Hop til indhold

Den fælles DCH-tråd

Dorte
 Share

Recommended Posts

Nu synes jeg, at vi også skulle have vores egen tråd.

Vi er vel efterhånden et par stykker, der træner i DCH.

Liva og mig går i Esbjerg på et "C-begynder"-hold, men fik at vide i mandags, at vi nu var klar til at rykke op på C-konkurrence holdet efter sommerferien.

Hvor træner I andre henne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Pia J

Vi træner i DCH Holstebro :mrgreen:

Men altså går ikke på konkurrence hold eller nowet, det kan Zackos mor nemlig ikke finde udaf :genert:

Så vi går på et hold hvor vi laver de der konkurrence ting men bare uden at skal til konkurrence

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke mange vi er - og nogenlunde på samme niveau :-D

Her på lørdag skal der være træneruddannelse (modul 5) ude hos os, og trænerne efterlyste i sidste uge figuranthunde.

Jeg meldte Liva og mig til. Det bliver spændende at få nogle nye input og øjne på os. Det bliver godt nok en lang dag - først 1½ times tid om formiddag, frokostpause og så 1½ times tid igen om eftermiddagen.

Jeg tror ikke, at jeg ser så meget til hende lørdag aften :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Sikke mange vi er - og nogenlunde på samme niveau :-D

Her på lørdag skal der være træneruddannelse (modul 5) ude hos os, og trænerne efterlyste i sidste uge figuranthunde.

Jeg meldte Liva og mig til. Det bliver spændende at få nogle nye input og øjne på os. Det bliver godt nok en lang dag - først 1½ times tid om formiddag, frokostpause og så 1½ times tid igen om eftermiddagen.

Jeg tror ikke, at jeg ser så meget til hende lørdag aften :mrgreen:

Yders spændende :-) Det må du altså lige fortælle om..

Nu træner jeg ikke selv i DCH - Men har gjort med min Cairn Terrier, dengang gik vi på C-holdet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi gik til hvalpetræning i DCH i skagen, men ellers har vi ikke gået til noget.

Jeg regner og håber så på at vi kan begynde til noget træning igen efter sommer, når jeg er kørt ind i rutinerne med mit nye liv (arbejde/læreplads) :mrgreen:

MEN.. kun hvis der ikke er krav om kvæler halsbånd, det skulle vi nemlig bruge på hvalpeholdet (vidste ikke bedre dengang), og det vil jeg bare ikke bruge!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi gik til hvalpetræning i DCH i skagen, men ellers har vi ikke gået til noget.

Jeg regner og håber så på at vi kan begynde til noget træning igen efter sommer, når jeg er kørt ind i rutinerne med mit nye liv (arbejde/læreplads) :mrgreen:

MEN.. kun hvis der ikke er krav om kvæler halsbånd, det skulle vi nemlig bruge på hvalpeholdet (vidste ikke bedre dengang), og det vil jeg bare ikke bruge!!

Der kan jeg sagtens følge dig - jeg var også gået igen med det samme.

De må da være lidt bagefter oppe i DCH Skagen.

Ifølge DCH's program er der intet krav om kvælerhalsbånd (men desværre heller ikke noget forbud).

Hunden må kun være iført ét halsbånd. Halsbåndet er valgfrit og skal være løstsiddende.

Halsbåndet må anbringes som kvælerhalsbånd eller fast halsbånd.

fra www.dch-danmark.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

Der kan jeg sagtens følge dig - jeg var også gået igen med det samme.

De må da være lidt bagefter oppe i DCH Skagen.

Ifølge DCH's program er der intet krav om kvælerhalsbånd (men desværre heller ikke noget forbud).

fra www.dch-danmark.dk

Ja, lidt tror jeg de er.

Men når det så ikke er et krav fra DCH side, så går jeg igen, hvis træneren kræver det. bare ærgeligt, så finder jeg et andet sted at træne..

vi havde 2 trænere, og de mente helt bestemt at et kvæl, ville lære hunden ikke at trække.. ja, hmm... det virkede i hvert fald ikke hos os :mrgreen:

Men nu må vi se, det er små 2 år siden, kan være der er blevet ændret en del siden da.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg trænede i Bramming, var der flere, der trænede med kvæl - også på hvalpeholdene. Men der var ingen trænere, der krævede kvæler.

I Esbjerg er der ingen kvælere på holdet. Der er endda en del seler. I Bramming var jeg den eneste, der indimellem havde sele på (jeg veksler mellem sele og halvkvæler fra Hundens Hus).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Ja, lidt tror jeg de er.

Men når det så ikke er et krav fra DCH side, så går jeg igen, hvis træneren kræver det. bare ærgeligt, så finder jeg et andet sted at træne..

vi havde 2 trænere, og de mente helt bestemt at et kvæl, ville lære hunden ikke at trække.. ja, hmm... det virkede i hvert fald ikke hos os :mrgreen:

Men nu må vi se, det er små 2 år siden, kan være der er blevet ændret en del siden da.

Vi havde også en hel del hvalpeejere der kom ind i butikken for et par måneder siden - de skulle alle have halsbånd til deres hvalpe og det skulle være kæde kvæl :shock: Det var alt fra labrador til chihuahua. Har endnu ikke fundet ud af hvad for noget træning det var, for både dch og dkk tillader uden problemer alm halsbånd og sele til træning :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg træner i DcH Haderslev, jeg træner ikke på hold men træner B og C programmet med begge mine hunde, Alfen er trænet udelukkende med klikker, sjovt men jeg er ikke nogen ørn i det :-D

Skal på Vandel-kursus i uge 28 det glæder jeg mig til;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Vi træner i DCH Bording...

Pt. hvalpehold med den yngste og c-begynder med Bamse.

Har heller aldrig hørt noget for, at træne med sele - Faktisk blev vi endda opfordret til det på hvalpeholdet, indtil de havde lært at gå pænt i line.

Har heller ikke set en eneste af vores hundeføre have kvæl på til hverken konkurrence eller træning.

Så det er ikke noget der er brugt hos os, har tværtimod hørt trænere bede kursister om at få en andet halsbånd på hunden, hvis de ikke havde helt styr på hvordan et kvæl skal bruges.

I det hele taget synes jeg der er meget fokus på positiv forstærkning, klikker træning og folk bliver konsekvent smidt ud, efter én advarsel, hvis de afstraffer deres hund på træningspladsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst annesofle

Vi træner i DCH Ringe på C-holdet.

Det her er vores første konkurrenceår, men vi har da fået vores oprykkere til B-klassen, så vi er B-hund til næste kalenderår :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd

Det sidste halve år har jeg trænet begynder træning hos DCH.

Det har været lidt af et "kulturchock" efter at jeg gennem mange mange år har trænet hos DKK.

Jeg føler mig virkelig sat 15-20 år tilbage i måden at træne hunde på.:cry:

Jeg vil ikke fortælle hvor jeg træner, for der er ingen grund til at "hænge nogen ud" blot fortælle at jeg har fået den oplevelse at DCH træning er frygtelig gammmeldags.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har været lidt af et "kulturchock" efter at jeg gennem mange mange år har trænet hos DKK.

Jeg vil ikke fortælle hvor jeg træner, for der er ingen grund til at "hænge nogen ud" blot fortælle at jeg har fået den oplevelse at DCH træning er frygtelig gammmeldags.

og det er lige netop det man de fleste steder forsøger at komme til livs. Desværre er der stadig nogle små klubber rundt omkring der stadig er håbløst gammeldags og nægter at ændre sig eller forsøge noget nyt :(

Vores klikkertræner går på E med sin hund. Han siger at i starten fik de alle lattersammenbrud når han snakkede om klikker, men da han roligt, men hurtigere end de fleste bevægede sig op på E og fik færre fejl end de fleste begyndte flere og flere fra den gamle skole at åbne øjnene for nye muligheder og komme til ham for løsningsforslag :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
og det er lige netop det man de fleste steder forsøger at komme til livs. Desværre er der stadig nogle små klubber rundt omkring der stadig er håbløst gammeldags og nægter at ændre sig eller forsøge noget nyt :(

Vores klikkertræner går på E med sin hund. Han siger at i starten fik de alle lattersammenbrud når han snakkede om klikker, men da han roligt, men hurtigere end de fleste bevægede sig op på E og fik færre fejl end de fleste begyndte flere og flere fra den gamle skole at åbne øjnene for nye muligheder og komme til ham for løsningsforslag :lol:

Præcis det samme er sket for vores hvalpe træner...

Han har ellers sådan en kæft, trit og ret, personlighed og sådan har hans metoder vist også været tidligere - han konkurrere vist selv i A klassen pt.

Men han sværger til klikker og shaping nu og allerede på hvalpeholdet, så forsøger han at introducere principperne for de nye hundeføre.

Flere og flere begynder at få øjnene op for det, så nu vare det ikke længe inden der er tilmeldte nok til et rent klikkerkursus :5up:

Der er dog lang vej igen... Egentlig ikke for trænerne, for de fleste af dem, har en fin forståelse for det, og helst vil indlære nyt på den måde.

Men mange af de nye hundeføre er meget gammeldags og det kræver noget overbevisning at lære folk, at der er en anden vej frem - Selvom jeg dog endnu ikke er stødt på nogen, der gør brug af direkte hårde metoder, så er der jo et endnu bedre alternativ.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Det er i DcH som i DKK og i andre foreninger, at der er stor variation mellem de forskellige afdelinger/lokalklubber.

Du kan finde DcH lokalklubber som er med på det nyste af det nye og nogle hvor tiden har stået stille de sensete 30 år. Efter hvad man har kunnet læse sig til, blandt andet herinde, gælder det samme DKK og andre foreninger.

Ved ikke at fortælle hvor du træner hænger du netop hele DcH ud

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jeg er medlem i DcH Faxe, men træner der ikke.

Mest fordi træningen keder mig og fordi mit medlemskab kun bevares, for at jeg kan arbejde for DcH's Ungdomslejr.

Link til indlæg
Del på andre sites

I de fleste DcH afdelinger træner man udelukkende med positive metoder!

Jeg kan da også oplyse at DcH's Danmarksmester i B-klassen 2009, Yoda er trænet udelukkende med klikker og shaping.

Link til indlæg
Del på andre sites