Hop til indhold

Sunde hunde


Gæst Sigurd
 Share

Recommended Posts

Gæst Sigurd
Sygdom er jo mange ting for mig.

Ikke kun HD + AD, extrem kropsbygning ,feks pekingeserer, der må ligge på kølepuder og ikke kan gå udstillingsringen ringen rundt , engelsk buldog med vejrtrækningsproblemer, Basset , en jagthund??? Hallo.

Sharpei med den sygeste hud.

Sygdom kan jo også være for snævre øregange, der giver problemer,

Allergi der ikke lige ses på udstillingsdagen.

Medfødt dårlig hjerte ,medfødt nyresygdom og alt andet, der ikke har vist sig endnu.

Medfødt dårlig pzyke, som handleren kan tackle, så hunden går smukt i ringen.

Det er jo ikke alt en dommer kan se, han skal vurderer exteriør, udstråling og bevægelser.

 

Du forstår da sandelig, at holde liv i myten om de syge racehunde. :confused:

Jo, der findes syge racehunde og syge opdrættere, men jeg vil påstå at langt langt de fleste racehunde, også dem der udstilles, er sunde og raske.

Så hvorfor det mindretal, som avler syge hunde, skal have så megen omtale, forstår jeg ikke. :fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 80
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hej Sigurd, det jeg mener er at nogle racer da er kommet for langt fra naturen,altså et rovdyr ,der skulle kunne klarer et aktivt hundeliv uden behandling.

Men faktisk er min mening da, at de fleste racer er sunde, endda rigtig sunde.

Min bekendtes cockerdreng gik sit sidste agilityseniorløb på banen som fyldt 13 år. Ok- han hørte ikke så godt mere , men hyggede sig.

I sidste uge blev en bekendts smukke sunde islandske fårehund 15 år.

Jeg elsker at møde den engelske setterhan på marken i sit flyv rundt, han er 14 år. Min ene veninde har 2 flattere på 14 år nu. Jeg har kun haft en racehund, der ikke blev over 10 år, pga diskoprolapser i halsregion.

Og har kendt utallige mixerer med alverdens skavanker.

Jeg er yderst betænkelig over at folk, også med stor hus og penge, køber hvalpe uden papirer , for at spare 2-3000 kr, hos en opdrætter??der lige synes ,at tæven er så sød og børnene ville så godt have hvalpe.

Det fatter jeg ikke at folk tør.

De siger, de ikke skal bruge papirene til noget. Når hunden så er 2 år og tæve, synes de, det kunne være hyggeligt med et kuld.

Nu har jo selv et par mixerer, og ja , jeg bekymre mig noget mere om hvad der kan dukke op der, end med mine DKK hunde.

Så for mig at se er det eneste væsenlige at vælge en race, man kan tilbyde et sjovt liv ,og så finde en opdrætter ,man kan stole på.Og lade vedkomne hjælpe med, hvem i kuldet der passer til ens familieliv.

Vi er slet ikke uenige, når bare man undtager de bygningmæssige for extreme racer. Og lige dem ,der ikke selv kan føde eller gennemfører en naturlig parring.

Men mener ikke ,som nogle forslår at en DKK dommer kan se om en hund er 100 % sund, f.eks egnet til avl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Mindretallet der avler syge hunde er i fokus fordi det er dyremishandling, og det forarger folk...

 

Om man tolker folks harme over at der avles på syge hunde, som et angreb på de seriøse avlere, det må være for folks egen regning...tror godt de fleste kan skille skidt fra kanel...

 

Tror ikke nogen skal frygte at folk går bort fra tavlerne og kun køber blandingshunde, fordi det kommer frem at nogle avlere ikke har rent mel i posen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd

Hej Ulla H Det glæder mig at vi er enige :-) om, at langt de fleste racehunde er både sunde og raske.

Med hensyn til de racer, som nogle avler ektremt på, ja så må de vel uddø. Enten p.g.a. deres fysiske facon, indre som ydre, eller fordi køberne forhåbentlig vælger dem fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf

Jeg mener, at det er særdelses væsentligt, at ekstreme hunde kommer i fokus og at udstillingens begrænsninger og faldgrupper kommer i fokus, også selv om de er i mindretal, netop fordi udstillingsresultater har så stor betydning for udvælgelsen af de fremtidige avlshunde. Sad engang for nogle år siden, som ny avler og diskuterede avldrestriktioner. Diskutionen gik på, om der skulle indføres en restriktion, der hed at hundene skulle have opnået "Good" på en udstilling for at kunne bruges i avl. Her var en som fortalte at personen hellere ville sætte to ekstreme hunde sammen, selv om der kunne komme et par der var skæve i hovdet, fordi chancen for at der også kom en rigtig god hund var større. Men lur mig, om det ikke er sådanne eksempler på opdrætteres personlige ønsker og luner, der er skyld i, at vi nu sidder med racernes sygdomsproblemer. Så jeg vil da mene, at der i den grad skal fokus på disse opdræt og hvis ikke for andet, så for at man kan undgå dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf
Hej Ulla H Det glæder mig at vi er enige :-) om, at langt de fleste racehunde er både sunde og raske.

Med hensyn til de racer, som nogle avler ektremt på, ja så må de vel uddø. Enten p.g.a. deres fysiske facon, indre som ydre, eller fordi køberne forhåbentlig vælger dem fra.

 

Ja, det er jo netop det der vil ske, at de ender med et ville uddø. Eller at man begynder på at lave nødvendige blandinger, som er nævnt i en anden tråd om Berner Sennen i Norge eller der er sket hos den Danske hønsehund herhjemme fordi genmassen er blevet for snæver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd
Ja, det er jo netop det der vil ske, at de ender med et ville uddø. .

 

Ja, og hvad så. Hunderacer har jo til alle tider udviklet og ændret sig, så de passer til de ønsker køberne har, så vi skal vel ikke forvente, at alle de racer vi har i dag vil overleve.

Hvis køberne ønsker sig hunde med et udseende der ikke kan overleve, så må de dø.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf
Ja, og hvad så. Hunderacer har jo til alle tider udviklet og ændret sig, så de passer til de ønsker køberne har, så vi skal vel ikke forvente, at alle de racer vi har i dag vil overleve.

Hvis køberne ønsker sig hunde med et udseende der ikke kan overleve, så må de dø.

 

Det er vi helt enige i, alle racer behøver ikke at overleve. Men så skulle vi måske heller ikke se så negativt på de, der laver forskellige blandinger, for det er måske begyndelsen på den næste etableret race, der lige passer ind i mennesket liv anno 2050, på samme måde som så meget andet undergrund har en tendens til at etablere sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sammar
Ja, og hvad så. Hunderacer har jo til alle tider udviklet og ændret sig, så de passer til de ønsker køberne har, så vi skal vel ikke forvente, at alle de racer vi har i dag vil overleve.

Hvis køberne ønsker sig hunde med et udseende der ikke kan overleve, så må de dø.

 

Problemet er vel at de ikke bare dør, men lever med deres problemer og endda i nogen tilfælde bliver brugt (og foretrukket?!) i avlen...?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd

Selvfølgelig har opdrættere en skyld i, at nogle racer har udviklet sig dårligt, og det bør der vel også sættes focus på.

Men jeg mener så dette bør gøres inden for egne rækker, specialklub eller lignende.

Det er så uretfærdigt at denne omtale om ekstrem avl og avl på syge hunde bliver omtalt, som om det gælder alle racehunde.

 

Desuden kunne jeg ønske mig at køberne gjorde sig det mere klart, hvor stor en indflydelse de har på udviklingen af vore hunde.

Det vil altid være de hvalpe der er størst efterspørgsel efter, som vil blive produceret. Måske er det derfor, at der i disse tider er så mange blandingshunde og hunde uden stamtavle til salg.

Problemet kommer så bare den dag, man ikke længere kan sige, af hvilke racer en blandingshund er sammensat, for det er mit indtryk at det vil køberne gerne vide.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd
Problemet er vel at de ikke bare dør, men lever med deres problemer og endda i nogen tilfælde bliver brugt (og foretrukket?!) i avlen...?

 

Jeg udtrykte mig nok forkert :oops: Jeg mener hele racen dør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf

Jeg bliver sku også harm, hvergang jeg står overfor en ung hundeejer med en modehund, der fortæller hvor synd det er får dem, at deres 6000 kr´s hund er slemt tilredt af hårsækkemidder. Eller når jeg står overfor én, hvis lille selskabshund står og ryster under deres ben og aldrig bliver den udstillingshund de havde håbet på, fordi de tog hvalpen, selv om den er vokset op i en stald. Der fortæller jeg også gerne, at det selvfølgelig er synd for hunden, men de kunne bare have gjort deres forarbejde godt nok, så disse hundesælgere ikke har nogle købere. Så så langt er vi enige, købere skal bruge deres hoved. Men jeg tror så desværre også, at mange førstegangs købere ikke spørger ind til de rette ting af simpelt uvidenhed. Det er meget svært at spørge ind til, hvordan en opdrætter forholder sig til et eventuelt sygdomsproblem hos en race og hvad den opdrætter har gjort for at avle væk fra det eventuelle problem, når man ikke selv er en del af hundeverdenen og derfor inde i tingene. Derfor tror jeg ikke nødvendigvis, at alle købere kan se med så kritiske øjne på den opdrætter og de hunde, de er ude og se, at køberen kan undgå en dårlig opdrætter der er indeni det rette selskab, hvis hundeverdenen ikke selv oplyser om eventuelle problemer hos en race. Derfor er jeg heller ikke helt enig i at hundeverden alene skal håndtere sine problener bag en lukket dør, hvilket jeg egentligt heller ikke tror, at alle dele af hundeverdenen helt evner at komme igang med, før de når derud, hvor de er nød til det, for at racen skal overleve.

 

(undskyld hvis sætningerne blev for kringlet :genert: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf
Jeg udtrykte mig nok forkert :oops: Jeg mener hele racen dør.

 

Ja. Et eksempelt på dette kunne være English White Terrier, der siges at være indblandet i rigtig mange nuværende racer, men selv var noget skravl og kun eksisterede i ganske kort tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bliver sku også harm, hvergang jeg står overfor en ung hundeejer med en modehund, der fortæller hvor synd det er får dem, at deres 6000 kr´s hund er slemt tilredt af hårsækkemidder. Eller når jeg står overfor én, hvis lille selskabshund står og ryster under deres ben og aldrig bliver den udstillingshund de havde håbet på, fordi de tog hvalpen, selv om den er vokset op i en stald. Der fortæller jeg også gerne, at det selvfølgelig er synd for hunden, men de kunne bare have gjort deres forarbejde godt nok, så disse hundesælgere ikke har nogle købere. Så så langt er vi enige, købere skal bruge deres hoved. Men jeg tror så desværre også, at mange førstegangs købere ikke spørger ind til de rette ting af simpelt uvidenhed. Det er meget svært at spørge ind til, hvordan en opdrætter forholder sig til et eventuelt sygdomsproblem hos en race og hvad den opdrætter har gjort for at avle væk fra det eventuelle problem, når man ikke selv er en del af hundeverdenen og derfor inde i tingene. Derfor tror jeg ikke nødvendigvis, at alle købere kan se med så kritiske øjne på den opdrætter og de hunde, de er ude og se, at køberen kan undgå en dårlig opdrætter der er indeni det rette selskab, hvis hundeverdenen ikke selv oplyser om eventuelle problemer hos en race. Derfor er jeg heller ikke helt enig i at hundeverden alene skal håndtere sine problener bag en lukket dør, hvilket jeg egentligt heller ikke tror, at alle dele af hundeverdenen helt evner at komme igang med, før de når derud, hvor de er nød til det, for at racen skal overleve.

 

(undskyld hvis sætningerne blev for kringlet :genert: )

 

Jeg er totalt uenig med dig!

Hvordan kan du antage at folk ikke har gjort deres forarbejde godt nok fordi deres hund er syg:confused:

Jeg bliver sku også harm når folk kommer med udtalelser som dine.

 

Du ved jo tilsyneladende ikke særligt meget om forskellige racer.

 

Min race. Der er 2 førende avlere i landet. De laver mange hvalpe. MANGE. Fordi de laver så mange hvalpe har de jo masser at champions og flotte sunde hunde.. Godt udgangspunkt siger du ikk??

Det er bare sådan at i pinscherklubben har 8 ud af 12 tavlehunde alle været under kniven for patella. 4 af dem er blevet aflivet før deres 5 års fødselsdag. Og så har vi de 2 nyeste tæve piger også fra "den gode opdrætter" Begge med tydelig patella :klap::klap:

 

Indavls procenten indenfor visse racer er simpelthen så høj at det er en umulighed at finde en ordentlig hvalp. Det er et sats. Linieavlen skaber så mange problemer for min race. Derfor ville jeg aldrig tøve med at købe en tavleløs pinscher eller en fra udlandet. I finland har de fine indavls procenter. Men de fleste førstegangs købere synes det er besværligt med at hente en hvalp hjem og dyrt. Men igen er det jo nok deres uvidenhed. For DKK's opdrættere er da alle bare så gode :5up: :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf
Jeg er totalt uenig med dig!

Hvordan kan du antage at folk ikke har gjort deres forarbejde godt nok fordi deres hund er syg:confused:

Jeg bliver sku også harm når folk kommer med udtalelser som dine.

 

Du ved jo tilsyneladende ikke særligt meget om forskellige racer.

 

Min race. Der er 2 førende avlere i landet. De laver mange hvalpe. MANGE. Fordi de laver så mange hvalpe har de jo masser at champions og flotte sunde hunde.. Godt udgangspunkt siger du ikk??

Det er bare sådan at i pinscherklubben har 8 ud af 12 tavlehunde alle været under kniven for patella. 4 af dem er blevet aflivet før deres 5 års fødselsdag. Og så har vi de 2 nyeste tæve piger også fra "den gode opdrætter" Begge med tydelig patella :klap::klap:

 

Indavls procenten indenfor visse racer er simpelthen så høj at det er en umulighed at finde en ordentlig hvalp. Det er et sats. Linieavlen skaber så mange problemer for min race. Derfor ville jeg aldrig tøve med at købe en tavleløs pinscher eller en fra udlandet. I finland har de fine indavls procenter. Men de fleste førstegangs købere synes det er besværligt med at hente en hvalp hjem og dyrt. Men igen er det jo nok deres uvidenhed. For DKK's opdrættere er da alle bare så gode :5up: :stupid:

 

De jeg referede til gik ikke nødvendigvis på DKK avlere, men de ejere af hundehandler hunde, der har været flere eksempler på i for eksempelt programmet "Basta"

 

Det du omtaler med avl af så dårlige hunde, at de er totalt invaliderende er jo netop det, jeg forsøger at sige, skal stoppes med åbenhed og fokus på usunde hunde og deres avlere, for at racen netop ikke skal komme derud, hvor den er så dårlig, at den ikke kan overleve. Det er da opdrætterenes blindhed og købernes manglende kritik, der sætter racen i det problem. I tilfældet med så dårlige hunde ville jeg skam også gå til udlandet, hvilket jeg vil mene, at disse opdrættere nok også skal for at forbedre deres race. Men jeg ville så ikke, med den viden om patelle i race, være så naiv, at jeg går efter en hund, hvor jeg ikke kan se, hvilken hunde der ligger bag, hvor de kommer fra og hvordan deres patella status ser ud, hvis statusen er undersøgt og eksistere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf

Indavls procenten indenfor visse racer er simpelthen så høj at det er en umulighed at finde en ordentlig hvalp. Det er et sats. Linieavlen skaber så mange problemer for min race. Derfor ville jeg aldrig tøve med at købe en tavleløs pinscher eller en fra udlandet. I finland har de fine indavls procenter. Men de fleste førstegangs købere synes det er besværligt med at hente en hvalp hjem og dyrt. Men igen er det jo nok deres uvidenhed. For DKK's opdrættere er da alle bare så gode :5up: :stupid:

 

Din danske hund bliver ikke billigere af, at du skal give 7000-8000 kr. pr knæ, udover hvalpens købspris.

Link til indlæg
Del på andre sites

Din danske hund bliver ikke billigere af, at du skal give 7000-8000 kr. pr knæ, udover hvalpens købspris.

 

Nej det er nok ikke mig du skal sige det til!

 

Penge er ikke et issue når det gælder kærlighed!

 

Jamen jeg er jo enig med dig. Jeg synes bare ikke altid man kan skyde skylden på køberne. De fleste tror at DKK er et kvalitetsstempel.

Og med god grund. Det er jo altid DKK der er ude med udtalelser i medier osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

De jeg referede til gik ikke nødvendigvis på DKK avlere, men de ejere af hundehandler hunde, der har været flere eksempler på i for eksempelt programmet "Basta"

 

Det du omtaler med avl af så dårlige hunde, at de er totalt invaliderende er jo netop det, jeg forsøger at sige, skal stoppes med åbenhed og fokus på usunde hunde og deres avlere, for at racen netop ikke skal komme derud, hvor den er så dårlig, at den ikke kan overleve. Det er da opdrætterenes blindhed og købernes manglende kritik, der sætter racen i det problem. I tilfældet med så dårlige hunde ville jeg skam også gå til udlandet, hvilket jeg vil mene, at disse opdrættere nok også skal for at forbedre deres race. Men jeg ville så ikke, med den viden om patelle i race, være så naiv, at jeg går efter en hund, hvor jeg ikke kan se, hvilken hunde der ligger bag, hvor de kommer fra og hvordan deres patella status ser ud, hvis statusen er undersøgt og eksistere.

 

 

Fordi man køber en tavleløs hund betyder det jo ikke man ikke kender dens herkomst;-) Mange vælger jo at parre deres hunde selvom de ikke er avlsgodkendt. Kender flere eksemplarer som stammer fra fine linier - men da opdrætter ikke udstiller, eller hundens ører ikke står forelægger der ingen avlsgodkendelse og derfor ingen tavle :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne godt tænke mig, at Dansk Hunderegister blev udvidet til at indeholde oplysninger om sygdomme og dødsårsager.

 

Alle landets dyrlæger skulle så indrapportere til den registrering hvis den skulle være effektiv. Og der er kun én part, som man kan kræve betaling fra, nemlig hundeejerne.

 

Det er dyrt at købe hund, og det er dyrt at have hund, så det ville næppe vælte nogens økonomi hvis man også årligt skulle betale et vist beløb pr. hund for at være registreret.

 

INDTIL der har været en neutral registrering af racehunde med og uden stambog og blandingshunde, så ER det ikke til at sige, hvilke hunde, der er de sundeste.

Vi kan kun gætte, og tale ud fra hver enkelts erfaringer. Og DE kan jo være ekstremt forskellige.

 

Når racehunde "lyder til" at være mere syge, så er en del af årsagen altså også at en hel del blandingshunde med kroniske problemer bliver aflivet når de bliver for dyre. Og så bliver der ikke snakket mere om dem. For ejerne anskaffer en NY hund, med forhåbentlig mere held ved. Eller en racehund med sygeforsikring og hele pivtøjet..

 

Man GÅR mere op i racehundes sundhed, fordi opdrætterne har en vis mulighed for at påvirke den.

 

 

Jeg har set det første af videoklippene, men jeg kan ikke rigtig bruge det til noget, da der er tale om enkeltsager på udenlandske hunde. Jeg har endnu aldrig set en c. king charles spaniel med den nervesygdom.. De ejere af racen som jeg kender, har været mere bekymrede for hjertesygdomme...

 

Det ville være både rart og brugbart hvis der blev lavet registreringer over DANSKE hundes helbred.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd

Til Envy

Det var måske lige i et tilfælde som det du omtaler, at køberne skulle tænke sig om en gang mere.

Hvis en race er så syg i Danmark, og det vil blive for dyrt, og sikkert også for usikkert, for en almindelig køber, at hente en hvalp i udlandet, bør køberne måske kigge sig om efter en mere sund race.

Hvis, om ikke alle, så mange købere gik lidt mere efter sundheden og måske lidt mindre efter hundens udseende, ville nogle racer måske uddø men andre racer ville helt sikkert gøre en indsats for at få forbedret sundheden, bare for at kunne sælge deres hvalpe.

Men igen ærgrer det mig, at bruge så megen tid på at tale om syge hunde,

for vi har så mange dejlige sunde racer, at der helt sikkert findes en god hund til os alle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd

Det ville være både rart og brugbart hvis der blev lavet registreringer over DANSKE hundes helbred.

Ja, tanken er måske mget god. Men jeg tror ikke rigtig det ville gavne noget. DKK har allerede i dag HundeWeb som er et udemærket stykke værktøj, hvis man skal undersøge en linie inden for racehunde. Men kun meget mget få købere kender overhovet til HundeWeb og endnu færre har brugt det.

Jeg talte engang med DKK omkring dette problem, med at købere ikke var kritiske nok. DKK afholder løbende "Før du køber hund" kurser, men sagde at yderligere information var utroligt svært at trænge igennem med. For det er kun lige når en person står foran, at skulle købe en hvalp, at vedkommende er motiveret for informationen.

Så hvis man virkelig skulle gøre noget efektivt, burde hundeavl blive autoriseret, ligeson andre håndværkere er det (VVS -Kloak - El)

Fra 1. august kommer en ny lov, så alle der opdrætter mere end to kuld hvalpe om året eller de der opkøber hunde til videresalg, skal have gennemgået et kursus. Dette er forhåbentlig kun begyndelsen, jeg så nemlig gerne, at der blev indført en form for autorition, som så kunne blive frataget vedkommende, hvis ikke opdrættet opfyldte gældende regler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, tanken er måske mget god. Men jeg tror ikke rigtig det ville gavne noget. DKK har allerede i dag HundeWeb som er et udemærket stykke værktøj, hvis man skal undersøge en linie inden for racehunde. Men kun meget mget få købere kender overhovet til HundeWeb og endnu færre har brugt det.

Jeg talte engang med DKK omkring dette problem, med at købere ikke var kritiske nok. DKK afholder løbende "Før du køber hund" kurser, men sagde at yderligere information var utroligt svært at trænge igennem med. For det er kun lige når en person står foran, at skulle købe en hvalp, at vedkommende er motiveret for informationen.

Så hvis man virkelig skulle gøre noget efektivt, burde hundeavl blive autoriseret, ligeson andre håndværkere er det (VVS -Kloak - El)

Fra 1. august kommer en ny lov, så alle der opdrætter mere end to kuld hvalpe om året eller de der opkøber hunde til videresalg, skal have gennemgået et kursus. Dette er forhåbentlig kun begyndelsen, jeg så nemlig gerne, at der blev indført en form for autorition, som så kunne blive frataget vedkommende, hvis ikke opdrættet opfyldte gældende regler.

 

 

Ej, altså... Hundeweb er jo kun for DKK-registrerede racehunde.....

Det er et godt register, men det kan ikke bruges til noget angående sundheden hos racehunde i forhold til sundheden hos blandinger.

 

---Selv om der findes håndværkere med autorisation, så vil der jo alligevel altid være folk, der laver tingene selv. Det er jo kun de deciderede farlige ting, som man SKAL bruge autoriserede håndværkere til.

:hmm:Måske kunne man kræve autorisation til avl af visse hunderacer, men så ville man jo først skulle erkende, at visse hunderacer kan være farlige hvis de er blevet "fremstillet" forkert.

 

-----Og der ER altså ingen statistikker, der kan vise, at stambogshunde ER sundere end blandingshunde. Eller mindre farlige.. Hvad er så meningen med autorisationen?

 

De eneste statistikker vi har herhjemme i dag er forsikringsselskabernes... Og de er næppe repræsentative. For der er nok forholdsmæssigt flest racehunde, der er sygeforsikrede (et gæt:???:).

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Envy

Det var måske lige i et tilfælde som det du omtaler, at køberne skulle tænke sig om en gang mere.

Hvis en race er så syg i Danmark, og det vil blive for dyrt, og sikkert også for usikkert, for en almindelig køber, at hente en hvalp i udlandet, bør køberne måske kigge sig om efter en mere sund race.

Hvis, om ikke alle, så mange købere gik lidt mere efter sundheden og måske lidt mindre efter hundens udseende, ville nogle racer måske uddø men andre racer ville helt sikkert gøre en indsats for at få forbedret sundheden, bare for at kunne sælge deres hvalpe.

Men igen ærgrer det mig, at bruge så megen tid på at tale om syge hunde,

for vi har så mange dejlige sunde racer, at der helt sikkert findes en god hund til os alle.

 

 

Ja. Og heldigvis kan man køre over øresundsbroen og hente en pinscherhvalp med indavls % på 0 % :shock:

 

Men altså derovre er hængeører og lidt større hunde jo også "tilladt".

 

Min hund mener jeg selv ser ud som en pinscher skal. Men spørger du opdrættere herhjemme er hun aaalt for høj. For bred og har for tyk pels. :roll: Spørger du i finsk svensk eller norsk regi er hun et pragteksemplar :vedikke:

 

Jeg har haft hund i mange år efterhånden og synes stadig selv jeg har besvær med at finde hovede og hale i hvad der er godt og dårligt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sammar
Når racehunde "lyder til" at være mere syge, så er en del af årsagen altså også at en hel del blandingshunde med kroniske problemer bliver aflivet når de bliver for dyre. Og så bliver der ikke snakket mere om dem. For ejerne anskaffer en NY hund, med forhåbentlig mere held ved. Eller en racehund med sygeforsikring og hele pivtøjet..

 

Man GÅR mere op i racehundes sundhed, fordi opdrætterne har en vis mulighed for at påvirke den.

 

Dét var da noget af en fordom må jeg sige:shock:

Man kan da sagtens sygeforsikre en blandingshund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er jo netop det der vil ske, at de ender med et ville uddø. Eller at man begynder på at lave nødvendige blandinger, som er nævnt i en anden tråd om Berner Sennen i Norge eller der er sket hos den Danske hønsehund herhjemme fordi genmassen er blevet for snæver.

 

Der er så så vidt jeg ved intet sket endnu og det har kun været en tænke tank.

 

Men må prøve at huske at forhøre min opdrætter næste gang vi ses om der er nyt i sagen, til den ene eller den anden side. Det er jo også lige yderligere blevet kompliceret af, at tornjak er blevet forbudt i DK. Så om det overhovedet bliver til noget :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...