Hop til indhold

Min første hund - betænkninger


Gæst Syfongse
 Share

Recommended Posts

Gæst Syfongse

Jeg har altid gerne villet have hund, men først nu er min økonomi til det og først nu har jeg reelt set nok plads (73 m2). Jeg bor i lejlighed, men i stueetagen hvor der er en gård til (dog ikke med havedør, man skal ud i opgangen for at komme ud i haven) og bygningen ligger lige op ad lækker, lækker skov hvor der er masser af hundeejere der går med deres hunde.

Jeg føler egentlig, og har regnet mig frem til, ved en for/imod-liste, at jeg kan klare at have hund på dette tidspunkt i mit liv.

jeg er vokset op med en border collie, så vil gerne have en hyrdehund, også fordi jeg elsker agility og at lære forskellige tricks og kommandoer. så min kærlighed er faldet på Australian shepherd. jeg ved at denne race kræver megen aktivering og stimulering og det er jeg også klar til at give, da det er en hobby jeg vil kunne bruge flere timer på, uden at kede mig :)

jeg læser på universtitetet og har ret meget fritid, så mener også jeg har tid til en hund.

er selv i forvejen meget aktiv, løber en time næsten hver dag, så skal helt klart have en hund der kan følge med, som Aussie'en kan :) jeg ser også en fordel i at få den "ekstra motion" det er at gå med hunden mindst 2 timer hver dag.

men jeg tør alligevel ikke helt tage springet, især fordi jeg har en meget "bekymret" forælder, som synes det vil være enormt dumt at anskaffe sig hund i min situation (=fattig studerende). jeg ved godt at der kommer mange uforudsete udgifter, men jeg har en opsparing som jeg med glæde bruger på den slags! Jeg har sågar lavet et budgetskema over engangsudgifter og årlige udgifter fordelt ud over årets 12 måneder, så er ikke uforberedt!

hvad synes folk? :vuf:

jeg har altid haft et brændende ønske om at have hund og nu er det blevet til en næsten smertefuld længsel. det gør helt ondt i maven når jeg ser hunde i parken når jeg er ude og løbe! det er næsten ligesom skruk, bare med hunde! :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Renésj

På mig lyder du helt afklaret omkring det med at have hund.

 

Så synes da bare du skal kaste dig ud i det *s*

 

Et råd ville være at tegne en sygeforsikring, koster omkring 1500-1800 om året, dækker uheld og sygdom, og den kan hurtigt tjene sig ind....

Link til indlæg
Del på andre sites

Umiddelbart siger jeg, go' for it :5up:

 

Nu ved jeg ikke, hvor meget din opsparing er på, men jeg fik min hvalp sidste sommer, i start juli. Han har indtil videre stået mig i godt og vel lidt over 30'000kr.+, inklusiv anskaffelse og dyrlægeregninger, træning, seler, liner, foder osv. Lidt ekstra, hvis man tager udstillingerne med...

 

Han har så heller ikke været i den billige ende, hvad angår dyrlægeregninger, da han har haft øjenbetændelse for et godt ord :shock: Og så er han en stor hund og meget bliver dyrere, hvis det skal passe til en stor vovse (seler og især legetøj og foder ;-)).

 

Ligesom *Rene*, vil jeg også anbefalde sygeforsikring.

 

Derudover, så skal du gøre dig klart, at hvalpen selvfølgelig skal anskaffes i starten af en 3ugers ferie, så der er tid til at lære den, at være alene hjemme. Og at hvalpe IKKE må motioneres.

 

Så hvis du ikke har tid til en motionskompagnon, så må du starte ud med en voksen hund :-D Der skal dog også ferie til, da langt fra alle voksne hunde er trygge et nydt sted med nye mennesker og derfor lige skal tilvænnes :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitto

Hvor er det dejligt at læse du har tænkt så meget over det, inden du anskaffer dig en hund! :5up:

Jamen altså - for mig lyder det også som om du er klar til at få hund - og det kan man sagtens have selv om man er studerende, især når man som dig i forvejen har en opsparing. En super investering er som René også nævner en sygeforsikring - hvis uheldet er ude, betaler den sig hurtigt selv hjem.

 

Så kan ikke se nogen hindring for dig, for at du ikke kunne få dig den hund du drømmer om! :hjerte:

 

Så er det bare om at få tilrettelagt noget ferie, så du kan bruge tid på at lære hunden at være alene hjemme osv. - og ja, så finde den rette hund først naturligvis. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Syfongse

tusind tak for svarene :)

 

det med sygesikring er regnet med i det årlige budget! Kan nemt se hvordan det hurtigt kan betale sig!

 

Jeg ved godt at hvalpe ikke må motioneres.. mine forældres hunds Hofteledsdysplasi brød ud pga for meget løb inden den var gammel nok :( så ved hvor dumt det kan være!

jeg kan fint leve med gåture i det gode vejr indtil hunden er gammel nok ;)

 

Den kennel jeg har haft kig på har hvalpe klar i start/midt august, hvor jeg stadig har ferie, frem til 1. september, så det ville jo være et godt tidspunkt :)

 

mit største problem er faktisk at jeg føler jeg behøver min forælders accept.. min mor synes som sagt at det er noget af det dummeste.. så er SÅ splittet.. (er nok for meget en "pleaser"..)

Link til indlæg
Del på andre sites

tusind tak for svarene :)

 

det med sygesikring er regnet med i det årlige budget! Kan nemt se hvordan det hurtigt kan betale sig!

 

Jeg ved godt at hvalpe ikke må motioneres.. mine forældres hunds Hofteledsdysplasi brød ud pga for meget løb inden den var gammel nok :( så ved hvor dumt det kan være!

jeg kan fint leve med gåture i det gode vejr indtil hunden er gammel nok ;)

 

Den kennel jeg har haft kig på har hvalpe klar i start/midt august, hvor jeg stadig har ferie, frem til 1. september, så det ville jo være et godt tidspunkt :)

 

mit største problem er faktisk at jeg føler jeg behøver min forælders accept.. min mor synes som sagt at det er noget af det dummeste.. så er SÅ splittet.. (er nok for meget en "pleaser"..)

 

Jeg syntes det lyder som om du har gennemtænkt det hele og er klar over hvad du går ind til, så hvis du er sikker på at du kan gøre din mors bekymringer til skamme, så syntes jeg da helt klart at du skal kaste dig ud i projekt hund :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Syfongse

hehe, tusind tak for tilliden :) det betyder meget for mig, at det ikke bare er oppe i mit eget hoved at det hele lyder godt og passer sammen :klap:

 

tror jeg lige vil konfrontere "mama" inden så længe og sige "så'n blir' det! så kan du se jeg godt kan" :)

Link til indlæg
Del på andre sites

hehe, tusind tak for tilliden :) det betyder meget for mig, at det ikke bare er oppe i mit eget hoved at det hele lyder godt og passer sammen :klap:

 

tror jeg lige vil konfrontere "mama" inden så længe og sige "så'n blir' det! så kan du se jeg godt kan" :)

 

Og husk, at I vores mødres øjne bliver vi aldrig voksne og i stand til at tage vores egne beslutninger, sådan er det bare :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitto

mit største problem er faktisk at jeg føler jeg behøver min forælders accept.. min mor synes som sagt at det er noget af det dummeste.. så er SÅ splittet.. (er nok for meget en "pleaser"..)

Dét kender jeg godt til - dog ikke med min mor, måske hun har syntes nogle af mine idéer indimellem har været tåbelige, men hun har altid støttet mig og hjulpet mig. :hjerte:

Men min far og hans kone synes bestemt ikke om at jeg overhovedet skulle have hund - og tror slet ikke min far brød sig om det da jeg ringede og spurgte om han ikke også ville med ned og hente hund nr. 2.. :lol: min fars kone kom aldrig til at kunne lide idéen, men min far så hurtigt hvor godt jeg klarede det og ja, han kom også til at holde af hundene! Nok især fordi han kunne se hvor meget de betød for mig, hvor meget de gav mig og hvor meget jeg egentlig brugte af min tid på dem.

 

Jeg må så indrømme at jeg aldrig har været den type som har brug for accept, har egentlig mest altid gjort lige præcis hvad der har passet mig.. :genert:

 

Men altså - tror du ikke også dine forældre vil synes om det, når du først HAR fået hunden og de kan se hvor glad du er for den, hvor meget glæde den giver dig og at du har fået en stor hobby som du interessere dig rigtig meget for? :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Syfongse

Men altså - tror du ikke også dine forældre vil synes om det, når du først HAR fået hunden og de kan se hvor glad du er for den, hvor meget glæde den giver dig og at du har fået en stor hobby som du interessere dig rigtig meget for? :5up:

 

jo, det tror jeg egentlig. :) de er jo glade for hunde, især fåre/hyrdehunde :) min mor har da også sagt at når jeg "engang" får hund, kunne de sikkert godt passe den, hvis jeg skulle en uge på ferie eller noget.

tror mest hun er bange for min økonomi :P men hun er selv sådan en som føler et kæmpe ansvar overfor alle levende væsner, så hun bekymrer sig meget om, om alting nu går.. :)

 

jeg har jo en idé om at lokke lidt med, at de får en feriehund, når deres nu ret gamle hund engang er borte.. ;) så behøver de ikke anskaffe sig en ny, hvis de føler lidt tomhed :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitto
Og husk, at I vores mødres øjne bliver vi aldrig voksne og i stand til at tage vores egne beslutninger, sådan er det bare :blink:

Det kommer vel helt an på hvor stædig man er :cool:

Har egentlig indimellem lidt ondt af min mor, over at have en datter som mig, for jeg har VIRKELIG været slem indimellem. Især da jeg som 15-årig, midt i et skænderi, erklærede at nu flyttede jeg sgu.. og ja, det gjorde jeg så. Set tilbage på de sidste par år jeg boede hjemme, så har jeg virkelig været slem - og ville faktisk ønske jeg kunne lave den tid om.. :oops: Men fordi jeg altid har været så p*sse stædig og selvstændig, har min mors også hurtigt fundet ud af at jeg kan hvad jeg vil - og jeg gør det! (Præcis som hende selv, vi ligner skræmmende meget hinanden i sind/temperament.. :engel:) Min storesøster har en masse problemer med kommunen, min mor ville ønske hun kunne være der og hjælpe hende - fordi hun ikke selv kan finde ud af at banke i bordet.. (min mor bor i jylland, og min søster i kbh - derfor er det lidt svært) Og som min mor siger, at havde det bare været mig havde hun ikke været bekymret - jeg skulle nok få banket det igennem som jeg ville.. :lol:

 

Så min mor er ikke spor i tvivl - hun VED jeg kan træffe mine egne beslutning og jeg gør det.. :mrgreen:

 

Sorry for off topic - men altså, man skal bare have været et stædigt nok barn mens man boede hjemme, så tror forældrene på at man kan træffe sine egne beslutninger.. :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitto
jo, det tror jeg egentlig. :) de er jo glade for hunde, især fåre/hyrdehunde :) min mor har da også sagt at når jeg "engang" får hund, kunne de sikkert godt passe den, hvis jeg skulle en uge på ferie eller noget.

tror mest hun er bange for min økonomi :P men hun er selv sådan en som føler et kæmpe ansvar overfor alle levende væsner, så hun bekymrer sig meget om, om alting nu går.. :)

 

jeg har jo en idé om at lokke lidt med, at de får en feriehund, når deres nu ret gamle hund engang er borte.. ;) så behøver de ikke anskaffe sig en ny, hvis de føler lidt tomhed :P

Min mor var nem at omvende - hun ville IKKE passe hund, hunden skulle IKKE være ved bordet når vi spiste og hun skulle IKKE sove i hendes seng nogensinde..

 

Kort tid efter: min mor ville RIGTIG gerne passe hund når jeg skulle noget, der gik ikke længe før Sitto sad på en stol ved siden af min mor til de fleste måltider og oftest fandt jeg Sitto sovende i sengen hos min mor.. :klap: Hun fortalte endda engang da jeg var på ferie i Italien, og jeg ringede hjem for at høre om hun nu passede godt nok på min Sittoprinssesse :genert: - der havde Sitto lagt alene inde i min seng, det syntes min mor var synd .. så hun var gået ind til hende og havde lagt sig til at sove i min seng sammen med Sitto.. :hjerte:

 

Krydser fingre for at dine forældre også bliver nemme at omvende - og bliver rigtig glade for din hund også :x: Men det er jeg nu ret sikre på at de gør, de er jo trods alt dine forældre. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Syfongse

Sorry for off topic - men altså, man skal bare have været et stædigt nok barn mens man boede hjemme, så tror forældrene på at man kan træffe sine egne beslutninger.. :slem:

 

haha :P jeg blev SENDT på efterskole som 14-årig og kom aldrig hjem igen :P

det er det samme hos vores familie! Min mor ved at jeg kan tage vare på mig selv, mens min yngre søster er helt lost :P

 

off-topic accepteret ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

hold da op, 30.000kr?!? Så har han da også bare af at være en god dreng ;)

 

Ja, han er en super dejlig dreng, heldigvis :lun:

 

Skal dog siges, at de 11500 er anskaffelsesprisen. Det er ikke en billig race.

 

Og jeg har aldrig købt de billige ting - jeg har villet have kvalitet :genert: Når man har 60kg fuldvoksen hund skal selen og linen ligesom bare holde og træningen bare være på plads (sidstnævnte falder stadig lidt bagefter på nogen punkter, hehe :mrgreen: Men det er vist et førerspørgsmål :rolleyes: ).

 

Og han skal jo have noget mere mad end en aussie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Röskva

jeg synes du skal springe ud i det, du lyder til at have tænkt det hele igennem, og til at have styr på alle de ting man nu kan have styr på inden man får det lille myr hjem.:blink:

 

min kæreste og jeg står og skal have hund her den 22 juni, vi har ligesom dig lavet et farligt fornemt budget, over engangs udgifter og hvad vi ligger til siden om månden MEN har ikke lige fået fortalt mine forældre det endnu :pift: og det er fordi de ville fare op i en spids, og så ville de komme med alle de klasiske modargumenter som, det er for dyrt, den kræver tid, den tar jeres frihed osv osv..

men vi er kommet til den beslutning, at lige meget om vi får en hund nu eller om 2 år, 5 år eller 10 år så vil de altid sige noget til det.

så vi følger vores fornuft og vore hjerter og vi føler vi har tiden, økonomien, pladsen og vi er så klar til en hund, for i sidste ende så er det jo os der skal leve med den, og ikke dem... og i sidste ende så kan de ikke andet end blive fuldt ud betaget af hvalpen, og se at du sagtens kan klare det :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Syfongse

min kæreste og jeg står og skal have hund her den 22 juni, vi har ligesom dig lavet et farligt fornemt budget, over engangs udgifter og hvad vi ligger til siden om månden MEN har ikke lige fået fortalt mine forældre det endnu :pift: og det er fordi de ville fare op i en spids, og så ville de komme med alle de klasiske modargumenter som, det er for dyrt, den kræver tid, den tar jeres frihed osv osv..

men vi er kommet til den beslutning, at lige meget om vi får en hund nu eller om 2 år, 5 år eller 10 år så vil de altid sige noget til det.

så vi følger vores fornuft og vore hjerter og vi føler vi har tiden, økonomien, pladsen og vi er så klar til en hund, for i sidste ende så er det jo os der skal leve med den, og ikke dem... og i sidste ende så kan de ikke andet end blive fuldt ud betaget af hvalpen, og se at du sagtens kan klare det :5up:

 

hehe, det lyder som en velkendt reaktion i min familie :)

 

er glad for at finde så stor støtte herinde, det hjælper virkelig på min tro på at jeg kan klare det :) man kan jo være nok så sikker på sig selv, men hvis det bare er ens egen lille fantasi hjælper det jo ikke meget :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...