Hop til indhold

Kan dette passe? (bur til hunden)

Gæst Bailey8240
 Share

Recommended Posts

Gæst Bailey8240

Hej

Jeg har snakket med en bekendt, som mente det kunne være en fordel at sætte hvalpen i bur om natten (en stor transport bur) -

Dette mener hun kunne hjælpe til at give ejeren mere ro og ikke være nervøs. hvalpen skulle derved kunne mærke på ejeren at denne ikke er bekymret, for at hvalpen skulle lave ballade..

Hun bruger også nogle gange buret når hvalpen skal være alene hjemme - jeg mener dette lyder underligt men??

Tommy

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med dig i at det lyder underligt...hvis man ikke vil have en hvalp der laver ballade og tisser på gulvet om natten, skal man få sig en voksen hund :neutral:

At sætte en hvalp i bur er en "nem" løsning :roll: men hjælper ingen steder, og så står man bare med en hund der senere i livet ikke kan finde ud af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lonny herinde har stor succes med bur (hvis du søger, kan du garanteret finde flere tråde, hvor hun skriver om det), jeg har været dyb modstander (og synes stadig en hund skal sove i sengen om natten :oops:), men fx til agility-konkurrencer og på udstillinger, der ser jeg mange hunde sidde i bur og de er fuldstændigt afslappede inde i buret, så min næste hund skal klart have et bur :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ikke noget underligt i at bruge bur. Tværdimod er min indstilling, at Hunde som bur trænes bliver hurtigere rolige, hurtigere renlige, hurtigere tålmodige osv.

Mine hunde har som hvalpe sovet i bur om natten. Det skyldes dels at man sover roligere da man ved at hunden ikke komme til skade, falde ned af trapper osv. Desuden hører du lynhurtigt hvalpen når den skal ud og tisse.

Om dagen er det klart en fordel med buret hvis man ikke lige kan have øjne på hvalpen.

Da jeg er stor fortaler for anvendelse af bur i forskellig retning - har jeg også ofte fået på puklen på forskellige forums pga. den holdning - folk må have deres meninger :-) men jeg ved at det virker :cool:

OBS Men man skal aldrig lade hunden være i buret i flere timer af gangen så skal lågen stå åben så den kan gå til og fra som det passer den.

Min voksne hunde sover kun i deres bure hvis de har lyst ellers sover de hvor det passer dem. Men til en hvalp er det en genial løsning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jeg så ikke enig i. Havde jeg ikke haft Karla i sengen, så havde hun ligget i en papkasse med høje sider, så hun ikke kunne komme ud (da hun var hvalp)...

På den måde er der intet andet at lave end at sove - og det er det man skal når det er nat! Og hvis man skal tisse, så må han sige til, for man kan ikke komme ud, men vil heller ikke tisse i sin egen seng...

Om det er et bur eller en kasse hvalpen ikke kan komme ud af er jo det samme :vedikke:

Hvis buret bliver indlært ordentligt, som det bedste sted i hele den vide verden, så er der absolut intet hverken forkert eller underligt i at sætte hunden i bur...

edit. jeg var ikke hurtig nok :-D det jeg ikek var enig i, var Tonks indlæg - som er flere indlæg længere oppe :lol:

Jeg ville dog ikke gøre det mens hunden var alene hjemme, men dette skyldes måske mere pyller fra min side, at jeg ville være bange for, at hvalpen ville komme i klemme i tremmerne eller lign. mens jeg ikke var der...

Husk dog, hvis hvalpen skal i bur når du ikke er der, at den skal have adgang til frisk vand og at buret skal indlæres langsomt - nøjagtigt som alene hjemme træning skal i det hele taget...

Link til indlæg
Del på andre sites

Lonny herinde har stor succes med bur (hvis du søger, kan du garanteret finde flere tråde, hvor hun skriver om det), jeg har været dyb modstander (og synes stadig en hund skal sove i sengen om natten :oops:), men fx til agility-konkurrencer og på udstillinger, der ser jeg mange hunde sidde i bur og de er fuldstændigt afslappede inde i buret, så min næste hund skal klart have et bur :5up:

Luna sover i sin mors arme om natten og det har hun altid gjort :lun:

Men det er rigtigt at hun er burtrænet, og på mange områder er det en rigtig god ting, hun er lettere at tage med forskellige steder, i og med at man kan sætte hende ind i buret når hun bare skal slappe af. Hun er også i bur når hun er alene hjemme, men dette er noget jeg har tænkt mig at bruge sommerferien på at vænne hende af med igen.

Jeg vil på det kraftigeste fraråde bare at sætte en hvalp (eller voksen hund for den sags skyld) i bur, dette kræver lang tids træning og man skal være 110% sikker på at hunden er tryg i sit bur. Hvis man ikke er 110% sikker på dette, så risikerer man at sætte en bange hund ind i et bur og efterlade den her, og det mener jeg personligt tangerer dyremishandling.

Så det at bruge bur er ikke bare noget man gør, det kræver gradvis tilvæning, og det skal ikke være en dårlig undskyldning for at undlade at opdrage sin hund, eller træne den i at være alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

^Victor fik en akut tilvænning til bur, da vi havde en skambidt Frej (vores hankat) for et par år siden, og Vic ikke kunne lade hans sår være (de plejer at "vaske" hinanden) :shock: Det kostede mange cykelture til slagteren efter kødben :engel: Så det ikke var slemt at være i buret. Vi prøvede at bytte om, og sætte katten i buret, men han skreg så Victor blev bange :stupid:, og Vic var ligeglad med at være derinde. Så det var absolut den bedste løsning. Han var dog kun derinde, når jeg ikke havde mulighed for at holde opsyn med ham. Skal nok lige indskyde at jeg er hjemmegående, så det var meget minimalt, og kun når jeg skulle hænge tøj op, i bad osv.

Sidenhen har buret gjort meget gavn som tilflugtssted nytårsaften, som både Victor, og kattene Tulle og Frej kæmper om nytårsaften.

Så herhjemme er buret ikke et slemt sted. Det står dog smækket sammen i bryggerset, vi bruger det kun hvis der er "noget", militærøvelser eller fyrværkeri som de gerne vil søge tilflugt for, eller hvis Vic er syg, så lader vi ham sove deri, ellers har kattene jo deres træ og fat boys, og Vic sover i sengen. Men vi smækker det op allerede i starten af december, inden skyderiet begynder, og lige så snart det kommer op, så bliver det "besat".

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har vores hunde i bur når de er alene og hvis de ikke vil slappe af om natten. Den første tid var Nova også i bur om natten. Det var hun for at lære at om natten sover man, for at jeg ikke skulle være nervøs for om hun spiste noget farligt og for at jeg hurtig hørte når hun skulle ud. Nu sover hun i sengen de fleste nætter (dog er der stadig aftener hvor hundene mener sengen er mosleplads og så ryger de altså begge i bur).

Dumle er i bur når han er alene fordi vi erfarede at det var hvad han havde det langt bedst med. Med Nova var det ikke meningen hun skulle i bur. Hun havde i starten køkkenet når hun var alene (så hun ikke rendte hen til buret og drillede Dumle), men da hun kunne være alene længere tid uden uheld kom hun ind i stuen i buret fordi vi erfarede at Dumle blev meget mere urolig når de var alene og han kunne høre hende, men ikke se hende og det samme den anden vej rundt hvis Nova en sjælden gang imellem hørte Dumle (han sover for det meste).

Når vi har hundene med ude har vi også bure med. Dumle har det bedst med bare at ligge i sit bur og følge med. Han er meget mere tryg på den måde. Nova derimod vil hellere være med hvor det sker og kan bedre falde til ro ude hvis ikke der er andre hunde.

Efter vores erfaringer med Dumle er jeg bestemt blevet fortaler for bur, men det skal tilvænnes rigtig (buret skal være det bedste sted i verden med ro og hygge) og så syntes jeg også det afhænger en hel del af hunden.

Vil også lige indskyde at jeg bestemt ikke mener buret skal bruges som straf. Det er IKKE et sted hunden skal ind fordi den har gjort noget slemt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med dig i at det lyder underligt...hvis man ikke vil have en hvalp der laver ballade og tisser på gulvet om natten, skal man få sig en voksen hund :neutral:

At sætte en hvalp i bur er en "nem" løsning :roll: men hjælper ingen steder, og så står man bare med en hund der senere i livet ikke kan finde ud af det.

Det passer altså ikke! Mine hvalpe er altid i bur om natten, det første stykke tid, ikke fordi det er en nem løsning, eller fordi jeg er bange for at de laver ballade eller tisser på gulvet :roll:

Årsagen til at jeg har hvalp i buret om natten, er at det er den eneste måde hvorpå jeg er 100% sikker på at jeg høre den når den skal ud og tisse, for nej, jeg høre det ikke bare fordi den begynder at pudsle rundt, jeg sover som en sten og de ændre småpuslen ikke på, men tilgengæld så høre jeg det når den højlydt siger til i buret ved siden af mig når den skal ud...

Og selvom jeg så havde hvalpen i sengen om natten, er det langt fra sikkert at jeg vil opdage at den begynder at rode rundt. Og derudover, så vil jeg ganske enklte ikke have hvalpe i sengen af sikkerhedshensyn.

Og ingen af mine hvalpe har nogensinde haft problemer med sidenhen at sove og være selv, den dag de ikke er i bur mere, det er jo for pokker bare et spørgsmål om at begynde og lade lågen stå åben, så vælger hunden selv ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan? Spørger fordi jeg er større end dig og Petrine mindre end dine hunde...men det er måske ikke flad-masning du tænker på?

Jeg tvivler på at du er større end mig :blink: Men jeg vil gerne medgive at Petrine er en del mindre end mine hunde :mrgreen:

Men nej, det er ikke flad-masning der bekymre mig mest, det der bekymre mig mest, er at hvalpen skal falde ned og komme alvorligt til skade.

Som en af mine hvalpekøbere fx. oplevede med deres hvalp, det var godt nok ikke om natten og hvad der præcis skete vides ikke, men hun gik i hvert fald alene ind i soveværelsert og op i sengen, et øjeblik efter høres et bump og et hyl og ud kommer en stærkt haltende hvalp med et brækket bagben...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har lige købt et bur til Dupond.

Han har altid været lidt rastløs om natten og ikke helt vidst, hvor han skulle sove. Han har adgang til alle rum OG sengen om natten.

Jeg lavede buret om til en lille hule, og han sov i det fra første nat.

Vi lukker det ikke på noget tidspunkt af dagen. Heller ikke når han er alene hjemme og har tendens til at bide i væggene. Jeg ved, han bruger det, når han er alene, så for os har det været en rigtig god ting med buret.

Hunden skal trænes i at være i buret, hvis man har tænkt sig, det skal være lukket på nogle tidspunkter. Det kan være hunden skal ligge i det låste bur 2 min og så ud og få ros og godbid. Langsomt skal man øge tiden, den er i buret. Det er det samme som at træne "alene hjemme".

Som der bliver skrevet i en anden tråd, så kan det også være en fordel. når man skal ud og hunden skal med. Det er rart man kan sig "bur" eller "hule" og så går hunden ind og smider sig :D

Jeg mener ikke, man for alt i verden skal "smide" sin hund i et bur og så lukke det. En hvalp vil lave ulykker fra tid til anden, og sådan er det bare. Den vokser fra det med god opdragelse.

Man smider jo heller ikke sine børn i et bur når man skal i Brugsen, for at undgå de tegner på væggene :-D.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Det passer altså ikke! Mine hvalpe er altid i bur om natten, det første stykke tid, ikke fordi det er en nem løsning, eller fordi jeg er bange for at de laver ballade eller tisser på gulvet :roll:

Årsagen til at jeg har hvalp i buret om natten, er at det er den eneste måde hvorpå jeg er 100% sikker på at jeg høre den når den skal ud og tisse, for nej, jeg høre det ikke bare fordi den begynder at pudsle rundt, jeg sover som en sten og de ændre småpuslen ikke på, men tilgengæld så høre jeg det når den højlydt siger til i buret ved siden af mig når den skal ud...

Og selvom jeg så havde hvalpen i sengen om natten, er det langt fra sikkert at jeg vil opdage at den begynder at rode rundt. Og derudover, så vil jeg ganske enklte ikke have hvalpe i sengen af sikkerhedshensyn.

Og ingen af mine hvalpe har nogensinde haft problemer med sidenhen at sove og være selv, den dag de ikke er i bur mere, det er jo for pokker bare et spørgsmål om at begynde og lade lågen stå åben, så vælger hunden selv ;-)

Og det er guld værd for en hvalpekøber, at have købt fra en kennel som din mht burtræningen.

Vi har været heldige de 2 gange vi har købt hvalp, at de begge gange har været vænnet til bur.

Joey var vant til at sove sammen med resten af kuldet ved siden af kennelmutter og han elskede sit bur fra 1. aften herhjemme.

Bravo var vant til, at buret stod i hvalpegården med lågen åben og han elsker også sit bur i dag - han sov også i det fra 1. nat herhjemme.

Når vi er nogen steder, har vi altid burene med (vi har dobbelt op af bure - bure der står herhjemme og bure der står i bilen). De står slået op i bilen og hundene ligger i hver deres og burene er altid lette at tage ud og sætte hen hvor vi nu skal være til konkurrencer osv.

Et ekstra plus er også, når vi en sjælden gang skal have hundene passet (mine forældre) - det kan være sin sag, at skulle passe 4 (nu 3 :cry:) højaktive hunde, når man ellers ikke selv er hundemenneske, men bare alm. dødelig og der hjælper det fælt, at de har muligheden for, at lukke hundene i bur, hvis de skal noget et par timer og hundene ikke kan være med - hundene er trygge ved burene og sover bare tiden væk og hundesitterne skal ikke spekulere på om de fine egetræsgulve bliver hærget af legende hunde eller om fx kagen, der står til afkøling på køkkenbordet bliver hugget... noget som hundemennsker har indrettet sig til og som de er på forkant med mht vaner om placering af spiselige 'ikke hundeegnede ting' osv osv :5up:

I starten syntes mine forældre også, at det var synd for hundene med burene, men efterhånden har de set, at hundene ikke ser burene som en straf, men mere som deres sted, hvor de glad og gerne ligger sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bailey8240

Så dvs at det faktisk kan være en god ide at bruge et bur eller papkasse? Specielt om natten??

Han skal selvfølgelig trænes til det og det er også mine intentioner:)

Vores hvalp skal trænes til at være alene hjemme i ca 7 timer om dagen, og jeg tror måske det ville være en fordel at have ham i bur noget af tiden der...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jokeren

Da fik Gismo hjem for godt 5 uger siden, benyttede vi med det samme papkasse tricket om natten.

Det har og virker stadig super :klap:

Når vi kommer i soveværelset om aften, så beder han selv om at komme der op. Og han sover hurtiger end du kan børste tænder. Når han så skal bimelim eller bomelom, skraber han på kasse og så er det bare op. Super super løsning.

Til gengæld vil jeg aldrig sætte min hund i bur, med mindre vi køre i bil.

Men hvad der er rigtigt eller forkert - ingen idé.

/Bo

Link til indlæg
Del på andre sites

Da fik Gismo hjem for godt 5 uger siden, benyttede vi med det samme papkasse tricket om natten.

Det har og virker stadig super :klap:

Når vi kommer i soveværelset om aften, så beder han selv om at komme der op. Og han sover hurtiger end du kan børste tænder. Når han så skal bimelim eller bomelom, skraber han på kasse og så er det bare op. Super super løsning.

Til gengæld vil jeg aldrig sætte min hund i bur, med mindre vi køre i bil.

Men hvad der er rigtigt eller forkert - ingen idé.

/Bo

det er ikke for at være fræk, men hvor ser du forskellen på et bur og en papkasse han ikke selv kan komme ud af ? :vedikke:

burtræning er fantastisk! også hvis man vil konkurrere med hunden senere... Karla var ikke brutrænet fra opdrætter og jeg kunne ikke se hvad jeg skulle bruge det til... så det er vi først begyndt på efter hun var over 1 år gammel... Det havde været noget nemmere hvis jeg bare var startet fra dag 1 - 8 uger gammel!

Det er guld værd at have en bur fx til agilitykonkurrencer når der skal gåes banegennemgang, til træning osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jokeren
det er ikke for at være fræk, men hvor ser du forskellen på et bur og en papkasse han ikke selv kan komme ud af ? :vedikke:

burtræning er fantastisk! også hvis man vil konkurrere med hunden senere... Karla var ikke brutrænet fra opdrætter og jeg kunne ikke se hvad jeg skulle bruge det til... så det er vi først begyndt på efter hun var over 1 år gammel... Det havde været noget nemmere hvis jeg bare var startet fra dag 1 - 8 uger gammel!

Det er guld værd at have en bur fx til agilitykonkurrencer når der skal gåes banegennemgang, til træning osv.

Nej du har helt ret, det var mig der fik formuleret mig forkert.

Vi bruger bestemt også bur, men jeg fik der givet udtryk for min mening, når hunden er alene hjemme.

Kender nogen der putter deres hunde i bur og køre på job.

Fik lige blandet tingene sammen - sorry.

/Bo

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bailey8240

Nu har jeg siddet og kigget på bure som kan åbnes i toppen, da jeg primært vil bruge det til sove bur (om natten) - men de koster jo en del:roll:

Så tænkte jeg på om en flyttekasse ikke kunne bruges??

Men skal han have en vandskål i kassen også? - frygter bare det bliver et vand svineri:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jokeren
Nu har jeg siddet og kigget på bure som kan åbnes i toppen, da jeg primært vil bruge det til sove bur (om natten) - men de koster jo en del:roll:

Så tænkte jeg på om en flyttekasse ikke kunne bruges??

Men skal han have en vandskål i kassen også? - frygter bare det bliver et vand svineri:hmm:

En flyttetkasse, et godt tæppe, et sovedyr og en hånd i kassen hvis hvalpen begynder at piv - så er du, hvor du skal være.

Ingen vand - når der kommer noget ind skal der også noget ud. :-D

/Bo

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bailey8240

Bailey er ca 3,5 kg og kan ikke selv hoppe op i sofa'en endnu:)

Så jeg tror jeg prøver

Hvis jeg skulle træne ham til at benytte bur når vi ikke er hjemme - hvordan skulle det så foregå??

Link til indlæg
Del på andre sites

Bailey er ca 3,5 kg og kan ikke selv hoppe op i sofa'en endnu:)

Så jeg tror jeg prøver

Hvis jeg skulle træne ham til at benytte bur når vi ikke er hjemme - hvordan skulle det så foregå??

For det første så skal du have fat i et bur der er stort nok til at han kan gå rundt i det, han skal kunne stå oprejst, han skal kunne strække sig ud når han ligger ned. Og da han er hvalp, så ville jeg knytte en kravlegård sammen med hans bur, således at han ikke bliver tvunget til at besørge i sit bur, men kan gøre det på nogle aviser i kravlegården.

Da jeg skulle træne bur gjorde jeg det på følgende måde:

Den første uges tid blev al mad serveret inde i buret, alle lækre kødben/godbidder blev serveret inde i buret, jeg lagde mig flere gange dagligt halvt ind i buret, så jeg kunne ligge og kæle med hende imens hun lå derinde. I denne første uge forsøgte jeg slet ikke at lukke buret.

Da hun havde opdaget at alt godt foregik inde i buret, og hun virkede 110% tryg ved det, så lukkede jeg døren, hvorefter jeg åbnede den i samme sekund igen og skyndte mig at give hende en godbid. Dette med at åbne og lukke døren gjorde jeg så en milliard gange den første dag.

Og først her gik jeg igang med at lære hende at være i buret i længere tid, dette gjorde jeg præcist som med almindelig alene hjemmetræning, først var buret lukket i 10 sekunder (imens jeg var i stuen), så i 20 sekunder, så i et minut, 2 minutter osv. Jeg forlod først rummet da hun var i stand til at være derinde i 10 minutter i træk.

Indtil hun var nået op på at kunne være i buret i 10 minutter i træk uden problemer, så satte jeg tiden op med 1 minut pr. øvelse, efter hun kunne være der i 10 minutter, så begyndte jeg at sætte tiden op med 2 minutter. Da hun kunne være der i en halv time, så øgede jeg tiden med 5 minutter hver gang. Da hun kunne være der i en time, så øgede jeg tiden med 10 minutter hver gang.

Da vi nåede op på 3 timer, så konkluderede jeg at hun heller ikke ville have problemer med resten af tiden, og jeg fik heldigvis ret.

Jeg videofilmer hende jævnligt for at tjekke at hun stadig har det fint med at være i bur, og indtil nu har jeg kun fået videoer der viser at hun sover hele dagen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bailey8240
For det første så skal du have fat i et bur der er stort nok til at han kan gå rundt i det, han skal kunne stå oprejst, han skal kunne strække sig ud når han ligger ned. Og da han er hvalp, så ville jeg knytte en kravlegård sammen med hans bur, således at han ikke bliver tvunget til at besørge i sit bur, men kan gøre det på nogle aviser i kravlegården.

Da jeg skulle træne bur gjorde jeg det på følgende måde:

Den første uges tid blev al mad serveret inde i buret, alle lækre kødben/godbidder blev serveret inde i buret, jeg lagde mig flere gange dagligt halvt ind i buret, så jeg kunne ligge og kæle med hende imens hun lå derinde. I denne første uge forsøgte jeg slet ikke at lukke buret.

Da hun havde opdaget at alt godt foregik inde i buret, og hun virkede 110% tryg ved det, så lukkede jeg døren, hvorefter jeg åbnede den i samme sekund igen og skyndte mig at give hende en godbid. Dette med at åbne og lukke døren gjorde jeg så en milliard gange den første dag.

Og først her gik jeg igang med at lære hende at være i buret i længere tid, dette gjorde jeg præcist som med almindelig alene hjemmetræning, først var buret lukket i 10 sekunder (imens jeg var i stuen), så i 20 sekunder, så i et minut, 2 minutter osv. Jeg forlod først rummet da hun var i stand til at være derinde i 10 minutter i træk.

Indtil hun var nået op på at kunne være i buret i 10 minutter i træk uden problemer, så satte jeg tiden op med 1 minut pr. øvelse, efter hun kunne være der i 10 minutter, så begyndte jeg at sætte tiden op med 2 minutter. Da hun kunne være der i en halv time, så øgede jeg tiden med 5 minutter hver gang. Da hun kunne være der i en time, så øgede jeg tiden med 10 minutter hver gang.

Da vi nåede op på 3 timer, så konkluderede jeg at hun heller ikke ville have problemer med resten af tiden, og jeg fik heldigvis ret.

Jeg videofilmer hende jævnligt for at tjekke at hun stadig har det fint med at være i bur, og indtil nu har jeg kun fået videoer der viser at hun sover hele dagen :-D

Det lyder som om det tog 14 dage ;-)

Men det skal helt sikkert prøves... Der skal være en vand skål hos ham?

Lige tilbage til sovekassen - hvor lang tid skal han sove i den? 1 uge- 1 måned eller??

Link til indlæg
Del på andre sites