Hop til indhold

Klikkertræningens forunderlige verden


Gæst Aussies for ever
 Share

Recommended Posts

Gæst Aussies for ever

Har flere gange prøvet at "træne" min hasselnød med klikkeren - uden for, og uden held, alt andet var mere interessant end mig om mine guffere.

 

Så prøvede jeg igår inden for: Kontakt med det samme og op til flere sekunder :shock:

Jeg bliver så lidt overmodig, skal lige se om bette tøsen forstår at sætte sig af sig selv.

 

Numsen i jorden - klik og guf- "Hvaddd pokker kom det klik for!!! :confused:" siger tøsen og virrere faktisk med hovedet.

 

"Var det numsen i jorden :hmm:Det prøver jeg lige igen"

 

Numsen i jorden - klik og guf - "aaaaaa, numse i jord udløser klik. Det gør jeg så :5up:"

 

Indrømmer, det tog mig godt nok lang tid at "lære" at benytte klikkertræning, da jeg er seriøst utålmodig anlægt og også noget temperamensfuld :oops:, men kors når man lære at tøjle sig selv, så bliver man godt nok bidt af denne træningsform :shock::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 105
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Chili Con Caia
Jeg er også lige startet på klikkertræning for alvor, med Luna.. Og Iiiih det er fantastisk, at se, hun bare bliver SÅ ivrig:lun:

 

Når klikkeren bliver taget frem her hjemme, har jeg et stk. Cairn Terrier og et stk. Aussie der er KLAR! De ved at nu skal vi have det sjovt..

 

Synes det er alletiders at dig og Luna har fundet ud af at klikkeren er sjov... :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har flere gange prøvet at "træne" min hasselnød med klikkeren - uden for, og uden held, alt andet var mere interessant end mig om mine guffere.

 

Så prøvede jeg igår inden for: Kontakt med det samme og op til flere sekunder :shock:

Jeg bliver så lidt overmodig, skal lige se om bette tøsen forstår at sætte sig af sig selv.

 

Numsen i jorden - klik og guf- "Hvaddd pokker kom det klik for!!! :confused:" siger tøsen og virrere faktisk med hovedet.

 

"Var det numsen i jorden :hmm:Det prøver jeg lige igen"

 

Numsen i jorden - klik og guf - "aaaaaa, numse i jord udløser klik. Det gør jeg så :5up:"

 

Indrømmer, det tog mig godt nok lang tid at "lære" at benytte klikkertræning, da jeg er seriøst utålmodig anlægt og også noget temperamensfuld :oops:, men kors når man lære at tøjle sig selv, så bliver man godt nok bidt af denne træningsform :shock::mrgreen:

Kender det, kender det :mrgreen:

 

Misja og jeg blev introduceret for den da hun var omkring 1½ år, men jeg synetes dengang at det var fis-i-en-horn-lygte med den der klikker, for vi klarede os så fint på den anden måde....

 

Nu er Misja 7½ og vi går glad og gerne til klikker 1 gang om ugen og træner herhjemme et par gange i løbet af ugen og niv mig, om ikke jeg ser lyset når næste hvalp kommer engang og så går hele klikker-vejen når jeg skal i gang med dens indlæring og oplæring :blink:

 

Det ER nemlig sjovt at se ens hund ikke bare begynde at tænke selv, men gøre det med SÅ megen glæde og entusiasme.

 

Jeg har altid indlært med glade og venlige metoder, lokning kaldes det vist, men klikker og shaping kan altså noget der giver hunden lige noget ekstra, som den "gammeldaws" positive metode bare ikke kan - uanset hvor meget den metode ellers kan ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Når klikkeren bliver taget frem her hjemme, har jeg et stk. Cairn Terrier og et stk. Aussie der er KLAR! De ved at nu skal vi have det sjovt..

 

Synes det er alletiders at dig og Luna har fundet ud af at klikkeren er sjov... :-)

 

Sådan er Luna også:-D Jeg har nu kendt den længe, jeg har bare ikke lige haft tålmodighed nok til at lade Luna tilbyde:oops: Og så ser jeg ikke halvdelen af det hun så tilbyder:roll: Men det kommer vel en dag:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

For 4 uger siden overtog jeg en aussie på 1½ år, og det eneste hun lystrede var sit og indkald. Jeg var ved at blive sindsyg over at jeg ikke kunne få hende til at lægge sig på kommando, og derfor havde hele i hælene hver gang jeg rejste mig.

Men så fandt jeg klikkeren frem, og vupti, hun lærte at lægge sig og blive liggende på forholdsvis kort tid + hun allerede har lært en masse andet med klikkeren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Obelix

Jeg har også planer om jeg på et tidspunkt skal igang med at bruger klikkeren.

 

Jeg skal bare lige have sat mig lidt mere ind i brug af klikker til hundetræning. Jeg har aldrig prøvet at bruger klikker til hund, men har før brugt klikker til hest og kat, og især træningen med katten kom der nogle meget imponerende resultater ud af :5up:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Obelix
Sorry TS jeg spammer...

 

er der en der kan anbefalde en bog eller hjemmeside om klik-træning?? tror Bamse kunne få rigtig meget ud af det...

 

Er lige med på en lytter :-D.

 

Jeg vil også meget gerne have anbefalet en bog eller hjemmeside hvor man kan læse en masse om det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sorry TS jeg spammer...

 

er der en der kan anbefalde en bog eller hjemmeside om klik-træning?? tror Bamse kunne få rigtig meget ud af det...

 

Er lige med på en lytter :-D.

 

Jeg vil også meget gerne have anbefalet en bog eller hjemmeside hvor man kan læse en masse om det.

Der står en del her, måske noget af det kan bruges..

 

 

Klikkertræning : Hunde træning for alle hunde under Dkk

 

netdyredoktor - Klikkertræning

 

siden om hunde

 

http://www.canis.dk/nettbutikk/omtale.php?id=KC

 

 

:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Sorry TS jeg spammer...

 

er der en der kan anbefalde en bog eller hjemmeside om klik-træning?? tror Bamse kunne få rigtig meget ud af det...

 

Er lige med på en lytter :-D.

 

Jeg vil også meget gerne have anbefalet en bog eller hjemmeside hvor man kan læse en masse om det.

 

Jeg anbefalder varmt "Klikkertræning for din hund" af Morten Egtved og Cecilie Køste! :-D

 

Derudover, så har Dyrenes Beskyttelse en kort artikel om emnet, som vist er ok: Dyrenes Beskyttelse, Klikkertræning

 

Canis har også et gratis e-mail klikkerkursus, der er rigtig godt. Kan bare ikke komme ind på deres hjemmeside og finde det lige nu, æv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er lige med på en lytter :-D.

 

Jeg vil også meget gerne have anbefalet en bog eller hjemmeside hvor man kan læse en masse om det.

 

Jeg synes efterhånden der er mange bøger om klikkertræning på markedet. Jeg har selv en af de første, so jeg købte for mange år siden. Den hedder vist bare "Klikkertræning af hunde" og den er god når man sal i gang.

Den kan stadig købes i de fleste boghandlere.

De nyere bøger har jeg kun lige bladret hurtigt igennem, og de ser også gode ud. Eneste grund til at jeg ikke har købte en af dem, er at jeg ikke ved hvilken jeg skal vælge, når nu hele lønnen ikke skal gå til hundebøger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Klikkertræning er et vidt begreb og så diffuse at hvis man siger at man klikkertræner sin hund, så er det faktisk lige så sigende som at sige "jeg træner med min hund".

 

Klikkertræning da det kom frem - og i mange år herefter - sagde mig ikke noget. Jeg trænede efter positive metoder og havde ikke meget fidus til træning med en plastik boks; faktisk kunne jeg ikke se at dem som brugte den havde nogen ekstra fordel frem for mig.

Hele humlen herved er den "gren" af klikkertræning der blev brugt: klikkeren var kun en anden måde at rose sin hund på.

 

Den virkelige fordel ved klikkertræning er efter principper som blandt andet brugt af Canis.no - og det er først efter at have truffet bekendskab hermed at klikkertræningen har fanget mig.

Jeg kan derfor kraftigt anbefalde deres bog - som andre her i tråden før mig :blink: Men husk stadig at bruge din sunde fornuft, den er liiiige lovlig sort/hvid og klikkertræning på en lyserød sky agtig for min smag :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu vil jeg også rigtig gerne i gang især når man læser hvor fantastisk alle siger det er ;) men vil gerne læse lidt om det først

så jeg har lånt de to eneste rigtig klikkertræning's bøger jeg kunne finde på biblo :blink:( Klikkertræning for hunde og klikkertræning af hunde) nu glæder jeg mig også til vi skal på dogcamp i næste måned for der melder jeg mig og zita til klikker kursus :banan: og med 1 ½ times klikker teori inden lære man vel et eller andet :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige da klikertræningen kom frem (i hvert fald de steder hvor jeg færdes) kunne jeg heller ikke se den store fidus i det, men det viste sig så også senere at meget af det jeg så i starten var temmelig dårligt udført træning med kilkker, og ikke rigtig klikkertræning :blink:

 

Jeg bruger gerne en kombination af klikkertræning og træning med klikker, da der er nogle øvelser, jeg simpelthen er for doven og/eller utålmodig til at shape (klikkertræning), men jeg bruger alligevel klikkeren som belønningsmarkør i de øvelser, og jeg syntes altså det giver noget alligevel, selv om man ikke har shapet øvelsen frem :hmm:

 

Nu vil jeg også rigtig gerne i gang især når man læser hvor fantastisk alle siger det er ;) men vil gerne læse lidt om det først

så jeg har lånt de to eneste rigtig klikkertræning's bøger jeg kunne finde på biblo :blink:( Klikkertræning for hunde og klikkertræning af hunde) nu glæder jeg mig også til vi skal på dogcamp i næste måned for der melder jeg mig og zita til klikker kursus :banan: og med 1 ½ times klikker teori inden lære man vel et eller andet :blink:

 

Det plejer også at være de to bøger jeg anbefaler når nogen spørger efter bøger om klikkertræning :5up:

 

Og er man lidt mere hardcore og har ambitioner højere op, er Lydighedstræning i Teori og Praksis, altså også rigtig god, selv om den kun fåes på Norsk ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillian53

Jeg har ikke klikkertrænet så længe - siden jul - men Kira har lært at: rydde op, bære avisen,lukke skuffer op(er ved at lære hende at lukke dem igen), ligge død, hænderne op og så har jeg brugt det i alm. lydighedstræning til gå pænt, bliv sidende mens jeg går rundt om hende, apportering, blive liggende når jeg går over hende o.s.v.

Min lille 14 ugers hvalp har også forstået hvad et klik betyder:-D

Jeg har brugt "Træn din hund" af Maiken Lysholm Sten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillian53

Fik ikke lige skrevet at jeg ikke mener det er et vidundermiddel, men hvis man bruger de teorier og forskellige forslag der er en del af teorien, som shaping og brugen af target, synes jeg at det gør træningen nemmere og sjovere. Kira tilbyder mange forskellige handlinger når den kan mærke at jeg vil lære den noget nyt. Så er det bare med at fange det som er nærmest ved den handling du vil have frem.

Ligesom andre skriver behøver jeg bare at tage klikker og godbider frem så er Kira klar:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger gerne en kombination af klikkertræning og træning med klikker, da der er nogle øvelser, jeg simpelthen er for doven og/eller utålmodig til at shape (klikkertræning), men jeg bruger alligevel klikkeren som belønningsmarkør i de øvelser, og jeg syntes altså det giver noget alligevel, selv om man ikke har shapet øvelsen frem :hmm:

 

Samme her :genert:

 

Dæk og sit er indlært med lokning med klikker. Alt andet er vist indlært med shaping dog? :hmm: Sådan nogenlunde, i hvert fald 90-95%

 

"Bakke" er indlært 100% med shaping dog og der har jeg faktisk en lidt fed succes-historie fra idag, der dog ikke taler for klikkertræningen SÅ meget (og dog, egetinitiativ er der i hvert fald! :mrgreen:)

 

Der hvor jeg går til klikkertræning nu *host* træning med klikker, skal vi til at indlære smækdæk.

 

Det gøres ved, at lokke hunden op, så den sidder med forbenene i vejret. Klik og beløn et par gange for det, hvorefter man lokker hunden til at "smække" forbenene i jorden.

 

Møffe er nogen gange genial - andre gange gider han ikke sætte sig. Hvorfor præcist, ved jeg ikke. Måske jorden er våd, måske han blev lidt skræmt af den ene gang, hvor han væltede bagover (klodsmajor :lol:) eller også, så har jeg bare ingen anelse! :mrgreen:

 

Jeg er ret sikker på, at klikkeren har gjort, at jeg hurtigere har kunnet udfase godbidder, jeg lokker med (uden at vide det), for han tilbyder faktisk allerede den stilling jeg ønsker + nogle gange bare at vinke :mrgreen:

 

But on we go. Nogle gange gider han jo som sagt ikke at sætte sig - og så bakker han sørme i steder! :shock: "Møffe, sæt dig" Bakke, bakke, bakke :stupid:

 

Nå, men på én eller anden måde kom han ind i en stående udgangsstilling i dag uden at jeg bad ham om det. Og så siger jeg sæt dig. Hvad gør kræet? Han bakker :roll: ½ sekund efter han er stoppet, indser jeg, at jeg da burde have bakket med og klikket ham! Klikker alligevel og kommer ind på hans side. Så prøver jeg at bakke, med et ben, der rører let ved ham, så han kan mærke at det bevæger sig bagud - og ve' i hvad?! Han bakkede fandme med! :shock: Og han blev ved, hver gang jeg forsøgte!

 

Noget, han aldrig før har præsteret. Jeg var mildest talt målløs. Når jeg før har prøvet det, har han været ved at falde over sine bagben, fordi han hele tiden har villet sætte sig + jeg har kun gået ganske kort, for at undgå, at han svingede ud til siden - noget der næsten ikke var noget af i dag!

 

Nu bliver det spændende om han kan igen næste gang :lol: Men jeg var da godt nok imponeret i dag!

 

Men er der ikke også noget med, at nogle gange, når man har trænet en øvelse og man så stopper og genotager den noget tid efter - så kan hunden den ligesom bare? Nærmest?

 

Trænede det i januar tror jeg det var, så alligevel imponerende, ville tro, han havde glemt alt om det fuldstændig...

Link til indlæg
Del på andre sites

Men er der ikke også noget med, at nogle gange, når man har trænet en øvelse og man så stopper og genotager den noget tid efter - så kan hunden den ligesom bare? Nærmest?

 

Jo, det oplever jeg i hvert fald tit, en pause, der kan variere fra alt fra et par timer, over et par dage, videre til en hel uge eller måske endnu mere, kan nogle gange -og faktisk ganske ofte, nærmest udøve mirakler, med en øvelse man ellers har gået og bøvlet og bøvlet med :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, det oplever jeg i hvert fald tit, en pause, der kan variere fra alt fra et par timer, over et par dage, videre til en hel uge eller måske endnu mere, kan nogle gange -og faktisk ganske ofte, nærmest udøve mirakler, med en øvelse man ellers har gået og bøvlet og bøvlet med :-D

 

Hehe, her snakker vi så om flere måneder :mrgreen:

 

Faktisk fem til seks måneder :lol: Men synes bare, at det er vildt, at han fattede det så lynhamrende hurtigt, så der må være noget hukommelse, der lige arbejdede for os der - det må der!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst survivorman

hej er der nogen der kender et sted i kbh området hvor man har klikkertræning og ikke træning med klikker . har læst de gængse bøger om emnet men for filan jeg synes det er svært . det blir hurtigt til træning med klikker.

Link til indlæg
Del på andre sites

hej er der nogen der kender et sted i kbh området hvor man har klikkertræning og ikke træning med klikker . har læst de gængse bøger om emnet men for filan jeg synes det er svært . det blir hurtigt til træning med klikker.

 

Der er Hund og Træning: Hund & Træning » Træning på Sjælland

 

Og Dansk Hundecenter har også klikkerhold: http://www.72183283.dk/

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Jeg har gået hos Hund og træning og der synes jeg bestemt også det var træning med klikker og klikkertræning.

 

Det var først da jeg undersøgte Canis ordentligt at jeg fandt 100% klikkertræning - skal dog ikke udelukke at der findes træningspladser i det private som benytter det :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...