig selv, dvs den arbejder for at få noget ud af det, det kunne være godbidder, leg eller ros og anderkendelse.

Uden at få noget er der ingen som arbejder!

Ingen hunde render om hjørner med nogen! hunde gør det som bedst kan betale sig for dem, er din belønning ikke god nok for hunden så vil den vælge at gøre noget andet som den få højere belønning for, dvs står du og vifter med en tør kiks samtidig med at naboen's tæve er i løbetid og står og gør sig til, så vil hunden højst sandsynlig vælge naboen's hund med mindre den er ekstrem mandglad.

Derfor det du tilbyder skal bare være bedre, det gælder alle hunde ikke bare Aussier;-)

Hov, havde ikke lige set dette indlæg:-D

Jeg vil lige sige, at det ikke er mig som er kommet med de udsagn og det reflektere heller ikke min mening. :-D ( så meget kender jeg ikke aussien:blink:)

Jeg er da enig med dig langt hen af vejen, men jeg har også mødt mange hunde som er så kloge og selvstændige i deres adfærd, at de ofte forsøger, at udregne ejerens næste træk.

Om det er det der gør, at flere skriver inde på nettet, at en aussie godt kan løbe om hjørner med en, ved jeg ikke. Eller mener de, at man skal være konsekvent i ALT hvad man gør, for ellers mister hunden troen på en.

Men det er netop det jeg godt kunne tænke mig at vide meget mere om.:-D

Murphy arbejder heller ikke ubetinget for mig. Men jeg har måske en anden opfattelse af hvad det betyder end hvad aussie ejere gør.:blink:

Når jeg tænker ubetinget og Murphy, så betyder det, at hvis jeg bare mister fokus et halvt sekund, så har jeg mistet ham. Hvis jeg ikke er hurtig nok eller belønner nok, så gider han heller ikke. Jeg er ofte nød til, at skifte belønning ellers mister han interessen.

Jeg skal idet hele taget arbejde meget hårdt for, at opnå et godt samarbejde.

Måske er det mig der er doven, men jeg kunne godt tænke mig, at min næste hund er lidt "nemmere" at træne med.:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Jeg er ofte stødt på den der med "arbejder ikek ubetinget for en", og "løber om hjørner med en hvis ikke man er en meget dygtig hundefører".

Og jeg ved altså ikke helt om jeg er enig. Jeg tvivler på der findes nogen som helst racer, der abrjeder ubetinget for en. Jeg kender ingen racer der gider være "på", hvis hundefører er r*vkedelig og hvis arbejdet ikke giver en belønning af nogen art.

Og hunde gør jo hvad der bedst betaler sig, så hvis man som ejer (måske ubevidst) belønner den forkerte adfærd, ja så er det jo svært at lære den det man ønsker.

Jeg har jo en aussie-tæve, og måske det skyldes at min anden hund er en spidshund, så jeg er vandt til en der VIRKELIG kræver en topmotiveret hundefører for at arbejde, men jeg synes Gaia er ualmindeligt nem at arbejde med.

Hun er virkelig "på" når vi træner, og træningen og opmærksomheden i sig selv, er en stor del af drivkraften for hende.

Self skal hun osse belønnes for sit arbejde -men en belønning for hende kan godt være kontakt (f.eks. i form af kæl, stemme osv), hvor sådan en som Reiki, vilel vende sig om og gå, hvis hans belønning bare var at få at vide han var dygtig.

Aussien er oftest en intelligent hund, og hvis ikke man giver den noget at lave, kan den selv finde på noget. Og som bekendt er det jo sjældent noget vi mennesker synes er nær så fantastisk som den selv synes.

-men det gælder jo for de fleste aktive/intelligente hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

lige en tilføjelse -jeg mener IKKE aussien er en selvstændig hund. Den er enormt førerorienteret (hvis altså føreren er værd at orientere sig imod -men igen, det gælder jo de fleste racer).

Og for Gaias vedkommende er det osse en meget blød hund. Nogen mere end andre. Hvis ens sammenligningsgrundlag er en BC, så kan jeg da godt se at den måske kan virke lidt selvstændig. Men sammenlignet med andre racer, mener jeg altså ikke den er det

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Jeg har flere steder læst, at aussien ikke arbejder ubetinget for en. Hvad menes der præcist med det?

Alle hunde arbejde for deres egen skyld, betegnelsen will-to-please er faktisk et meget forfejlet udtryk. Hunde er egoister og gør kun det som de ser som en fordel for dem.

Der er dog race som er avlet til at arbejde sammen med mennesker som et team og tilforskel for racer som er avlet til at arbejde mere selvstændigt og mere eller mindre uafhængigt af vejledning fra deres fører, behøver disse hunde ikke nær samme opmuntring og høje belønningsrate for at gøre tilsvarende stykke arbejde.

Mht. Aussien så er det en race som er avlet til at samarbejde og det er derfor en hund, som generelt er nem at motiverer.

Sammenlignet med BC er den dog ofte mere selvstændig og "beregnene", nogle gange kan man næsten få fornemmelsen af at den sidder og tænker "kan det betale sig for mig, eller skal jeg vente til hun giver mig to guffere i stedet?"

Aussien er også en race som hurtigere bakker ud af "legen", hvis dens fører ikke kan finde ud af at opfører sig ordentlig.

Mange BC tåler f.eks. godt at føren for et kortvarigt "raserianfald" på dem (jeg har set rigtig mange BC, være noget hårdhændet, f.eks. smække den ned i dæk, rykke hårdt i snoren mv.), men en Aussie ofte vil blive ked af det og nægte at arbejde eller arbejde med nedsat arbejdslyst og glæde.

Det skal siges at der er ekstrem forskel på Aussier og det er derfor vigtig at man er helt klar over hvad man ønsker af sin hund og leder efter disse egenskaber hos opdrætterene.

Ønsker man f.eks. en hyrdehund, så skal man ikke se som om efter en hvalp hos opdrættere der avler showhunde og omvendt.

Generelt set så kig på opdrætterens hunde og hvalpe, deres titler/prøver reflektere gerne deres interesse område, dels rent hundemæssigt, men også avlsmæssigt.

Ja og nej.

Aussien er ekstrem fokuseret på sin fører og læser ekstrem hurtigt dennes sindstemning, hvis lineføring f.eks. hænger dig ud af halsen og du synes det er verdens kedeligste øvelse, så kan du også være evig forsikret om at din hund hurtigt vil synes det samme.

Hvis man er usikker på det man gør under arbejde, så ja så ville Aussie bliver usikker på hvad den skal gører. Som fører er du dens støttepille og har du ikke tjek på tingene, så opfatter den hurtigt dette. Men helt ærligt så tror jeg ikke det er en "Aussie-ting", men en general "hunde-ting": Hvis hundens fører ikke en gang er sikker på det som dens fører beder dem om, hvorfor skulle den så gører det.

Aussien - og i grunden vil rigtig mange andre hundracer - er som børn: de bliver hurtigt forkælede og meget hurtigt snotforkælet. Hvis du giver en Aussie lov til A et par gange, jamen så må den altid A ... og rigtig mange Aussier er også ganske overbevist om at gives der lov til A, så gives der også lov til B. En Aussie kan lynhurtigt blive til barnet der striger nede i Netto fordi den vil have slik :mrgreen:

En ting som kan gøre Aussien vanskelig for en mere "uerfarnen" hundefører, er at den gennem går en usikkerhedsperiode i teenager årene, hvor den kan udvikle enten tilbageholdende eller udfarende tendenser.

Det er vigtig at man ved hvordan man skal gebærde sig hvis hunden udvikle disse tendenser, så de ikke bliver til permanente problemer.

Aussien er generelt set ikke en nem race og det piner mig derfor at se den popularitet som den er ved at få som "almindelig" familiehund. Desværre hører man også oftere og oftere om folk som har problemer med dem.

Selvfølgelig er der forskel på linjer, eksempelvis er showhundene generelt noget nemmere at have med at gøre for folk som ikke ønsker en brugshund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man er usikker på det man gør under arbejde, så ja så ville Aussie bliver usikker på hvad den skal gører. Som fører er du dens støttepille og har du ikke tjek på tingene, så opfatter den hurtigt dette. Men helt ærligt så tror jeg ikke det er en "Aussie-ting", men en general "hunde-ting": Hvis hundens fører ikke en gang er sikker på det som dens fører beder dem om, hvorfor skulle den så gører det.

det tror jeg er en helt generel hundeting - Karla er ihvertfald præcis sådan under træning (og jeg er 99,9% sikker på der ikke er aussie i hende :mrgreen:)... Hvis jeg tøver - så tøver hun også....

Link til indlæg
Del på andre sites

det tror jeg er en helt generel hundeting - Karla er ihvertfald præcis sådan under træning (og jeg er 99,9% sikker på der ikke er aussie i hende :mrgreen:)... Hvis jeg tøver - så tøver hun også....

Og Bassen og han skulle da ikke gerne have så meget som skyggen af Aussie i sig, men hold op; Jeg bliver mere og mere forelskede i de der Aussie-vapser :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bam Bam

Hej Michelle

Tak for din forklaring. :-D

Jeg kunne jo ikke lade være med, at undre mig over, at der flere steder på nettet står de udsagn og var derfor nød til, at få dem uddybet af nogle kloge hoveder:blink::blink::slem:

Jeg er selvf. interesseret i, at få så godt et indblik i både aussien og BC`en, hvis jeg en dag skulle vælge hvilken en der ville passe bedst til mig og omvendt. Og man bliver jo ikke klogere, hvis man ikke tør spørge:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Og Bassen og han skulle da ikke gerne have så meget som skyggen af Aussie i sig, men hold op; Jeg bliver mere og mere forelskede i de der Aussie-vapser :lun:

Så skal jeg nok lade være med at poste billeder af mine små farvelader når de kommer her om 2 ugers tid :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så skal jeg nok lade være med at poste billeder af mine små farvelader når de kommer her om 2 ugers tid :mrgreen:

NAAAAAAJJJJ ! Der SKAL komme billeder...tonsvis af billeder !!! Vi skal se de små guldklumper...og så leger vi bare, at det er for at kurerer mig. Jeg påstår jo hårdnakket, at jeg ikke lader mig røre af hvalpe :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Aussien er generelt set ikke en nem race og det piner mig derfor at se den popularitet som den er ved at få som "almindelig" familiehund. Desværre hører man også oftere og oftere om folk som har problemer med dem.

Selvfølgelig er der forskel på linjer, eksempelvis er showhundene generelt noget nemmere at have med at gøre for folk som ikke ønsker en brugshund.

:5up: Rigtig godt beskrevet.......

Jeg oplever desværre ofte på udstillinger hvor folk kommer hen og spørger til hvilken hund koda er og fordi koda er sån lidt temmelig meget udadvendt falder folk rimelig hurtigt for ham, og folks kommentare er " ej hvor er han flot og sød det ku da være det var sån en vi sku ha" .. Familier lader deres børn hilse hvilket ikke gør mig noget men når børnene så kigger bedende op på forældrene som om årh han er sød og forldrene så spørger om hvor de kan købe en, så står jeg lidt og krummer tær igen!!!:5up:

jeg prøver så vidt muligt at forklare folk på en pæn måde at hunden ikke vil egne sig som en "stille" familie hund og at det faktisk er en hund som kræver lidt ekstra somregel... Så håber man så bare at de har taget det til sig og ikke er gået ud at købe sig en lille Aussie hvalp uden at sætte sig ind i tingene først.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bam Bam
Alle hunde arbejde for deres egen skyld, betegnelsen will-to-please er faktisk et meget forfejlet udtryk. Hunde er egoister og gør kun det som de ser som en fordel for dem.

Der er dog race som er avlet til at arbejde sammen med mennesker som et team og tilforskel for racer som er avlet til at arbejde mere selvstændigt og mere eller mindre uafhængigt af vejledning fra deres fører, behøver disse hunde ikke nær samme opmuntring og høje belønningsrate for at gøre tilsvarende stykke arbejde.

Mht. Aussien så er det en race som er avlet til at samarbejde og det er derfor en hund, som generelt er nem at motiverer.

Sammenlignet med BC er den dog ofte mere selvstændig og "beregnene", nogle gange kan man næsten få fornemmelsen af at den sidder og tænker "kan det betale sig for mig, eller skal jeg vente til hun giver mig to guffere i stedet?"

Aussien er også en race som hurtigere bakker ud af "legen", hvis dens fører ikke kan finde ud af at opfører sig ordentlig.

Mange BC tåler f.eks. godt at føren for et kortvarigt "raserianfald" på dem (jeg har set rigtig mange BC, være noget hårdhændet, f.eks. smække den ned i dæk, rykke hårdt i snoren mv.), men en Aussie ofte vil blive ked af det og nægte at arbejde eller arbejde med nedsat arbejdslyst og glæde.

Det skal siges at der er ekstrem forskel på Aussier og det er derfor vigtig at man er helt klar over hvad man ønsker af sin hund og leder efter disse egenskaber hos opdrætterene.

Ønsker man f.eks. en hyrdehund, så skal man ikke se som om efter en hvalp hos opdrættere der avler showhunde og omvendt.

Generelt set så kig på opdrætterens hunde og hvalpe, deres titler/prøver reflektere gerne deres interesse område, dels rent hundemæssigt, men også avlsmæssigt.

Ja og nej.

Aussien er ekstrem fokuseret på sin fører og læser ekstrem hurtigt dennes sindstemning, hvis lineføring f.eks. hænger dig ud af halsen og du synes det er verdens kedeligste øvelse, så kan du også være evig forsikret om at din hund hurtigt vil synes det samme.

Aussien - og i grunden vil rigtig mange andre hundracer - er som børn: de bliver hurtigt forkælede og meget hurtigt snotforkælet. Hvis du giver en Aussie lov til A et par gange, jamen så må den altid A ... og rigtig mange Aussier er også ganske overbevist om at gives der lov til A, så gives der også lov til B. En Aussie kan lynhurtigt blive til barnet der striger nede i Netto fordi den vil have slik :mrgreen:

En ting som kan gøre Aussien vanskelig for en mere "uerfarnen" hundefører, er at den gennem går en usikkerhedsperiode i teenager årene, hvor den kan udvikle enten tilbageholdende eller udfarende tendenser.

Det er vigtig at man ved hvordan man skal gebærde sig hvis hunden udvikle disse tendenser, så de ikke bliver til permanente problemer.

Super, super, super godt indlæg.:klap::mrgreen::mrgreen: Du forstå virkelig, at give folk/mig et godt indblik i aussiens adfærd og sind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må jo også indrømme at jeg ved mine egne aussies, heller ikke vildt godt kan genkende de der beskrivelser du kommer med -som jeg også har læst.. Altså selvfølgelig er der ikke nogen hunde, uanset race der arbjder ubetinget for en, lysten og glæden ved arbjdet i sig selv skal, efter min mening, ved alle hunde, enten fremelskes, eller som minimum vedligeholdes, ved de racer hvor arbejdesglæde ligger mere naturligt end for andre, men hvis man som ejer/førere ikke selv vedligeholder denne, naturlige lyst, fra starten, tror jeg heller ikke på at den bliver ved med at være der ;-)

Men med de aussies jeg har/har haft, har der i hvert fald ikke været noget problem med arbejdsglæde og lyst -eller tendenser til at "løbe om hjørner" med mig, ikke i arbejdssiturationer i hvert fald :blink:

Og ellers er jeg generelt meget enig i det skrevne, her i tråden.

Link til indlæg
Del på andre sites