Hop til indhold

lederskab?


Gæst survivorman
 Share

Recommended Posts

Gæst survivorman

hej jeg læste i en anders hallgren bog om tegn på lederskab og mangel på samme.

etaf de tegn der var beskrevet som manglende lederskab var hvis hunden bed/nappede i hænderne.

hvis min han lab på 15 md ligger på ryggen med benene oppe og blir kløet på maven kan han pludselig begynde at nappe mig i hænderne mens han ligger på ryggen,på mig virker det altså bare som leg...??

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også sikker på at det enten er leg eller at han vil være venlig og gengælde nusseriet. Det sidste gør min egen hund meget, men det er altså ikke så rart at blive "nusset" med tænderne når man ikke har pels :lol:

 

Problemet med den slags firkantede "regler" er at de altså ikke passer på alle hunde i alle situationer. Så man skal ikke tro på alt hvad man læser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst survivorman

hej tak for hurtigt svar.. regnede osse lidt med at det var leg,men jo ikke sikker.

 

een anden ting jeg har prøvet enn gang faktisk idag var da vi var på gåtur og gik og trænede lidt. jeg fandt hurtigt ud af at han havde for meget krudt i røven så satte mig i græsset og håbede han ville følge mit eksempel. men istedet for prøvede han at rulle sig i mig, både atpuffe mig i ryggen og prøve at rulle og ligge ved siden afmig og prøve at rulle oven på mig... nogen ide hvorfor han gør det??

Link til indlæg
Del på andre sites

hej tak for hurtigt svar.. regnede osse lidt med at det var leg,men jo ikke sikker.

 

een anden ting jeg har prøvet enn gang faktisk idag var da vi var på gåtur og gik og trænede lidt. jeg fandt hurtigt ud af at han havde for meget krudt i røven så satte mig i græsset og håbede han ville følge mit eksempel. men istedet for prøvede han at rulle sig i mig, både atpuffe mig i ryggen og prøve at rulle og ligge ved siden afmig og prøve at rulle oven på mig... nogen ide hvorfor han gør det??

 

Han ville prøve at få gang i dig igen, og få dig til at lege :-D

 

En af de måder hunde typisk reagerer på, hvis de er i en situation hvor de enten er utrygge eller ikke ved hvad der forventes af dem, er at opfordre til leg.

Det misforstår mange hundeejere som "dominans", men i virkeligheden handler det om at hunden gerne vil væk fra den ubehagelige eller forvirrende situation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld, men kan du nævne hvilken bog af Anders Hallgren det er? Mindes ikke nogensinde at have læst den teori, tværtimod var det noget af det sidste, jeg ville regne med at høre fra ham :lol:

Jeg har læst en god del af det Hallgren har skrevet og har heller ikke stødt på lige den teori :???: Hallgren står netop for det modsatte.

 

Er du sikker på at du ikke har misforstået? Jeg mindes Hallgren lister de gamle teorier op i bl.a "Alfasyndromet", men skriver herefter at disse ikke er holdbare :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har læst en god del af det Hallgren har skrevet og har heller ikke stødt på lige den teori :???: Hallgren står netop for det modsatte.

 

Ja, præcis - så dyb forundring herfra :mrgreen:

 

Er du sikker på at du ikke har misforstået? Jeg mindes Hallgren lister de gamle teorier op i bl.a "Alfasyndromet", men skriver herefter at disse ikke er holdbare :hmm:

 

Nemlig også min tanke!

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske der findes noget ældre litteratur? Hallgren har jo ikke altid været den han er i dag, men har været god til at udvikle sig med og foran tiden i hans syn på flokstruktur og hiararki.

 

Jeg har noget ældre Hallgren litteratur, jeg har opgivet at læse - kan simpelhen ikke holde ud at læse det :shock:

 

Jeg gider nemlig ikke bruge min kostbare fritid på at læse, hvordan jeg bedst og mest effektivt rykker min hund i linen, eller hvordan jeg får den presset til at sætte sig :damn:

 

Teorien i bogen er i øvrigt helt fin, meget på line med AH anno 2010, men den praktiske udførelse :skraek:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har noget ældre Hallgren litteratur, jeg har opgivet at læse - kan simpelhen ikke holde ud at læse det :shock:

 

Jeg gider nemlig ikke bruge min kostbare fritid på at læse, hvordan jeg bedst og mest effektivt rykker min hund i linen, eller hvordan jeg får den presset til at sætte sig :damn:

 

Teorien i bogen er i øvrigt helt fin, meget på line med AH anno 2010, men den praktiske udførelse :skraek:

 

Ja, og så det der evindelige læsen paragraffer... har en bog, hvor et helt kapitel er tilegnet kunsten at læse paragraffer for hunden på den rigtige måde. Hold fast i huden på halsen - sådan efterligner vi nemlig bedst, hvad hundene selv gør - på begge sider af hovedet. Så sætter du din næse mod hundens snude, kigger den fast i øjnene og med rolig stemme fortæller du den, at du mener, hvad du siger.

 

Amen....

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, og så det der evindelige læsen paragraffer... har en bog, hvor et helt kapitel er tilegnet kunsten at læse paragraffer for hunden på den rigtige måde. Hold fast i huden på halsen - sådan efterligner vi nemlig bedst, hvad hundene selv gør - på begge sider af hovedet. Så sætter du din næse mod hundens snude, kigger den fast i øjnene og med rolig stemme fortæller du den, at du mener, hvad du siger.

 

Amen....

 

Se, der er noget, jeg kan følge! Det gør jeg ofte med Møffe :mrgreen:

 

Jeg kalde det bare snudedutten, med efterfølgende krammen :engel:

 

Tager fat i halshuden, dutter næsen mod hans næse og siger "Jeg elsker dig, Møffe!".

 

Der er nok bare den forskel, at jeg ikke tager fast fast i huden :mrgreen: Og jeg nok generelt har et lidt andet kropssprog :genert: Men tror faktisk ikke engang Møffe ville lade sig mærke af det, hvis jeg gjorde som du skriver - han er vant til så mange mærkelige ting fra min side af... :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Se, der er noget, jeg kan følge! Det gør jeg ofte med Møffe :mrgreen:

 

Jeg kalde det bare snudedutten, med efterfølgende krammen :engel:

 

Tager fat i halshuden, dutter næsen mod hans næse og siger "Jeg elsker dig, Møffe!".

 

Der er nok bare den forskel, at jeg ikke tager fast fast i huden :mrgreen: Og jeg nok generelt har et lidt andet kropssprog :genert: Men tror faktisk ikke engang Møffe ville lade sig mærke af det, hvis jeg gjorde som du skriver - han er vant til så mange mærkelige ting fra min side af... :genert:

 

Hmmm.... holder han så op med det, han gjorde før???

 

Jeg krammer ikke så meget på mine - mest om natten. Men de bliver tit kysset på snudeskaftet eller på snuden. Det tror jeg heller ikke de opfatter som irettesættelser. Og altså det der med halshuden.... Splint hænger i Kimmis halshud, når de løber... og Vilya gør det samme ved Splint - jep, jeg har guirlandehunde - og jeg tror altså ikke de opfatter det som paragraflæsning - mere bare som p....irriterende :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm.... holder han så op med det, han gjorde før???

 

Jeg krammer ikke så meget på mine - mest om natten. Men de bliver tit kysset på snudeskaftet eller på snuden. Det tror jeg heller ikke de opfatter som irettesættelser. Og altså det der med halshuden.... Splint hænger i Kimmis halshud, når de løber... og Vilya gør det samme ved Splint - jep, jeg har guirlandehunde - og jeg tror altså ikke de opfatter det som paragraflæsning - mere bare som p....irriterende :mrgreen:

 

Næh? :hmm:

 

Det han gjorde før, er typisk at sidde bedårende foran mig... Så gør jeg det (det der fy-halløj og efterfølgende kramme), og efterfølgende sidder han stadigt bedårende foran mig... Hvis altså bare han var i humør til at kramme, nogle gange går der lidt drengerøv i ham, som om han tænker "Aaaaad, kramme! Sådan noget tøsepjat har jeg ikke tid til!" :mrgreen:

 

Drenge altså :mrgreen:

 

Hihi, guirlandhunde :lun: Møffe synes også, at det er irriterende, når andre hægter sig fast i hans kindkød - men tror primært det skyldes, et par uheldige oplevelser, men de der hunde, der tager fat og knurre-brummer, selvom de ikke kender ham :???:

Redigeret af bernerazuro
Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, og så det der evindelige læsen paragraffer... har en bog, hvor et helt kapitel er tilegnet kunsten at læse paragraffer for hunden på den rigtige måde. Hold fast i huden på halsen - sådan efterligner vi nemlig bedst, hvad hundene selv gør - på begge sider af hovedet. Så sætter du din næse mod hundens snude, kigger den fast i øjnene og med rolig stemme fortæller du den, at du mener, hvad du siger.

 

Amen....

sådan kysser hjalte på cujo :genert: holder ham i kinderne/på kinderne og møsser enten på næseryggen eller "kinden". Nogle gange siger han også noget, men tror ikke cujo forstår ham :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst survivorman

hej igen

ja helt sikker op det en ah bog.

der var to sider en med de kende tegn hvor man var leder og et skema på den anden side hvor det var tegn på man ikke var leder.

om han så senere har besluttet at de teorier ikke virker skal jeg ikke kunne sige har ikke læst alle hans bøger, men ja det var af ældre dato og ved ikke hvad udgave og navn på bogen.

skriver igen når jeg ved det for er igang med at låne bøgerne igen.

mvh thomas

Link til indlæg
Del på andre sites

hej igen

ja helt sikker op det en ah bog.

der var to sider en med de kende tegn hvor man var leder og et skema på den anden side hvor det var tegn på man ikke var leder.

om han så senere har besluttet at de teorier ikke virker skal jeg ikke kunne sige har ikke læst alle hans bøger, men ja det var af ældre dato og ved ikke hvad udgave og navn på bogen.

skriver igen når jeg ved det for er igang med at låne bøgerne igen.

mvh thomas

 

Super! :-D Venter spændt :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst survivorman

hej jeg bøjer mig i støvet sir undskyld og byder på en omgang..

 

kan simpelthen ikke finde den dokumentation der skullebakke min påstand op.

kan ikke forstå det så mange bøger har jeg heller ikke læst. men sorry igen

mvh Thomas

Link til indlæg
Del på andre sites

hej jeg bøjer mig i støvet sir undskyld og byder på en omgang..

 

kan simpelthen ikke finde den dokumentation der skullebakke min påstand op.

kan ikke forstå det så mange bøger har jeg heller ikke læst. men sorry igen

mvh Thomas

 

Behøves skam ikke, der er intet at tilgive ;-)

 

Kender så udmærket det der med, at man har læst noget og bare ikke kan finde det noget sted - det er møg hamrende frustrerende :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst survivorman

åhh ja det er det.. oven i købet lånt alle de bøger jeg husker at ha lånt før igen. men fik så læst dem igen ,så noget godt kom der da ud af det..

 

har nok lidt brug for at læse dem flere gange alligevel er lidt tung :blink::blink:

Thomas

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...