Hop til indhold

spørgsmål vedr. muskelhundelov

Linda
 Share

Recommended Posts

Situationen er den at min lillebror er blevet anholdt og vi ved ikke hvornår han får lov at gå eller om han bliver varetægts fængslet...

Problemet er at han har en hund nellie som er en ambull/amstaff som er alene i hans lejlighed det som skulle være løsningen var at finde en som ville passe hene men må man det rent juridisk???

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga
Situationen er den at min lillebror er blevet anholdt og vi ved ikke hvornår han får lov at gå eller om han bliver varetægts fængslet...

Problemet er at han har en hund nellie som er en ambull/amstaff som er alene i hans lejlighed det som skulle være løsningen var at finde en som ville passe hene men må man det rent juridisk???

Ja, den må godt passes andre steder. Den må bare ikke overdrages, altså sælges eller bortgives.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga

Du får lige den ordrette ordlyd fra Justitsministeriet:

Personer, der besidder hunde, der er omfattet af forbuddet, kan lade andre passe deres hund i forbindelse med ferie eller lignende, ligesom det kan overlades til andre at lufte hunden. Der skal være tale om en afgrænset tidsperiode.

Hunden må ikke overlades i så lang tid, at der reelt er tale om en overdragelse.

Når andre passer hunden, skal de under pkt. 3.2 nævnte krav ligeledes overholdes.

Pkt. 3.2 er al det med snor og mundkurv

Link til indlæg
Del på andre sites

Præcis, I må godt passe den, men ikke skifte ejerskab på den..

Der har været tidligere tilfælde hvor folk er blevet juridiske ejere af en hund, efter kort tid i forbindelse med skyldsmål osv. men eftersom at han er forhindret i at passe hunden selv (fængslet) kan der vel ikke rigtig herske nogen tvivl, så det burde ikke give problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

En lille update ......

Jeg fik lov at hente mine brors nøgler så jeg kunne komme ind i hans lejlighed og hente Nellie hans hund. Hun var meget glad for at blive hentet det stakkels pus havde også været alene i 18 timer :megaked:

Vi blev først ringet op her til morgen at de havde tilbageholdt min bror og før han havde været for dommer og jeg kunne få nøglerne i svendborg var kl 14 og de havde anholdt ham i går aftes og set hans hund i boligen men vi fik først noget at vide her til formiddag :cry:

Nellie er heldigvis en glad hund så lader ikke til hun har været mærket af den lange tid alene i en varm lejlighed...

Jeg hentede hende og kørte hende hen til hendes midlertidige plejeforældre som har sagt ja til at tage hende indtil videre og de har lige haft ringet at det går super :5up:

problemet er nu så den at de har varetægts fængslet ham i 4 uger indtil videre og da han har en betinget dom i forvejen kan det godt gå hen og blive et lidt længere ophold på hotel glitterly :cry:

Men hva med Nellie??? det kan jo godt gå hen at blive et længere ferieophold end normalt og loven er lidt tvetydig synes jeg...

Men uanset hvad så må vi jo køre den taktik at så længe der ingen klager er over Nellie så må vi jo klare os med den løsning og ellers ta den derfra...

Jeg er på ingen måde tilhænger af at hunde skal flyttes rundt fra øst til vest og har tænkt tanken aflivning men nellie er gudeskøn en pige og kan ikke helt klare tanken om at hun skal lade livet fordi min bror ikk er sit job som hundeejer ansvarbevidst... Hun er hans et og alt og han elsker den tøs dog sætter han sin hund i en situation som denne...

Men hvis min bror måske skal ind at sidde en længere periode ved jeg ikke hvad vi skal gøre med Nellie og der hvor hun er nu kan jo ikke passe hende i en længere periode og så derefter skulle af med hende igen og de må jo ikke overtage hende...

Hmm hvorfor er Nellie dog også på den forbandede liste, gør det lidt sværre i en situation som denne og uanset hvad ender vi jo nok med at bryde loven...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er sgu en latterlig liste, ærlig talt. Dog lyder din bror ærlig talt ikke som den mest optimale hundeejer i den nuværende situation, især ikke når man tager hunderacen med i betragtning. (Jeg har intet imod omh. racer, men kaotiske forhold kan bare ha´ store konsekvenser i værste fald).

Hvad du/I skal gøre ved jeg ikke. Iflg. aviserne kan man jo bare omregistrere sin hund hos dyrlægen, og så lave ejerskiftet efterfølgende. Der er mig bekendt ingen lovlige måder, udover muligvis en omplacering til udlandet. Prøv at spørge Rødovre Dyreinternat, de har da jævnligt haft pitbulls til videreformidling.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er sgu en latterlig liste, ærlig talt. Dog lyder din bror ærlig talt ikke som den mest optimale hundeejer i den nuværende situation, især ikke når man tager hunderacen med i betragtning. (Jeg har intet imod omh. racer, men kaotiske forhold kan bare ha´ store konsekvenser i værste fald).

Hvad du/I skal gøre ved jeg ikke. Iflg. aviserne kan man jo bare omregistrere sin hund hos dyrlægen, og så lave ejerskiftet efterfølgende. Der er mig bekendt ingen lovlige måder, udover muligvis en omplacering til udlandet. Prøv at spørge Rødovre Dyreinternat, de har da jævnligt haft pitbulls til videreformidling.

Min bror er vokset meget med opgaven at have hund... I starten var jeg meget imod og snakkede ikke med ham i en kort periode beskyldte ham for ikk at være dygtig og moden nok, samt at hans muskelbundt bare var en potens forlænger :oops:, men valgte dog hurtig en anden taktik og tilbød ham gratis plads på hvalpeholdet og tilbød ham alt den hjælp og træning han ville have og det vidste sig at være en succes... :mrgreen:

Han har lært Nellie alm lydighed og lidt kunstner og at putte som en rigtig bulldog dog har han ikke kunne træne hendes snorken væk :genert:

Min beskyldning for at den var en potensforlænger røg også lidt i sandet da han valgte bestemt at hun sku hedde Nellie og da han så fik hende iført lilla halsbånd med sten tja så var jeg solgt :lun:

At han så er en klovn og roder sig ud i noget skidt, er rigtig dumt og ikke særlig ansvar bevidst når man har hund, men desværre tænker min bror ikke over at hans handlinger kan have en uheldig konsekvens og at det skulle kunne betyde noget for hans hund havde han nok slet ikke haft i tankerne...

Ser helst at nellie bliver i "familien" da jeg ikke vil være foruden at glo på hendes grimme fjæs :-) køn er hun ikke men temmelig chamerende....

Nå det blev vidst en helt smøre om Nellie men enig i at kaotiske forhold kan have uheldige konsekvenser, og nellie skal hellere ikke kastes rundt med, en svær beslutning for min bror men hvis hun bliver hvor hun er nu kan han stadig se hende... så ja så er aflivning jo desværre nok en af de ting man er nødt til at snakke om.... :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor øv en historie - som alligevel er lidt god og sød med fortællingen om hvordan du tog hånd om din brors nye liv som hundeejer, og hvordan han formåede at vokse med opgaven.

Loven ser ud til at være lidt vag i sin ordlyd her og der. Så spørgsmålet er selvfølgelig om hvor lang tid hunden kan være placeret i anden pleje, når nu det er et tidsbestemt ophold. Ved ikke engang hvem der skulle kunne besvare det? Måske den lokale politimester, som i sidste ende er den, der tager stilling til om hunden skal aflives?

Tror i hvert fald at hvis nogen skal passe Nellie i længere tid (også selvom det ikke oplyses officielt), så er det en god idé at loven overholdes til punkt og prikke. Altså med 2 meter snor og mundkurv. Så er der i hvert fald ikke anledning til at nogen skal pege fingre af hene, og lovens lange arm vil ikke kunne få en idé om, at hun ikke er hos egen ejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Line&Freja
Men hva med Nellie??? det kan jo godt gå hen at blive et længere ferieophold end normalt og loven er lidt tvetydig synes jeg...

Ja - giver dig ret i at lovændringerne er meget tvetydige flere steder, for alligevel at ramme alt for hårdt.

Jeg hørte dog en dyrlæge udtale sig - og jeg har ledt og ledt, men kan pt. ikke finde linket - typisk -

men som loven står også, så må hunden godt passes i midlertidig periode og når der er en årsag, det værende sig ferie o.l. nu er fængslet nok ikke ligefrem ferie, men der er da en 'lovlig' begrundelse for midlertidig pasning....Det kunne også vel være et længere hospitalsophold/behandling...

Jeg tror, mere der slåes ned, når/hvis nogen f.eks. flytter, og så så 'midlertidigt' overdrager eller lader hunden passe af en bekendt eller længere ude...

Link til indlæg
Del på andre sites

Orh, Nellie lyder som en god hund :-D

Mht. hundeloven, så tror jeg I er dækket ind. Det ER jo pasning, og selvom det ikke er hammerfornuftigt, så har din bror den ultimative årsag til hvorfor han er forhindret i selv at tage vare på hende..

Jeg har f.eks gået i skole med gutter som havnede i spjældet, og på trods af fraværet, kunne man ikke smide dem ud, da det jo rent teknisk set ikke var deres skyld at de var frihedsberøvet og derfor ikke kunne komme til timerne..

Så hvis I blot sørger for at overholde loven, tror jeg ikke I ender med en tvangsaflivning.. Og så håber jeg for din bror og hans hund at det er noget småtterier, så han ikke skal være inde alt for længe..

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarene :mrgreen:

Vi fik af vide i dag at det drejer sig om trusler...

Danni og nogle kammerater havde været i byen i odense og der kom en flok af anden etnisk herkomst og startede en masse ballade og tja min bror og hans kammerater har da sikkert givet dem igen med skældsord men det udviklede sig til de stk min brors kammerat ned dog er der ikke sket noget alvorligt med så vidt jeg ved. Men min bror reagere ved at prøve at hjælpe og får vidst fat i den ene og truer ham temmelig meget verbalt og og så tror jeg folk røg hver til sit der... Men ikke helt min brors ord men kriminal forsorgen og hvis jeg kender min bror ret så har de nok ike engang fået et pænt goddag ud af ham endnu!!!!!!!

men det bare så ærgeligt med hans betinget dom for hvem i alverden ville ikke også regere hvis ens ven blev stukket ned og tja jeg vil nok også reagere ved at sige en masse grimt til dem måske... men i dannis situation var det desvære temmelig dumt...

Ja Nellie er skøn, ville oså gerne selv passe hende, men da jeg ikke har tænkt mig at overholde loven med mundkurv så duer det nok ikke og hun skal kunne rende løs i min have selvom hegnet kun er 1 m. og da jeg er instruktør hos dkk og møder en masse hundefolk då går det ikke at jeg blæser højt og flot på loven....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at du skal trække dig tre skridt baglæns. Og lade det være op til din bror.

DU har sørget for en midlertidig pleje til hans hund, da han pludselig ikke kunne passe hende. Om DET var på grund af akut sygdom og indlæggelse eller på grund af ulovligheder og fængsling, det er sådan set sagen uvedkommende.

HAN skal så --som ansvarlig hundeejer-- beslutte hvad der skal ske med hans hund.

En plejefamilie bør nok koste et vist beløb pr. uge, -helt officielt- for det er jo med til at vise, at han ikke har overdraget hunden til plejefamilien, men at der udelukkende er tale om en midlertidig plejeanbringelse.

--Og sådan en langtidsanbringelse skal nok betales forud, af hensyn til seriøsiteten af forholdet. Lav en plejekontrakt og få den underskrevet af begge parter. SØRG FOR AT HUNDEN ER ANSVARSFORSIKRET!!! I skal have kontakt til din brors forsikringsselskab for at høre om forsikringen gælder under plejeforholdet.

I det hele taget er de juridiske aspekter vildt vigtige i den situation. Så selvfølgelig skal Nellie have snor og mundkurv på. Og hvis du er det mindste i tvivl om, om Nellie er registreret eller forsikret, så skal det lige så stille bringes 100% i orden inden de 4 uger er gået.

Hvis alt er i allerfineste og skønneste orden så kan din brors hund jo ligefrem bruges som argument for løsladelse under den fortsatte retsbehandling. Altså om 4 uger.

Hvis din bror er i stand til det, så skal han selv sørge for de her ting. Du kan højst lave en liste til ham om hvad han skal huske at gøre.

Men valget står mellem bøvlet og udgiften til en plejefamilie eller at få Nellie aflivet.

Du kan forsøge at hjælpe ham til det, han vælger. Men du kan IKKE beslutte for ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at du skal trække dig tre skridt baglæns. Og lade det være op til din bror.

DU har sørget for en midlertidig pleje til hans hund, da han pludselig ikke kunne passe hende. Om DET var på grund af akut sygdom og indlæggelse eller på grund af ulovligheder og fængsling, det er sådan set sagen uvedkommende.

HAN skal så --som ansvarlig hundeejer-- beslutte hvad der skal ske med hans hund.

En plejefamilie bør nok koste et vist beløb pr. uge, -helt officielt- for det er jo med til at vise, at han ikke har overdraget hunden til plejefamilien, men at der udelukkende er tale om en midlertidig plejeanbringelse.

--Og sådan en langtidsanbringelse skal nok betales forud, af hensyn til seriøsiteten af forholdet. Lav en plejekontrakt og få den underskrevet af begge parter. SØRG FOR AT HUNDEN ER ANSVARSFORSIKRET!!! I skal have kontakt til din brors forsikringsselskab for at høre om forsikringen gælder under plejeforholdet.

I det hele taget er de juridiske aspekter vildt vigtige i den situation. Så selvfølgelig skal Nellie have snor og mundkurv på. Og hvis du er det mindste i tvivl om, om Nellie er registreret eller forsikret, så skal det lige så stille bringes 100% i orden inden de 4 uger er gået.

Hvis alt er i allerfineste og skønneste orden så kan din brors hund jo ligefrem bruges som argument for løsladelse under den fortsatte retsbehandling. Altså om 4 uger.

Hvis din bror er i stand til det, så skal han selv sørge for de her ting. Du kan højst lave en liste til ham om hvad han skal huske at gøre.

Men valget står mellem bøvlet og udgiften til en plejefamilie eller at få Nellie aflivet.

Du kan forsøge at hjælpe ham til det, han vælger. Men du kan IKKE beslutte for ham.

Tak for et super godt indlæg :-D

Min bror kan desvære ikke se alvorligheden i det og kan slet ikke forholde sig til at aflivning kan være på tale men men men... Når jeg skal ind og besøge ham får vi snakken omkring Nellie og så må han vise sit ansvar som hundeejer ......

Link til indlæg
Del på andre sites