Hop til indhold

At sikre sin hund/sig selv mod hunde-overfald

Alt4Victor
 Share

Recommended Posts

Nej tror også det er svært at vide hvordan man ville reagere i en gælden situation, man kan have en formodning.. men ikke altid det bliver som man havde forudset.

Jeg tror også der er flere med mindre hunde, som går med den frygt, end dem med forholdsvis store hunde, men det selvfølgelig ingen garanti for man ikke kommer i samme situation. Derfor slipper jeg også altid min hund, hvis det er en stor hund som kommer løbende mod os, ikke hvis det er en lille hund.

Men heldigvis har vi aldrig prøvet at der er en som har prøvet at springe på Canto, de fleste stopper op inden, for han var måske lidt større end forventet når de kom tættere på, samt så han ikke sådan at kue.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Ved sgu' ikke... Peberspray får jeg aldrig købt, og kommer derfor aldrig til at bruge det.

Men har helt ærligt haft dage hvor jeg har tænkt, at jeg nok skal tage de store vandrestøvler på, der kan gøre gevaldig ondt, hvis jeg vælger at svinge lidt med fødderne, i stedet for kondiskoene.

De fleste gange vi møder løse hunde (hvilket sker jævnligt) så er det nok at puste sig lidt op, og bede hunden gå væk i en hård tone.

Som regel sker der intet og man kan gå stille og roligt væk fra den anden hund uden nogen problemer :5up:

Men ville sgu' ikke ane hvad jeg skulle gøre, hvis det ikke virkede eller jeg ikke kunne komme til at dele slag ud - Med to hunde i snor, så er man rimelig prisgivet og man må bare stole på, at andre hundeejere har styr på deres hunde. :genert:

Jeg er ikke særlig pædagogisk, når der er en anden hund der prøver at flyve på mine - Det har jeg jo desværre oplevet flere gange, og min tålmodighed er opbrugt på det punkt.

Så tager jeg helt ærligt hellere turen i retten, hvis jeg skulle skade en angribende hund - Mine hundes fysiske og psykiske helbred må altså være det vigtigste.

Så hvis de pædagogiske metoder ikke virker med det samme, så deler jeg uden moralske kvaler, tæsk ud og tager heller et par bidskader selv, end at det skal gå ud over mine hunde.

Der levner jeg ikke meget plads til medfølelse - Og jeg håber egentlig andre ville gøre det samme, hvis det var Bamse der sad i flæsket på en anden hund!

De to gange det har været nødvendigt, er den anden hund heldigvis smuttet uden yderligere diskussioner. Men stopper den ikke..... Jamen, det vælger jeg at satse på aldrig sker. :vedikke:

For jeg vil vitterligt ikke ane hvad jeg skulle gøre, og jeg kan jo ikke gå og tænke på sådan noget, så ville jeg blive paranoid og mine hunde ville blive pakket ind i bobleplast :engel:

Men vi har efterhånden boet her så længe, at vi kender de forskellige hunde, og ved ved hvilke hunde, vi skal vende om og gå den anden vej - Det er helt klart mit foretrukne forsvarsmiddel, og det der uden tvivl virker bedst!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1

Jeg ved ikke....Jeg går ikke og tænker på det. Men kommer der en hund og overfalder lexus, så vil jeg gøre det samme som den angribende hund. Påføre angriber så meget smerte og skade på så kort tid som overhovedet muligt, og så se at komme væk. Det er måske ikke etisk og moralsk at gøre det på den måde. Men jeg har under ingen omstændigheder tænkt mig at se til mens min hund bliver pelset og flået fordi jeg først skal prøve med korrekte pædagogiske metoder overfor en hund som hænger i halsen på min hund, og er ved at dræbe den. Min hund er en del af min familie og JA kommer det til selvforsvar og det gælder overlevelse, så vil jeg dræbe for at jeg selv og familie overlever

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf

Nej, man ved ikke hvordan man reagere, før man selv står i situationen. Vi kender selvfølgelig teorien om at tage hunden op og vende sig væk fra den angribende hund og ikke selv virke truende, hvilket vi da også prøvede da vores lille Jack Russel blev angrebet.

Vi kom gående ned ad vores egen vej med vores 2 små hanhunde Kaj en Boston Terrier på 1,5 år og Fenris en Jack Russel på 2 år. Jeg gik 4 meter foran min søster med Kaj i snor, da en 65 kg, tung, Dogue De Bordeaux, tæve kommer løbende ud af dens have lige imod Kaj, der stopper op stiv som et bræt. Her tager min søster så Fenris op, da hun ved han ellers ved gøre udfald, da han selv kan være meget aggresiv overfor andre hunde. Tæven snuser til Kaj der stadig står helt stille og uden grund beslutter den sig for at bide i Kaj, jeg råber op og samtidig med, at jeg råber begynder Fenris der stadig sidder på armen af min søster at gø af tæven, her stopper tævens interresse for Kaj og går istedet efter Fenris, tæven løber hen mod min søster, der stadig holder fast på Fenris og vender sig væk fra tæven, mens den hopper rundt om hende og forsøger at få fat på ham. Tæven får fat i min søsters arm, men slipper igen og får så fat i Fenris' bagben og løber afsted med ham. Min søster slipper Fenris's snor for ikke at være modvægt, da den løber afsted med ham,hvorefter hun selv løber efter hunden, mens den smider fenris's bagben og griber fat om hans ryg og bug og begynder at ruske ham. Da min søster når hundene, kaster hun sig hen over ryggen på tæven, mens hun tager kvalertag om tævens hals med begge arme - Her skal det lige siges at min søster ikke er særlig stor og Dogue De Bordeaux'en vejede mere end hende. Først da ejeren endelig kom løbende og hjalp med at hive Dogue De Bordeaux'en væk, stoppede angrebet.

Siden da gør vi alt for at undgå situationer, hvor et overfald kan opstå ved f.eks. at gå langt udenom hunde, vi føler os usikker på, for vi ved af egne erfaringer, hvor svært det kan være at stoppe en angribende hund. De efterfølgende gange hvor vi har oplevet at hunde er løbet imod os med truende adfærd har vi stillet os imellem hundene og selv pustet os op, hvilket da også har virket i nogle tilfælde. Men vi har også oplevet at hunden blot ignorerede os og den først reagerede da ejeren selv tog fat i den og hev afsted med den.

Jeg har dog læst at den eneste effektive måde at få en bidende hund til at slippe er at lukke for dens lufttilførsel evt. med kvælertag. Men vi melder os gerne til et hundeselvforsvars kursus.:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

DEt er ikke noget jeg tænker over når jeg går ud. Det er kun sket en gang at en løs hund var uvenlig, og fløj i hovedet af mine hunde. Vi var heldigvis begge ude, så jeg stak Indys snor i Martins hånd (han havde charlie og lille charlie, en spaniel vi nogle gange passer), jeg greb fat i rottweilerens nakkeskind og flåede den væk fra hundene, fik fat i dens halsbånd og drejede det rundt til det var godt stramt, og marcherede så hunden tilbage til dens fatsvage ejer, med et par velvalgte ord om snor og kontrol.

Link til indlæg
Del på andre sites

Var slet ikke nogen tosset ide.

Er lidt bekymret over hvor mange, der tror man bare sådan lige sparker / slår en angriber - har oplevet et par gange, hvor en tændt hund angriber, og har på fornemmelsen, den ikke ville reagere om så man havde stukket den med kniv.

Fx til lurecoursing, to ridgeback'er fik begge flået mundkurven af og gik på hinanden, begge's ejer kastede sig over dem, sparkede, rev, flåede ( og det var fuldvoksne mænd i størrelse dogfather). De stoppede da den ene blev wrestlet til jorden af en kvinde med vægt bag :oops:, men slag var de fløjtende ligeglade med, selvom der blev sparket igennem.

Jeg mener at have læst engang, at dyr ikke føler smerte i dét de angriber/slås. Det er derfor 2 haner i hanekamp eller 2 hunde i hundekamp blir ved til den ene er død :hmm:

Det naturlige er jo når du er i smerte, at stikke af. Mener det er noget med adrenalinen der suser rundt i kroppen, der gør at de blir ved :hmm:

Fx. Chaplin, når han får et flip og bider til og bare klamrer sig til min hånd/arm :shock: så har jeg flere gange forsøgt at bide igen for at få ham til at slippe, da jeg kommer mere til skade ved at forsøge at flå ham væk :roll: men han mærker det slet ikke :genert: han fortsætter bare, jeg får hår i munden og blir alligevel smadret når jeg må rive ham væk fra min arm :roll::damn: (yup, psyko kat) :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener at have læst engang, at dyr ikke føler smerte i dét de angriber/slås. Det er derfor 2 haner i hanekamp eller 2 hunde i hundekamp blir ved til den ene er død :hmm:

Det naturlige er jo når du er i smerte, at stikke af. Mener det er noget med adrenalinen der suser rundt i kroppen, der gør at de blir ved :hmm:

Fx. Chaplin, når han får et flip og bider til og bare klamrer sig til min hånd/arm :shock: så har jeg flere gange forsøgt at bide igen for at få ham til at slippe, da jeg kommer mere til skade ved at forsøge at flå ham væk :roll: men han mærker det slet ikke :genert: han fortsætter bare, jeg får hår i munden og blir alligevel smadret når jeg må rive ham væk fra min arm :roll::damn: (yup, psyko kat) :genert:

Slås du med in kat :lol: så er der sgu ikke noget at sige til at den aldrig bliver normal :lol: Men for at kommentere det du skrev først, så føler mennesker jo heller ikke smerten i kampens hede, de gange jeg er blevet bidt, har det gjort lidt ondt, men så lidt senere kommer den rigtige smerte, den hvor man ser stjerner osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa
Jeg ved ikke....Jeg går ikke og tænker på det. Men kommer der en hund og overfalder lexus, så vil jeg gøre det samme som den angribende hund. Påføre angriber så meget smerte og skade på så kort tid som overhovedet muligt, og så se at komme væk. Det er måske ikke etisk og moralsk at gøre det på den måde. Men jeg har under ingen omstændigheder tænkt mig at se til mens min hund bliver pelset og flået fordi jeg først skal prøve med korrekte pædagogiske metoder overfor en hund som hænger i halsen på min hund, og er ved at dræbe den. Min hund er en del af min familie og JA kommer det til selvforsvar og det gælder overlevelse, så vil jeg dræbe for at jeg selv og familie overlever

Vil du ikke dele med os hvordan du vil gøre det ?

------------------------------------------------------

Jeg har fået en metode fortalt, og det er at sparke hunde hårdt i brystet, i den side hjertet sidder - Det skulle føre til øjeblikkelig død - Om man så i praksis kan gøre det, det er selvfølgelig spørgsmålet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fået en metode fortalt, og det er at sparke hunde hårdt i brystet, i den side hjertet sidder - Det skulle føre til øjeblikkelig død - Om man så i praksis kan gøre det, det er selvfølgelig spørgsmålet.

Hvis det nu er en hanhund kunne man måske sparke sådan bagfra... så det rammer... sådan et bestemt sted :pift:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

det er jo svært ikke at komme til at lyde "sej" bag skærmen når man siger ting som at man vil påføre angriberen skade eller lign...men man har stærke følelser for sine dyr, og jeg tror at adrenalinen kan kicke ligeså meget ind på et menneske som en angribende hund...har fra mig selv erfaret at når adrenalinen pumper, så angriber jeg frem for at flygte...mennesket er bare indrettet så vi gør tingene på en af de to måder...

Men, det er selvfølgelig skide svært at sidde og lægge en "strategi" for hvad man vil gøre, fordi man jo altså højst sandsynligt aldrig kommer i en situation der kræver at man tyr til ekstremer(heldigvis), og fordi man reagerer impulsivt...

Men kan godt forstå hvis man griber sig selv i at tænke i de baner, for der er et problem med folks holdning til hvordan man holder en hund der ikke kan med andre...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1

Tjo. i tilfældig rækkefølge, og en måde at gøre det på. Ikke nødvendigvis måden jeg ville gøre det på IRL. Sweep kick til bagben, Front kick til maven, drop kick til ryg/ribben, drop kick og side kick til pande/snude/kæbe

Link til indlæg
Del på andre sites

Men som lidt skrævlet kvindfolk, er det ikke sikkert man kan lige kan gå ninja/kickbokser-amokka i gummistøvler sådan lige overfor vild og voldsom hundstykke. Så jeg har vurderet at jeg hellere vil "zappe" en evt. angribende hund...

Så jeg har anskaffet mig en "zapper". Den virker i hvert fald, til fordel fra peberspray, og alt for kompliceret i en spædt situation, vender dysen nu den rigtige vej?

Jeg ser også hellere den angribende hund blive uskadeliggjort/bedøvet, end at pædagogisere. For imens jeg pædagogiserer, så får den anden hund jo bidt Vic midt over i mellemtiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men som lidt skrævlet kvindfolk, er det ikke sikkert man kan lige kan gå ninja/kickbokser-amokka i gummistøvler sådan lige overfor vild og voldsom hundstykke. Så jeg har vurderet at jeg hellere vil "zappe" en evt. angribende hund...

Så jeg har anskaffet mig en "zapper". Den virker i hvert fald, til fordel fra peberspray, og alt for kompliceret i en spædt situation, vender dysen nu den rigtige vej?

Jeg ser også hellere den angribende hund blive uskadeliggjort/bedøvet, end at pædagogisere. For imens jeg pædagogiserer, så får den anden hund jo bidt Vic midt over i mellemtiden.

bliver din egen hund ikke også zappet, hvis den angribende hunde sidder fast i din hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg går ture med mine tøser, hvor Mollie jo har et noget anspændt forhold til andre hunde, så er jeg proaktiv, når det kan lade sig gøre.

Hvis der kommer nogen imod mig med løse hunde, så bliver de råbt an og bedt om at tage hunden i snor eller under fuld kontrol (jeg går på områder, hvor der egentlig er snorepåbud).

Hvis jeg møder hunde i snor, så går jeg så langt ind til siden, som det er muligt, men der er nogen, der "jagter" os, fordi deres hund gerne vil hilse og Mollie ser ganske tilforladelig ud, indtil den anden hund er ekstremt tæt på.

Jeg har dog desværre fået en del erfaring i at skille to hunde ad, der er i slåskamp, så hvis uheldet var ude, så ved jeg hvad jeg ville gøre.

Jeg ville få den uskadte hund væk fra området og så ville jeg bruge min højtelskede læderhundesnor, som altid er med på tur, til at kvæle den angribende hund. Jeg ville forhåbentligt ikke slå den ihjel, men jeg ville forhåbentligt pacificere den.

Iflg. min erfaring så hjælper råb, skrig og spark kun meget lidt og jeg ville ALDRIG nogensinde flå hundene fra hinanden.

Men det vil jo kun være i den perfekte verden, hvor den anden hund også havde en ejer med, der gad hjælpe - hvis der var flere end to hunde involveret og hvis jeg var alene, så ville jeg ikke ane hvordan jeg skulle få dem fra hinanden, men kæmpe ville jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

det er jo svært ikke at komme til at lyde "sej" bag skærmen når man siger ting som at man vil påføre angriberen skade eller lign...men man har stærke følelser for sine dyr, og jeg tror at adrenalinen kan kicke ligeså meget ind på et menneske som en angribende hund...har fra mig selv erfaret at når adrenalinen pumper, så angriber jeg frem for at flygte...mennesket er bare indrettet så vi gør tingene på en af de to måder...

Men, det er selvfølgelig skide svært at sidde og lægge en "strategi" for hvad man vil gøre, fordi man jo altså højst sandsynligt aldrig kommer i en situation der kræver at man tyr til ekstremer(heldigvis), og fordi man reagerer impulsivt...

Men kan godt forstå hvis man griber sig selv i at tænke i de baner, for der er et problem med folks holdning til hvordan man holder en hund der ikke kan med andre...

Det er nemlig ekstrem svært.

Da cujo blev overfaldet, forsøgte jeg at sparke den anden hund 2 gange, kunne dog slet ikek få kraft i, og brugte endda "fodbold" benet :cool:

Måske hvis jeg havde en lille hund som var i vanskeligheder, i forhold til med cujo, hvor han var størst, men den eneste i snor, kan det sagtens være jeg havde reageret anderledes.

Ellers råbte jeg til ejeren hun skulle rubbe sin røv og tag fat i sin hund... hun skulle råbes i gang, for stod bare og skreg og græd" nej nej **** lad nu være" og mere gråd. "hvad skal jeg gøre"..

Så måtte guide hende.

Ved ikke hvor jeg fik overskuddet fra, men rystede som en nøgen neger i et isbad bagefter og hyperventilerede da jeg kom hjem og sidde.

Generelt er jeg opmærksom på omgivelserne og ser vi løse hunde vender vi om eller står stille indtil ejeren ser os. (og de skynder sig oftest at få deres hund i snor)

Kommer der de hunde man ved cujo ikke kan om, og omvendt, kort snor, vende rundt hvis muligt. Holde ham tæt til kroppen. Og så holde øje med den anden hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

bliver din egen hund ikke også zappet, hvis den angribende hunde sidder fast i din hund?

Her lyder jeg så nok kynisk, men jeg venter altså ikke til der er en hund der sidder fast i min hund. For så lille som min hund er, så er chancerne for at han overlever en gennemgnaskning mikroskopiske, (hans knogler er immervæk tændstikker i forhold til de kødben han selv, og andre hunde spiser, hvis det giver nogen mening?) Hunde på hans størrelse overlever vitterlig sjældent et overfald.

Ikke at jeg har tænkt mig at zappe alle hunde på min vej, sikke nogle lufteture man kunne få så! :skraek: !"dig der, væk fra min hund! "bzzzzzttzzz" :shock:

Jeg håber og beder for at den ikke kommer i brug (den har været i brug, vi har lavet en jack-ass herhjemme, på en meget modig ven :shock:, for at jeg kunne lære at bruge den)

Men jeg vil først og fremmest beskytte min hund

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nemlig ekstrem svært.

Da cujo blev overfaldet, forsøgte jeg at sparke den anden hund 2 gange, kunne dog slet ikek få kraft i, og brugte endda "fodbold" benet :cool:

Måske hvis jeg havde en lille hund som var i vanskeligheder, i forhold til med cujo, hvor han var størst, men den eneste i snor, kan det sagtens være jeg havde reageret anderledes.

Ellers råbte jeg til ejeren hun skulle rubbe sin røv og tag fat i sin hund... hun skulle råbes i gang, for stod bare og skreg og græd" nej nej **** lad nu være" og mere gråd. "hvad skal jeg gøre"..

Så måtte guide hende.

Ved ikke hvor jeg fik overskuddet fra, men rystede som en nøgen neger i et isbad bagefter og hyperventilerede da jeg kom hjem og sidde.

Generelt er jeg opmærksom på omgivelserne og ser vi løse hunde vender vi om eller står stille indtil ejeren ser os. (og de skynder sig oftest at få deres hund i snor)

Kommer der de hunde man ved cujo ikke kan om, og omvendt, kort snor, vende rundt hvis muligt. Holde ham tæt til kroppen. Og så holde øje med den anden hund.

Det er bare sådan en ejer jeg er allermest ræd for at skulle stå overfor, hvis det skulle ske. Sådan en der slet ikke kan handle når situationen kræver det, og bare går i coma-tude-chok :shock:

Derfor går jeg også meget på de mest befærdede stier med Vic, sådan at hvis der skulle ske noget, ikke at det er en daglig tanke, men så er der altid folk på hunde-stierne. Jeg har set folk komme løbende og hjælpe med at skille hunde af herude.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er bare sådan en ejer jeg er allermest ræd for at skulle stå overfor, hvis det skulle ske. Sådan en der slet ikke kan handle når situationen kræver det, og bare går i coma-tude-chok :shock:

Derfor går jeg også meget på de mest befærdede stier med Vic, sådan at hvis der skulle ske noget, ikke at det er en daglig tanke, men så er der altid folk på hunde-stierne. Jeg har set folk komme løbende og hjælpe med at skille hunde af herude.

den her hund klemte sig ud gennem en metal låge, låst selvfølgelig så hun måtte kravle over, fra en have de var på besøg i hvor hunden legede med en tæve. Men den så os på stisystemet og ville ud.

Det var en tidlig formiddag, 25-4 , hun prøvede også at råbe de andre op.

Men kan godt forstå folk med mindre hunde og som går steder hvor løse hunde er "almindeligt" er mere på vagt og opmærksomme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nemlig utrolig svært at vide hvad man egentlig gør i situationen, men måske derfor også godt nok at tænke det igennem inden det sker.

Jeg har oplevet to meget forskellige reaktioner fra min egen side. Den ene var da Dumle kom i problemer med en anden jagthund da vi var ude med Frank og Lexus... af en eller anden grund stod jeg bare og kiggede på og blev nærmest "forstenet". Her kom Frank og Lexus da heldigvis til hjælp. Den anden var da Newfoundlænderen rendte over Nova og jeg kastede mig over den.

Tænker jeg over det nu vil jeg jo tænke at jeg ville få revet Dumle væk i den første situation og jeg ville da nok ikke lige kaste mig over en gal newfoundlænder i den anden, men det er nemt nok at sidde og tænke herhjemme, når man står i situationen så går det altså stærkt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Slås du med in kat :lol: så er der sgu ikke noget at sige til at den aldrig bliver normal :lol: Men for at kommentere det du skrev først, så føler mennesker jo heller ikke smerten i kampens hede, de gange jeg er blevet bidt, har det gjort lidt ondt, men så lidt senere kommer den rigtige smerte, den hvor man ser stjerner osv.

Ja det gør jeg :genert: har den filosofi at når nogen bider mig - så bider jeg igen :engel::lol:

Jaa...det nok rigtigt :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kæresten og jeg kom lige til at diskutere det her med at slippe snoren igår, hvis man altså har en stor hund i kategorien "kan godt klare sig selv", og den bliver angrebet.

Det synes han er "dog-fight-agtigt" og synd for hunden, at den skal kæmpe imod en angribende hund. Men den kan jo også vælge at løbe sin vej.

Så kom vi til at snakke om det mht. hunde-ansvarsforsikringer osv. med at slippe snoren.

Hvordan ser man på det hvis ens hund foretter skade på en anden hund i "selvforsvar"?

Med store hunde, er det normen at man slipper snoren når der opstår ballade og lader hundene klare den selv?

Link til indlæg
Del på andre sites

Med store hunde, er det normen at man slipper snoren når der opstår ballade og lader hundene klare den selv?

Jeg ville ALDRIG slippe Basse hvis i ble overfaldet.. Men hun ville heller ikke på nogen måde være i stand til at klare sig selv.

Så står jeg bare med en hund der er løbet skrigende væk, med en bidsk hund i hælene, og HVORDAN får jeg så reddet hende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg stiller mig imellem...vil hellere selv bides, men nu er jeg også en mellemstor mand, så det er ikke altid de lige vil i klinch med mig...hehe...heldigvis sker det sjældent at vi er udsat for aggressive løse hunde, selvom løse hunde er en af mine kæpheste...:engel:

Det ville jeg også gøre på trods af, at jeg er hunkøn og en lille en af slagsen ;-)

Jeg vil nemlig også hellere bides selv end at det går ud over Anton. Jeg ved, at Anton ville hjælpe mig hvis jeg fik problemer, så det er kun fair at jeg også hjælper ham alt hvad jeg kan, hvis han får problemer, synes jeg.

Heldigvis har jeg indtil nu kunnet klare mig ved at råbe af den fremmede hund.

Link til indlæg
Del på andre sites