Hop til indhold

Er det så svært at spørge om lov?


Gæst Stinnemus
 Share

Recommended Posts

Gæst Stinnemus

Ja. Ganske simpelt. Er det virkelig så svært som hundeejer at spørge en anden hundeejer om lov før man lade rhundene snakke sammen????

 

Jeg har taget beslutningen om at JAson IKKE skal snakke med andre hunde vi ikke kender, da jeg kan mærke at han ellers går med EN tanke i hovedet når der er hunde til stede ("jeg skal dérhen og jeg skal derhen NU").

 

Nå, men vi går over marken hvor stierne er så man kan gå 1 person der. Der står 3 ejere og snakker med hver deres hund (lab han, JRterrier tæve og blandingshvalp han). Jason får en plads, som han efterlever, selvom han kigger noget så interesseret efter hundene og jeg ikke har øjenkontakt med ham.

 

Jeg går så af stien og venstre om dem (pga buske kan jeg kun liiiige komme om bag dem) - jason stadig i løs line, men med perfekt plads :banan: Nå, men da jeg er lige ud for dem siger lab ejeren "nååå skal du have lov at snakke med hende" og før jeg når forbi har hun ladet hunden komme frem i strakt snor, så han går hen bag jason med hovedet højt hævet, halen højt hævet og piskende (altså ophidset, men ikke venligt stemt) - Jason vælger selvf her at hoppe ud af plads, og idet han springer væk springer labben på ham med en snerren. Ejer får fat i ham og jeg siger lidt kort for hovedet "det er altså en DRENG".

"Nå, jamen det er jo ikke smart de snakker så" siger ejeren - :stupid:No kidding? hvad F*NDEN tror du lige jeg havde gang i da min hund gik en fin plads og jeg ikke opmuntrede til snak??????

 

 

Da vi går hjem igen ser vi en gammel ven af Jasons - en dværgpincher (tror nu også der er chihuahua i - der er i hvert fald æblehoved) vi ikke har set i 8-9 måneder og som er meeeeget stor i slaget. Jeg smiler, siger hej og drejer ind ad min vej da begge hunde er lige "store" i deres egne hoveder og tænker at det nok ikke vil være godt de hilser, men min hilsen ses åbenbart som en "send din hund hen til mig" :damn: For Oberst får straks lang snor og manden går 7-mileskridt hen til os, hvor begge hunde puster sig op og Oberst springer på Jason med en snerren :damn:

 

 

Jeg ville SÅ gerne at folk ville vente til jeg fik sagt mit! Jeg ved udemærket godt at min hund har et ego på størrelse med Grønland og at et møde med en hund med samme storhedsvanvid (eller samkønsaggression) skaber drama og problemer så VENLIGST accepter at min hund IKKE skal snakke da han laver store problemer til sig selv, som han ikke ved hvordan han roder sig ud af :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 54
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Åååh, hvor jeg kender det!

 

Har heldigvis ikke helt så stort problem som du, da Møffe intet problem selv har med nogen som helst! Så sent som i dag gik jeg langs Damhussøen. Han var selvfølgelig i snor og ser så et ægtepar komme gående med deres dalmatiner forude, også i snor (generelt holder alle hvis påbuddet der, heldigvis ;-)). Jeg trækker så ind i græsset med Møffe og har fat i selen på ham og roser ham for ro. Ved på forhånd, at jeg ikke kan forvente at kunne passere dalmatineren uden en hund, der springer ud i linen :lol: Manden, der holder dalmatineren virker til at acceptere det, men da de er én meter fra os trækker dalmatineren hen og manden sige "Åååh, skal du lige hilse?"

 

Altså, kan man viser meget mere tydelig, uden ord, at man faktisk ikke er interesseret i at de skal hilse :confused:

 

Og så, dem med løse hund, der bare lader deres hunde løbe over, selvom det er tydeligt, at man er midt i en træningssession - fx, hunden går på plads, endda med r*ven til den fremstormende hund, eller tydeligt i sit med øjenkontakt.

 

Lader aldrig selv Møffe løbe over, medmindre hundeejeren har sagt god for det eller den anden hund tydeligt viser, at den vil komme og ejeren ikke forsøger at stoppe den.

 

Arh, dejligt at komme af med noget galde!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Åååh, hvor jeg kender det!

 

Har heldigvis ikke helt så stort problem som du, da Møffe intet problem selv har med nogen som helst! Så sent som i dag gik jeg langs Damhussøen. Han var selvfølgelig i snor og ser så et ægtepar komme gående med deres dalmatiner forude, også i snor (generelt holder alle hvis påbuddet der, heldigvis ;-)). Jeg trækker så ind i græsset med Møffe og har fat i selen på ham og roser ham for ro. Ved på forhånd, at jeg ikke kan forvente at kunne passere dalmatineren uden en hund, der springer ud i linen :lol: Manden, der holder dalmatineren virker til at acceptere det, men da de er én meter fra os trækker dalmatineren hen og manden sige "Åååh, skal du lige hilse?"

 

Altså, kan man viser meget mere tydelig, uden ord, at man faktisk ikke er interesseret i at de skal hilse :confused:

 

Og så, dem med løse hund, der bare lader deres hunde løbe over, selvom det er tydeligt, at man er midt i en træningssession - fx, hunden går på plads, endda med r*ven til den fremstormende hund, eller tydeligt i sit med øjenkontakt.

 

Lader aldrig selv Møffe løbe over, medmindre hundeejeren har sagt god for det eller den anden hund tydeligt viser, at den vil komme og ejeren ikke forsøger at stoppe den.

 

Arh, dejligt at komme af med noget galde!

 

Altså Jason vil IKKE finde sig i en sådan opførsel som labradoren udviser: Hovedet højt hævet, stive ben, højt hektisk halevippen kan han acceptere og svarer igen med samme tegn. Men at hunden så går ind over ryggen på ham mens den gør det bryder han sig IKKE om og han svarer altså voldsomt tilbage hvis det er: hurtig advarsel - blottede tænder, hovedet viger tilbage og øjnene bliver stoooore - og stopper en ikke med det samme så snerrer han og hapser ud i luften og jagter gerne den anden en 10-20 m indtil den viser at den har forstået budskabet og så sætter jason en streg over fadæsen. Men bakker den anden hund ikke tilbage så har vi et problem jo (Jason forstår så ikke når de svarer igen og vil slås - så vil han bare VÆK). Og min hund står i de tilfælde tilbage som den sure hidsige puddel, som bekræfter aaaalle fordomme når den sådan snapper ud efter deres søøøøde labrador som jo bare vil snakke :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså Jason vil IKKE finde sig i en sådan opførsel som labradoren udviser: Hovedet højt hævet, stive ben, højt hektisk halevippen kan han acceptere og svarer igen med samme tegn. Men at hunden så går ind over ryggen på ham mens den gør det bryder han sig IKKE om og han svarer altså voldsomt tilbage hvis det er: hurtig advarsel - blottede tænder, hovedet viger tilbage og øjnene bliver stoooore - og stopper en ikke med det samme så snerrer han og hapser ud i luften og jagter gerne den anden en 10-20 m indtil den viser at den har forstået budskabet og så sætter jason en streg over fadæsen. Men bakker den anden hund ikke tilbage så har vi et problem jo (Jason forstår så ikke når de svarer igen og vil slås - så vil han bare VÆK). Og min hund står i de tilfælde tilbage som den sure hidsige puddel, som bekræfter aaaalle fordomme når den sådan snapper ud efter deres søøøøde labrador som jo bare vil snakke :damn:

 

Uf, ja, folk er for viderekommende nogengange! Det er virkelig ufatteligt, som de bare ikke kan se tingene ordentligt...

 

Møffe er heldigvis stadig så naiv (eller dum?), at han fatter hat af alle de der underlig ting hanhundene gør. Dog er det lidt tid siden nu, at vi sidst har oplevet en han, der ikke kunne slappe af/opføre sig ordentligt med andre hanner (vi møder næsten kun kastrater) og vi (læs: Jeg) prøver at undgå de dumme situationer, så kan ikke sige, om det har ændret sig. Indtil videre har jeg kun oplevet Møffe sige fra én gang og det var på grund af en hanhund, der evigt og altid løber over til alle andre hunde og bare humper dem konstant :damn: Der fik Møffe altså nok til sidst, selvom jeg forsøgte at hive den af hver gang (og faktisk var igang, da jeg for første gang i mit liv så Møffe blotte tænder og knurre :shock: Jeg fik et chok :lol:).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Nu har jeg jo for nyligt overtaget en tøs, der har været vant til at bo på landet, og ikke er inde i det hektiske hundebyliv endnu - og bliver det måske heller ikke på alle punkter.

 

I hendes løbetid var det ofte kæresten der gik med hende, og jeg tror der er et par gange er sket det, at der er nogle hunde, der har overskredet hendes grænser voldsomt. I hvert fald er vi nu på det punkt, at hun ikke reagerer særligt hensigtsmæssigt, når der kommer løse hunde med meget iver for at ville hilse.

 

Så for første gang i mit hundeliv, oplever jeg virkelig de problemer andre har rendt rundt med (men som vi forhåbentlig aldrig har bidraget til, for mine hunde hilser kun hvis der er blevet sagt god for det hos anden ejer). For hold da op hvor render man ind i mange tilbageskridt i sin hilsetræning, når andre hunde kommer springende ud inde fra buskene og gerne bagfra, så hun ikke når at se dem komme.

 

Og der er bare så meget skidt læring i det, for for hver gang hun får oplevelsen af, at det er løsningen at blive sur på en anden hund, kræver det ti gange så mange positive møder.

 

Så jeg kan kun hoppe med i koret: arrrgh!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tilstår (og fordi jeg kender jeg begge, Stinnemus og Møffes mor, så tør jeg vær direkte), jeg vil gerne have at Petrine bliver mere social og vi hilser på alle, orker ikke at spørge pænt, så går det naturlige spontane af mødet. Mine problemer med Petrine er MINE, jeres problemer med jeres hunde er jeres :oops: meeen, har aldrig jagtet nogen, der sådan går væk fra stien.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
JMine problemer med Petrine er MINE, jeres problemer med jeres hunde er jeres :oops: meeen, har aldrig jagtet nogen, der sådan går væk fra stien.

 

Men med din tilgang til problemet, gør du jo i princippet dine problemer til andres, men de der ikke ønsker at hilse, netop holder problemet for sig selv...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Jamen hvor kan jeg bare følge dig i alt du skriver....

 

Selvom jeg nu har fået en hund, der absolut intet har imod nogen som helst, vil jeg helt selv bestemme hvem hun skal hilse på.

Og kunne ikke selv drømme om, at lade min lille glade hund fare i hovedet på andre hunde, uden at have spurgt den anden ejer om lov først.

Ville aldrig tilgive mig selv, hvis Kaia sad mellem tænderne på en aggressiv hund, fordi jeg ikke tænkte mig om.

 

Der er desværre bare rigtig mange, der ikke forstår at man er selektiv med hvem ens hund skal hilse på.

 

Med Bamse er der selvfølgelig en vis forståelse, da han slet ikke levner nogen tvivl om, at han ikke er venlig sindet - Og det på ret stor afstand!

 

Men synes godt nok der er noget galt, når ens hund vitterligt skal opføre sig aggressivt, før man selv får lov at bestemme hvem ens hund skal hilse på.

 

Selvom Kaia meget, meget gerne vil hilse på alt og alle, så er der altså hunde hun ikke kan tackle når de kommer tæt på endnu.

Især labradors og goldens er et problem, da de ofte ikke har en pind styr på deres poter og er ret kluntede og alt for lalleglade.

Med det resultat at en så lille hund som Kaia, nemt ender på ryggen efter et dask med poten - Så selvom det er meget venligtsindede hunde, så får hun altså ikke noget positivt ud af sådan et møde.

 

Jeg er konsekvent begyndt at sige, at min hund ikke skal hilse i god tid, så folk får en chance for at få deres hund til sig.

 

Ofte så oplever jeg, at problemet ligger i, at folk ikke kan holde deres hunde, og siger de lige 2 sekunder inden hunden trækker afsted med dem, at den da skal have lov at hilse - Jamen, så virker det jo til, at de selv har givet den lov, og skjuler lidt at de ikke har en skid styr på deres hund. :stupid:

 

Men nu har vi primært kun positive hundemøder med begge hunde, fordi jeg er så hurtig til at fortælle at jeg ikke vil have de hilser på alle tilfældige hunde.

De hunde de så hilser på, har ejerne som regel så meget styr på, at man kan nå at tale lidt sammen inden hundene skal hilse og derved nemmere kan vurdere om hundene får noget positivt ud af mødet.

Selvfølgelig kan jeg tage fejl, men så har man da gjort hvad man kunne!

Link til indlæg
Del på andre sites

Men med din tilgang til problemet, gør du jo i princippet dine problemer til andres, men de der ikke ønsker at hilse, netop holder problemet for sig selv...

 

En normal hund må kunne tåle at hilse på andre, den møder, har man en ikke normal hund, så må man tage sine forholdsregler (præcis som jeg gør for at Petrine ikke skal blive tonset ned af labradorer, pillet på af fremmede mennesker etc), så når vi går på en sti og der kommer nogen, så skal der hilses.....sjovt nok har jeg aldrig hørt et ondt ord om det.

 

Hvordan skal jeg træne møde med fremmed hund, hvis jeg ikke udnytter fremmede? Hvis jeg begynder at råbe 'hallo, må de hilse' så er Petrine allerede oppe at ringe. Det skal jo netop være fremmede og ikke nogen hun kender. Personligt undgår jeg nogle steder / situationer, fordi Petrine ikke er helt normal på de områder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

hehe...man kan nok finde en del tråde herinde hvor jeg klager min nød over andres hunde...

 

Jeg vil IKKE gå med både livrem og seler på mine hunde, fordi folk ikke fatter at holde deres løse hunde for sig selv...og der skal ikke mange hjerneceller til at regne ud, at hvis en af mine æder en løs lab, så er det mig der står på forsiden af EB i morgen under overskriften "KAMPHUND AMOK, ÆDER FAMILIEHUND" og undertitlerne "hel by i sorg"(overdrivelse fremmer forståelsen) og "næste gang er det DIT barn!"

 

Jeg vil gerne hilse på andres hunde...men jeg vil gerne lige sikre mig at mine ikke bliver overrumplet, med en uhensigtsmæssig reaktion til følge, nu hvor vi tager så mange hensyn som vi kan...

 

Med det sagt, så er der sgu ikke noget bedre end en overlykkelig hund der bare vil tumle...men jeg krammer jo altså heller ikke fremmede(heller ikke hende den lækre på tanken..:engel:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tilstår (og fordi jeg kender jeg begge, Stinnemus og Møffes mor, så tør jeg vær direkte), jeg vil gerne have at Petrine bliver mere social og vi hilser på alle, orker ikke at spørge pænt, så går det naturlige spontane af mødet. Mine problemer med Petrine er MINE, jeres problemer med jeres hunde er jeres :oops: meeen, har aldrig jagtet nogen, der sådan går væk fra stien.

 

Jeg er nærmest taknemmeligt, bare du ikke lader Petrine spænde over til en hund, der tydeligvis er "optaget" (læs: Træning, i line, sættes i line, gået ind til siden, anden hundeejer viger væk). Er vitterligt træt af de der jagere, der bare følger efter én, selvom man forsøger at vise tydeligt, at man altså går uden om.

 

Jeg kan ikke få mig selv til at sige det direkte, da Møffe jo ikke har et problem med andre hunde. Men håber hver gang på, at folk kan aflæse, at jeg ikke er interesseret i at hundene skal hilse (for tiden mest fordi, at Møffe vitterligt trænger til at lære, at man ikke skal hilse på alt og alle og enhver). Situationerne byder sig desværre ikke så ofte, da de fleste vi møder, er gode legekammerater og så kan jeg ikke få migselv til at træne :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

En normal hund må kunne tåle at hilse på andre, den møder, har man en ikke normal hund, så må man tage sine forholdsregler (præcis som jeg gør for at Petrine ikke skal blive tonset ned af labradorer, pillet på af fremmede mennesker etc), så når vi går på en sti og der kommer nogen, så skal der hilses.....sjovt nok har jeg aldrig hørt et ondt ord om det.

 

Hvordan skal jeg træne møde med fremmed hund, hvis jeg ikke udnytter fremmede? Hvis jeg begynder at råbe 'hallo, må de hilse' så er Petrine allerede oppe at ringe. Det skal jo netop være fremmede og ikke nogen hun kender. Personligt undgår jeg nogle steder / situationer, fordi Petrine ikke er helt normal på de områder.

 

Og når du så fejlbedømmer situationen og den hund du gerne ville hilse på ender med at æde Petrine, så skal modparten så have denne evigt dårlige samvittighed fordi du insisterer på at din lille bitte hund absolut SKAL hilse på andre hunde?

 

Folk tager jo netop deres forholdsregler ved at have deres hund i snor og trække lidt ud til siden, så hvis du fuldstændigt vælger at overhøre disse signaler, så syntes jeg rent faktisk at du er ret hensynsløs, både overfor denne fremmede hundeejer og overfor Petrine som risikerer at være den der betaler prisen for at du nægter spørge den anden ejer om det ok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis den fremmede går på stien og ikke træder til side / ser hysterisk 'jeg kigger den anden vej'-ud, så udnytter vi dem, men nej, træning og gå ud til siden, så får I fred for os, helt idiot er jeg ikke (kun lidt)

 

Ok, så glem mit sidste indlæg, for så er vi nok alligevel forholdsvis enige :blink:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Og når du så fejlbedømmer situationen og den hund du gerne ville hilse på ender med at æde Petrine

 

Spurter ikke rundt og opsøger fremmede, men tilstår, havde vi mødt Jason, som udstrålede vild glæde den ene gang jeg mødte ham og alt andet end hunde-spiser, så havde Petrine hilst (også på Møffe, hvis ikke han var så enorm), det er ikke noget med at spurte hen til måske-venlig hund og tage chancen, går i stor bue udenom de fleste muskelhunde, udelukkende fordi de vil wrestle og det går ikke helt.

 

Havde Jason så ædt Petrine, så tror jeg ikke helt Stinnemus var kommet i Ekstra Bladet i morgen ....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gerne hilse på andres hunde...men jeg vil gerne lige sikre mig at mine ikke bliver overrumplet, med en uhensigtsmæssig reaktion til følge, nu hvor vi tager så mange hensyn som vi kan...

 

Hvordan ville det perfekte møde med Petrine se ud? vi står 10 m fra hinanden, jeg siger Petrine har endnu aldrig bidt, og så er du glad eller...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu udsprang tråden jo ikke om løse hunde men om hunde der fik lov til at opsøge en anden hund i snor, og så undrer jeg mig da over at man ikke bare åbner munden og beder folk om at lade være med at komme over. Det er jo sjældent at man overrumples når hundene har en tobenet på slæb.

 

Jeg vil ikke have at min hund hilser på en anden hund mens han er i snor men det er aldrig sket at folk ikke har respekteret det når jeg frabeder mig at de kommer over. Godt nok har folk set underlige/ uforstående ud, men det er jeg da egentlig ligeglad med, det vigtigste er at mødet undgåes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
En normal hund må kunne tåle at hilse på andre, den møder, har man en ikke normal hund, så må man tage sine forholdsregler (præcis som jeg gør for at Petrine ikke skal blive tonset ned af labradorer, pillet på af fremmede mennesker etc), så når vi går på en sti og der kommer nogen, så skal der hilses.....sjovt nok har jeg aldrig hørt et ondt ord om det.

 

Hvordan skal jeg træne møde med fremmed hund, hvis jeg ikke udnytter fremmede? Hvis jeg begynder at råbe 'hallo, må de hilse' så er Petrine allerede oppe at ringe. Det skal jo netop være fremmede og ikke nogen hun kender. Personligt undgår jeg nogle steder / situationer, fordi Petrine ikke er helt normal på de områder.

 

Vil da påstå at Kaia er ganske normal, og vil hellere end gerne hilse på alt hun møder på sin vej.

Det er ikke et spørgsmål om at kunne tåle det, men hvad der er hensigtsmæssigt at lære sin hund.

 

Der er ganske mange argumenter for hvorfor hun ikke skal hilse på alt og alle.

 

Det bedste argument er, at man så lige netop skal stå og skrige til andre på lang afstand, for at høre om hundene skal hilse eller ej, hvis hun er vant til at alt det kommer forbi, er noget der skal hilses på.

For så er det temmelig svært at lære hunden, at forholde sig i ro, indtil man har sagt OK for at hilse.

 

Andet bedste argument er, at ikke alle har hunde der kan sammen, af forskellige årsager.. Hvorfor skal min hund dog hilse på en anden, jeg kan se er alt for voldsom for hende, bare fordi hun er normal og rent faktisk opføre sig pænt overfor alt og alle?

 

Kan virkelig heller ikke se hvad du skal råbe og skrige for.. Du kan vel bare spørge lige så pænt når du kommer forbi, om de skal hilse?

Det tager da ikke det naturlige og impulsive af mødet?

Er det ikke nemmere at træne tingene, hvis du lige har kunne snakke et par sekunder med den anden ejer og fortælle at det kunne være en hjælp hvis de gør sådan og sådan?

 

Ved det ikke... Men det var da sådan vi fik bugt med Kaias angst for fremmede.

Stod bare lige og talte med de mennesker der viste interesse for hende et halvt minut og fortalte hvordan de bedst kunne hilse og delte godbidder ud til dem.

Så var der kun positive møder og det har haft det resultat at Kaia elsker ALLE mennesker nu - Næsten for meget :engel:

 

At træne møde fremmede hunde, kan jo også sagtens foregå ved at aftale kontrollerede møder med andre fra f.eks hundetræning, herfra, bekendtes bekendte osv. og så er spillereglerne klare fra starten og dårlige oplevelser er meget, meget nemmere at undgå.

 

Ville da personligt ikke bruge en tilfældigt forbipasserende, hvor jeg reelt ikke kender en skid til den anden hunds temperament, til socialiserings træning, uden overhovedet at have talt med ejeren først.

Link til indlæg
Del på andre sites

Spurter ikke rundt og opsøger fremmede, men tilstår, havde vi mødt Jason, som udstrålede vild glæde den ene gang jeg mødte ham og alt andet end hunde-spiser, så havde Petrine hilst (også på Møffe, hvis ikke han var så enorm), det er ikke noget med at spurte hen til måske-venlig hund og tage chancen, går i stor bue udenom de fleste muskelhunde, udelukkende fordi de vil wrestle og det går ikke helt.

 

Havde Jason så ædt Petrine, så tror jeg ikke helt Stinnemus var kommet i Ekstra Bladet i morgen ....

 

Det markerede var netop grunden til jeg skrev "din lille bitte hund", for jeg bryder mig netop ikke om at Luna skal hilse på så små hunde, ihvert fald ikke uden at jeg er forberedt og kan sørge for at Luna holder alle fire ben på jorden. Hun kan jo komme til at gøre stor skade på så lille en hund, og det helt uden at ville det, men bare fordi at hun altså leger voldsomt.

 

Jeg oplevede engang en der bare lod sin Chi løbe hen til Baldur og jeg var ved at dø af skræk, ikke fordi at jeg troede at han ville bide den, men fordi at han, ligesom Luna, hopper op i luften og lander igen med et brag, elsker at bodyslamme og i det hele taget gør ting som jeg ikke tror at en lille bitte hund kan holde til.

 

Men som jeg skrev i min efterfølgende besked til dig, så havde jeg misforstået dig, og så længe du respekterer at folk signalere at de ikke vil hilse så er det helt fint. Jeg hilser også på folk uden at spørge om lov, men det er kun hvis de tydeligt udstråler at de gerne vil hilse og selv går hen imod mig, så er det ligesom indforstået. Men hvis de ikke meget tydeligt signalerer at de gerne vil i kontakt, så enten spørger jeg eller undlader at hilse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Hvordan ville det perfekte møde med Petrine se ud? vi står 10 m fra hinanden, jeg siger Petrine har endnu aldrig bidt, og så er du glad eller...

 

 

hehe...og jeg siger "min kan ikke lide tæver"...:engel:...og derfor er jeg også som en elefant der ser en mus når jeg møder en løs tæve...jeg erkender gerne at min reaktion kan udløse en uhensigtsmæssig reaktion fra min hund, men så længe hun er i snor...

 

Pablo er så overforsigtig med små hunde, at han ville lægge sig ned for Petrine...så det ville ikke være noget problem...:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Nu udsprang tråden jo ikke om løse hunde men om hunde der fik lov til at opsøge en anden hund i snor, og så undrer jeg mig da over at man ikke bare åbner munden og beder folk om at lade være med at komme over. Det er jo sjældent at man overrumples når hundene har en tobenet på slæb.

 

Jeg vil ikke have at min hund hilser på en anden hund mens han er i snor men det er aldrig sket at folk ikke har respekteret det når jeg frabeder mig at de kommer over. Godt nok har folk set underlige/ uforstående ud, men det er jeg da egentlig ligeglad med, det vigtigste er at mødet undgåes.

 

 

Fik lige læst det som om labben var løs...min fejl...:engel:

 

Men det underligste jeg har prøvet var en mand der sagde "er den aggressiv?", og jeg sagde "njaaah, men han er ikke så glad for hanner, og vi er altså lige ved at træne" og så vadede han bare hen og rørte alligevel...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke et spørgsmål om at kunne tåle det, men hvad der er hensigtsmæssigt at lære sin hund.

 

Der er ganske mange argumenter for hvorfor hun ikke skal hilse på alt og alle.

 

Kan virkelig heller ikke se hvad du skal råbe og skrige for.. Du kan vel bare spørge lige så pænt når du kommer forbi, om de skal hilse?

Det tager da ikke det naturlige og impulsive af mødet?

Er det ikke nemmere at træne tingene, hvis du lige har kunne snakke et par sekunder med den anden ejer og fortælle at det kunne være en hjælp hvis de gør sådan og sådan?

 

Ja, det er noget nyt der er kommet, som jeg ikke er helt enig i, det med ikke at hilse på andre, jeg har så aldrig haft en hund, hvor det var et problem, at den ville hilse (måske jeg skulle nærstudere, hvorfor det ikke er godt at hilse)

 

Har trænet MEGET og Petrine er blevet betydeligt bedre til små hunde, hvis det skal være et naturligt møde, så er det kikset at stå 5 m fra hinanden og tale sammen, uanset hvor få sekunder det tager + når jeg tramper derudad, så skal det gå rimeligt tjep, kan bare ikke nå et 'må de hilse' før vi er gået forbi dem.

 

Har aldrig set mærkeligt på de ganske få, der har sagt 'nej, vi vil ikke hilse' - selv siger jeg som regel bare 'hun bider', hvis nogen uønskede kommer hen og vil hilse, synes det virker fint og effektivt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil da påstå at Kaia er ganske normal, og vil hellere end gerne hilse på alt hun møder på sin vej.

Det er ikke et spørgsmål om at kunne tåle det, men hvad der er hensigtsmæssigt at lære sin hund.

 

Der er ganske mange argumenter for hvorfor hun ikke skal hilse på alt og alle.

 

Det bedste argument er, at man så lige netop skal stå og skrige til andre på lang afstand, for at høre om hundene skal hilse eller ej, hvis hun er vant til at alt det kommer forbi, er noget der skal hilses på.

For så er det temmelig svært at lære hunden, at forholde sig i ro, indtil man har sagt OK for at hilse.

 

Andet bedste argument er, at ikke alle har hunde der kan sammen, af forskellige årsager.. Hvorfor skal min hund dog hilse på en anden, jeg kan se er alt for voldsom for hende, bare fordi hun er normal og rent faktisk opføre sig pænt overfor alt og alle?

 

Kan virkelig heller ikke se hvad du skal råbe og skrige for.. Du kan vel bare spørge lige så pænt når du kommer forbi, om de skal hilse?

Det tager da ikke det naturlige og impulsive af mødet?

Er det ikke nemmere at træne tingene, hvis du lige har kunne snakke et par sekunder med den anden ejer og fortælle at det kunne være en hjælp hvis de gør sådan og sådan?

 

Ved det ikke... Men det var da sådan vi fik bugt med Kaias angst for fremmede.

Stod bare lige og talte med de mennesker der viste interesse for hende et halvt minut og fortalte hvordan de bedst kunne hilse og delte godbidder ud til dem.

Så var der kun positive møder og det har haft det resultat at Kaia elsker ALLE mennesker nu - Næsten for meget :engel:

 

At træne møde fremmede hunde, kan jo også sagtens foregå ved at aftale kontrollerede møder med andre fra f.eks hundetræning, herfra, bekendtes bekendte osv. og så er spillereglerne klare fra starten og dårlige oplevelser er meget, meget nemmere at undgå.

 

Ville da personligt ikke bruge en tilfældigt forbipasserende, hvor jeg reelt ikke kender en skid til den anden hunds temperament, til socialiserings træning, uden overhovedet at have talt med ejeren først.

Da jeg skulle "om-lære" Misja i, at hanhunde godt KUNNE være søde væsner (efter 2 nær ved tvangs-parring, forfølgelse og nedlæggelse og tæt på penetrering da hun var 5 mdr. gammel + en masse andre kedelige møder med hanhunde!) var det måden jeg fik det vendt sådan, til at være tålelig for hende at hilse på fremmede hanhund, som det markeret.

 

Ikke om jeg ville overlade noget til tilfældighederne og jeg oplevede hurtigt, at langt de fleste hanhunde ejere mente at deres hanhunde var søde og venlige (hvilket de sikkert også var) men ikke venlige på en god måde for Misja og her var jeg simpelthen nødtil på forhånd at sikre mig fuld forståelse, accept og samarbejde med alle de fremmede hanhunde ejere jeg mødte på vores gåture i 1 års tid.

 

Det der "spontane" hvor man ikke lige henvender sig venligt til den anden hunde ejere, det forstår jeg ikke, jeg kan heller ikke se at det ikke kan være god træning - tvært i mod. På den led er man sikre på, at ens egen hund får netop den suses oplevelse man ønsker den skal få, imø! :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...