Hop til indhold

Kønsmodning eller isolation - eller kombi? Og hvad så?


bernerazuro
 Share

Recommended Posts

ØV altså!

 

Min "værste" frygt viste sig vel nærmest at blive bekræftet...

 

Da Møffe forstuvede forbenet og begyndte at halte rundt, skulle jeg jo holde ham i ro. Det blev så en hel måned, hvor vi ikke rigtig mødte andre hunde, men derimod kun så dem på afstand.

 

Dog en enkelt gang under forløbet, legede han med en, fordi jeg havde fået at vide, at han efter endt behandling burde være sig selv (men han begyndte jo så at halte igen). Det var hana gode veninde, en dobermann, Kuna... Han var 100% sig selv, dansede rundt, lavede Møffe-manøvrer og alt det typiske Møffe-lege-show, super herligt at studere!

 

Men så begyndte han at halte igen og blev så holdt i ro, kun med korte ture i snor og derfor ingen hundemøder. 3 uger.

 

Da han så endelig var rask og kunne komme ud blandt andre hunde igen, havde han ligesom glemt, at man kan lege. Han lagde slet ikke op til leg med Kuna, da vi mødte hende! Da hun så lagde op til leg med ham, var han på og løb rundt sammen med hende. Men hun er jo så hurtigt, at han aldrig rigtig fanger hende :blink: Så ved ikke, om han også ville udøve den adfærd, jeg beskriver nu, overfor hende, hvis han kunne.

 

De næste vi mødte, var en lille blandingshund, Mulle, på ca. Møffes alder, kastreret. Og Tilde, en anden blanding, tæve, også ca. Møffes alder, ved ikke om hun er steriliseret. Og igen det samme, Møffe lagde ikke selv op til leg. Men når han så de andre lege, ville han være med. Problemet var bare, at han begyndte at humpe Mulle, hver gang han kom tæt på, eller hvis Mulle lod ham snuse (og det gjorde han uden videre).

 

Og også Tilde blev humpet, hvis han kunne (hun var dog, ligesom Kuna, for hurtigt).

 

Han kunne også finde på, at lægge hovedet over ryggen på begge to, men det var kun et par gange...

 

Jeg sagde selvfølgelig "nej" hver gang han humpede eller lagde hovedet på ryggen og tog ham ned/fjernede hovedet, hvis han ikke reagerede (gjorde han vist kun én eller to gange) og holdt ham i ro, indtil han var lidt mere rolig og gav kontakt. Og roste ham, når han lavede lege-moves eller bare forholdt sig i ro sammen med dem. Der var også et par andre vuffer, men dem hilste han knap nok på.

 

Idag mødte vi så Rumle, schæfer/golden(?) blanding, vel ca. 6 år mener jeg, super herlig, kastrat, kendt hinanden siden Møffe var bette hvalp. Og samme nummer forfra... Rumle lægger op til leg, Møffe springer hoppebold-agtigt frem, men skifter så over i at humpe, når han kommer for tæt på. Og lægge hovedet på ryggen, hvis de stod stille nok. Jeg nåede aldrig at tage ham af Rumle dog, for Rumle er for livligt til, at Møffe kunne nå andet end at lægge an. Der kom lidt "gode, gamle Møffe", hvor han fjantede og lagde sig ned, men kun få sekunder ad gangen. Men kæmpe ros for det, selvfølgelig.

 

Vi har desværre ikke mødt andre i mellemtiden.

 

Jeg spekulerer bare på... Er det virkelig isolationen, der kan have gjort det? Eller er det fordi, han er i en kønsmodningsfase (han fyldte 1år d. 7. maj)? Eller måske en kombi?

 

Og er der noget jeg gør forkert, kan gøre anderledes eller andet? Det er jo syndt for Møffe, når han så gerne vil og ikke kan. Og savner min gamle, velafbalancerede Møffe, når det gjaldt hund-til-hund situationer og håber på, at kunne få ham frem igen. Ikke at jeg absolut forventer, at han selv lægger op til leg - men bare, så han stopper sin uhensigtsmæssige adfærd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Nårmn, har den lille hund ikke bare en sørens masse overskuds energi?

At han humper kan måske godt skyldes, at han har liiidt svært ved at have været væk fra hundeleg i forholdsvis lang tid, og derfor stresser lidt op over det. Kan du krudte ham lidt af inden i mødes med hunde?

 

Motor var også PÅ da han måtte lege med hunde efter de 3 uger, men han er ikke helt så stor som Møffe, så han virker selvfølgelig knap så voldsom. Vi mødte en hund der legede løbelege, så helt af sig selv fik Motor ret hurtigt brændt rimelig meget energi af, og så var det alligevel begrænset hvor meget han orkede ellers at lave ballade.

Link til indlæg
Del på andre sites

Årh, det er da også uheldigt, at sådan en "stille-periode" lige skal falde sammen med, at Møffe-drengen bliver voksen.

 

Jeg ville sørge for at vanen ikke udvikler sig. Dvs. undgå hunde, han kører voldsomt op over - find nogle ældre, lidt mere rolige hunde, han kan omgåes. Se om du kan få dem sporet ind på "andre" aktiviteter - f.eks. fodersøg, hvis hundene ikke har madforsvarsissues. Lad være med at stå stille, mens de leger - prøv at gå tur sammen med den anden hund i stedet for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Se om du kan få dem sporet ind på "andre" aktiviteter - f.eks. fodersøg, hvis hundene ikke har madforsvarsissues. Lad være med at stå stille, mens de leger - prøv at gå tur sammen med den anden hund i stedet for.

 

Petrine melder sig gerne, hun vil ignorere ham på mest arrogante vis (men aner ikke om det så er sagen....)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for jeres svar :kys:

 

Uh, Splinten, selvfølgelig, tak! Det havde jeg ikke tænkt på, det med godbidder :5up: Gåtur også, selvfølgelig :stupid:

 

Buddha, ja, må prøve at krudte ham lidt af inden også, det har du sikkert ret i :-D

 

Petrine melder sig gerne, hun vil ignorere ham på mest arrogante vis (men aner ikke om det så er sagen....)

 

Altså, nu har vi ikke prøvet det rigtig på det sidste - men Møffe er efterhånden god til at ignorere hunde, der ignorerer ham :lol:

 

Men vi kan da finde ud af nogen, det vil jeg gerne! Tænk hvis det hjalp og så er det garanteret også hyggeligt :mrgreen:

 

Jeg kan nærmest altid, undtagen tirsdag :mrgreen: Der går vi til hundetræning :engel:

 

Motor er faktisk også fin at gå ture sammen med, han går rimelig hurtigt i snuse mode, hvis det er?

 

Jaaa, gåtur med Motor og Buddha er populært hit her :klap: Så kan jeg gramse Motor-pels :hjerte: :engel:

 

Samme som med Petrine ;-) Kun tirsdag er booket (og indtil videre nu på onsdag, hundesvømning)

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha, må lige opdatere!

 

Vi mødte Baloo idag på aftengåturen, en kastrat, som absolut ikke har villet Møffe det sidste halve år. Det har været brumme-brumme-gå-væk.

 

I dag mødte vi ham først, hvor han lige markerede, fordi Møffe kom for tæt på hans tennisbold, desværre, æv. Det var mig, der var dum, at lade Møffe hilse, når jeg egentlig godt vidste, at Baloo var efter tennisbolden.

 

Men da vi så havde gået lidt og Møffe var løs, så vi så ikke Baloo komme løbende med sin ejer (ejeren så vi, men genkendte ej, men han var også lidt lyst klædt - Baloo er sort - kulsort). Det virkede ellers lyst nok, men åbenbart ikke... Nå, men Møffe så dem så samtidig med os og så var de jo selvfølgelig indenfor Møffes *host*"tilladt"*host*-radius - og SÅ kan Møffe altså spurte :slem: Jeg løb gumpetung og langsomt efter ham (jeg er altså bare ikke en spurter), men det viste sig heldigvis at det rent faktisk gik nogenlunde godt mellem dem!

Baloo brummede lidt og Møffe legede lidt sej (selvom mor her forsøger at stoppe ham), men Baloo gider heldigvis ikke at blive udsat for det der hanhunde-halløj og det fik Møffe besked på.

 

Og ve' I hvad? Baloo, som ellers aldrig har gidet Møffe, lavede playbow :shock: Og Møffe tog opfordringen :banan: Og de legede faktisk sammen i et godt stykke tid :banan:

 

Desværre er Baloo typen, der lægger sig ned ofte på den der "underdanige" måde (det lægger da vidst til labradors?) og det forstår Møffe ikke noget af. De første gange begyndte han at snuse intensivt og endte ud med at begynde at humpe, men jeg sagde nej og de par gange han ikke reagerede på det, sagde Baloo "brum!" og han stoppede :banan: Og efterhånden som Baloo væltede sig selv, kom Møffe frem til en overvildt genial løsning, hvis jeg selv skal sige det :mrgreen:

 

Bakke nogle skridt, mens man siger "auf!... auf!" (sådan nogle halve bjæf) og lave halve playbows :mrgreen: Og så kom Baloo sørme så op at stå igen! :klap:

 

Og han (Møffe) lavede the Møffe-moves (hvor han svinger hele bagparten rundt om sig selv sig, nogle gange flere gange i træk :mrgreen:) op til flere gange :hjerte: Det var herligt og vi var alle flade af grin over ham! :klap: Ælsker det, så herligt, når han laver det :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...