Hop til indhold

Klikkertræningens forunderlige verden


Gæst Aussies for ever
 Share

Recommended Posts

Jeg har gået hos Hund og træning og der synes jeg bestemt også det var træning med klikker og klikkertræning.

 

Det var først da jeg undersøgte Canis ordentligt at jeg fandt 100% klikkertræning - skal dog ikke udelukke at der findes træningspladser i det private som benytter det :blink:

 

Jeg tror at det er meget få steder du finder 100% klikkertræning, selv ude i den store verden er Canis kendt for at være dem der tager klikkertræning til "ekstremerne", jeg tror at flertallet at trænere stadig benytter sig lidt af lokning, men det er jo også ok for de fleste :-D

 

Dog har jeg det ligesom dig, jeg syntes at denne måde at træne på er fantastisk og går aldrig tilbage til manipulering eller lokning :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 105
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Aussies for ever
Jeg tror at det er meget få steder du finder 100% klikkertræning, selv ude i den store verden er Canis kendt for at være dem der tager klikkertræning til "ekstremerne", jeg tror at flertallet at trænere stadig benytter sig lidt af lokning, men det er jo også ok for de fleste :-D

 

Dog har jeg det ligesom dig, jeg syntes at denne måde at træne på er fantastisk og går aldrig tilbage til manipulering eller lokning :mrgreen:

 

Helt enig - men når der nu i tråden bliver spurgt om en træningsplads med ren klikkertræning :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har gået hos Hund og træning og der synes jeg bestemt også det var træning med klikker og klikkertræning.

 

Det var først da jeg undersøgte Canis ordentligt at jeg fandt 100% klikkertræning - skal dog ikke udelukke at der findes træningspladser i det private som benytter det :blink:

 

Selv Canis har faktisk indrømmet, at lokning er ok i visse tilfælde ;-)

 

Men kun brugt ganske kortvarigt og væk med godbid efter tre vellykkede øvelser. Kan ikke huske, om jeg fik mail ifm. deres e-mail-kursus eller deres blad eller om jeg har læst det på Morten Egtveds blog eller hvor det var. Men det var Canis.

 

Der hvor jeg gik hos Hund og Træning (Karen Frost) var der kun én øvelse, hvor vi måtte bruge lokning. Og det var, da vi skulle træne "danse" - og det var valgfrit om vi ville give os i kast med shaping eller lokning i denne.

 

I ingen andre øvelser brugte vi en godbid til at lokke :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Selv Canis har faktisk indrømmet, at lokning er ok i visse tilfælde ;-)

 

Men kun brugt ganske kortvarigt og væk med godbid efter tre vellykkede øvelser. Kan ikke huske, om jeg fik mail ifm. deres e-mail-kursus eller deres blad eller om jeg har læst det på Morten Egtveds blog eller hvor det var. Men det var Canis.

 

Der hvor jeg gik hos Hund og Træning (Karen Frost) var der kun én øvelse, hvor vi måtte bruge lokning. Og det var, da vi skulle træne "danse" - og det var valgfrit om vi ville give os i kast med shaping eller lokning i denne.

 

I ingen andre øvelser brugte vi en godbid til at lokke :-D

 

Der er det ikke på det hold vi går på, og i det vi træner meget med omvendt lokning (forsøge at lokke hunden ud af position), så vil det heller ikke virke hvis vi forsøgte...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er i Århus :-D

 

KlikkerTRÆNERkursus

 

Ai, og her gik jeg og troede, at det var en træningsplads :fornaermet:

 

Det overrasket mig dog ikke. Jeg tror forresten jeg læste det i et af bladene? Hmmm...

 

Men ja, så vidt jeg forstod, var det absolut fy fy at bruge lokning, men liiige med foreksempel en øvelse som "dæk", som nærmest er helt umulig at shape for nogle hunde (hatten af for Amocca, for hendes shapede bukke-dæk ;-)), så kunne man i nødstilfælde bruge lokning til det. Something like that. Men absolut ikke noget, man skal bruge til mere end et absolut lille bitte fåtal af øvelser, så vidt jeg husker. Må se om jeg kan finde den, når jeg får taget mig sammen :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ai, og her gik jeg og troede, at det var en træningsplads :fornaermet:

 

Det overrasket mig dog ikke. Jeg tror forresten jeg læste det i et af bladene? Hmmm...

 

Men ja, så vidt jeg forstod, var det absolut fy fy at bruge lokning, men liiige med foreksempel en øvelse som "dæk", som nærmest er helt umulig at shape for nogle hunde (hatten af for Amocca, for hendes shapede bukke-dæk ;-)), så kunne man i nødstilfælde bruge lokning til det. Something like that. Men absolut ikke noget, man skal bruge til mere end et absolut lille bitte fåtal af øvelser, så vidt jeg husker. Må se om jeg kan finde den, når jeg får taget mig sammen :lol:

 

Jeg mener at der står noget om det, i "Lydighedstræning i teori og praksis" :blink:

 

Men gider ikke at kigge efter lige nu :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ai, og her gik jeg og troede, at det var en træningsplads :fornaermet:

 

Det overrasket mig dog ikke. Jeg tror forresten jeg læste det i et af bladene? Hmmm...

 

Men ja, så vidt jeg forstod, var det absolut fy fy at bruge lokning, men liiige med foreksempel en øvelse som "dæk", som nærmest er helt umulig at shape for nogle hunde (hatten af for Amocca, for hendes shapede bukke-dæk ;-)), så kunne man i nødstilfælde bruge lokning til det. Something like that. Men absolut ikke noget, man skal bruge til mere end et absolut lille bitte fåtal af øvelser, så vidt jeg husker. Må se om jeg kan finde den, når jeg får taget mig sammen :lol:

 

Du behøver ikke at finde den for min skyld, jeg stoler da på hvad du skriver :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener at der står noget om det, i "Lydighedstræning i teori og praksis" :blink:

 

Men gider ikke at kigge efter lige nu :genert:

 

Hehe, det er bare helt ok :-D

 

Har heller ikke læst den (fordi den er så dum at være på norsk!), så det er næppe der, jeg har set den (medmindre der er et uddrag i e-mail-kurset).

 

Du behøver ikke at finde den for min skyld, jeg stoler da på hvad du skriver :-D

 

Ja, men nu er jeg jo blevet nysgerrig :mrgreen:

 

Det var dog ikke nogen af bladene, medmindre det går under noget helt irrationelt som "Runderingstræning og elastikmotorsyndromet" for eksempel :mrgreen: Hvad så end det er... Har fuldstændig glemt det, selvom jeg har læst det :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

I FOUND IT! :yeah:

 

Det VAR Canis og det VAR Egtved!

 

Og ud fra titlen på webaddressen, så er det vist i e-mail kurset jeg har læst det :lol:

 

...canis.no/ekurs...

 

Klikkertræning og lokning

 

Skulle bare søge på "lokning" og "klikkertræning", så kom linket frem som det første.

 

Men han skriver jo også:

 

Personligt tilhører jeg den del af klikkerverdenen som er blandt de mere kritiske overfor brug af lokning. Jeg siger IKKE at det er "forkert" at lokke - jeg anser det bare ikke får at være "klikkertræning".

 

Og herefter vælger han så alligevel at beskrive i hvilke situationer man kan lokke og hvordan, hvis man altså nu alligevel insisterer på at lokke :blink:

 

Og ovenstående citat stemmer jo også med at vi på hans klikkertræningskursus slet ikke får lov at lokke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe, det er bare helt ok :-D

 

Har heller ikke læst den (fordi den er så dum at være på norsk!), så det er næppe der, jeg har set den (medmindre der er et uddrag i e-mail-kurset).

 

 

 

Ja, men nu er jeg jo blevet nysgerrig :mrgreen:

 

Det var dog ikke nogen af bladene, medmindre det går under noget helt irrationelt som "Runderingstræning og elastikmotorsyndromet" for eksempel :mrgreen: Hvad så end det er... Har fuldstændig glemt det, selvom jeg har læst det :lol:

 

Ok, så blev jeg nysgerrig, hvad i alverden er elastikmotorsyndromet, og hvor er jeg dog glad for at det ikke er et ord jeg skal bruge i daglig tale :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men han skriver jo også:

 

Personligt tilhører jeg den del af klikkerverdenen som er blandt de mere kritiske overfor brug af lokning. Jeg siger IKKE at det er "forkert" at lokke - jeg anser det bare ikke får at være "klikkertræning".

 

Og herefter vælger han så alligevel at beskrive i hvilke situationer man kan lokke og hvordan, hvis man altså nu alligevel insisterer på at lokke :blink:

 

Og ovenstående citat stemmer jo også med at vi på hans klikkertræningskursus slet ikke får lov at lokke.

 

Jaja, det der er ordkløveri, nå :fornaermet:

 

Det var jo også nogenlunde det jeg mente! :mrgreen:

 

Ok, så blev jeg nysgerrig, hvad i alverden er elastikmotorsyndromet, og hvor er jeg dog glad for at det ikke er et ord jeg skal bruge i daglig tale :lol:

 

Skal prøve at se om jeg kan forstå det, men det bliver først senere i dag :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Lokning er - nu blevet - for mig absolut sidste udvej hvis alt andet glipper.

 

Jeg kan tydelig se en forskel i Sirius som er trænet med lokning og Ronja som er trænet meget med klikkertræning. Sirius er glad for at arbejde med guffer-afhængig, mens Ronja mere ser guffere som en bonus ved træning.

 

De øvelser hvor jeg har trænet Sirius 100 % ved klikkertræning (og primær brug af legetøj som forstærker), ser jeg langt større arbejdsenergi, intensitet og kontinuaritet i øvelsen (staveplade!), altså den sidder bedre fast.

 

Hos Ronja er jeg startet ud med lokning med mange øvelser, menr er hun også klart mere øvelsesfast i de øvelser hvor der er brugt klikkertræning.

 

Jeg er ikke fanatisk, sådan må det ikke forstås. Jeg ser bare fordelen i at hunden selv tænker over og faktisk selv finder ud af hvordan øvelsen ser ud, frem for at vi prøver at tage et billede i hovedet på hunden, vi har alligevel intet begreb om hvordan hunden faktisk opfatter det billede vi prøver at tegne.

Lokning kan på visse områder have sin berettigelse, så længe man holder ricisi for øje. Jeg benytter f.eks. stadig lokning i stillingskifte (stå-sit), idet denne (læs korrekte) moterbevægelse simpelthen ikke kan komme frem på naturlivis hos Ronja.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fandt jeg ud af det, Lonny :slem:

 

Elastikmotorsyndrom er slang for de hunde, som ved rundering, er helt oppe at køre inden de skal arbejde og giver den max de første 3-4 minutter og simpelthen max - for derefter at være helt udkørte og klare resten i sneglefart :-D

 

Tak, og så er det heldigvis ikke et ord jeg får brug for :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogle der kan definere forskellen på instruktør og træner i den her forbindelse :confused:

 

Ikke helt :oops:

 

Dog kan jeg sige at en instruktør kan indgå i et franchise samarbejde med Canis, og dermed arbejde for dem som træner, det kan du ikke alene med en træner uddannelse, men du kan jo stadig starte op på egen hånd som klikkertræner.

 

Men jeg vil tro at der på norsk ligger noget forskelligt i ordene

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke helt :oops:

 

Dog kan jeg sige at en instruktør kan indgå i et franchise samarbejde med Canis, og dermed arbejde for dem som træner, det kan du ikke alene med en træner uddannelse, men du kan jo stadig starte op på egen hånd som klikkertræner.

 

Men jeg vil tro at der på norsk ligger noget forskelligt i ordene

 

Ok, bare sjovt du bliver instruktør først så?

 

Hvis jeg skulle ligge noget forskellig i ordene, ville det være, at "træner" bare var én, der trænede hunde og var god til det, om man så må sige. Mens, instruktøren er den der underviser andre.

 

Men ja :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...