Hop til indhold

Weee..... Endelig er manden overtalt - Vi skal til at barfe!!!

Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

Gæst Miss_menelli

Langt om længe har vi fået en barf forhandler i vores by.

Og hun mener vi kan barfe for rundt regnet 500-600 kr. månedligt alt inkl.

Det var et tal manden kunne forholde sig til - Hverken jeg eller ham havde egentlig nogen ide om, hvad det reelt kostede, så vi blev faktisk positivt overraskede.

Vores smertegrænse lå omkring de 900 kr. månedligt, hvis der også skulle være plads til opsparing til dyrlægeregninger osv. og det havde vi faktisk ikke troet vi kunne gøre det for!

Men hvor stor en fryser skal vi bruge?

Skal ud og have anskaffet mig en mindre kummefryser, jeg kan have på mit kontor, da vi ikke har plads andre steder. (anyone selling?)

Hvor lang tid har i brugt på at køre jeres hunde over på barf og hvad koster det jer i måneden at barfe?

Er ret frisk på at gå i krig med med, da vi kan få en super vejledning fra forhandleren - Så er meget, meget spændt på at komme i gang!

Hvad har i set af forandringer på jeres hunde?

og hvordan styre jer med to hunde eller flere hunde, at fodre med råt uden der opstår slagsmål?

Kan godt være lidt nervøs for, at det er SÅ lækkert for vovserne, at vi skal være ret opmærksomme på at de ikke stjæler hinandens mad, med slagsmål som følge deraf.

Ihh.. Endelig får jeg lov at tage det sidste skridt ind i hundegalskabens verden ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var et tal manden kunne forholde sig til - Hverken jeg eller ham havde egentlig nogen ide om, hvad det reelt kostede, så vi blev faktisk positivt overraskede.

Vores smertegrænse lå omkring de 900 kr. månedligt, hvis der også skulle være plads til opsparing til dyrlægeregninger osv. og det havde vi faktisk ikke troet vi kunne gøre det for!

Skal ud og have anskaffet mig en mindre kummefryser, jeg kan have på mit kontor, da vi ikke har plads andre steder. (anyone selling?)

Hvor lang tid har i brugt på at køre jeres hunde over på barf og hvad koster det jer i måneden at barfe?

Er ret frisk på at gå i krig med med, da vi kan få en super vejledning fra forhandleren - Så er meget, meget spændt på at komme i gang!

og hvordan styre jer med to hunde eller flere hunde, at fodre med råt uden der opstår slagsmål?

Kan godt være lidt nervøs for, at det er SÅ lækkert for vovserne, at vi skal være ret opmærksomme på at de ikke stjæler hinandens mad, med slagsmål som følge deraf.

Kummefryserstørrelsen kommer jo an på, hvor meget kød I køber ad gangen. Vi køber lidt 20kg af gangen, fordi vi får max. rabbet på minus 30%, når vi når de 20kg. Det kan vi lige få klemt ind i halvanden skuffe i vores fryser - og det er jo ikke meget plads. Men der er jeg nok ikke den bedste til at vejlede, da jeg netop ikke køber så meget ad gangen ;-)

Jeg kørte nærmest Møffe direkte over. Det varierer, hvad man får anbefaldet. Min forhandler syntes, at jeg skulle holde 12timers faste mellem skiftet og så køre kallun i en helt uge, før jeg begyndte at give noget andet.

Jeg holdt 11timers faste, bare fordi han sagde det (troede ikke selv på det, kender flere, der både giver råt og tørkost uden problemer). Og kørte så kallun i 1½ dag. Der er flere herinde, der er kørt direkte over uden problemer (og så mindes jeg en, der gav oksekød, hvilket gav problemer - men det skulle vist også være lidt hårdt for maven, ligeledes hestekød). Og der diskuteres også, hvorvidt kallun eller lam er blidest for maven.

Af forskelle ved Møffe?

Han prutter næsten ikke mere! Og når der kommer én, så lugter den næsten ikke :mrgreen: Før, både med Acana og RC, pruttede han ofte - læs, han lå og luftede sine gasser nærmest hver aften i én konstant strøm og de STANK!

Derudover har han fået super duper flotte bisser efterfølgende.

Meget fysisk mindre lort, der heller ikke stinker langt væk :banan:

En helt exceptionel glæde ved udsigten til mad, der fuldstændig blokerer for sund fornuft og selvkontrol, men tilgengæld aktiverer savlesystemet i hel enorm stil :vuf:

Ellers så er der ikke rigtig noget. Og alligevel, det er jo svært at sige, for Møffe er altså i en udviklingsfase stadig og vi skiftede i en "kritisk" periode - læs, mens han var nærmest isoleret fra omverdenen, på grund af sin pokkers halten på forbenene.

Vi havde en overgangsfase, hvor hans pels lige blev tør og kedelig, men det er på retur nu og hans pels er glansfuld og super dejlig blød nu - tror faktisk, at den måske er blevet lidt lækrere :hjerte:

Ihh.. Endelig får jeg lov at tage det sidste skridt ind i hundegalskabens verden ;-)

Held og lykke og velkommen til og glæd dig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Meget fysisk mindre lort, der heller ikke stinker langt væk :banan:

Også nogle yndige små småkager der kommer her, men har Motor fået et godt skud kallun, så kan det virkelig lugte så englene besvimer :mrgreen: Eller også er det fordi det er faldet sammen med at han fik hokamix og da han begyndte på nogle andre vitaminer.

Han fiser heldigvis ikke særlig meget. Katten fes af pommern til da han fik Olivers, nu får han Acana og er næsten blevet lufttæt! OT.

Har faktisk ingen ide om hvad vi bruger om måneden :vedikke:

Vi startede med at blande tørfoder og kallun nogle dage (tror Motoren var omkring 9 uger, så vi var lidt forsigtige), så gav vi nogle kyllingehalse og så kørte vi ellers bare derud af.

Blev afføringen begyndende tynd gav vi kallun i starten, nu giver vi mere ben hvis det virker lidt vådere end det skal. Men udover den forfærdelige tur hvor han var indlagt, har han på intet tidspunkt haft diarre :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Vi har bla. et par forskellige frysere fra Harald Nyborg - de klarer sig både godt i diverse tests + de er energivenlige. Vi er glade for vores :-)

Vores gik direkte over på råt, har ikke fulgt nogen plan eller lign.

Zacho er den eneste vi har haft, som ved os har fået tørfoder og der har forandringen været, at hans allergisymptomer er forsvundet. De andre ligner bare alle andre hunde, der trives - dog er afføringen mindre i forhold til andre hunde på samme størrelse, der får tørfoder.

Vi har ingen problemer med slagsmål og lign - de får hver deres luns i haven og koncentrerer sig 100% om deres eget.

Vær sammen med dem i starten, indtil du enten kan se, at de respekterer den andens ret og så du evt kan bryde ind - kan de ikke finde ud af det, er muligheden at fodre i bur.

Bliver spændende at følge, hvad du og hundene syntes om det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Hyggeligt med en mere her på forum der barfer.

Jeg vil tro, at min hund inkl. barf og kødben koster mig ca. 900 kr i mnd og da jeg køber stort ind (30 kg og en halv kasse ben af gangen) har jeg måttet købe en stor kummefryser, så der stadig var plads til menneskemad også;-).

Ham af min er barfet fra hvalp af, så jeg kan ikke se nogen forskel, men kan dog sige at han trives og har fine hvide bisser.

Hvor køber du dit barf???

V.H.

Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitto

Hvor er det henne, at der er kommet en barf handler her i byen? :klap:

Jeg barf'ede Kency og Sitto en periode pga. Kencys allergi - jeg kørte dem faktisk bare over med det samme med det rå kød. Jeg købte så ikke så stort ind ad gangen, det gjorde det nok også lidt dyre - men vi havde ikke nogen slagter som kunne lave super tilbud - så det var sådan alt efter hvad der var på tilbud. Og ellers kørte vi op til en barf handler i nordjylland og købte forskellige ting, både sådan nogle frosne pølser med kallun, hestekød, rensdyr osv., sådanne ting som ikke lige var til at få fat i i byen.

Hundene elskede det - de stjal ikke hinandens mad. Jeg fodrede dem ude i haven, i hver sin ende af haven - det klarede de helt fint. Og sikke en dans de kunne stille op når jeg fandt kødet/benene frem! :banan: Og så lavede jeg også grøntsagsblanding til dem.

Det virkede super godt på Kencys allergi - men desværre måtte vi stoppe efter nogle måneder, da Kencys iver var skyld i at hun faldt om på græsset fordi hun ikke kunne få luft, med en grisehale siddende fast i halsen. Dette var tæt på at ske to gange - og så holdt mine nerver ikke til det mere! :genert: Samt at Kency kastede rigtig meget op af det - jeg troede hendes mave bare lige skulle vænne sig til det, men det fortsatte. Hun kastede op 4-5 gange ugentlig.. :???:

Men de havde heldigvis heller ikke noget imod at komme tilbage på Orijen blandet med hjemmelavet mad! :5up:

Held og lykke med det! Det er en spændende del af hundeverden at begive sig ud i synes jeg :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er en samler:oops: Jeg har en kummefryser på små 300 liter.

MEN jeg køber også ind ved et slagteri, hvor man skal købe store mængder.

Jeg aner ikke, hvad jeg bruger på en måned, men det er ikke meget. Pt er det lidt mere pga de jävla grønsager... :evil:

Jeg sprang direkte fra tørt til råt. Hun fik tørt en aften og næste dag fik hun råt.

Resultater er at hun sjældent har dårlig mave længere. Hun fiser dog stadig som jeg ved ikke hvad, men det kan muligvis skyldes grønsagerne:confused::vedikke:

Hun har fine bisser og får altid ros for dem hos dr dyr

Jeg har jo kun hende, og så katten. Men jeg ville nok i starten indtil I har set, hvordan de er omkring maden, fodre hver for sig, hvis I kan. Evt bare en børnelåge i en dør.

Og så har Luna fra dag 1 lært at ben og andre tyggesager spises på et dertil indrettet tæppe. Det var et hit, for så er der ikke ben og ting rundt i hele lejligheden.. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst akrebbe
Jeg er en samler:oops: Jeg har en kummefryser på små 300 liter.

MEN jeg køber også ind ved et slagteri, hvor man skal købe store mængder.

Jeg aner ikke, hvad jeg bruger på en måned, men det er ikke meget. Pt er det lidt mere pga de jävla grønsager... :evil:

Jeg sprang direkte fra tørt til råt. Hun fik tørt en aften og næste dag fik hun råt.

Resultater er at hun sjældent har dårlig mave længere. Hun fiser dog stadig som jeg ved ikke hvad, men det kan muligvis skyldes grønsagerne:confused::vedikke:

Hun har fine bisser og får altid ros for dem hos dr dyr

Jeg har jo kun hende, og så katten. Men jeg ville nok i starten indtil I har set, hvordan de er omkring maden, fodre hver for sig, hvis I kan. Evt bare en børnelåge i en dør.

Og så har Luna fra dag 1 lært at ben og andre tyggesager spises på et dertil indrettet tæppe. Det var et hit, for så er der ikke ben og ting rundt i hele lejligheden.. ;-)

Supert - det var bare en god ide! Jeg har nemlig tænkt lidt over hvor ulækkert det kunne blive, hvis jeg skulle barfe min hund i vores lejlighed..Men hvis jeg som du har gjort, bare lære hunden at tæppet er der hvor man spiser ben..så kan det mindske griseriet:slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Supert - det var bare en god ide! Jeg har nemlig tænkt lidt over hvor ulækkert det kunne blive, hvis jeg skulle barfe min hund i vores lejlighed..Men hvis jeg som du har gjort, bare lære hunden at tæppet er der hvor man spiser ben..så kan det mindske griseriet:slem:

Jeg gjorde det, at jeg satte mig på gulvet derhenne. I starten holdte jeg fast i benet, mens hun tyggede i den anden ende. Eller også tog jeg det tilbage på tæppet, hver gang hun gik væk med det. Jeg synes hun lærte det ret hurtigt.

Nu er det sådan, at hun får sin mad i køkkenet. Og så bærer hun det selv hen på tæppet, uden slinger i valsen:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har bare vores almindelige kummefryser, at have det i, endnu :blink: Ellers ville vi nok have en skabsfryser, og så have en slags kød i hver skuffe, måske :blink:

Vi startede med at give kallun i 5 dage, sammen med tørfoder, hvor mængden af kallun blev større og større. Dag 6 var hun oppe på hvad hun skulle have og så kørte det bare der ud af :blink:

Aner det faktisk ikke, men synes ikke at det er så dyrt :genert:

Ronja er blevet gladere, har fået mere energi, hun leger mere med sig selv og er mere aktiv når vi er ude. Hun har fået lidt mere pels. Og så er hun blevet madglad, for første gang nogensinde :mrgreen:

Glæder mig til at høre hvordan det går med det :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine besluttede selv at starte med barf (stjal en ordentlig portion tatar-fars) og fik temmelig ondt i maven. Hun er blevet sulten og har fået flere kæbe-muskler. Hun er klart mere vogtende overfor maden, så når katten vil prøvesmage var der lidt knurren (siger ikke hvordan vi kurerede det :oops:).

Før barf var hun anoretiker og ultra-tynd, i dag kan hun æde en ko, hvis hun fik lov. Har været fanatisk, men i dag får hun lov til næsten alt (også whiskas)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Alletiders - Tusind tak for svar allesammen!

Rart at læse andres erfaringer, når nu det er et emne jeg ikke har en pind kendskab til.

Det er jo et eller andet sted et stort skridt selv at tage al ansvaret for at mine hunde får den næring de her behov for, i stedet for bare at overlade det til foderproducenterne.

Til hundetossen - Annemette i dyrenes butik er begyndt at forhandle Barf :5up:

Men kan næsten læse mig til, at jeg ikke behøver bekymre mig for meget om opstarten. Tror vi vælger at køre dem over på kallun først og så udvide derfra indenfor et par dage og se hvordan deres maver klare det.

Dejligt at læse at frysepladsen ikke behøver være voldsom stor - Det er sgu' lidt nitte, hvis hele kontoret skulle indrettes efter fryseren ;-)

Hvor lang tid tager pakkerne om at tø op?

Kaia skal jo have mad to gange dagligt og Bamse én ifølge vejledningerne- Så det kræver en lille smule planlægning.

Men der er vel egentlig ikke noget i vejen for, at han får foderet fordelt på to gange dagligt også?

Eller hvad er argumentet for kun at fodre én gang ved voksne hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor lang tid tager pakkerne om at tø op?

Kaia skal jo have mad to gange dagligt og Bamse én ifølge vejledningerne- Så det kræver en lille smule planlægning.

Men der er vel egentlig ikke noget i vejen for, at han får foderet fordelt på to gange dagligt også?

Eller hvad er argumentet for kun at fodre én gang ved voksne hunde?

Når jeg serverer mad for Luna, tager jeg op til dagen efter, så tør det op i køleskabet. De der RHM pakker er ikke SÅ længe om at tø op. Men du kunne jo evt tage op, når du serverer og lade det tø op på køkkenbordet, eller tage op til begge måltider på en gang.

Og jo, du kan sagtens give Bamse mad 2 gange om dagen også, hvis du ønsker.

Jeg fodrer en gang dagligt, fordi det er nemmest, og fordi det ser ud af mere:oops: Mange gange får hun en klump kød, og det er lidt besværligt at dele i to.. Det samme med et kyllingelår.. Så det er en gang om dagen

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitto
Til hundetossen - Annemette i dyrenes butik er begyndt at forhandle Barf :5up:

Der kan du bare se - dét var gået min næse forbi! Hehe. Men ej hvor godt! Dejlig med en barf handler i nærheden :klap:Og synes altså Annemette er super! (Hun har også et billede af Sitto til at hænge i butikken :mrgreen::hjerte:)

Link til indlæg
Del på andre sites

2kg. pakkerne plejer jeg at tage op 24timer før jeg skal bruge det :-D Det plejer at tø fra morgen til morgen i køleskab :5up:

500g pakkerne har jeg ikke så meget forstand på - vanen er ligesom indgroet, så de kommer også bare op morgenen før :lol:

Husk dog, at sørge for, at pakkerne er i en skål i køleskabet eller lign. Har både oplevet utæthed ved oksestruber og 500g pakker :???: Ikke fedt, når man skal rense et helt køleskab bagefter :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

2kg. pakkerne plejer jeg at tage op 24timer før jeg skal bruge det :-D Det plejer at tø fra morgen til morgen i køleskab :5up:

500g pakkerne har jeg ikke så meget forstand på - vanen er ligesom indgroet, så de kommer også bare op morgenen før :lol:

Husk dog, at sørge for, at pakkerne er i en skål i køleskabet eller lign. Har både oplevet utæthed ved oksestruber og 500g pakker :???: Ikke fedt, når man skal rense et helt køleskab bagefter :???:

2 kg pakkerne, der tager jeg bare den mængde jeg skal bruge, fra fryseren over i en frostpose (jeg bruger MANGE frostposer, og køber de billige fra Netto;-)) og lader det tø op. Det er jo det gode ved at det er løsfrossent:-D

Det jeg nævnte med pakker tidligere, var de 500 grams.. Og ja, jeg har en skål stående i køleskabet, der kun er til Luna's mad. For nogle gange, kan det godt lække.. Det kan vores eget kød jo også, når det tør op:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

2 kg pakkerne, der tager jeg bare den mængde jeg skal bruge, fra fryseren over i en frostpose (jeg bruger MANGE frostposer, og køber de billige fra Netto;-)) og lader det tø op. Det er jo det gode ved at det er løsfrossent:-D

Hehe, ok :-D

Jeg tager bare en helt pakke ud - Møffe æder den jo i løbet af 2 dage ;-) Når man får 1000g dagligt, ryger 2kg jo hurtigt væk, også selvman, man lige har taget en 500g pakke ud ved siden af :lol:

Det jeg nævnte med pakker tidligere, var de 500 grams.. Og ja, jeg har en skål stående i køleskabet, der kun er til Luna's mad. For nogle gange, kan det godt lække.. Det kan vores eget kød jo også, når det tør op:-D

Yup. Ved heller ikke, hvorfor jeg ikke tænkte på det... På den anden side, så tror jeg bare, at jeg skal "opleve" det, for at tage det alvorligt :lol: Bruger stadig ikke skål til 2kg pakker, har jo ikke oplevet noget med dem :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tager bare en helt pakke ud - Møffe æder den jo i løbet af 2 dage ;-) Når man får 1000g dagligt, ryger 2kg jo hurtigt væk, også selvman, man lige har taget en 500g pakke ud ved siden af :lol:

Ja det er jo lidt andre mængder, den unge mand skal have, i forhold til vores små kræ:lol:

Yup. Ved heller ikke, hvorfor jeg ikke tænkte på det... På den anden side, så tror jeg bare, at jeg skal "opleve" det, for at tage det alvorligt :lol: Bruger stadig ikke skål til 2kg pakker, har jo ikke oplevet noget med dem :stupid:

Hehe, kender det godt:lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke rigtig nogen gode råd eller noget, så vil bare lige sige 'tillykke' eller hvad man nu siger.... :genert:

Vi er også lige begyndt at barfe Nelson, sådan for alvor. Han har fået lidt kallun og økohøne i sin mad den seneste tid, men i dag har vi handlet kød mm. Så nu står den også på ren barf her hjemme. Spændende...

/Mette

Link til indlæg
Del på andre sites