Hop til indhold

Det at træne på højt plan - Hvordan kombinere i?

Gæst Chili Con Caia
 Share

Recommended Posts

Gæst Chili Con Caia

Jeg hører til dem der ELSKER at træne, og jeg har et indtryk af at VI er rigtig mange her inde som går op i Hundetræning med liv og sjæl.. :-)

Meeeen, hvordan i al verden får jeg det til at gå op i en højere enhed?

Altså, jeg har altid vist at Caia og jeg f.eks. skulle dyrke lydighed og gå til konkurrencer, men samtidig har jeg også fået øjnene op for HTM, hvilket vi begge synes er enromt sjovt:genert:

Jeg står med en fod i begge lejre, og vil gerne BEGGE dele. Men jeg vil gerne gå helhjertet ind til både LP og HTM, hvilket jeg måske synes er lidt svært.

LP træningen kræver sit, hvilket HTM også gør.

Jeg har meldt mig til et HTM kursus over 5 gange, hvor målet er at kunne stille op til konkurrence, og for hver træningsgang har vi lektier for.

Vi var afsted første gang her i torsdags, og der går så 3 uger til vi skal afsted igen. I mellemtiden står den så på træning med alle vores lektier:blink:

Jeg har i mellem tiden hele tiden haft en plan om at Caia og jeg skulle op i LP 1 den 10 juli i Lyngby, men synes altså det er svært at fokusere på både HTM og LP, hvis Caia og jeg skal få det mest optimale ud af det:hmm:

Arrr - Det er sku svært at forklare:oops:

Lige nu tror jeg bare at jeg står over for et valg om hvad enten vi skal dyrke det ene, frem for det andet ( Set i forhold til konkurrencer) For at skulle træne begge dele på højt plan er lidt uoverskueligt, og det tror jeg ikke at jeg er dygtig nok til at kunne håntere faktisk.

Men som den ene instruktør/underviser af det HTM kursus vi går på, sagde til mig i torsdags, så kunne jeg jo vælge at dyrke HTM noget af året, og når konkurrencerne lå lidt stille hen over vinterperioden, kunne jeg så koncentrere mig om LP.... Hvis nu jeg blev bidt af HTM( Hvilket jeg må indrømme at jeg er blevet) :-)

Hvordan gør i andre, som måske både dyrker det ene og det andet i forhold til konkurrencer osv. ? Kan i godt få det til at passe sammen? Fortæl endelig.. Har brug for at høre lidt nemlig:oops:

Det er også bare fordi jeg så gerne vil en masse spændende med Caia, og jeg gruer næsten for at vi også bliver bidt af AG, når vi starter på sandkasseholdet efter sommerferien. Godt nok har AG altid været en plan at vi skulle dyrke, men kun på hygge/for sjovt plan, og som en afveksling.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Du kombinere det da bare - det ene udelukker ikke det andet, bare du sørger for at din hund ikke kører sur i det hele.

Jeg er godt nok inde i lidt af et træningsmæssigt dødvande lige nu (giiiider bare ikke i øjeblikket :cry:), men ellers træner jeg lydighed, rally, lidt tricks, lidt agility og hyrdning med Sirius og med Ronja træner jeg lydighed, rally, lidt tricks, agility og hyrdning.

Hyrdninger er dog på stand by i øjeblikket (øv øv øv) pga. manglende sted at træne :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, nu elsker jeg jo skemaer og planer :oops:, så måske du kunne sætte tingene lidt i system. Altså noget med hvilke dage du træner hvad, og hvilke øvelser mm der skal fokuseres på i den enkelte træningspas...

Måske du kunne revidere planen ugentligt, og se om nogle øvelser halter mere end andre.

Jeg tror ikke, du kan træne for meget, så længe Caia er motiveret...

/Mette

Link til indlæg
Del på andre sites

Har tidligere trænet i lydighed i DcH's b-klasse og gået til agility på samme tid. Gik til konkurrence i begge dele og det var ok. Da vi så rykkede op i a-klassen i lydighed, blev det rigtig svært at få tid til begge dele. I a-klasssen er der nogle øvelser - spor og eftersøgning - som tager lang tid, at få trænet op. For at gå til både lydighed og agility i vores klub skal man være aktiv i konkurrencer i begge dele, men jeg blev ikke rigtig klar til a-klassen og valgte derfor at stoppe. Træner nu kun agility på konkurrenceplan og så lidt lydighed hjemme i haven. Savner dog tit lydighedstræningen på hold.

Tror mest det afhænder af hvor meget tid man har til rådighed, hvis man skal kombinere to ting med succes. Jo længere tid man når op i klasserne, jo mere træning kræver det. Tror også at man skal planlægge træningen og huske at give hunden fri ind i mellem. Hvis man skal kombinere lydighed og dogdancing, skal man nok også tænke over hvilke tricks, man lærer hunden, så den ikke blander dem ind i lydighedsprogrammet. Havde selv problemer i lydighedsprogrammet på springbrættet, hvor min hund stod med bagbenene på brættet og forpoterne i græsset, som hun jo havde lært på feltforhindringerne i agility. Dommerne kiggede gerne noget undrende når hun lavede denne øvelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Har tidligere trænet i lydighed i DcH's b-klasse og gået til agility på samme tid. Gik til konkurrence i begge dele og det var ok. Da vi så rykkede op i a-klassen i lydighed, blev det rigtig svært at få tid til begge dele. I a-klasssen er der nogle øvelser - spor og eftersøgning - som tager lang tid, at få trænet op. For at gå til både lydighed og agility i vores klub skal man være aktiv i konkurrencer i begge dele, men jeg blev ikke rigtig klar til a-klassen og valgte derfor at stoppe. Træner nu kun agility på konkurrenceplan og så lidt lydighed hjemme i haven. Savner dog tit lydighedstræningen på hold.

Tror mest det afhænder af hvor meget tid man har til rådighed, hvis man skal kombinere to ting med succes. Jo længere tid man når op i klasserne, jo mere træning kræver det. Tror også at man skal planlægge træningen og huske at give hunden fri ind i mellem. Hvis man skal kombinere lydighed og dogdancing, skal man nok også tænke over hvilke tricks, man lærer hunden, så den ikke blander dem ind i lydighedsprogrammet. Havde selv problemer i lydighedsprogrammet på springbrættet, hvor min hund stod med bagbenene på brættet og forpoterne i græsset, som hun jo havde lært på feltforhindringerne i agility. Dommerne kiggede gerne noget undrende når hun lavede denne øvelse.

Tror du har meget ret i det med at hunden også skal have fri, så motivationen vil fortsætte med at være der..

Og ja der vil klart komme tidspunkter hvor hun måske vil blande tingene lidt sammen:-)

Jeg har fået af vide at det bedste er at jeg f.eks. træner lydighed alene, uden tricks og HTM positioner, sådan så tingene bliver lidt adskilt. Altså det bedste er at vi ikke træner det hele på en gang.

Jeg synes stadig det er svært, især hvis vi gerne vil til konkurrencer i begge dele. Nu prøver jeg at se hvordan det kommer til at gå, det kan jo også være at vi i sidste ende vælger det ene "frem" for det andet i forhold til konkurrencer :-)

Link til indlæg
Del på andre sites