Hop til indhold

Fra tørkost til råfodring


bernerazuro
 Share

Recommended Posts

Hvis ellers jeg fortsat kan få mine forældre til at blive ved tanken, så vil vi snarest muligt skifte over til råfodring :banan:

 

Men samtidig skal jeg til at flytte midlertidigt over til min søster her fra i morgen af.

 

Og så er det jeg tænker - hvor lang tid tager en "konvertering"? Møffes mave er bomstærk, den lader sig ikke så let slå ud. Da vi ikke havde mulighed for, at få fat i hans tørkost og kun havde lidt over en dagsration tilbage, købte vi rå kylling og kyllingebryst. Lidt blev kogt (noget af kalkunbrystene), andet fik han råt (kyllingerne på baggrund af benene deri) og så havde vi noget rå kallun til overgangen.

 

Hans mave klarede det super - faktisk har den aldrig set bedre ud!

 

Men, men, men, det var jo kun en periode på omkring en uge, det her foregik - og regner ikke med, at det er hensigtsmæssigt at køre så brat over på råfodring.

 

Vi har omkring 11kg. tørkost tilbage - hvor meget bør jeg regne med at skulle bruge på en omskiftning til råfodring? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hans mave ikke går i uorden er der da ingen grund til ikke at skifte brat? :confused: Du har jo sådan set allerede gjort det en gang, du skulle bare have blevet ved at fodre råt, Møffes mave ved da ikke at det kun lige var den uge :lol:

 

Hehe, nej, men tænkte, ja, at den måske godt kunne klare det kort, men hvis man nu blev ved uden hensyntagen, så kom den på "overarbejde" :genert: Der er vidst også noget med nogle værdier der skal ændres i maven, så vidt jeg husker at have hørt og ja, tænkte, at jeg heller må være sikker :engel: Det er noget med, om vi skal tage ud og købe ind i morgen eller om vi skal vente, nemlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gik direkte fra tørfoder til råt.. fra dag til dag:-D

 

Så tag I bare ud og køb ind i morgen;-)

 

Ok, den forhandler jeg var ude hos i december ville bare flippe skråt, hvis vedkommende fandt ud af det, hvis jeg kører hurtigt over :lol:

 

Jeg ville købe et råt kødben til Møffe og så sagde vedkommende "nej nej nej, ikke råt! Så skal du tage kallun, hunde på tørkost kan ikke tåle råt!"

 

Fortalte så, at han altså havde fået rå kødben før uden problemer :vedikke: Og så gav forhandleren mig så nødtvungent lov til at købe nogle oksestruber alligevel :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

man behøver da ikke være biolog for at bruge sin sunde fornuft :lol: Der er jo ikke to hunde der er ens. Akita havde også støbejernsmave og kunne spise hvad som helst, Indy er noget mere delikat :engel:

 

Hehe, støbejernsmave, fedt ord :P

 

Da jeg startede med råfodring gjorde jeg det også fra dag til dag, uden problemer:-D

 

Ok, så tror jeg altså ikke, at jeg gider bekymre mig særligt! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, den forhandler jeg var ude hos i december ville bare flippe skråt, hvis vedkommende fandt ud af det, hvis jeg kører hurtigt over :lol:

 

Jeg ville købe et råt kødben til Møffe og så sagde vedkommende "nej nej nej, ikke råt! Så skal du tage kallun, hunde på tørkost kan ikke tåle råt!"

 

Fortalte så, at han altså havde fået rå kødben før uden problemer :vedikke: Og så gav forhandleren mig så nødtvungent lov til at købe nogle oksestruber alligevel :mrgreen:

 

For pokker da en klaphat. Ja sorry, men altså...

 

Dengang jeg skiftede Luna over, der var der kun DBC og dem købte jeg ikke hos:mrgreen: Og der fik Luna varieret mad fra dag 1.

 

Latterligt det der med en uge på kallun og så fremdeles:roll::roll:. Især hvis hunden ikke har tendenser til mave-problemer

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså nu må Mulline lige hjælpe mig - hvis det jeg skriver er ikke passer :blink: Men da Alto og Sookie blev passet hos hende, gik de også direkte over på rå kylling - dog mente Alto ikke det var et hit efter et par dage, men så vidt jeg ved fik Sookie det hele den uge vi var afsted og ikke dårlig mave til nogen af dem :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Altså nu må Mulline lige hjælpe mig - hvis det jeg skriver er ikke passer :blink: Men da Alto og Sookie blev passet hos hende, gik de også direkte over på rå kylling - dog mente Alto ikke det var et hit efter et par dage, men så vidt jeg ved fik Sookie det hele den uge vi var afsted og ikke dårlig mave til nogen af dem :5up:

 

Det er helt korrekt:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi startede bare med kallun til Motor, blandede det i hans tørfoder, og gav så lidt kylling, lidt lam, halse og andre sådan "milde" sager. Vi troede jo vi ville give både råt og tørt, men det var simpelthen for besværligt, så det droppede vi.

 

Lige omvendt - men gud fri mig vel der kom en klump på størrelse med rådhuset ud af Motor i morges :shock::shock::shock: Nu tror jeg lidt mere på dem som siger at deres hunde skider meget når de får tørkost :mrgreen:

 

Håber Møffe bliver glad for skiftet!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi startede bare med kallun til Motor, blandede det i hans tørfoder, og gav så lidt kylling, lidt lam, halse og andre sådan "milde" sager. Vi troede jo vi ville give både råt og tørt, men det var simpelthen for besværligt, så det droppede vi.

 

Lige omvendt - men gud fri mig vel der kom en klump på størrelse med rådhuset ud af Motor i morges :shock::shock::shock: Nu tror jeg lidt mere på dem som siger at deres hunde skider meget når de får tørkost :mrgreen:

 

Håber Møffe bliver glad for skiftet!

 

DET gør han, uden tvivl! Nok elsker elsker elsker han tørkost, men råt er altså liiige den tand eller to bedre :mums:

 

Men ja, jeg ender nok med at gøre ligesom sidst, hvor jeg var nødsaget til skiftet :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Hehe, støbejernsmave, fedt ord :P

 

 

 

Ok, så tror jeg altså ikke, at jeg gider bekymre mig særligt! :lol:

 

Og det er sket at vi ikke har fået handlet råt til dyrene :oops:, og så får de lige tørt en enkelt dag eller to uden nogen som helst problemer og der gælder dem alle 4.

Nå først de får råt oplever jeg at de er meget mindre sarte i deres fordøjelse. Men jeg står så helle ikke og nærstuderer deres bæ for at prøve at vurdere om den ser rigtig ud.

Det eneste er at de i dagene efter at de har fået tørfoder skider 3-4 gange om dagen istedet for 1.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
DET gør han, uden tvivl! Nok elsker elsker elsker han tørkost, men råt er altså liiige den tand eller to bedre :mums:

 

Men ja, jeg ender nok med at gøre ligesom sidst, hvor jeg var nødsaget til skiftet :-D

 

Jeg synes at råt er så nemt at fodre med. Det ses hurtigt om hunden får for meget eller om den får for lidt.

F.eks. Tex vejer ca 8kg og får lige under 2% af sin vægt for han var blevet noget trind. Så han får ca 130 -140 g.

Link til indlæg
Del på andre sites

Heh, jeg kigger så ret meget på lorte, synes det er umådelig sjovt, at det er helt tydeligt om hunden har spist kallun eller lam dagen før - det ses tydeligt :mrgreen:

 

Selvom Motor stadig er en hvalp, så kan han ikke spise mere end 3-3,5% af sin vægt. Det er ikke meget procentmæssigt, men det er jo en stor portion til en "lille" hund..

 

Han kan ikke engang spise de 400 gram eukanuba som det var meningen han skulle have om dagen :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Heh, jeg kigger så ret meget på lorte, synes det er umådelig sjovt, at det er helt tydeligt om hunden har spist kallun eller lam dagen før - det ses tydeligt :mrgreen:

 

Selvom Motor stadig er en hvalp, så kan han ikke spise mere end 3-3,5% af sin vægt. Det er ikke meget procentmæssigt, men det er jo en stor portion til en "lille" hund..

 

Han kan ikke engang spise de 400 gram eukanuba som det var meningen han skulle have om dagen :vedikke:

 

Møffe synes, at det er meget vildt, at Motor (og nogen, overhovedet) kan føle sig mætte :confused:

 

Jeg skrev sammen med Sille12 her for nogen dage siden nemlig, og hendes vuf har kun fået 1000gdagligt siden han var 6mdr (og den er 1 år nu). Derfor jeg er nysgerrig, hvordan med rotterne :mrgreen: Så jeg ligesom kan få et ca. om, hvor meget Møffen skal have :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor gammel er Møffe? For han skal vel stadig have mere end de 2% af sin vægt?

 

Luna vejer ca 27 og får pt 300 gram kød og 200 gram grønt (damen skal lige af med det sidste vægt)

 

Og hun fatter heller ikke, at nogen kan blive mætte:mrgreen:

 

Men ja, jeg vil også gerne høre, hvor meget rotterne får?:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor gammel er Møffe? For han skal vel stadig have mere end de 2% af sin vægt?

 

Luna vejer ca 27 og får pt 300 gram kød og 200 gram grønt (damen skal lige af med det sidste vægt)

 

Og hun fatter heller ikke, at nogen kan blive mætte:mrgreen:

 

Men ja, jeg vil også gerne høre, hvor meget rotterne får?:-D

 

Nej, Møffe er 10½måned :-D

 

Men blev ligesom lidt mere tændt på idéen, efter at have snakket med Sille12 og hvor "lidt" hendes berner skal have :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke først når de er et år man skærer ned?

 

Hvor meget får hendes berner da?:-D

 

Jo, men hvis vuffen nu ikke skal bruge mere, så :vedikke:

 

Han får 1000g dagligt :-D

 

Rotterne får 750 g om dagen:-D

 

oka, tak :-D Det er det Møffe får af tørkost nu :rolleyes::mrgreen:

 

han vejer så også 50kg - hvor meget vejer jeres rottweilere? 40-45kg?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...