Hop til indhold

At få sele på

Lonny
 Share

Recommended Posts

Luna hader at få sin sele på, det er ligegyldigt hvilken sele det er, og halsbånd hjælper heller ikke.

Til at starte med forsøgte jeg at træne det med en masse godbidder, men det gjorde hende ikke mere venligt stemt overfor selen...

Til sidst gav jeg op og sagde, du skal bare have den på, basta!

Så hver gang vi skal ud af døren, så skal jeg først bruge 5 minutter på at trave rundt efter hende alt i mens hun gør alt hvad hun kan for at undgå mig...

Når hun får selen på, så bevæger hun sig lidt sært de første 2 sekunder, og så glemmer hun alt om den og opfører sig helt normalt.

Men det er jo møg irriterende at skulle indfange hende hver gang hun skal have sele på, og det gør også at jeg ikke rigtig kan lade hende lege med andre hunde, da man jo i de situationer tager selen af (for at ingen skal hænge fast), men hun nægter jo så at komme hen til mig og få den på igen...

Jeg aner ikke rigtig hvordan jeg skal få hende til at opfører sig "normalt" overfor den sele? I dag har jeg valgt at sige, jeg gider ikke jagte dig, så hvis du ikke kommer hen og får selen på, så går vi bare ingen tur! Og vi er så stadig ikke kommet ud og gå morgen turen :blink:

Hvad gør jeg?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved det desværre ikke :vedikke:

Hverken Dumle eller Nova gider at have sele på, men de ved godt at kommer de ikke hen til døren så går vi uden dem. Vi tager så først selerne frem når de er ved døren (og så vil de egentlig gerne væk igen) og vores gang er så lille at der ingen steder er at flygte, så er det en to vupti og så er selerne på og vi er afsted. Her ryster hundene sig lige når de har fået den på og så er det glemt igen.

Kan du måske få hende ud i gangen (aner jo ikke hvordan jeres gang ser ud) og lukke af og først tage selen på her?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved det desværre ikke :vedikke:

Hverken Dumle eller Nova gider at have sele på, men de ved godt at kommer de ikke hen til døren så går vi uden dem. Vi tager så først selerne frem når de er ved døren (og så vil de egentlig gerne væk igen) og vores gang er så lille at der ingen steder er at flygte, så er det en to vupti og så er selerne på og vi er afsted. Her ryster hundene sig lige når de har fået den på og så er det glemt igen.

Kan du måske få hende ud i gangen (aner jo ikke hvordan jeres gang ser ud) og lukke af og først tage selen på her?

Den har jeg forsøgt et par gange, men nu har hun fanget idéen og nægter at gå ud i gangen...

Hun har udpræget flugt instinkter når der er noget hun ikke vil, vi har samme postyr hver gang hun skal have sin inhalator, så skal hun også først indfanges. Og igen ser hun ud til at have glemt det lige så hurtigt som det er overstået, men alligevel skal hun indfanges igen næste gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den har jeg forsøgt et par gange, men nu har hun fanget idéen og nægter at gå ud i gangen...

Hun har udpræget flugt instinkter når der er noget hun ikke vil, vi har samme postyr hver gang hun skal have sin inhalator, så skal hun også først indfanges. Og igen ser hun ud til at have glemt det lige så hurtigt som det er overstået, men alligevel skal hun indfanges igen næste gang.

Okay. Ja det er dumt :???: Her er vores hunde så vilde efter gåturen at de alligevel bevæger sig ud i gangen (dog vil de gerne væk igen når selerne bliver taget frem, men så er dørene lukket og de affinder sig med at få dem på).

Så tror jeg måske også det kan være en idé bare at sige at så bliver der ingen gåtur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay. Ja det er dumt :???: Her er vores hunde så vilde efter gåturen at de alligevel bevæger sig ud i gangen (dog vil de gerne væk igen når selerne bliver taget frem, men så er dørene lukket og de affinder sig med at få dem på).

Så tror jeg måske også det kan være en idé bare at sige at så bliver der ingen gåtur.

Ja, det var jo også det jeg ville forsøge i dag, og foreløbigt er det bare endt med at hun er kravlet op i sofaen og har lagt sig til at sove :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

sæt snor i halsbåndet, lav et par øvelser (med selen ude af syne), og læg selen på mens du har fat i snoren, så hun ikke kan stikke af.

Gør evt snor-i-halsbånd til en vildt sjov øvelse, så hun kommer af sig selv når hun ser den. (Akita elskede at få snor på -"gå tur" (få snor i halsbåndet) kunne sågar bruges som indkald :lol: fordi vi havde leget meget med det).

Link til indlæg
Del på andre sites

sæt snor i halsbåndet, lav et par øvelser (med selen ude af syne), og læg selen på mens du har fat i snoren, så hun ikke kan stikke af.

Gør evt snor-i-halsbånd til en vildt sjov øvelse, så hun kommer af sig selv når hun ser den. (Akita elskede at få snor på -"gå tur" (få snor i halsbåndet) kunne sågar bruges som indkald :lol: fordi vi havde leget meget med det).

Jeg er ikke helt med?

Jeg ved ikke om du forudsætter at Luna har halsbånd på til dagligt? Det har hun nemlig ikke, hun må slet ikke have halsbånd på grundet hendes problemer med halsen.

Men evt. kan jeg "tvinge" hende i selen og derefter finde hendes yndlingslegetøj frem, og i det næste lange stykke tid så fjerne alt hendes legetøj, og kun lege med hende når hun har fået sele på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Havde glemt det med hendes hals, sorry.

Tror ikke det hjælper at lege efter tvang, da er det jo sådan set allerede for sent at lave dne positive association, eller hvad tror du? Tror bare jeg ville tvinge og få det overstået. Med din nyvundne selvtillid skulle det jo ikke være et problem :mrgreen: Og hun er måske nok blevet sådan, fordi du har nørklet for meget med det i din "gamle" sindstilstand omkring håndterings/tvangsproblemer?? Bare en tanke :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Renésj

Kan sagtens følge frustationen ;-)

Men hvordan skulle hunden forstå at hvis du ikke får sele på, så er der ingen gåtur ?

Personligt er der visse ting jeg ikke "gider" diskutere" med hunden, halsbånd og eller sele ville være en af tingene og ville nok lade hunden have det på megen tid indendøre, i håb om den så blev vænnet helt til det

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvordan skulle hunden forstå at hvis du ikke får sele på, så er der ingen gåtur ?

Personligt er der visse ting jeg ikke "gider" diskutere" med hunden, halsbånd og eller sele ville være en af tingene og ville nok lade hunden have det på megen tid indendøre, i håb om den så blev vænnet helt til det

problemet er jo ikke at HAVE det på men det på...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Renésj
problemet er jo ikke at HAVE det på men det på...

Som jeg læser det, så går Luna "sjovt" lige efter hun har fået den på og derfor mener jeg ikke hun er helt vænnet/tryg ved selen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Havde glemt det med hendes hals, sorry.

Tror ikke det hjælper at lege efter tvang, da er det jo sådan set allerede for sent at lave dne positive association, eller hvad tror du? Tror bare jeg ville tvinge og få det overstået. Med din nyvundne selvtillid skulle det jo ikke være et problem :mrgreen: Og hun er måske nok blevet sådan, fordi du har nørklet for meget med det i din "gamle" sindstilstand omkring håndterings/tvangsproblemer?? Bare en tanke :-D

De sidste 2 måneder har jeg bare givet hende selen på uden nogen form for diskution, men hun løber altså væsentlig stærkere end jeg gør, så vi skal alligevel bruge 5 minutter på at jeg får indfanget hende, og det er altså begyndt at irriterer mig...

Og med hensyn til at have selen på indendøre, så kan jeg sagtens følge princippet i at hun så vænner sig til at have den på. Men når hun lægger sig ned, så bliver der jo automatisk trukket lidt i selen, og dermed vil den stramme lidt om hendes hals og dermed absolut ikke øge hendes motivation for at få den på.

Jeg tror ikke at det er min manglende håndtering der har fået hende til at føle som hun gør, jeg tror det skyldes, at ligegyldig hvilken sele/halsbånd hun får på, så kan det ikke undgås at den ind imellem presser på hendes hals og får hende til at hoste. Så jeg tror rent faktisk at det er lidt ubehageligt for hende at have selen på, og at det er derfor hun gør så meget for at undslippe den. Desværre kan jeg jo ikke bare sige, ok, så går vi uden sele...

Den sele vi har nu, den lægger presset nede ved kravebenet, og det er den sele jeg har fundet som lægger mindst pres på hende, og heldigvis er det sjældent at hun hoster med den på. Men der skal ikke (og har aldrig skullet) særlig meget pres til før at hun hoster.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Renésj
et par sekunder, og så går hun normalt?

Fie gik også "stift" i starten da hun begyndte at bruge hendes sele, dette er helt væk nu og derfor tolker jeg som jeg gør.

Nøjagtigt som da hun fik hendes kløv på, der var gangen også sjov og efter hun blev tryg ved den er der intet at se , heller ikke i starten

Hvis selen "strammer" indendøre når hun ligger sig, kunne man så ikke bare løsne den ?

Jeg bruger webmaster-selen til Fie og der har jeg ikke observeret der skulle være problemer når hun lægger sig ned

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig skulle sætte en sele på en hund, så man må sige jeg er grøn på området. Men alligevel har jeg et bud.

Du kan smide selen på gulvet, og lade hende snuse til den evt. lege med den. For så hun kan finde ud af at den faktisk er ret sjov.

En af mine kammerater gjorde dette, bare med halsbånd og det virkede.

Du kan også som nu, indfange hende og tage selen på hende. Men uden at gå tur med hende. Men gå ud i haven og leg med hende lidt. Tag selen af, og i kan slappe af. For så når i skal ud i haven igen, så tag selen på hende og leg videre.

Ved ikke om det er nogle råd der kan bruges, har som sagt ikke været ude for at skulle tage en sele på en hund :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fie gik også "stift" i starten da hun begyndte at bruge hendes sele, dette er helt væk nu og derfor tolker jeg som jeg gør.

Nøjagtigt som da hun fik hendes kløv på, der var gangen også sjov og efter hun blev tryg ved den er der intet at se , heller ikke i starten

Hvis selen "strammer" indendøre når hun ligger sig, kunne man så ikke bare løsne den ?

Jeg bruger webmaster-selen til Fie og der har jeg ikke observeret der skulle være problemer når hun lægger sig ned

Jeg bruger samme sele, men fordi at Luna's hals er så sart som den er, så taler vi altså kun om at der skal ganske lidt pres til før at det generer hendes hals. Og da dette pres på halsen kan være med til at forværre hendes symptomer, så har hun ikke selen på mere end højst nødvendigt.

Men jeg havde jo håbet at hendes gåture var sjove nok til at hun ville begynde af forbinde selen med noget hyggeligt, men det ser desværre ikke ud til at virke.

Hun virker som sagt ikke generet af den efter et par sekunder, hun laver alt det hun plejer at lave og virker ikke trykket, hun graver huller, besørger, leger, laver fodersøg osv... Når vi skal kører nogen steder hen, så får hun den på før hun kommer ind i bilen, og her lægger hun sig bare til at sove, så hun virker ikke utryg ved at have den på.

Men hun vil bare ikke have at vi giver hende den på...

Jeg overvejer også at give hende besked om at sitte og blive siddende til hun har fået den på, men jeg er jo ikke interesseret i at hun skal straffes (som hun jo vil føle det) for at gøre hvad jeg beder hende om...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig skulle sætte en sele på en hund, så man må sige jeg er grøn på området. Men alligevel har jeg et bud.

Du kan smide selen på gulvet, og lade hende snuse til den evt. lege med den. For så hun kan finde ud af at den faktisk er ret sjov.

Du kan også som nu, indfange hende og tage selen på hende. Men uden at gå tur med hende. Men gå ud i haven og leg med hende lidt. Tag selen af, og i kan slappe af. For så når i skal ud i haven igen, så tag selen på hende og leg videre.

Ved ikke om det er nogle råd der kan bruges, har som sagt ikke været ude for at skulle tage en sele på en hund :vedikke:

Hun vil gerne snuse til den og undersøge den, så måske skulle jeg forsøge at lege lidt med den sammen med hende :hmm:

Problemet er bare, at Luna's yndlingsleg jo er trække leg, og jeg tror sgu at selen går i stykker, gud ved om man kan snyde hende ved at lege legen med en af hendes gamle seler i stedet for den hun bruger til dagligt?

Måske kunne jeg i et stykke lufte hende i en af de gamle seler som vi så også leger med :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske du kan træne med hende i gangen... have det sjovt med hende i gangen og nusse hende i gangen... så hun efterhånden følger med for at have det sjovt når du går i gangen. Så sker det så enkelte gange at døren bliver lukket og hun får sele på, men efterfølgende er der gåtur. Andre gange går man bare i gangen får at have det sjovt. Så skal du da ikke løbe så langt efter hende hver gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske du kan træne med hende i gangen... have det sjovt med hende i gangen og nusse hende i gangen... så hun efterhånden følger med for at have det sjovt når du går i gangen. Så sker det så enkelte gange at døren bliver lukket og hun får sele på, men efterfølgende er der gåtur. Andre gange går man bare i gangen får at have det sjovt. Så skal du da ikke løbe så langt efter hende hver gang.

Det var selvfølgelig en mulighed, den løser ikke problemet, men det vil gøre vores hverdag nemmere :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Renésj

Fie får besked på at "vente" når hun skal have selen på, så at give en kommando fordi selen skal på, ser jeg ingen problemer med.

Vi bruger jo kommandoer til meget mht. hundene, det ser jeg ikke som en straf og hvorfor skulle hunden forbinde det med en "straf", når de er indlært via positiv træning ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var selvfølgelig en mulighed, den løser ikke problemet, men det vil gøre vores hverdag nemmere :-D

Ja... må jo ærlig indrømme at det der med at gøre det behageligt at få sele på det har jeg fuldstændig droppet. Jeg prøvede i lang tid med Dumle og det blev kun værre. Nu skal det bare gøres så vi kan komme ud at gå tur, men her følger hundene jo også villigt med i gangen, men nogle gange træner vi også der (oftest for at slippe for den anden hund i stuen :lol: ).

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja... må jo ærlig indrømme at det der med at gøre det behageligt at få sele på det har jeg fuldstændig droppet. Jeg prøvede i lang tid med Dumle og det blev kun værre. Nu skal det bare gøres så vi kan komme ud at gå tur, men her følger hundene jo også villigt med i gangen, men nogle gange træner vi også der (oftest for at slippe for den anden hund i stuen :lol: ).

Det er også en rigtig god idé. for lige nu der tror jeg bare at Luna forbinder en lukket gang dør med at blive fanget, vi lukker jo også døren når hun skal have inhalator, da hun ellers bare kan blive ved med at løbe i cirkler rundt i hele huset.

Så herhjemme er en lukket gangdør nok ensbetynde med at blive fanget og udsat for noget man ikke vil...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Renésj
troro Lonny mener at Selen er straffen for at blive siddende ;-)

Så når jeg beder Fie om at blive siddene/stående hos dyrlægen, så skulle det være en straf ?

Den køber jeg ikke, vi "lærer" vores hunde en hel del kommandoer for bla. at kunne blive håndteret, gav vi kun disse kommandoer når det var noget negativt, så var det noget helt andet....

Nøjagtigt som nogen lærer deres hunde indkald, hvor de ikke får snor på hver eneste gang der bliver lavet et indkald

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige forsøgt at lege lidt med hende med selen, og det gik rent faktisk meget godt :-D

Hun kom dog løbende med sit trække tov efter kort tid, men det er heldig vis en halv meter lang, så jeg kunne stikke torvet ind i hullet på selen, og så kunne vi lege trække leg igennem det hul hun skal have hovedet igennem.

Vi legede en 5 minutters tid, hvorunder hun også på et tidspunkt fik den helt hen over hovedet og helt på, hvorefter vi bare legede videre :5up:

Jeg stoppede imens hun stadig syntes det var sjovt, og undlod at give hende selen helt på og stramme remmene. Så i dag tror jeg kun at hun bliver luftet i haven, men så vil vi i stedet lege en masse med denne sele og hendes trækketorv, og se om det ikke kan give hende nogle positive associationer til selen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites