Hop til indhold

Bange/utryg eller bare opportunist?


bernerazuro
 Share

Recommended Posts

Nu har Møffes alene-hjemme-træning jo altid drillet, af forskellige grunde - i starten, fordi jeg dummede mig.

 

Men nu ved jeg ikke hvorfor den driller længere :cry:

 

Jeg kan ikke afkode, om han egentlig er utryg ved at være hjemme alene - eller han bare er lidt utilfreds og bruger tiden på, at hygge sig med telefoner, puder og hvad har vi.

 

Jeg optog ham sidst, han var alene hjemme, dvs. tirsdag i sidste uge vist nok. Dagen før havde han været alene i 50min. og bare sovet - ikke engang flyttet sig fra sin plads, mens han var alene (videofilmer ham altid). Så ville forlade ham i 55min. dagen efter jo.

 

Han rejste sig lige, da jeg tændte kameraet og så gik ud for at børste tænder, men lagde sig hurtigt ned igen.

 

Men... 25-30min. inde i filmen ca., rejste han sig første gang, var "aktiv" i nogle minutter... Kunne se, at han havde ligget lidt uroligt i minutterne op til. Han lagde sig dog igen i 10-11 minutter, hvor han bare lå, men ikke sov (øjnene blinkede). Så rejste han sig op og var aktiv resten af tiden (hvori han fik ødelagt en telefon).

 

Altså, han kigger jo op efter mig og piver anden gang... Hvilket jeg ikke synes, er et godt tegn. Men så, telefonen på bordet, så "brokker" han sig ligesom over, at han ikke kan nå den. Og virker generelt ikke specielt fortabt?

 

Videoen kan ses her:

 

[media]http://www.youtube.com/watch?v=H8851QTt3Zg&feature=channel[/media]

 

[media]http://www.youtube.com/watch?v=1ir0mpeEk60[/media]

 

I sidste omgang af alene hjemme træning nåede jeg op på 1 time og 40 minutter, men da jeg begyndte at hæve tiden, blev han aktiv, ala på de videoer, jeg her har oploadet. Og det eskalerede, så det blev tidligere og tidligere.

 

Til sidst startede det allerede 1time og 5min. inde. Og gik derfor ned på 50min. istedet.

 

Spekulerer bare på, at han på baggrund af fortidens fiaskoer, har lært, at når man er alene hjemme, så kan man tulle rundt og lave sådan lidt, hvad man vil?

 

Overvejer om bur er den bedste vej for os. Altså, selvfølgelig vil jeg tilvænne ham bur langsomt og hæve tiden langsomt. Men tænker, at fordi buret er lille og køligt (metalplade), så bliver han ikke animeret til at gå rundt og forholder sig derfor i ro?

 

Synes ligesom bare ikke, at vi kommer nogen vejne :vedikke:

 

Håber, der er nogen, som har tålmodighed til at se filmene og sige deres mening. Det er ca. 13min. sammenlagt ret kedelig film jo... På forhånd tak! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, Møffe er jo næsten ikke med på klip nr. 2. :lol:

 

Jeg tør ikke gøre mig klog på det. Jeg synes ikke, at han ser utryg ud. Men jeg kan godt forstå, hvis du ikke er så vild med, at han står så meget og kigger op ad trappen. Er du deroppe? Ved han, hvornår du er gået rigtigt?

 

Nej, jeg er nemlig ikke deroppe overhovedet (så hut jeg hvisker, så var jeg i stationscenteret) og han burde være klar over, at jeg smutter ("smækker" lidt med døren, som han uden tvivl burde kunne høre).

 

Jeg ser ikke en utryg hund overhovedet :vedikke: men som Sonja nævner - så er der rigtigt meget af filmen der mest drejer sig om jeres spisebord :lol:

 

Hihi, sorry, synes bare, at det skulle med, sådan bare for "indtrykket" :genert:

 

Ved ikke, men havde jeg ikke taget det med, så skulle jeg forklare det ja :vedikke::genert:

 

Iiih altså, jeg kan bare ikke se, hvordan jeg kan lave om på det, når han sådan springer i humøret fra dag til dag - det er jo sådan, idag, der sover jeg bare - men i morgen er jeg hunden fra helvede der ødelægger telefon og putter med sofa-tæppet i hundekurven :slem:

 

Derfor jeg tænker bur, så han ikke får animeret sig selv til al den aktivitet :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

hvordan reagerer han når I kommer hjem?

 

Karla kan godt finde på at skifte sovested i løbet af dagen, tage lidt vand... lege halvhjertet med lidt legetøj og den slags...

 

Han reagerer helt klart mere fornuftigt end før i tiden.

 

Der fik jeg en stormende velkomst og han brugte en halv time på at falde til ro igen - men tror, at det var fordi han var lidt mere hvalp end nu og derfor havde sværere ved at geare ned.

 

Altså, den dag, hvor han var forladt i 50min., der fik jeg en meget søvnig velkomst, hvor han faktisk lagde sig til at sove, mens han sagde hej (sad på mine fødder og lod sig glide ned i liggende stilling for at sove igen).

 

Den dag med 55min., der var der en rimelig hurtig vejrtrækning, åben mund og noget mere livlig (roterende hale og smøgen sig omkring mig). Burde måske have filmet den, men det tænkte jeg ikke på :stupid: Havde heller ikke planlagt at spørge på HF da. Men den er en tand eller 2 livligere end når der bare kommer én hjem, når han ikke har været alene. Men han falder forholdsvist hurtigt til ro igen.

 

Da han var yngre og ikke rigtig kunne være alene, var det dog "værre" (gik konstant og duttede bagi og meget hektisk vejrtrækning).

 

Hjalp det? :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om det hjalp :lol: jeg er absolut ikke ekspert på emnet, du skal nok have fat i Sonja eller en eller anden anden klog...

 

Karla er ret "overstadig" når vi kommer hjem - det har jeg lært at acceptere, eftersom alle videoer vi har lavet af hende viser at hun snorksover i ca 90% af tiden vi er væk...

 

Hun falder også hurtigt ned igen, så jeg ser det ikke som et problem :vedikke:

 

Men vi har både propel-hale, hoppen op, hente ting og glad "snak" fra hende... skulle jeg følge bøgerne - så er hun for opkørt, men eftersom videoerne viser det modsatte, så accepterer jeg at det bare er sådan hun er... :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om det hjalp :lol: jeg er absolut ikke ekspert på emnet, du skal nok have fat i Sonja eller en eller anden anden klog...

 

Karla er ret "overstadig" når vi kommer hjem - det har jeg lært at acceptere, eftersom alle videoer vi har lavet af hende viser at hun snorksover i ca 90% af tiden vi er væk...

 

Hun falder også hurtigt ned igen, så jeg ser det ikke som et problem :vedikke:

 

Men vi har både propel-hale, hoppen op, hente ting og glad "snak" fra hende... skulle jeg følge bøgerne - så er hun for opkørt, men eftersom videoerne viser det modsatte, så accepterer jeg at det bare er sådan hun er... :rolleyes:

 

Hehe, ja, man skal passe på med de bøger, sådan lidt :blink:

 

Men ja, synes jeg føler mig lidt hjælpeløs med, hvad der foregår i Møffens hoved lige nu :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

På mig virker han urolig og er i vente position hele tiden. Han venter og han venter - det syntes jeg er tydeligt.

Det at han tager ting telefon mv. ser jeg som et opmærksomheds problem - han prøver ved at tage tingene at du kommer og giver ham opmærksomhed.

 

Det er muligt at han har for meget rum om sig - hvis han i forvejen er usikker på alene hjemme situationen. Det er muligt det vil hjælpe at han har sit eget "værelse" - som han kan søge ind i hvis han har brug for det - jeg er dog modstander af at du lukker ham inde - han skal have muligheden for at kunne gå fra og til. Hvis han f.eks. bliver skræmt af et eller andet så skal han ikke være lukket inde i buret men have muligheden for at gå andre steder hen.

Mine hunde er også vænnet til bur - men de er aldrig lukket inde i det - det er kun i tilfælde hvis en af dem har et tyggeben eller de skal med ud og køre og lign.

Link til indlæg
Del på andre sites

På mig virker han urolig og er i vente position hele tiden. Han venter og han venter - det syntes jeg er tydeligt.

Det at han tager ting telefon mv. ser jeg som et opmærksomheds problem - han prøver ved at tage tingene at du kommer og giver ham opmærksomhed.

 

Det er muligt at han har for meget rum om sig - hvis han i forvejen er usikker på alene hjemme situationen. Det er muligt det vil hjælpe at han har sit eget "værelse" - som han kan søge ind i hvis han har brug for det - jeg er dog modstander af at du lukker ham inde - han skal have muligheden for at kunne gå fra og til. Hvis han f.eks. bliver skræmt af et eller andet så skal han ikke være lukket inde i buret men have muligheden for at gå andre steder hen.

Mine hunde er også vænnet til bur - men de er aldrig lukket inde i det - det er kun i tilfælde hvis en af dem har et tyggeben eller de skal med ud og køre og lign.

 

Ja, det er også sådan lidt jeg tænker - at han ligesom venter og forventer. Men jeg ved det ikke, synes det er mærkeligt, som det kommer og går :vedikke:

 

Og jeg er absolut heller ikke vild med tanken om bur - har heller ikke noget, så det skulle være noget, vi skulle ud og anskaffe os. Svor endda, at jeg aldrig nogensinde skulle bruge det, men altså, efter 8mdrs kamp med alene hjemme-træningen begynde man sq at blive lidt :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe, ja, man skal passe på med de bøger, sådan lidt :blink:

Ja det skal man... Eller jeg synes i hvert fald man skal passe på med at gøre alting til en slags videnskab hvor man analyserer og overfortolker hver en haledrejning :-)

 

Jeg synes ikke din bur-idé er dum, i og med han ikke ligner en hund der er angst, men blot en hund der ikke har fået indlært at alene = søvn.

Måske du skulle anskaffe dig crait training videoen, og få arbejdet dig hen imod bur-løsning via de metoder der bliver præsenteret?

 

Jeg synes ikke det er synd at sætte ham i bur, forudsat du ellers indlærer buret som værende noget positivt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser heller ikke en bange hund, men en hund, som tror at moar (eller andre personer i huset) er oppe ovenpå?

 

Så vidt jeg husker, har du haft dette med i træningen - at han var alene hjemme mens du var ovenpå?

 

At han tager telefonen og ringer efter hjælp er da helt normalt, når man nu keder sig lidt ? :slem: (sorry..)

 

Jeg tror han har for meget plads at holde styr på - jeg ville begrænse ham - om det er med bur eller hvordan, vil jeg ikke gøre mig klog på - men jeg ville ikke have ham i dette lokale så han kan sidde forventningsfuldt og kigge op af trappen.

 

Derudover skal alt jo fjernes han ikke må tage.. Bassil æder osse sko, aviser eller lignende hvis vi ikke fjerner - det er jo selvfølgelig en smart måde at få nye sko på, men også lidt smådyrt i længden.

 

Hvis vi sørger for at der ikke er noget han ikke må have, sker der ingenting herhjemme - han er ikke stolt af at være alene hjemme, helt sikkert, men så undgår vi det der 'iiiiiihhhhh' indeni når vi kommer hjem..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser heller ikke en bange hund, men en hund, som tror at moar (eller andre personer i huset) er oppe ovenpå?

 

Så vidt jeg husker, har du haft dette med i træningen - at han var alene hjemme mens du var ovenpå?

Tak, du sætter ord på noget jeg manglede - for ja, det synes jeg også det ser ud som om han gør.

 

Det ér jo IMO en af de to store ulemper ved at træne alene på den måde som det er blevet gjort her - men der vil altid være tale om en "tro" på ideologier, og der er ingen beviser for at det ene er bedre end det andet :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror faktisk ikke at han er klar over at du går (eller for den sag ked af det), for i mine øjne, ser han ud til at forvente at der er NOGEN deroppe..

 

Jeg ville vende det helt rundt.. lukke af så han er i nærheden af hvor du går ud af døren (altså kan se at du går), og så stå bomstille udenfor og lytte - bare for en tests skyld?

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna kunne ikke klare at have et stort område at være alene på, da hun var mindre. Så hun havde kun gangen og så slappede hun hurtigt af og sov.

 

Gangen ender jo så ud i hoveddøren, så hun så, at jeg gik. Hun fik en fyldt frossen kong, når jeg gik og brugte lidt krudt på den.

 

Men ja hvis han kunne få et mindre område, så ville jeg prøve det.

 

OG derudover, så har jeg - lært af erfaring - intet liggende på borde eller andre steder, Luna ville kunne nå. Så sådan noget som telefonen og blomsterne ville jeg flytte, hvis det var mig, og det er det rum, han skal være i:-D

 

Jeg synes bestemt heller ikke at han ser ked ud. Og som andre siger, virker det også på mig som om, han afventer at du kommer ned oppefra. Så måske er han så rastløs, fordi han tror du "bare" er ovenpå?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror du gør for meget ud af alene hjemme situationen. Det er selvfølgelig forståeligt når han har vist tegn på usikkerhed.

 

Hvis jeg var dig ville jeg slet ikke tilkendegive at jeg gik, ved at smække ekstra med døren eller lign.

 

Nu har jeg måske været heldig med mine hunde - men jeg har aldrig gjort noget væsen ud af at jeg skulle gå. I starten havde de musik og hvor jeg så bare gik uden dikkedarer.

 

Vi har, fordi vi har haft hvalpe, af flere omgange aldrig noget liggende som hundene kunne hygge sig med. Det er blevet normalt at al det en hund kunne tænkes at kaste sig over - briller, blade osv. aldrig ligger iden for hundens rækkevidde.

 

I dag har de ikke musik - jeg gør mig færdig - tager overtøj på - og går, uden at sige noget.

Når jeg vender hjem siger jeg bare hej og lægger overtøj mv. fra mig. Derefter hilser jeg på begge mine hunde og så bliver de som regel lukket ud i haven lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror faktisk ikke at han er klar over at du går (eller for den sag ked af det), for i mine øjne, ser han ud til at forvente at der er NOGEN deroppe..

 

Jeg ville vende det helt rundt.. lukke af så han er i nærheden af hvor du går ud af døren (altså kan se at du går), og så stå bomstille udenfor og lytte - bare for en tests skyld?

 

Problemet er bare, at hvis han skal være et andet sted, så skal han op af trapper - og det er jeg ikke vild med :???:

 

Ellers kunne vi bare flytte skoene i gangen og så lade ham være der. Men uuh, pylre-mig og trapper :oops: Og så er det også stuen, hvor han er mest tryg - andre steder i huset, heriblandt gangen, er han jo kun på fransk visit, når vi står op og når vi går i seng.

 

Luna kunne ikke klare at have et stort område at være alene på, da hun var mindre. Så hun havde kun gangen og så slappede hun hurtigt af og sov.

 

Gangen ender jo så ud i hoveddøren, så hun så, at jeg gik. Hun fik en fyldt frossen kong, når jeg gik og brugte lidt krudt på den.

 

Men ja hvis han kunne få et mindre område, så ville jeg prøve det.

 

OG derudover, så har jeg - lært af erfaring - intet liggende på borde eller andre steder, Luna ville kunne nå. Så sådan noget som telefonen og blomsterne ville jeg flytte, hvis det var mig, og det er det rum, han skal være i:-D

 

Jeg synes bestemt heller ikke at han ser ked ud. Og som andre siger, virker det også på mig som om, han afventer at du kommer ned oppefra. Så måske er han så rastløs, fordi han tror du "bare" er ovenpå?

 

Ja, ved godt, at det er noget møg, med blomsterne... Telefonen var en fejl, den plejer ikke at ligge, hvor han kan nå den, hehe. Men vi har ikke andre stedet, blomsterne kan være og orkidéerne er temlig hellige i min mor øjne :???:

 

Jeg tror du gør for meget ud af alene hjemme situationen. Det er selvfølgelig forståeligt når han har vist tegn på usikkerhed.

 

Hvis jeg var dig ville jeg slet ikke tilkendegive at jeg gik, ved at smække ekstra med døren eller lign.

 

Nu har jeg måske været heldig med mine hunde - men jeg har aldrig gjort noget væsen ud af at jeg skulle gå. I starten havde de musik og hvor jeg så bare gik uden dikkedarer.

 

Vi har, fordi vi har haft hvalpe, af flere omgange aldrig noget liggende som hundene kunne hygge sig med. Det er blevet normalt at al det en hund kunne tænkes at kaste sig over - briller, blade osv. aldrig ligger iden for hundens rækkevidde.

 

I dag har de ikke musik - jeg gør mig færdig - tager overtøj på - og går, uden at sige noget.

Når jeg vender hjem siger jeg bare hej og lægger overtøj mv. fra mig. Derefter hilser jeg på begge mine hunde og så bliver de som regel lukket ud i haven lidt.

 

Grunden til smækken med døren, var jo for, at Møffe kunne høre, at jeg smuttede - så han ikke troede, at jeg bare befandt mig på mit værelse eller andet sted ovenpå...

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan møffe være urolig pga for meget energi indespærret i kroppen?

 

Kan han få mindre plads UDEN at komme i bur?

 

Tror jeg næppe. Han er en meget sovende hund og jeg går altså 3 kvarter til en time om morgenen, han får et søg på en 10minutters tid og vi træner også lidt.

 

Og nej, det er ikke muligt at minimere pladsen, medmindre vi kunne indsætte et hegn i stuen :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror jeg næppe. Han er en meget sovende hund og jeg går altså 3 kvarter til en time om morgenen, han får et søg på en 10minutters tid og vi træner også lidt.

 

Og nej, det er ikke muligt at minimere pladsen, medmindre vi kunne indsætte et hegn i stuen :???:

 

Hold da op i gør meget, jeg vil hælde til at spørge om det kunne kører ham op?

 

Hav i mente vi har kræ der ikke kræver særlig meget.

 

 

Ja, så vil jeg sige til dig, ligesom jeg gjorde til lonny i tidernes morgen, så må i jo murer en væk op/sætte hegn op :mrgreen: (lonny ville dog ikke ødelægge hendes stue med en væg der kom til at stå midt i vinduerne tror jeg det var)

Link til indlæg
Del på andre sites

I har ikke bryggers eller lignende?

 

For mig ser det stadig ud som om han ikke 'forstår' hvor du/andre bliver af - så prøver han lige med et piv for at se om det dutter..

 

jeg tror ikke han ved han er alene - I har bare gemt jer, har I :slem:

 

Jeg opfatter videoen på præcis samme måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...