Gæst Any Skrevet April 27, 2010 Rapporter Share Skrevet April 27, 2010 Jodie er super god til ALT Hun er hurtig til at lære og jeg har svært ved at følge med på hendes niveau. Meeeeeeeeeeen - Hun KAN IKKE LÆRE AT GÅ PÆNT VED MIN SIDE!!!!!! Vi har trænet i 1 år. Jeg bruger den traditionelle metode: Siger en kliklyd med tungen, når hun kommer for langt frem og reagerer hun ikke, så stopper jeg op = hunden hopper baglæns ind på plads igen. Altså ved hun godt hvad pointen er....:hmm: Problemet er bare at hun ikke kan. Hun kan simpelthen ikke gå langsomt (altså i mit tempo), medmindre vi har løbet adskillige km først. Vores gåture kommer altså til at handle om stop-gå-stop-gå i en uendelighed og det har nu stået på i et år (troede bare det handlede om tålmodighed). Det ser helt vildt sjovt ud når hun anstrenger sig for at gå pænt - Hun nærmest småhopper af sted... Hun går næsten altid uden snor og løber absolut ingen steder. Men hvis det stod til hende så gik hun altid ca. 5 meter foran mig - det er simpelthen ikke holdbart når man gerne vil gå en bytur en gang imellem (hvor hun selvfølgelig har snor på). Hun befinder sig bedst når hun løber frit med fri-kommando på store åbne pladser. Her holder hun sig indenfor ½ km afstand, hvor hun konstant cirkler omkring mig i en halvcirkel forude. Hun hører alle fløjtesignaler om højre, venstre, stop m.v. En træner fortalte mig at man aldrig ville kunne forvente af en border at de kan lære at gå pænt - Er det mon rigtigt? Hun kan selvfølgelig godt gå pænt kortere tid af gangen, hvis der er udsigt til boldkast eller andet spændende kort tid efter Skal lige siges at godbidder ikke dur - Hun er totalt ligeglad med den slags. Nogen ideer? Andre metoder? eller skal jeg bare være tilfreds med det vi har nået... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret April 27, 2010 Rapporter Share Besvaret April 27, 2010 at gå pænt har altid i min verden handlet om at snoren ikke blev stram og hunden ikke zig zagger på fortovet.( med den undtagelse at finder cujo en duft i højre side af mig dufter han, men jeg står stille indtil han er tilbage på "plads") Skal hun gå i plads konstant eller gå pænt som jeg definere det (med snor på) Vi lærte det ved at vende rundt i stedet for at stoppe op fordi han blev mere opmærksom på hvor "vi" er på den måde. Og bruger plads når vi skal forbi nogen eller noget. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Any Besvaret April 27, 2010 Rapporter Share Besvaret April 27, 2010 Hej guanomo Jodie skal ikke gå på plads hele tiden - Og gå pænt - det gør hun allerede. Altså hun trækker ikke eller noget. Men det ville være rart at hun kunne gå på plads og blive dér, når man f.eks. går gennem en meget menneskebefærdet plads eller at hun ikke absolut skal løbe 5 meter foran når hun er uden snor. Men man skal jo heller ikke overdrive selvfølgelig (Har prøvet den med at vende rundt - Jodie endte med at blive dybt frustreret og gø hver gang - og det har ingen effekt på hende udover det - Hun har simpelthen bare for travlt - virker nærmest ikke som om hun er bygget til at gå langsomt) Ps: Skulle de ikke snart lege lidt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret April 27, 2010 Rapporter Share Besvaret April 27, 2010 Jodie er super god til ALT Hun er hurtig til at lære og jeg har svært ved at følge med på hendes niveau. Meeeeeeeeeeen - Hun KAN IKKE LÆRE AT GÅ PÆNT VED MIN SIDE!!!!!! Vi har trænet i 1 år. Jeg bruger den traditionelle metode: Siger en kliklyd med tungen, når hun kommer for langt frem og reagerer hun ikke, så stopper jeg op = hunden hopper baglæns ind på plads igen. Altså ved hun godt hvad pointen er....:hmm: Som du beskriver det her, tyder ikke på Jodie ved hvad der forventes af hende. Hun har lært at når du stopper op bakker hun, det forbindes ikke automatisk med at gå i slap line. Som de hunde der sæter sig ned når ejeren stopper op... De har heller ikke forstået at de skal undlade at gå hurtigere end ejeren. De har blot erfaret at når de sætter sig kommer de fremad igen. Problemet er bare at hun ikke kan. Hun kan simpelthen ikke gå langsomt (altså i mit tempo), medmindre vi har løbet adskillige km først. En fysisk eller mental umulighed? En træner fortalte mig at man aldrig ville kunne forvente af en border at de kan lære at gå pænt - Er det mon rigtigt? Sikke noget sludder! Borders er de mest lærenemme hunde vi har og ifm. hyrdning skal de udvise endog meget stor selvbeherskelse, så den køber jeg ikke Nogen ideer? Andre metoder? eller skal jeg bare være tilfreds med det vi har nået... Jeg ville ikke stille mig tilfreds, og det behøver du heller ikke. I stedet for at starte med at gå, når hun har bakket ind til dig ville jeg gå videre i samme øjeblik hun startede med at bakke. Så hun kun lige når at slække linen. Derfra ville jeg tage turen bogstaveligt taget et skridt af gangen = Slap line er adgangsbilletten til ét skridt fremad. Timingen er naturligvis uhyre vigtig Jeg har erfaring for at gang i slowmotion virker langt hurtigere på indlæringen end almindelig/hurtig gang, fordi det er nemmere at "glemme hjernen" i højt tempo end i langsom gang. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Any Besvaret April 27, 2010 Rapporter Share Besvaret April 27, 2010 Som du beskriver det her, tyder ikke på Jodie ved hvad der forventes af hende. Hun har lært at når du stopper op bakker hun, det forbindes ikke automatisk med at gå i slap line. Som de hunde der sæter sig ned når ejeren stopper op... De har heller ikke forstået at de skal undlade at gå hurtigere end ejeren. De har blot erfaret at når de sætter sig kommer de fremad igen. En fysisk eller mental umulighed? Sikke noget sludder! Borders er de mest lærenemme hunde vi har og ifm. hyrdning skal de udvise endog meget stor selvbeherskelse, så den køber jeg ikke Jeg ville ikke stille mig tilfreds, og det behøver du heller ikke. I stedet for at starte med at gå, når hun har bakket ind til dig ville jeg gå videre i samme øjeblik hun startede med at bakke. Så hun kun lige når at slække linen. Derfra ville jeg tage turen bogstaveligt taget et skridt af gangen = Slap line er adgangsbilletten til ét skridt fremad. Timingen er naturligvis uhyre vigtig Jeg har erfaring for at gang i slowmotion virker langt hurtigere på indlæringen end almindelig/hurtig gang, fordi det er nemmere at "glemme hjernen" i højt tempo end i langsom gang. Jeg tænkte på mental umulighed, fordi jodie har for travlt (hun gider ikke snuse eller noget - vil bare fremad og opleve noget), men ved godt at det er noget pjat Godt at høre at det ikke bare er en borderting - Selvom jeg så bliver liiiidt utryg ved min træner... På den anden side, så er der to forskellige trænere, som lærer mig to forskellige ting (hvilket ofte medfører rettelser fra den modsatte part), så jeg er vant til at lære min egen vej - desværre. Rigtig god ide med at gå i samme øjeblik Jodie bakker... Kan godt se at det bliver en udfordring med timingen og kan ikke helt gennemskue hvad jeg gør alle de gange hun hopper tilbage (hun springer tilbage på plads i ét hop), mn vil helt klart forsøge - I slowmotion! taaark :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Any Besvaret April 29, 2010 Rapporter Share Besvaret April 29, 2010 :-DHej Ninja Har prøvet din metode. Gå i slowmotion - stop - Gå så snart Jodie begynder at bakke. Resultat: Jeg ved nu at Jodie faktisk godt ved hvad jeg forventer af hende, for hun holder tydeligvis øje med hvor jeg er i forhold til hende og hun kan da også godt gå pænt kort tid af gangen - på træningsbanen er det jo heller ikke noget problem eller som sagt, Hvis hun er træt. Tror jeg er blevet mere klar over hvad problemet går ud på nu... Jodie har for travlt til at gide at vente på mig. Hun har ikke tålmodighed nok, så hun sniger sig hele tiden til at gå lidt for hurtigt: Altså gå pænt 10 skridt, så lidt foran, så liiidt længere foran etc. jeg skal hele tiden minde hende om at hun skal sætte farten ned (klik med tungen). Det irriterende for mig er at jeg skal minde hende om det næsten konstant... Det gør gåturen frustrerende og jeg bliver irriteret. bliver jeg så irriteret at jeg kommer til at give Jodie en lettere skideballe a la... "nu er det altså bare FOR irriterende" (sagt lidt højt), ja så kan hun søreme godt gå pænt et stykke tid - grrrr Måske skal jeg bare satse på at det bliver bedre med alderen - Hun er jo ung endnu og på agiliybanen er jeg jo glad for at hun har lidt travlt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret April 29, 2010 Rapporter Share Besvaret April 29, 2010 Hej Ninja Har prøvet din metode. Gå i slowmotion - stop - Gå så snart Jodie begynder at bakke. Resultat: Jeg ved nu at Jodie faktisk godt ved hvad jeg forventer af hende, for hun holder tydeligvis øje med hvor jeg er i forhold til hende og hun kan da også godt gå pænt kort tid af gangen - på træningsbanen er det jo heller ikke noget problem eller som sagt, Hvis hun er træt. Okay, hun skal altså bare lære lidt selvkontrol Jeg er nu ikke helt med på, at hun ved, at du forventer af hende at hun skal gå på en bestemt måde, mere at hun har lært sig konsekvensen af at trække Tror jeg er blevet mere klar over hvad problemet går ud på nu... Jodie har for travlt til at gide at vente på mig. Hun har ikke tålmodighed nok, så hun sniger sig hele tiden til at gå lidt for hurtigt: Altså gå pænt 10 skridt, så lidt foran, så liiidt længere foran etc. jeg skal hele tiden minde hende om at hun skal sætte farten ned (klik med tungen). Det irriterende for mig er at jeg skal minde hende om det næsten konstant... Det gør gåturen frustrerende og jeg bliver irriteret. bliver jeg så irriteret at jeg kommer til at give Jodie en lettere skideballe a la... "nu er det altså bare FOR irriterende" (sagt lidt højt), ja så kan hun søreme godt gå pænt et stykke tid - grrrr Måske skal jeg bare satse på at det bliver bedre med alderen - Hun er jo ung endnu og på agiliybanen er jeg jo glad for at hun har lidt travlt Det kan du naturligvis gøre. Jeg ved godt hvad jeg ville og det var at rette det straks, for jo længere tid gåmønstret ser sådan ud des hårdere bliver det at få hende lært et nyt mønster. Klikket med tungen forbinder hun ikke med generelt at sætte farten ned, men med at hun lige bu skal tilpasse sig dit tempo, så derfor skal du blive ved og ved og jeg kan godt fortså det er irriterende Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts