Hop til indhold

Det der med børn og gåture...

Umulia
 Share

Recommended Posts

Efter at jeg i flere år forgæves har forsøgt at få min søn gjort interesseret i at gå tur og træne med hundene, er det lige pludselig blevet hans store hobby :vedikke:

Det er sådan set fint nok - han er lige blevet 13 år og er en fornuftig dreng, og Leroy tilbeder ham simpelthen - vi kalder ham den lille fanboy :lol:

Det går fint for de to at gå sammen uden at Leroy trækker. Indtil videre går de kun små ture lige omkring hvor vi bor.

I dag kommer knægten så ind og vil prøve at gå med Vinnie også. Det kan hurtigt gå galt, for hvis Vinnie f.eks. får øje på en kat, trækker hun som en raket, og det helt uden varsel.

Men vi aftalte så hvor han måtte gå, og han havde lige været ude med Leroy og set at der ingen katte var, så jeg sagde ja. Kort efter kom de igen. De var kun gået halvvejen af den aftalte rute, for han kunne godt selv mærke at Vinnie var for meget for ham. Det synes jeg viser at han er både ansvarsfuld og fornuftig. Vinnie forbliver min gåturs-partner ;-)

Så er spørgsmålet: Er det i orden at lade en 13-årig gå alene med Leroy?

Der kan jo ske det at der kommer en løs hund og hvad kan han gøre ved det? Men på den anden side, hvad kan jeg selv gøre? :hmm:

Jeg synes det er virkelig positivt at han nu interesserer sig aktivt for hundene, og jeg vil nødig komme til at kvæle hans interesse i regler og forbud. Men hvad synes I?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Jeg syntes, at så mange andre mennesker som voksne har hunde, de ikke kan holde tilbage, hvis de sætter fysikken på. Derfor syntes jeg du skal lade sønnikke og hans interesse for hunde vokse og blomstre, og sørge for at give ham nogle redskaber til, hvordan han kan aflede Leroy, hvis der skulle komme noget, der er mere interessant.

Tænker at jo mere de laver sammen og jo bedre kontakt de to får, jo bedre vil Leroy også være til at lytte til ham i situationer, hvor det ellers brænder lidt på i øverste etage.

Vi kan ikke forudsige alt, men kan selvfølgelig tage vores forholdsregler. Så her syntes jeg forholdsreglen er, at din knægt får alle redskaber til at kunne håndtere forskellige situationer så godt som muligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

...Det kan du kun selv vurdere...

Det er jo et spørgsmål om hund. Om drengens modenhed og fysik. OG om omgivelser, -hvad de vil kunne blive udsat for.

Men drengen skal ikke helt overtage luftningen af Leroy. For Leroy kan ændre adfærd efterhånden som han bliver ældre, og det er ikke sikkert, at din dreng "ser det komme". Måske kunne drengen lufte alene en gang imellem, og så kunne du gå med på en del af turene.

Så kan I osse snakke om forskellige teknikker, når der opstår lidt "udfordringer" på turen.

---Som du er inde på, så kan der opstå problemer selv når DU går med hunden... Hvis de samme problemer opstår for din søn, så kan det meget vel tage modet fra ham..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke hvilken race Leroy er, men det er jo to store racer du har.

Jeg går med Ronja alene hver dag, og kender hende bedre end nogen andre. Men hun vejer kun 10 kg, og jeg kan kun lige holde hende når hun bare VIL efter en kat/hare/fugl eller sådan noget.

Der er ungdomshold rundt omkring i landet, ville nok anbefale at din dreng tog på sådan et hold, hvis han vil. Her på fyn, har vi både agility og et andet ungdomshold. Jeg har kun været på det andet, det var ikke svært, og når jeg er vandt til at træne med min hund, var det for let :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt rigtig som Lise foreslår: Din søn kunne have stor gavn af at gå til en eller anden slags træning.

Prøv at undersøge, hvad der findes af ungdomshold i nærheden.

Vi er jo allesammen nogenlunde enige om at VOKSNE ikke burde have hund uden at gå til træning med dem. --For at få styr på eventuelle problemer.

Det gælder vel for børn osse.

Og sandsynligvis skal hund og barn køres til træning. Det kan være godt for dig at overvære træningen og se, hvor godt styr din dreng rent faktisk har på Leroy.

Link til indlæg
Del på andre sites

At der findes tåbelige voksne, synes jeg ikke giver frikort til at lade børn gå med hunde, kender slet ikke din søn (og er jo børneforagter).

Da jeg var 13 kunne jeg ikke tænke ret langt frem eller forudse fremmede hundes reaktioner, personligt bryder jeg mig ikke om at møde 'forvirrede knægte med store hunde', det kan lynhurtigt ende i en situation, der kræver voksen omtanke mere end fysisk styrke. Men håber han bliver lige så bidt af hunde som vi andre :5up:

• Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at kunne huske, for mange år siden, at der er en regel om at børn skal være over 16 for at lufte store hunde? men jeg er ikke sikker :vedikke:

Det kunne være værd at undersøge, især fordi Leroy jo er DDB og der er så meget oppe i medierne i øjeblikket med "kamphunde" :roll: Så det kan nok være en god ide at være sikker på at man har loven på sin side.

Om din dreng er moden nok til at gå med leroy er det næsten kun dig der kan vurdere, men nu spørger du om vi andres meninger og jeg må sige at jeg ikke synes, han skal gå med ham alene. Jeg synes risiciene er for store og ansvaret for voldsomt for en 13-årig.

Kommer der en aggresiv løs labrador og angriber Leroy som måske forsvarer sig, bider lidt hårdt så labradoren ikke overlever. Så skal Leroy sikkert aflives og det skal din knægt så leve med var hans ansvar :cry: Det er så et meget voldsomt eksempel, men overdrivelse fremmer forståelsen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Jeg har selv en stor hund og en dreng på 14 år, der i princippet godt kunne gå med den.

Jeg tror egentligt nemt, at min dreng ville kunne klare alm. gåture og også holde hunden da han er lige så stærk som mig, men som de andre er inde på, så tror jeg ikke, at han ville kunne forudse "dumme" situationer på samme måde som mig og han ville nok heller ikke kunne tackle hunden lige så godt.

Så ved nærmere eftertanke tror jeg faktisk ikke, at det er en sitution, jeg ville sætte ham i.

Kunne I ikke gå ture sammen og hygge jer med det som et fælles projekt måske???

V.H.

Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi kan ikke forudsige alt, men kan selvfølgelig tage vores forholdsregler. Så her syntes jeg forholdsreglen er, at din knægt får alle redskaber til at kunne håndtere forskellige situationer så godt som muligt.

Ganske enig! Heldigvis er han ret kvik, og forstår godt hvad man siger til ham. Men han er stædig, forstået på den måde at selv om man fortæller ham noget, kan der godt gå et år eller mere før han viser at han faktisk har hørt efter :lol:

Det er jo et spørgsmål om hund. Om drengens modenhed og fysik. OG om omgivelser, -hvad de vil kunne blive udsat for.

Men drengen skal ikke helt overtage luftningen af Leroy.

Nej selvfølgelig ikke. Det er han heller ikke interesseret i tror jeg. Han vil vist gerne have et uforpligtende gåturs-forhold ;-)

Han er stor og stærk af sin alder, og omgivelserne her hvor vi bor er sådan at man kun yderst sjældent møder andre hundeluftere.

Nogle steder er der risiko for løse hunde, men der går vi aldrig hen.

Der er ungdomshold rundt omkring i landet, ville nok anbefale at din dreng tog på sådan et hold, hvis han vil. Her på fyn, har vi både agility og et andet ungdomshold. Jeg har kun været på det andet, det var ikke svært, og når jeg er vandt til at træne med min hund, var det for let :genert:

Faktisk har vi to ungdomshold at vælge imellem indenfor en afstand af 30 km. Og for at det ikke skal være løgn, går min søns bedste kammerat på det ene, og en ældre dreng fra skolen på det andet.

Men se om han vil - der kommer stædigheden ind, og jeg er holdt op med at presse, for min erfaring er at lige pludselig vil han godt alligevel - det skal bare hedde sig at idéen kom fra ham selv (typisk mænd :lol:)

Da jeg var 13 kunne jeg ikke tænke ret langt frem eller forudse fremmede hundes reaktioner, personligt bryder jeg mig ikke om at møde 'forvirrede knægte med store hunde', det kan lynhurtigt ende i en situation, der kræver voksen omtanke mere end fysisk styrke. Men håber han bliver lige så bidt af hunde som vi andre :5up:

Jeg forstår dig udmærket godt. Nu har jeg bare den forestilling at min søn er lidt anderledes. Jeg synes mange af de børn man møder med hunde har alt muligt andet i hovedet, og bare tilfældigvis har hunden med på slæb. Når min søn går med Leroy, er det hunden han tænker på, og er opmærksom på. Det er en familiesvaghed - vi gør ikke noget halvt :lol:

Hej,

Jeg har selv en stor hund og en dreng på 14 år, der i princippet godt kunne gå med den.

Jeg tror egentligt nemt, at min dreng ville kunne klare alm. gåture og også holde hunden da han er lige så stærk som mig, men som de andre er inde på, så tror jeg ikke, at han ville kunne forudse "dumme" situationer på samme måde som mig og han ville nok heller ikke kunne tackle hunden lige så godt.

Så ved nærmere eftertanke tror jeg faktisk ikke, at det er en sitution, jeg ville sætte ham i.

Jeg synes det er et lidt kildent spørgsmål - for hvordan lærer de ansvar? Ved at få tudet ørerne fulde af vores velmente råd, eller ved at prøve selv? Jeg tror begge dele er nødvendigt, og man skal passe på med ikke at tage initiativet fra dem.

Kunne I ikke gå ture sammen og hygge jer med det som et fælles projekt måske???

Det var jo oplagt, men den mulighed tror jeg desværre jeg har fået lagt i graven :oops: Jeg har kommanderet for meget overfor sønnen på turene, så de holdt op med at blive hyggelige for ham.

Jeg kan se at han bruger alt det jeg har lært ham, når han går alene, så han har hørt efter. Men jeg er ude i kulden indtil videre :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Synes det er ligesom med alt andet, når vi har med vores hunde at gøre.

Det er en individuel vurderingssag, hvor man opvejer fordele/ulemper/risici i forhold til omgivelserne, ens hund og dem der skal omgåes den.

Men som du beskriver det, kan jeg ikke se nogen problemer i det.

Synes heller ikke jeg har læst nogen steder, at Leroy skulle have nogen former for adfærd, der skulle tale imod det.

Så hvis du er tryg ved det, så kan jeg ikke se det er et problem.

Bare din dreng er udstyret med en mobil og hans mors formaninger, om ikke at gå de steder hvor der er løse hunde, så synes jeg ikke du skal bruge for meget krudt på det.

Nyd endelig at han viser interesse for hundene i stedet :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline

Jeg synes den er svær, har selv søn på 15, yderst fornuftig knægt, men jeg vil ikke lade ham gå tur med en af rotterne alene, simpelthen fordi jeg ikke synes jeg kan forsvarer at pålægge ham ansvaret i disse tider:cry:

Jeg ville aldrig tilgive mig selv, hvis han endte på forsiden af ekstra bladet:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes den er svær, har selv søn på 15, yderst fornuftig knægt, men jeg vil ikke lade ham gå tur med en af rotterne alene, simpelthen fordi jeg ikke synes jeg kan forsvarer at pålægge ham ansvaret i disse tider:cry:

Jeg ville aldrig tilgive mig selv, hvis han endte på forsiden af ekstra bladet:oops:

Det ligger også altid i baghovedet hos mig. Jeg synes det er svært at tage alle forholdsregler uden at det går ud over livskvaliteten hos både vores hunde og os selv.

Dette er de regler jeg har afstukket:

Gå kun hvor vi har aftalt.

Hav altid telefon med.

Hvis du ser en anden hund, vend om og gå væk fra den.

Kan du ikke undgå en løs hund, råb højt at den skal gå væk.

Kommer det alligevel til slagsmål, slip snoren og ring til mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kender ikke din dreng og aner ikke om han evner at gå tur med LEroy eller ej - det er vist kun dig der kan bedømme det ;-)

men jeg kan dog nævne, at jeg som 13-14 årig dagligt gik tur med naboens intakte hanhund af racen Skt. Bernhard! :shock: Når jeg ser tilbage idag, fatter jeg ikke de turde... Han vejede det dobbelte af hvad jeg gjorde og jeg havde ikke haft en chance, hvis han virkelig havde ville noget...

Men måske fordi jeg ikke vidste det? så var det aldrig nogen problemer :vedikke: Han elskede mig ligeså højt som jeg elskede ham og vi nød fantastisk mange gode timer sammen inden han døde...

edit. men "klimaet" og holdningerne var også anderledes den gang... Jeg blev kaldt "pigen med ponyen" og folk smilede blot til mig, når de gik forbi... den dag idag ville jeg have fundet den længste omvej udenom hvis jeg havde set et sådant syn komme imod mig...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chaddin

når du selv beskriver ham som ansvarsfuld og sådan, kan jeg absolut heller ikke se problemet :) Altså andet end hvad der selvfølgelig også kunne ske for en voksen.. Og du siger også i har nogenlunde samme "fysiske styrke" så der er der jo heller ikke noget at sige. Jeg er selv 14 år, og har gået tur med massere af store hunde, og jeg er altså en lille svækling :oops: Og jeg kan godt læse andre hunde, og er meget obs på hvordan både Darwin og den anden hund reagerer. Så hvis han kan finde ud af at læse hundekropssprog og han overholder dine regler, så er det da uden tvivl en god idé :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Det ligger også altid i baghovedet hos mig. Jeg synes det er svært at tage alle forholdsregler uden at det går ud over livskvaliteten hos både vores hunde og os selv.

Dette er de regler jeg har afstukket:

Gå kun hvor vi har aftalt.

Hav altid telefon med.

Hvis du ser en anden hund, vend om og gå væk fra den.

Kan du ikke undgå en løs hund, råb højt at den skal gå væk.

Kommer det alligevel til slagsmål, slip snoren og ring til mig.

Du har ret, det har omkostninger, at tage sine forholdsregler og ja der skal også være plads til at leve, det er også derfor det er så hammer svær en balancegang:-D

Synes det er nogle fine regler du har lavet:5up: Håber drengene får nogle rigtig gode ture sammen:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter at jeg i flere år forgæves har forsøgt at få min søn gjort interesseret i at gå tur og træne med hundene, er det lige pludselig blevet hans store hobby :vedikke:

Det er sådan set fint nok - han er lige blevet 13 år og er en fornuftig dreng, og Leroy tilbeder ham simpelthen - vi kalder ham den lille fanboy :lol:

Det går fint for de to at gå sammen uden at Leroy trækker. Indtil videre går de kun små ture lige omkring hvor vi bor.

I dag kommer knægten så ind og vil prøve at gå med Vinnie også. Det kan hurtigt gå galt, for hvis Vinnie f.eks. får øje på en kat, trækker hun som en raket, og det helt uden varsel.

Men vi aftalte så hvor han måtte gå, og han havde lige været ude med Leroy og set at der ingen katte var, så jeg sagde ja. Kort efter kom de igen. De var kun gået halvvejen af den aftalte rute, for han kunne godt selv mærke at Vinnie var for meget for ham. Det synes jeg viser at han er både ansvarsfuld og fornuftig. Vinnie forbliver min gåturs-partner ;-)

Så er spørgsmålet: Er det i orden at lade en 13-årig gå alene med Leroy?

Der kan jo ske det at der kommer en løs hund og hvad kan han gøre ved det? Men på den anden side, hvad kan jeg selv gøre? :hmm:

Jeg synes det er virkelig positivt at han nu interesserer sig aktivt for hundene, og jeg vil nødig komme til at kvæle hans interesse i regler og forbud. Men hvad synes I?

Min mening... da jeg var 13 gik jeg med en golden, en collie og en bernersennen på samme tid. Når de 3 så en kat på samme tid var det dælme med at holde ved, men der var som regel altid et træ e.l. man kunne sno armene rundt om og så godt fat i hundene. Ellers var det ned på røven og hælene i så kunne jeg godt holde dem.

Mange af de teenagere jeg har mødt der går tur med hunden er mere ansvarlige end forældrene er (i mine øjne) og er de ikke kan man som regel sige det pænt til dem og så er det ændret næste gang man møder dem.

Jeg har efterhånden også mødt en del voksne der ikke var i stand til at holde deres hund, hvilket altid har undret mig, men børnene er som regel en del mere kreative når det kommer til det.

Så alt i alt... om sønnen skal gå med hund eller ej er helt op til dig, men jeg ville ikke have noget imod at møde dem på en gåtur :blink:

Jeg syntes det er nogle fine regler du har lavet :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er nogle fine regler du har stillet op, og umiddelbart lyder det hele meget fornuftigt :5up:

Omvendt siger jeg kun dette fordi jeg "kender dig" og ved at du ikke ville lade ham gøre det, hvis du ikke havde fuld tillid til at han kunne.

Mødte jeg sådant et syn selv, ville jeg vende om og gå den anden vej - MEGET hurtigt, for jeg ville ikke stole på at en 13 årig knægt kunne holde en så stor hund.

Sidst Asta var løbsk oplevede jeg det med en kornfed Labrador i snor med to teenagetøser hængende i.

De blev slæbt et par meter hen af asfalten, og selvom jeg blev helt imponeret over indsatsen fra deres side, så havde de ikke en chance for at holde den tilbage. Jeg endte selvfølgeligt med at være nødt til at pille labben af Asta, og knække en negl undervejs :megaked::genert:

Begge tøser fik en kæmpe skideballe og blev sendt hjem, dem der burde have haft en skideballe var forældrene :vedikke:

Personligt ville jeg aldrig lade en 13 årig lufte min hund, men der er ikke noget i det du skriver som virker ufornuftigt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min første tanke er at leroy jo er en meget stærk hund.

Men ved jo ikke om leroy altid er fornuftig, tit har hunde jo også et andet forhold til børn.

Men da jeg ikke selv har børn, er det jo svært at tage stilling til hvordan man ville vurdere hele situationen.

Ville jeg lade min nevø gå alene med Aslan om 8 år? Nej, heller ikke selv om aslan er så gammel om 8 år, at han ikke har krafter til at trække længere :mrgreen:

Ville jeg gå med og lade nicolai holde aslan, JA :-D

Og så syntes jeg det er super fedt for dig at de er blevet hinandens hobbyer :lun:

Og syntes også dine regler er gode :)

Link til indlæg
Del på andre sites