Hop til indhold

Sunde hunde


Gæst Sigurd
 Share

Recommended Posts

Jeg kender ikke kravene i Dkk for Berner, men kunne forestille mig at f.eks Tyskland eller Sverige havde højerer krav, da deres gennemsnitsalder er meget lille.I hverfald herhjemme.

Deres helbred var også meget ringe i den næsten 100 siders rapport, som KVL(Universitetet) og Dyrenes beskyttelse lavede for vel 8 år siden vedr, Grunde til danske familiehundes aflivning. Den har ligget på DB´sider på nettet.

For 2 år siden mener jeg hjerterapporten blev færdig, da en bekendt til mig var med til dette på KVL i samarbejde med DKK.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 80
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg kender ikke kravene i Dkk for Berner, men kunne forestille mig at f.eks Tyskland eller Sverige havde højerer krav, da deres gennemsnitsalder er meget lille.I hverfald herhjemme.

Deres helbred var også meget ringe i den næsten 100 siders rapport, som KVL(Universitetet) og Dyrenes beskyttelse lavede for vel 8 år siden vedr, Grunde til danske familiehundes aflivning. Den har ligget på DB´sider på nettet.

For 2 år siden mener jeg hjerterapporten blev færdig, da en bekendt til mig var med til dette på KVL i samarbejde med DKK.

 

Jeg kender ikke så meget til Sveriges krav.

 

Ud over, at en hund skal bevise sit hver for at få mere end x antal hvalpe eller sådan noget.

 

Ja, deres helbred er desværre ikke verdens bedste :cry:

 

Har godt set enten den rapport du henviser til eller også er det en nyere...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst cv2002
Narh, hvorfor ikke?. Nu hvor folk (hvis man lytter til tonerne herinde ihvertfald) løber en risiko for at politiet pludselig tropper op og kræver deres blandingshund aflivet, så kan opdrætterne af racehunde jo bare sætte prisen lidt i vejret (for så vil der da komme en større efterspørgsel), og så er det vel ikke så langt ude.

 

Netop det øgede pres på racehunde vil gøre at opdrættere og kenneler, måske vil drive rovdrift på deres dyr og se igennem fingre med sundhed og hvem der køber deres hunde. Det vil medfølge flere syge hunde også mentalt. Så kan dem på Borgen starte forfra!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke, at de ansvarlige opdrætterer vil drive rovdrift, fordi disse netop føler et stort ansvar for hver hvalp, der sælges.

Og gerne vil bibeholde en sund glad avlstæve, som er højtelsket.

Men i alle lejre er der brodne kar, også i DKK regi.

Mht til evt pris kan den jo blive så høj at flere vælger racehunde uden stambog , avlsgodkendelse af forældredyrene.

Jeg er lidt overrasket over , hvor tit jeg møder folk, der lige sparer 2000 kr ved disse køb.Altså, at de ikke lige sætter sig ind i ,hvorfor 2 stambogsførte hunde laver hvalpe uden stambog.

Kan de ikke avlsgodkendes og hvorfor???, sygdom, temperament måske forkert tandstilling, manglende tænder , værste senarie, begge har for høj HD status, anden evt arvelig sugdom, øjenlysning ikke OK, eller hvad???

Disse 2000 kr gav være dyre at spare i et 12 årigt hundeliv.

Også fordi evt fejl , der findes ved køb ikke let giver prisrefusion inden for de 2 år , som DKK har i deres regler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke, at de ansvarlige opdrætterer vil drive rovdrift, fordi disse netop føler et stort ansvar for hver hvalp, der sælges.

Og gerne vil bibeholde en sund glad avlstæve, som er højtelsket.

Men i alle lejre er der brodne kar, også i DKK regi.

Mht til evt pris kan den jo blive så høj at flere vælger racehunde uden stambog , avlsgodkendelse af forældredyrene.

Jeg er lidt overrasket over , hvor tit jeg møder folk, der lige sparer 2000 kr ved disse køb.Altså, at de ikke lige sætter sig ind i ,hvorfor 2 stambogsførte hunde laver hvalpe uden stambog.

Kan de ikke avlsgodkendes og hvorfor???, sygdom, temperament måske forkert tandstilling, manglende tænder , værste senarie, begge har for høj HD status, anden evt arvelig sugdom, øjenlysning ikke OK, eller hvad???

Disse 2000 kr gav være dyre at spare i et 12 årigt hundeliv.

Også fordi evt fejl , der findes ved køb ikke let giver prisrefusion inden for de 2 år , som DKK har i deres regler.

 

DKK giver stadig HD hunde i let grad avlsgodkendelse... dette ser jeg ikke som seriøst hundeavl.

Hvis jeg står med en DKK hund på 1 år og får konstateret en HD i en grad som giver min hund livsvarrige problemer så er det altså ikke, penge tilbage, jeg bliver glad for og jeg tænker bestemt heller ikke "Godt jeg fik en DKK hund".

 

Når dette så er sagt så indrømmer jeg blankt at en DKK tavle klart er at foretrække frem for mange af de andre. Bl.a pga deres regler indenfor mange andre ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Netop det øgede pres på racehunde vil gøre at opdrættere og kenneler, måske vil drive rovdrift på deres dyr og se igennem fingre med sundhed og hvem der køber deres hunde. Det vil medfølge flere syge hunde også mentalt. Så kan dem på Borgen starte forfra!

 

Helt enig. De såkaldt ansvarlige opdrættere er et mindretal, også indenfor DKK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Lusen

Dit standpunkt er da også mit, og nok for nogle racen kan genpuljen blive for lille ,hvis for mange udelukkes.Altså avles på noget Lort???, for man har ikke andet??? og der er køberer til hvalpene.

Der er vel i den grad altid noget krig igang i de forskellige specialgrupper, fordi det jo er der, at evt arvelige sygdomme diskuteres og deres evt sundhedsudvalg skal så indberette og lave restrektioner , for at få bedre racetypiske, sunde hunde.

Så da folk har forskellige holdninger til det acceptable vil det altid være svært at få enighed om større krav i de forskellige specialklubber.

Mine køberer ser fra start af på hvalpefoto, og spørger meget lidt til forældrehundes sundhed/pzyke eller evt brugsprøver-og udstillingresultater. Og slet ikke til bedsteforældrenes. Kun i de få tilfælde hvor hunden skal erstatte en evt mistet agilityhund, er folk obs på HD status sundhed, bevægelighed, indlæring og kontakt, omgang med andre hunde osv hos anerne.

Og det er trist at folk, tror de kan lave en sporty og hyggelig hund ud af alt der købes, uden at spørge eller undersøge noget bagved hvalpen.

Godt miljø kan ikke altid opveje dårlige gener, men er hvalpen nøje udvalg efter ens formåen og avleren vurdering af dens sind, så er det et Pletskud.

Jeg bliver jo så trist, over at jeg ofte kontaktes af folk , der spørger om jeg vil have deres hund,fordi de ikke forstår og magter den.

Og det har været alt fra undskyld små tæppetisser( ikke ondt ment ) til meget krævende brugshunde. Alle dybt misforståede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd
Til Lusen

Dit standpunkt er da også mit, og nok for nogle racen kan genpuljen blive for lille ,hvis for mange udelukkes.Altså avles på noget Lort???, for man har ikke andet??? og der er køberer til hvalpene.

Der er vel i den grad altid noget krig igang i de forskellige specialgrupper, fordi det jo er der, at evt arvelige sygdomme diskuteres og deres evt sundhedsudvalg skal så indberette og lave restrektioner , for at få bedre racetypiske, sunde hunde.

Så da folk har forskellige holdninger til det acceptable vil det altid være svært at få enighed om større krav i de forskellige specialklubber.

Mine køberer ser fra start af på hvalpefoto, og spørger meget lidt til forældrehundes sundhed/pzyke eller evt brugsprøver-og udstillingresultater. Og slet ikke til bedsteforældrenes. Kun i de få tilfælde hvor hunden skal erstatte en evt mistet agilityhund, er folk obs på HD status sundhed, bevægelighed, indlæring og kontakt, omgang med andre hunde osv hos anerne.

Og det er trist at folk, tror de kan lave en sporty og hyggelig hund ud af alt der købes, uden at spørge eller undersøge noget bagved hvalpen.

Godt miljø kan ikke altid opveje dårlige gener, men er hvalpen nøje udvalg efter ens formåen og avleren vurdering af dens sind, så er det et Pletskud.

Jeg bliver jo så trist, over at jeg ofte kontaktes af folk , der spørger om jeg vil have deres hund,fordi de ikke forstår og magter den.

Og det har været alt fra undskyld små tæppetisser( ikke ondt ment ) til meget krævende brugshunde. Alle dybt misforståede.

 

Tak for dit indlæg, som jeg synes er rigtig godt.

Helt ærligt synes jeg også køberne selv burde tage noget af skylden for, at hundeavl ikke altid fungerer lige godt. :confused:

Mange købere viser meget lidt interesse for en hvalps stamtavle. De viser måske interesse for moderen og de forhold, som hvalpen har levet sine første 8 uger, men så mener de fleste også, at de har gjort "deres arbejde"

Tænk hvor mange "sjuskede" opdrættere vi kunne få standset, hvis køberne var lidt mere kritiske. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg har da stoppet min drøm, om at opdrætte drenter, genpuljen var for lille og sygdommene for mange. Der har været for mange, useriøse opdrættere af racen, som kun tænkte på penge, og lukkede øjnene for grimme sygdomme, fordi hvis de stod frem, ville de skulle starte helt forfra med "friske" hunde.

Jeg råbte så højt om en gemt blødersygdom, at det nu bliver taget op i vores danske klub, ( og er blevet truet fra opdrættere i Holland ) men jeg regner med at folk igen, vil lukke øjnene for det, og neglicere problemet desværre :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sammar
Ja jeg har da stoppet min drøm, om at opdrætte drenter, genpuljen var for lille og sygdommene for mange. Der har været for mange, useriøse opdrættere af racen, som kun tænkte på penge, og lukkede øjnene for grimme sygdomme, fordi hvis de stod frem, ville de skulle starte helt forfra med "friske" hunde.

Jeg råbte så højt om en gemt blødersygdom, at det nu bliver taget op i vores danske klub, ( og er blevet truet fra opdrættere i Holland ) men jeg regner med at folk igen, vil lukke øjnene for det, og neglicere problemet desværre :cry:

 

Ved godt jeg har smidt den mange gange efterhånden, men lige det du nævner minder meget om en af opdrætterene i programmet, og det er sørme også nogen uhyggelige sygdomme :cry:

[media]

[/media]
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sammar
Jeg ved ikke hva det er for et link, men der sker ikke noget på min skærm, når jeg trykker på det. Der kommer kun et hvidt felt ellers ikke noget??

 

[media]

[/media]

 

? virker det? Det er bare den udsendelse som også har været vist på tv2 nogen gange om hvor galt det er gået inden for nogen racer i england..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd
[media]
[/media]

 

? virker det? Det er bare den udsendelse som også har været vist på tv2 nogen gange om hvor galt det er gået inden for nogen racer i england..

 

 

Desværre linket virker ikke, men jeg tror jeg har set udsendelsen.

Frygtelige billeder :confused:

 

MEN fordi NOGLE opdrættere, i NOGLE lande med NOGLE racer avler ekstremt, betyder det da ikke automatiskt

at ALLE opdrættere i ALLE lande med ALLE racer opdrætter ekstremt

vel ???

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sammar
MEN fordi NOGLE opdrættere, i NOGLE lande med NOGLE racer avler ekstremt, betyder det da ikke automatiskt

at ALLE opdrættere i ALLE lande med ALLE racer opdrætter ekstremt

vel ???

 

Ææh???

Er der da noget som har sagt det eller hvad? Ved ikke lige hvad alle de store bogstaver skal til for?

Nu smed jeg linket i forbindelse med dette indlæg:

 

Ja jeg har da stoppet min drøm, om at opdrætte drenter, genpuljen var for lille og sygdommene for mange. Der har været for mange, useriøse opdrættere af racen, som kun tænkte på penge, og lukkede øjnene for grimme sygdomme, fordi hvis de stod frem, ville de skulle starte helt forfra med "friske" hunde.

Jeg råbte så højt om en gemt blødersygdom, at det nu bliver taget op i vores danske klub, ( og er blevet truet fra opdrættere i Holland ) men jeg regner med at folk igen, vil lukke øjnene for det, og neglicere problemet desværre :cry:

 

Forstår slet ikke hvordan du kan føle dig ramt.

 

 

Måske virker det sådan?

 

dailymotion.com

 

/video/x6l7hl_pedigree-dogs-exposed-part-1-of-6_animals

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst cv2002
Desværre linket virker ikke, men jeg tror jeg har set udsendelsen.

Frygtelige billeder :confused:

 

MEN fordi NOGLE opdrættere, i NOGLE lande med NOGLE racer avler ekstremt, betyder det da ikke automatiskt

at ALLE opdrættere i ALLE lande med ALLE racer opdrætter ekstremt

vel ???

 

Nej det virker ikke, men jeg så godt udsendelsen. Det var rigeligt! Så for øvrigt 3 sort/brune idag af racen schæfer. De 2 var måske i familie med hinanden, men alle 3 havde de en meget skrå ryg og nogle skrækkelige ben. Ikke så slemt som på filmen, men nok til at jeg fik det dårligt over at se dem. Har folk da ikke øjne i hovedet. :confused:

 

Tror nok at England er et af de lande hvor de er meget stolte over deres "smukke" hunde og ingen skal pille ved det. Det er noget mere ekstremt end dem herhjemme. Der er sikkert nogen racer som er mere syge i det end andre. Det er bare ikke altid det ses. Så skal man nok grave lidt på nettet. Der vil så altid være nogen der opdrætter sunde hunde. Problemet med dem er nok at de ikke opnår så høje premier til udstillinger, for det er ikke altid den sunde hund der er velset i dommernes øjne. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sammar
Nej det virker ikke, men jeg så godt udsendelsen. Det var rigeligt! Så for øvrigt 3 sort/brune idag af racen schæfer. De 2 var måske i familie med hinanden, men alle 3 havde de en meget skrå ryg og nogle skrækkelige ben. Ikke så slemt som på filmen, men nok til at jeg fik det dårligt over at se dem. Har folk da ikke øjne i hovedet. :confused:

 

Tror nok at England er et af de lande hvor de er meget stolte over deres "smukke" hunde og ingen skal pille ved det. Det er noget mere ekstremt end dem herhjemme. Der er sikkert nogen racer som er mere syge i det end andre. Det er bare ikke altid det ses. Så skal man nok grave lidt på nettet. Der vil så altid være nogen der opdrætter sunde hunde. Problemet med dem er nok at de ikke opnår så høje premier til udstillinger, for det er ikke altid den sunde hund der er velset i dommernes øjne. :hmm:

 

Mener også et sted i filmen at de fortæller at sundhed er helt ligegyldig til konkurrencerne.. Det er da bare for trist, men burde være nemt at gøre noget ved. Bare diskvalificere alle de hunde som har et sygeligt udseene. Jeg mener da det er blevet gjort inden for gravhunde, sådan at ryggen ikke må være over en bestemt længde?

 

Forresten, det virker vist, hvis man kopiere disse to linjer op i adressefeltet:

 

dailymotion.com

/video/x6l7hl_pedigree-dogs-exposed-part-1-of-6_animals

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd

Der vil så altid være nogen der opdrætter sunde hunde. Problemet med dem er nok at de ikke opnår så høje premier til udstillinger, for det er ikke altid den sunde hund der er velset i dommernes øjne. :hmm:

 

 

Øv Øv hvor er det ærgeligt, at denne myte om at alle udstillingshunde er syge, er blevet så udbredt. :damn:

Er der nogen der har en idé til hvordan man kan få den aflivet ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv Øv hvor er det ærgeligt, at denne myte om at alle udstillingshunde er syge, er blevet så udbredt. :damn:

Er der nogen der har en idé til hvordan man kan få den aflivet ??

 

Ved at dommerne skulle se en sundhedsbog?

 

Indenfor schanuzerne har der to år i træk været en meget vindende hund med HD D (derfor måtte den tage til udlandet og parre)

 

Indenfor bull terrierne har der været (er?) en meget vindende med den vildeste allergi (heldigvis avler den så ikke)

 

Indenfor de små selskabhunde er der flere uhyggelige...

 

Hvis man skulle være sund og rask for at vinde en første præmie så....men at stå og se en hund blive placeret i BIS og vide den har HD D, så får selv jeg det dårligt!

 

Det var et konstruktivt forslag og ikke et surt opstød ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Sigurd.

En hund der er udstillet er jo da for mig især familiehund.

Min veninde er storudstller, men hendes hunde er da for mig bare elskede familiehunde, der også udstilles.

 

Min ældste tæve bliver 10 år den 21/6 om en uge ,er udstilliet , har haft 4 kuld vellykkede hvalpe og har kun en gang været til dr dyr (tandrensning- 8 år) foruden almindelig vaccination og efterfødselskontrol.

Har været lidt halt sådan ca 2 gange i livet i et døgn. Hendes kusine er 7 år , har ikke haft hvalpe og aldrig været syg .

 

Jeg har ALDRIG stået og været itvivl, om de evt fejlede noget , der burde behandles.

 

Man kan ikke lave statestik på 2 hunde, men begge er jo fra store kendte linier , hvor evt svagheder ville røgtes over landegrænserne fra opdrætter til opdrætter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sammar
Øv Øv hvor er det ærgeligt, at denne myte om at alle udstillingshunde er syge, er blevet så udbredt. :damn:

Er der nogen der har en idé til hvordan man kan få den aflivet ??

 

Synes du ligger dine egne ord i munden på folk..?

Først tolker du tilsyneladende det, at jeg ligger et link til en dokumentarfilm om hvor galt det kan gå, som at jeg mener "at ALLE opdrættere i ALLE lande med ALLE racer opdrætter ekstremt"..

 

Jeg tror ikke der findes nogen myte om at alle udstillingshunde er syge, men der er da nogen som er? Og selvom de er, trækker det åbenbart ikke ned i bedømmelsen. Det synes jeg er forkert.

Der er da ingen tvivl om at der findes masser af dygtige, kloge og fornuftige opdrættere.. Hvorfor skulle så mange ellers vælge at købe en hund til over 10.000, også mange som aldrig vil avle eller udstille?

 

Men det skal vel ikke være et tabu at der også findes rigtig mange dårlige opdrættere som går mere op i sporten og at få resultater på papiret, end i virkeligheden lave sunde hvalpe?

Link til indlæg
Del på andre sites

Sygdom er jo mange ting for mig.

Ikke kun HD + AD, extrem kropsbygning ,feks pekingeserer, der må ligge på kølepuder og ikke kan gå udstillingsringen ringen rundt , engelsk buldog med vejrtrækningsproblemer, Basset , en jagthund??? Hallo.

Sharpei med den sygeste hud.

Sygdom kan jo også være for snævre øregange, der giver problemer,

Allergi der ikke lige ses på udstillingsdagen.

Medfødt dårlig hjerte ,medfødt nyresygdom og alt andet, der ikke har vist sig endnu.

Medfødt dårlig pzyke, som handleren kan tackle, så hunden går smukt i ringen.

Det er jo ikke alt en dommer kan se, han skal vurderer exteriør, udstråling og bevægelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd
Men det skal vel ikke være et tabu at der også findes rigtig mange dårlige opdrættere som går mere op i sporten og at få resultater på papiret, end i virkeligheden lave sunde hvalpe?

 

Nej det skal bestemt ikke være tabu, men det synes jeg så heller ikke det er, snarere tvært imod. :confused:

Hvornår har der f.eks. sidst været en tråd, som fortæller om, at nogen har købt sig en god og sund racehund ??

Forhåbentlig er grunden til, at det er længe siden, at det bare er så almindeligt, at ingen gider skrive om det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...